Gå til innhold

Til dere som sier at det er kvinnen sin skyld fordi hun valgte feil mann…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uanonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er enig i at det er feil å legge skylden over på den parten som ikke har oppført seg dårlig i forholdet. Det er jo ansvarsfraskrivelse. Dersom en person f.eks. er utro eller voldelig, så er det alltid den utro eller voldeliges skyld at vedkommende er utro eller voldelig. Det blir jo helt absurd å hevde at folk bare skal få kjøre på som drittsekker og at det er partnerens skyld som valgte vedkommende. Tenker dere sånn om f.eks. venner og arbeidsgivere også? Disse kan bare få behandle deg som dritt, for det var du som valgte denne vennen eller denne arbeidsplassen? Ansvar for dårlig oppførsel ligger på den med dårlig oppførsel.

Alle kan være uheldig i valg av partner. Samtidig kan det jo, dersom det blir et gjentakende mønster at man stadig roter seg borti dårlige folk, være lurt å ta en titt i speilet også. Ikke fordi det er ens egen skyld at partner oppfører seg dårlig, men for egen del, for å slippe å gjøre flere dårlige valg. Mange som stadig velger partnere som er dårlig for dem, har f.eks. dårlig selvtillit, er naive eller har ubearbeidede traumer. Og når man er i et dårlig forhold, har man selvfølgelig selv ansvar for å bryte ut av det. Men at man har ansvar for partnerens dårlige oppførsel - nei, det går jeg ikke med på.

Er det det siste folk skriver da? Jeg mener ikke min venn har ansvar for hennes partners dårlige oppførsel. Jeg mener derimot at hun har ansvar for sitt eget liv og for sitt eget valg av partner. Jeg er fullstendig klar over at hun har ubearbeidede traumer, men det er hennes ansvar å ta tak i dem.

Hun valgte en dårlig partner. Han er hensynsløs og ego. Så valgte hun å få barn med ham, selv om han var slik fra begynnelsen av. Hun syntes en del ting med ham var vanskelig ganske tidlig i forholdet. Hun vet at vi også ikke liker ham fordi han behandler henne dårlig. Men hun har selv valgt å fortsette. Det har hun ansvar for. Sånne menn som hennes partner bør være alene. De tar ikke ansvar i relasjoner og dermed gjør de seg heller ikke i relasjoner før de eventuelt forandrer seg. Dessverre er det en del skadede menn og damer som velger disse personene. Men det er deres ansvar å la være, uansett hvor mye de er preget av sin bakgrunn.

De må jobbe for å finne frem til følelsen av at de fortjener bedre og ikke si ja takk til drit.

Anonymkode: b8ce5...64f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det går jo bare ikke inn hos deg.. 

Enkelte er slik, både kvinner og menn. Drittsekker. Og det er i alle fall ikke de som rekker opp handa og sier "jeg er ikke en god partner", tvert i mot.

Derfor er det ditt ansvar å se disse tegnene. For ingen andre påtar seg det ansvaret for deg. 

Du velger feil menn. Det er den hele og fulle sannhet. Og i stedet for å kjempe mot den sannheten, så bør du gå dypere inn i hvorfor du tar de valgene. Du har flere ganger blitt spurt om hvorfor du ikke var på besøk hos han, hvorfor du ikke visste hvor en du ble kjæreste med bodde, et spørsmål du fortsetter å unngå. 

Anonymkode: 3554e...256

Siterer mitt eget innlegg, da jeg så noe etter å ha lest sist innlegg.

TS blander skyld, og ansvar.

Selvfølgelig er det hans skyld at han lyver, gaslighter, slår, og alt slikt.

Men det er hennes ansvar, ovenfor seg selv, å unngå disse mennene. Og å gå med en gang noe skjer. Et ansvar det synes som at TS ikke tar inn over seg, tross mange spørsmål om hvorfor hun finner seg i at det går så langt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siterer mitt eget innlegg, da jeg så noe etter å ha lest sist innlegg.

TS blander skyld, og ansvar.

Selvfølgelig er det hans skyld at han lyver, gaslighter, slår, og alt slikt.

Men det er hennes ansvar, ovenfor seg selv, å unngå disse mennene. Og å gå med en gang noe skjer. Et ansvar det synes som at TS ikke tar inn over seg, tross mange spørsmål om hvorfor hun finner seg i at det går så langt. 

Ts her. Jeg er het enig at det er mitt ansvar i å avslutte det når han er en drittsekk. Jeg har pinet meg selv lenge nå fordi jeg lovte meg selv. De 5 årene jeg var singel lovte jeg meg selv, at neste gang jeg dater noen, ved første drit, løgn eller hva det måtte være skal jeg gå min vei. Men jeg gjorde ikke det og jeg er selv klar over at det er noe jeg må gjøre.

Anonymkode: 41457...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Ironisk nok var jeg aldri redd for at han skulle stikke🤦🏻‍♀️😂 jeg gjorde det slutt med han 100 ganger i løpet av forholdet fordi jeg ikke tolererte slik oppførsel. Men jeg var jo dum nok å ga han sjans oppi sjans for å vise at han er og kan bedre. Han sa til og med til meg «du er ikke redd for å miste meg du» jeg sa miste hva ? En som lyver å manipulerer meg. Ellers takk. Skal sier at han var veldig påtrengende og vanskeligheter for å gi slipp

Du er litt vittig da. Du påpeker hvor mange ganger du selv har VALGT ham, og så skriver du et HI som påstår at det ikke er ditt ansvar. Jeg håper du en dag innser hvor ansvarlig du selv er for den situasjonen du var i, og velger annerledes i fremtiden, for livet kan også bli bedre for deg! 

Anonymkode: 004f1...f21

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Jeg har på ingen tidspunkt ment at mine valg er andres ansvar. Men jeg synes at det heller ikke er riktig med sånne utsagn som « din feil du velger feil menn» fordi på den måten fraskriver man ansvaret til den andre parten som faktisk også har ett ansvar når de innleder ett forhold men en annen. 
For eksempel han siste jeg datet, fortalte jeg han veldig tidlig viktige ting nettopp fordi jeg har ett ansvar og det er mitt ansvar å legge frem disse tingene og ikke lure andre.

Hand ansvar var å fortelle meg at han bor med xen og at det liksom ble slutt med dem 4 uker før han ble kjent med meg. Men det gjorde han ikke. 
Så hvorfor blir personen som blir utsatt for andres drittoppførsel påpekt for ansvar? Når det er den andre parten som ikke har oppfylt sitt ansvar? 

Akkurat som å si til en som har blitt voldtatt at det er dritt ansvar å finne ut om han er en vildtektsmann, du overså tegnene. Når det er hans ansvar å ikke voldta. 

Synes bare at vi lever i ett samfunn hvor de som blir utsatt for dritt blir shamet for mye også glemmer vi ansvaret til de som faktisk gjør drit. 

Det å velge å være i et forhold er noe veldig annet enn å bli utsatt for voldsepisoder. 

Som en annen skriver, selv om du har ansvar for hvem du velger å være rundt, fratar ikke det den andre for ansvaret for å ikke være et drittmenneske. Men når du da innser at folk er drittmennesker så er det ditt valg å fjerne deg fra situasjonen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det å velge å være i et forhold er noe veldig annet enn å bli utsatt for voldsepisoder. 

Som en annen skriver, selv om du har ansvar for hvem du velger å være rundt, fratar ikke det den andre for ansvaret for å ikke være et drittmenneske. Men når du da innser at folk er drittmennesker så er det ditt valg å fjerne deg fra situasjonen. 

Problemet med mennesker som velger slike og velger å fortsette er at sw absolutt ikke ser på dem som drittmennesker.

Enten mener de at de fortjener det de opplever fordi de har for lav selvfølelse ellers så overforstår de drittpartneren. De analyserer oppførselen deres for å unnskylde dem, enten med barndommen deres eller med deres egen oppførsel. Det er umulig å overbevise dem om at partneren deres er dårlig. De gjør sånn og sånn fordi sånn og sånn. Og de er snille innerst og bla bla. Så opptrer de som krypende, og/eller er pedagoger for partneren og forvalter begges følelser. De setter ord på dritpartners følelser for dem, en rolle kvinner og menn med selvrespekt ikke vil ta. Kvinner og menn med selvrespekt dømmer handlinger. Kvinner og menn uten ser ofte forbi den dårlige oppførselen de blir utsatt for.

Anonymkode: b8ce5...64f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lt.Dan skrev (3 timer siden):

Bagasje, bagasje og atter bagasje.

Ja, absolutt. Det gir en forklaring, men det gir ingen unnskyldning

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ts her. Jeg er het enig at det er mitt ansvar i å avslutte det når han er en drittsekk. Jeg har pinet meg selv lenge nå fordi jeg lovte meg selv. De 5 årene jeg var singel lovte jeg meg selv, at neste gang jeg dater noen, ved første drit, løgn eller hva det måtte være skal jeg gå min vei. Men jeg gjorde ikke det og jeg er selv klar over at det er noe jeg må gjøre.

Du "Pinte deg selv" på tross av at du hadde "lovet deg selv å gå" ergo er det jo ditt valg, og også din "skyld" at det ble slik. 

Anonymkode: 28471...d66

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og i innlegget som jeg refererte til var dette eksempler på interesser. Og så var jeg nysgjerrig på andre interesser eller kvaliteter kvinner kan tilby. Det står vel forøvrig fortsatt ganske ubesvart.

Jeg har ikke helt sansen for at små eksempler skal blåses opp til enorme dimensjoner  og være liksom "alle" eller "det eneste" eller hvordan nå mange her inne ser ut til å være akseptabel måte å gå til angrep på andre hvis man ikke vil være med på den opprinnelige debatten. Men det er vel fordi jeg er mann, og tenker litt mer rasjonelt og ikke så følelesestyrt eller dramatisk.

Anonymkode: b5ebf...3e4

Du kunne eventuelt ha funnet noen eksempler som er litt mindre klisjè, kanskje? Det er en god tommelfingerregel å ikke generalisere over en lav sko, som du selv påpekte.

Anonymkode: 22a18...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er 34 år gammel og har 3 forhold bak meg. 
Den første jeg var sammen med var sjalu og kontrollerende. 
Den andre jeg var sammen med var også djali og kontrollerende i tillegg til voldelig. 
Den tredje jeg var sammen med var en notorisk løgner som lurte meg inn i en rebound situasjon, hvor han ikke  var ærlig med meg om hvor lenge siden det hadde blitt slutt med xen etter at han hadde vært i ett 7 år langt forhold. 

Så poenget mitt er, hvordan får kvinnen skylda for å velge feil mann, når det er disse mennene som for det første fremstiller seg selv for å være gode personer og å ha en personlighet som de egentlig ikke har. Eller for eksempel sånn som den tredje jeg var sammen med, som  lyver om statusen sin. På hvilken måte er det kvinnen sin skyld når det er mannen som gjør disse handlingene. Hvordan skulle jeg på et mirakuløst vis vite at han fortsatt bodde med xen, at det hadde blitt slutt mellom dem 4 uker før han ble kjent med meg og at han brukte meg som en rebound. Det er jo desverre sånn at man antar og stoler på at personen er åpen og ærlig og vil det beste for deg. Hva ellers skal man gjøre ? Droppe å date personen fordi han heller skal anta det værste?

Synes bare det er så stygt av folk som sier du valgte feil mann, akuratt som om man burde visst ting om personen som er umulig å vite før maska dems faller av og man ser hvem de er…  

Du må vite hvem du vil ha. Og date er jo ikke enveis kommunikasjon. En date er iallfall for å gi noen bekreftelse om det er en mann å satse på. Derfor må du spørre de du trenger å vite før du involverer mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du "Pinte deg selv" på tross av at du hadde "lovet deg selv å gå" ergo er det jo ditt valg, og også din "skyld" at det ble slik. 

Anonymkode: 28471...d66

☝️

Anonymkode: d64ca...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, uff så kjipt! Er på dating markedet selv! Husk at dette ikke er din feil! Redd for at jeg har rotet meg bort i en rebound situasjon selv. Hvordan fant du ut av det? 

Anonymkode: e84e5...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei. Men jeg ønsker ikke uforpliktende sex eller mange partnere. Det gir meg ingenting.

Anonymkode: 96864...419

Hvis sex med daten ikke gir deg noe, er det ikke riktig partner for deg. 

Sex skal ikke komme fra andre, det skal være noe man føler på og gjør. 

Og da kan man ikke sette regler på det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (20 minutter siden):

Hvis sex med daten ikke gir deg noe, er det ikke riktig partner for deg. 

Sex skal ikke komme fra andre, det skal være noe man føler på og gjør. 

Og da kan man ikke sette regler på det.. 

UFORPLIKTENDE sex gir meg ingenting, sa jeg. Slutt å vri på ordene mine.

Anonymkode: 96864...419

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bommet på menn, men har i ettertid innsett hvordan jeg unngikk de røde flaggene. Nettverket hans burde vært mitt største rødeflagg, men av en eller annen merkelig grunn ville jeg ikke innse det. Det som har vært vanskelig for min del, har vært at jeg fort har utviklet følelser for disse, og da heller lurt meg selv i forelskelsesfasen. 

Anonymkode: 59eed...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...