Gå til innhold

Til dere som sier at det er kvinnen sin skyld fordi hun valgte feil mann…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er 34 år gammel og har 3 forhold bak meg. 
Den første jeg var sammen med var sjalu og kontrollerende. 
Den andre jeg var sammen med var også djali og kontrollerende i tillegg til voldelig. 
Den tredje jeg var sammen med var en notorisk løgner som lurte meg inn i en rebound situasjon, hvor han ikke  var ærlig med meg om hvor lenge siden det hadde blitt slutt med xen etter at han hadde vært i ett 7 år langt forhold. 

Så poenget mitt er, hvordan får kvinnen skylda for å velge feil mann, når det er disse mennene som for det første fremstiller seg selv for å være gode personer og å ha en personlighet som de egentlig ikke har. Eller for eksempel sånn som den tredje jeg var sammen med, som  lyver om statusen sin. På hvilken måte er det kvinnen sin skyld når det er mannen som gjør disse handlingene. Hvordan skulle jeg på et mirakuløst vis vite at han fortsatt bodde med xen, at det hadde blitt slutt mellom dem 4 uker før han ble kjent med meg og at han brukte meg som en rebound. Det er jo desverre sånn at man antar og stoler på at personen er åpen og ærlig og vil det beste for deg. Hva ellers skal man gjøre ? Droppe å date personen fordi han heller skal anta det værste?

Synes bare det er så stygt av folk som sier du valgte feil mann, akuratt som om man burde visst ting om personen som er umulig å vite før maska dems faller av og man ser hvem de er…  

Anonymkode: 41457...225

det er jo egentlig ganske stygt egentlig. men dette er jo folk som er ganske damned if you do and damned if you don't. for hvis du er for skeptisk så skal du se at de samme folkene forteller deg at du er paranoid. :D  og skal sykeliggjøre deg fordi du faktisk bare setter ord på noe som er gyldig, men siden det kommer ut på en klønete måte og ikke på en måte som en ekspert ville sagt det så er det liksom ikke gyldig. 

vet ikke med deg, men når jeg sier i fra om ting eller reagerer på ting så har det vist seg til at jeg ikke overreagerte likevel. jeg vet ikke. tror folk har liksom lyst til å være den smarte eller den som har narrativet selv. har ikke peiling. 

Anonymkode: 0192c...988

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var ditt valg. Tre ganger.

Anonymkode: 41b6a...c21

Det har ts som valgte dem, ja. Men hun hadde vel ikke valgt dem om hun visste hvordan de var? 

Det er mange falske mennesker, som virker gode på overflaten, men er pull råtne inni. Noen viser ikke sitt sanne jeg før etter lang lang tid. Noen er hyggelige så lenge ting går deres vei...

Så er det heller ikke alle som er like gode til å lese andre mennesker. Noen er for godtroende, rett og slett.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er ikke det et problem i seg selv. Hvordan kan man få et godt forhold med en mann hvis man ikke deler noen interesser?

Anonymkode: 6acac...cd6

Jeg deler jo masse interesser med min mann, men det er ikke "hobbyer man driver med, der man møter folk". For eksempel, arrangeres det ingen konserter til bandene vi liker, og det eksisterer ikke noe idrettsklubb for idretten vi driver med, her vi bor. 

Anonymkode: 96864...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Litt av problemet er at ofte ser jo venner og familie alle faresignalene, men vedkommende (for dette gjelder definitivt både menn og kvinner) er forelsket, ignorerer alt det der, og hører ikke på folk. Om det er noe kvinner er verre på enn menn, så er det å anta at partneren skal forandre seg, at når x og y skjer så blir alt bedre, og at han så god på bunn, dere ser det bare ikke, etc. Mange går også alt for fort inn i samboerskap, og/eller får barn altfor tidlig.

Har flere venninner som er sånn. Typisk er de single sånn et par uker mellom hver partner, og flytter sammen med den nye fyren etter et par måneder. Så blir det bråk og alt er fælt, men de skal gi ham en ny sjanse. Til slutt blir det brudd, og hun er singel i et par uker før hun plutselig er stormforelsket i enda en fyr som er klar for å flytte sammen fort som fy. Hun ene ble faktisk banket opp av samboeren, måtte møte i retten i hele pakka for å få han dømt, og nå er hun sammen med enda en ny litt luguber type. De flytter vel sammen i løpet av våren, er nesten villig til å sette penger på det.

Anonymkode: 80969...695

Hei. Ts her. 
Jeg var singel i 5 år før jeg møtte han siste. Jeg har brukt 5 år på å reflektere over hvordan jeg havner med sykelig sjalue og voldelige menn og jeg har blitt veldig obs på faresignaler. Problemet nå er at han siste jeg møtte, var ikke voldelig eller drittsekk på noe måte, han hadde faktisk mange flere gode egenskaper en dårlige. Men likevel så lurte han meg inn i en rebound situasjon, skjulte at han bodde med xen, gaslighta meg når jeg konfronterte han om en del ting. Når du har vært singel i hele 5 år og til slutt gir det en ny sjans, også skjer dette, da begynner jeg faktisk å lure på om det ikke finnes normale menn der ute med grunnleggende verdier. 🤷🏻‍♀️🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mine foreldre fant hverandre på universitetet, mens mine besteforeldre ble sammen under andre verdenskrig, på fronten (ja, jeg har gamle foreldre og besteforeldre). For voksne kvinner i det 21. århundre er ingen av delene et alternativ. Ute på byen er fyll og kjøttmarked. Jeg er avholds, og er uinteressert i ONS. Jobb? Gifte menn på 50-60 eller damer. Hobby - damer. De fleste vennene er gift/samboere/kjærester. Naboer er familier med barn. 

Med den innstillingen vil du aldri treffe noen. Men ja, selvsagt er det vanskeligere når man er godt voksen enn når man er ung, det sier seg selv. Fordi de fleste er etablert i et parforhold, samtidig som man selv blir mindre fleksibel med årene (hint hint).

Er man åpen og interessert i andre så er det faktisk ikke så vanskelig likevel. Jeg ser da stadig godt voksne rundt meg som får seg kjæreste. De treffes i alle verdens sammenhenger. På reise, på turer, på jobben, etterutdanning, hos felles venner, i foreninger, ja til og med på pleiehjemmet. 

Du virker veldig problemorientert. Nei, du trenger ikke å dra til fronten i Ukraina for å finne en mann. De er overalt rundt oss.

Anonymkode: 5333e...4b5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. Ts her. 
Jeg var singel i 5 år før jeg møtte han siste. Jeg har brukt 5 år på å reflektere over hvordan jeg havner med sykelig sjalue og voldelige menn og jeg har blitt veldig obs på faresignaler. Problemet nå er at han siste jeg møtte, var ikke voldelig eller drittsekk på noe måte, han hadde faktisk mange flere gode egenskaper en dårlige. Men likevel så lurte han meg inn i en rebound situasjon, skjulte at han bodde med xen, gaslighta meg når jeg konfronterte han om en del ting. Når du har vært singel i hele 5 år og til slutt gir det en ny sjans, også skjer dette, da begynner jeg faktisk å lure på om det ikke finnes normale menn der ute med grunnleggende verdier. 🤷🏻‍♀️🙄

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan det er mulig å skjule noe sånt. Blir du sammen med en du aldri har vært hjemme hos eller vet adressen til?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

det er jo egentlig ganske stygt egentlig. men dette er jo folk som er ganske damned if you do and damned if you don't. for hvis du er for skeptisk så skal du se at de samme folkene forteller deg at du er paranoid. :D  og skal sykeliggjøre deg fordi du faktisk bare setter ord på noe som er gyldig, men siden det kommer ut på en klønete måte og ikke på en måte som en ekspert ville sagt det så er det liksom ikke gyldig. 

vet ikke med deg, men når jeg sier i fra om ting eller reagerer på ting så har det vist seg til at jeg ikke overreagerte likevel. jeg vet ikke. tror folk har liksom lyst til å være den smarte eller den som har narrativet selv. har ikke peiling. 

Anonymkode: 0192c...988

Ts her. Det som skjedde i forholdet med han siste jeg var sammen med, fikk jeg høre av han at jeg er for skeptisk, for mye på vakt, at jeg leter etter feil, fordi jeg hadde en magefølelse om at noe ikke stemte. For så å finne ut av at  han har skjult hele sin livssituasjon fra meg og hatt meg som en rebound. 
Så, for meg så er egentlig ikke hovedproblemet at han løy og skjulte ting men han har gjort det verre ved å fremstille meg som paranoid og en som leter etter feil, når han visste godt innerst inne ar han skjuler mye og lyver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre jeg var sammen med var også djali og kontrollerende i tillegg til voldelig. 
Den tredje jeg var sammen med var en notorisk løgner som lurte meg inn i en rebound situasjon, hvor han ikke  var ærlig med meg om hvor lenge siden det hadde blitt slutt med xen etter at han hadde vært i ett 7 år langt forhold. 

Så poenget mitt er, hvordan får kvinnen skylda for å velge feil mann, når det er disse mennene som for det første fremstiller seg selv for å være gode personer og å ha en personlighet som de egentlig ikke har. Eller for eksempel sånn som den tredje jeg var sammen med, som  lyver om statusen sin. På hvilken måte er det kvinnen sin skyld når det er mannen som gjør disse handlingene. Hvordan skulle jeg på et mirakuløst vis vite at han fortsatt bodde med xen, at det hadde blitt slutt mellom dem 4 uker før han ble kjent med meg og at han brukte meg som en rebound. Det er jo desverre sånn at man antar og stoler på at personen er åpen og ærlig og vil det beste for deg. Hva ellers skal man gjøre ? Droppe å date personen fordi han heller skal anta det værste?

Synes bare det er så stygt av folk som sier du valgte feil mann, akuratt som om man burde visst ting om personen som er umulig å vite før maska dems faller av og man ser hvem de er…  

Ofte sier man det om kvinner som bare er i giftige forhold. Dette er ett gjentagende mønster. Egentlig så er dette en form for selvskading. Spørsmålet er vel mer om du har lært noe som helst. Vil du si at du er en bedre menneskekjenner nå enn du var i ditt første forhold med en som var sjalu og kontrollerende? Klarer du å se disse tegnene nå ? Før det går for galt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei. Ts her. 
... da begynner jeg faktisk å lure på om det ikke finnes normale menn der ute med grunnleggende verdier. 🤷🏻‍♀️🙄

jeg tror nok at han garantert sente mange signaler underveis som du valgte å ikke fange opp dessverre. 
men joda, det fins mange mennesker der ute som ikke er OK folk, poenget er å kjenne etter når signalene kommer. 

Anonymkode: 28471...d66

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du viser jo tydelig at du har et mønster med å velge ræl. Disse mennene var bæsj i gullpapir. Mange (de fleste) klarer å se igjennom gullpapiret før de åpner og finner bæsj. Altsa de faller ikke for love-bombing og sjarmørspillet. jeg tror helt og holdent på at man kan se hva slags type en mann er ganske fort, men at enkelte har et mønster av ulike grunner som gjør at de faller for sånne typer og ikke ser dems sanne jeg før bæsjen er smurt utover. 

Anonymkode: 3e18e...68c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg deler jo masse interesser med min mann, men det er ikke "hobbyer man driver med, der man møter folk". For eksempel, arrangeres det ingen konserter til bandene vi liker, og det eksisterer ikke noe idrettsklubb for idretten vi driver med, her vi bor. 

Hvis det ikke er noen idrettsklubb for idretten du driver med og ingen konserter til bandene du liker, hva gjør du på hverdagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo mennenes skyld at de ikke vil vente med sex i flere måneder. For SELVFØLGELIG vil mange kvinner ikke bare pule uten forpliktelser "mens de blir kjent", uten å være i et forhold. Faren for å bli brukt for sex er overhengende stor i slike tilfeller.

Hvordan får du dette til å bli mannens feil? 😵‍💫 hvor ble det av din egen autonomi? For å lære av egne feil må man ta ansvar for egne feil. Skylder man på alle andre vil du aldri lære noen verdens ting. Kanskje det hjelper for deg å vite at vi alle gjør feil…

Anonymkode: 8724a...b02

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts her. Det som skjedde i forholdet med han siste jeg var sammen med, fikk jeg høre av han at jeg er for skeptisk, for mye på vakt, at jeg leter etter feil, fordi jeg hadde en magefølelse om at noe ikke stemte. For så å finne ut av at  han har skjult hele sin livssituasjon fra meg og hatt meg som en rebound. 
Så, for meg så er egentlig ikke hovedproblemet at han løy og skjulte ting men han har gjort det verre ved å fremstille meg som paranoid og en som leter etter feil, når han visste godt innerst inne ar han skjuler mye og lyver. 

Men en trygg kvinne lar seg ikke manipulere på den måten, hun stoler på sin egen magefølelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det lettere å vente med sex om dama ikke drasser mannen rundt på kafe og klesbutikker, og heller ikke prøver å endre han? Jeg tenker at om dama så tydelig prøver å endre mannen, så burde han skjønne tegninga og forlate før forholdet har kommet i gang. Damer må slutte å velge sjalu og kontrollerende menn, og menn må slutte å velge damer som ser dem som et oppussingsprosjekt.

Anonymkode: 073b8...00f

Dette er veldig enkelt å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Med den innstillingen vil du aldri treffe noen. Men ja, selvsagt er det vanskeligere når man er godt voksen enn når man er ung, det sier seg selv. Fordi de fleste er etablert i et parforhold, samtidig som man selv blir mindre fleksibel med årene (hint hint).

Er man åpen og interessert i andre så er det faktisk ikke så vanskelig likevel. Jeg ser da stadig godt voksne rundt meg som får seg kjæreste. De treffes i alle verdens sammenhenger. På reise, på turer, på jobben, etterutdanning, hos felles venner, i foreninger, ja til og med på pleiehjemmet. 

Du virker veldig problemorientert. Nei, du trenger ikke å dra til fronten i Ukraina for å finne en mann. De er overalt rundt oss.

Jeg HAR truffet noen, og er nå gift. Vi traff hverandre på nett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis det ikke er noen idrettsklubb for idretten du driver med og ingen konserter til bandene du liker, hva gjør du på hverdagene?

Du vet at man kan drive med en idrett selv, eventuelt sammen med partner, og at man kan høre på bandet sitt på nett? Hva jeg gjør på hverdagene? Leser bøker, følger opp barna, driver med hund, hører på musikk, går på ski osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kvinner som velger og vraker. Selvsagt medfører det og et ansvar. De ble jo ikke tvangsgiftet??

Kvinners valg baserer seg på høyde, tenner, hårfeste, masterutdanning,  status, føle seg trygg, alfaoppførsel og størrelse på pikken. Bl.a

Kvinner er da selvstendig mennesker som foretar selvstendig valg, men frasier seg ansvar for å velge "feil" mann.

Og dette med å velge feil. Det er ikke akkurat ukjent fenomen at flere ønsker å "pule" fra seg i 20 årene (helst med hunks) og slå seg til ro med en stabil mann i 30 årene.   Og da veit de veldig godt hva de ser etter. Men noe ansvar for egne valg? Neida.  Kvinner er da ikke barn? Kanskje ble noen gravid med en dom var sex materiale og ikke forholdsmateriale ved et uhell??

En mann vil aldri kunne si det samme. Han burde visst bedre og er åpen om at han aldri burde inngått forhold hvis dama er psyko, utro, voldelig, økonomisk rotehue, psykisk syk, deprimert eller annet. 

En mann tørr ihvertfall å innrømme at han tabbet seg ut og er klar på det. 

Anonymkode: 7ef30...099

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Barn

Strengt tatt er dette noe menn i mye større grad tilfører kvinner. Kvinner er statistisk mer motivert for barn enn menn.

Men det er uansett strengt tatt ingen grunn til å ha menn sullende rundt  i huset på heltidsbasis etterpå. Da bør de helst fungere som vaskehjelp og barnepass i tillegg. En eller annen form for avlastning.  

* Felles interesser (ingen av kompisene hans liker den samme musikken og driver med den samme idretten)

Ingen grunnlag for forpliktende samliv. Dette er på nivå med vennskap. Kan kombineres med FWB.

* Intellektuelle samtaler (mannen er svært interessert i historie, språk, mv, mens kollegaer og kompiser er mer øl og fotball-typer)

Samme.

* Det kvinnelige perspektivet på ting - problemer, livssituasjoner, mellommenneskelige relasjoner. Det er alltid fint å se ting i bredere perspektiv. Kompisene hans kan ikke gi ham det kvinnelige synet på ting

Også det samme. Man kan ha kvinnelige venner. Faktisk er kvinnelige venner grunnen til at jeg fortsatt er gift, fordi de kan komme med forklaringer på irrasjonelle ting min kone kan komme med. 

* God mat. Jeg er en gudinne på kjøkkenet, og mannen setter svært stor pris på det. Før meg var det fjordland og lignende

Reelt poeng, fordi denne verdien typisk er knyttet til felles beslutninger og forpliktelser økonomisk og strukturelt. 

Sååå, din verdi hos din mann er at han er inkompetent på kjøkkenet og verdsetter å ha en fast kokk. Men STRENGT tatt kan du erstattes av Fjordland og Grandiosa. 

Forklar meg nå hvorfor DETTE er et viktigere og bedre grunnlag for en relasjon, enn sex.

For dette handler om hans latskap og manglende vilje til livsmestring, mens sex handler om noe han pr def ikke kan løse selv : det er fortsatt umulig for et mennesker å klone seg til en egen identitet som er istand til å selvstendig vise interesse. Det kan  meaknisk erstattes, men ikke emosjonelt.  

I et relatert perspektiv : Ventet du med å lage mat til han? Var det noe du holdt igjen?  For du jo er en gudinne på kjøkkenet; dette er verdien din. Eller var det noe du ønsket å demonstrere tidlig? Underforståt at du ønsket å demonstrere at du hadde en interesse i han, og dette var der du hadde noe ekstra å gi som ikke hvem som helst andre?

Jeg mener , du kan være veganer eller vegetarianer og fortsatt være gudinne på kjøkkenet, det hjelper ikke meg hvis jeg verdsetter en blodig biff, så det ER risikoer med å flaggge kunstene din dine på kjøkkenet, på samme måte som det er å flagge dem på soverommet. 

Endret av Druid
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du vet at man kan drive med en idrett selv, eventuelt sammen med partner, og at man kan høre på bandet sitt på nett? Hva jeg gjør på hverdagene? Leser bøker, følger opp barna, driver med hund, hører på musikk, går på ski osv.

Å gå på ski er en hobby som mange menn er interessert i. Så da har du hobbyer som andre menn er interessert i allikevel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ts her. 

Man snakker da om hvor man bor ganske raskt, og å besøke hverandre, og å bli inkludert i hverandres liv og bekjentskaper, er jo en naturlig ting tidlig i et forhold. Bare det å besøke, og overnatte, hos svigers første gang bør være en viktig test av hvem han er som person. 

Jeg slår også ned knallhardt med en gang det er gaslightning i bruk. Jeg vet hva jeg har sagt, jeg vet hva jeg har gjort. Hadde det vært en potensiell kjæreste ville det vært en fullstendig dealbreaker. 

For å svare på det siste spørsmålet ditt. Alle menn jeg har datet, og han jeg nå har vært gift med i ganske mange år, har vært/er dønn solide. Det samme gjelder min far, det samme gjelder min bror. Og andre menn jeg har tett på meg i mitt liv. 

Anonymkode: 3554e...256

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...