AnonymBruker Skrevet torsdag kl 02:14 #1 Del Skrevet torsdag kl 02:14 Blir veldig takknemlig om noen orker å lese innlegget mitt, for jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.... Først bør jeg sikkert nevne om helsen min generelt, at jeg har fibromyalgi og sjøgrens. Har også ADHD, som har gjort at jeg har slitt med søvn hele livet (er 45) - men siste året har søvnproblemene både forverret og endret seg, til en så alvorlig tilstand at jeg ikke greier å jobbe lenger. Frem til denne endringen, har problemet vært at jeg har slitt med å sovne, og i de verste periodene kan jeg gå over 2 døgn uten å sove noe som helst. Dette gjør jeg fortsatt, men siste året har endringen vært at når jeg endelig får sove, sover jeg så tungt at jeg ikke våkner av noen av alarmene på tlf (ja, jeg har testet utallige apper med vekkerklokker) og ungene greier ikke å vekke meg. Eller jeg virker kanskje våken noen ganger, for jeg svarer og prater helt normalt, men er faktisk ikke våken, for jeg sover alltid videre, og husker ikke at de har prøvd å vekke meg. På det verste sover jeg 18-20 timer i strekk, og når jeg endelig våkner bruker jeg 1-2 timer på å komme meg opp av sengen, for hele kroppen verker og er stiv, og jeg har alltid hodepine. Sånn har jeg holdt på i et helt år nå, hvor jeg veksler mellom å ikke få sove, for så å falle i koma (det er sånn det føles) i nesten ett døgn. Legen har ingen forklaring eller løsning til meg, annet enn å ta blodprøver og foreslå psykomotorisk fysioterapi. Siste blodprøvene viste alvorlig mangel på jern og B vitamin (inkludert B12). Jeg fikk reseptbelagt tilskudd på begge deler, og har tatt disse i snart 4 uker, uten at det har skjedd noen bedring i søvnproblemene. Jeg orker snart ikke leve sånn lenger, og begynner å lure på om det kan være noe galt med hjernen min. Stoler ikke på at fastlegen har nok kunnskap om søvnvansker, men vet heller ikke hvor jeg skal henvende meg for å få skikkelig hjelp... Så da begynner jeg så klart med Kvinneguiden først 🤭 Men seriøst; er det noen her inne som har opplevd lignende type søvnproblem, eller kjenner noen som har det, eller har hørt om lignende - og har tips eller råd for hvordan jeg kan få fikset dette...? Kan avslutte med å si at jeg har ikke vært fysisk aktiv siden dette startet. Kanskje er det en del av problemet, men jeg blir skjelven og svimmel bare av å gå i motbakke, og er generelt konstant utslitt både fysisk og mentalt (ikke psykisk derimot, så jeg er ganske sikker på jeg ikke er deprimert e.l.). Og én siste ting, så jeg ikke blir beskyldt for å ikke ta meg av ungene mine: De er 14 og 17, så de dagene hvor jeg "er i koma", klarer de seg fint på egen hånd 😌 Anonymkode: bd626...1e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 02:19 #2 Del Skrevet torsdag kl 02:19 Hvilken behandling får du for fibromyalgi? Søvnmangel er både symptom på og årsak til fibro-plager. Anonymkode: 591e3...5ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 02:29 #3 Del Skrevet torsdag kl 02:29 45 år. Er du i overgangsalder? Da kan søvnproblemer oppstå. Bruker du medisiner? Smertestillende, antipsykotikum eller andre? Manglende mosjon og feil kosthold kan også være medvirkende. Spis sunn og næringsrik mat, ikke drikk kaffe eller te, begynn å gå tur hver dag, bli fysisk trett i kroppen, ta vitaminer du mangler, legg deg til samme tid hver kveld også helg. Et søvnkurs kunne også hjulpet. Lykke til. Anonymkode: 7accb...ccb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 02:35 #4 Del Skrevet torsdag kl 02:35 Jeg sliter også veldig med søvnen. De siste årene jeg jobbet så jobbet jeg rein nattevaktsstilling, og det siste 1/2 året, så sov jeg ikke mellom vaktene. Sov kanskje 2-4 timer i løpet av en helg. Det sier seg selv at det ikke var forsvarlig og jobbe å ha ansvar for mange mennesker da. Eneste hjelpen jeg får av legen er råd om at jeg må bare prøve å døgne, for så å holde meg våken til neste kveld. Men det klarer jeg ikke, for jeg blir så trøtt i løpet av ettermiddagen at jeg kan sovne stående. Legen sier også at jeg må bare legge meg, stå opp hvis jeg ikke får sove, å holde på sånn til jeg sovner, men når jeg legger meg så er jeg såpass sliten at jeg ikke orker å stå opp igjen. Jeg sovner ikke før i 4-5 tiden på morgenen, så som oftest så legger jeg meg rett før kl 03:00. Problemet mitt er å sovne, for når jeg først sovner, så sover jeg veldig godt. Sover da ca 5-6 timer. Er alltid trøtt og sliten og føler meg aldri uthvilt. Har lite overskudd. Siden jeg sovner så sent (eller tidlig på morgenen) så er det ikke sjans å stå opp til normal tid, så senere idag har jeg time på sykehuset. Det er så tidlig som kl 08:00, å hvis jeg hadde lagt meg så hadde jeg aldri klart å stå opp for å rekke timen. Jeg sov derfor ekstra lenge igår og holder meg våken i natt. Jeg prøver stort sett å få timer etter kl 12:00, men på sykehuset så må man nesten bare ta de timene man får tildelt. Jeg har brukt Cipralex for angst, men trappet ned på de til jeg sluttet helt med de for et par uker siden, men nå kjenner jeg på at angsten kommer krypende, så jeg må be legen om resept på noe annet som ikke gir søvnproblemer. Fikk tips av legen om å prøve allergimedisin da mange blir trøtte av de, men det fungerer ikke på meg. Har også prøvd div reseptfrie sovetabeletter, både fra apotek og helsekost, men ingenting har effekt på meg. Legen min høres sikkert ut som en dust som ikke tar søvnproblemene mine på alvor, men på alle andre områder så tar hun meg veldig på alvor, er rask med henvisninger osv. Har dessverre ingen råd til deg, men håper noen kanskje kommer med noen gode råd i denne tråden som også jeg kan prøve ut. Anonymkode: b6671...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 02:36 #5 Del Skrevet torsdag kl 02:36 Du sier du har alvorlig jernmangel. Utreder legen din hvorfor du har dette? Hvis ikke ville jeg fått sjekket dette videre. F.eks. cøliaki, melkeallergi m.m. Når det ble tatt blodprøver av deg, tok legen også kobber og sink? Hvis ikke, be om å få tatt kobber, sink og ceruloplasmin. Kobberubalanser kan gi store søvnproblem. Kobbermangel kan gi jernmangel. Lave verdier av B6 kan gjøre at man ikke tar opp sink og magnesium. Og kan gi symptomer som ligner på fibromyalgi. Siden du har alvorlig jernmangel, og hvis det ikke er noen åpenbar årsak til det (som at du aldri spiser rødt kjøtt, eller du blør veldig mye hver måned du har mensen), så ville jeg bedt om en videre utredning på jernmangelen. Anonymkode: 483ed...b10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 02:36 #6 Del Skrevet torsdag kl 02:36 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 45 år. Er du i overgangsalder? Da kan søvnproblemer oppstå. Bruker du medisiner? Smertestillende, antipsykotikum eller andre? Manglende mosjon og feil kosthold kan også være medvirkende. Spis sunn og næringsrik mat, ikke drikk kaffe eller te, begynn å gå tur hver dag, bli fysisk trett i kroppen, ta vitaminer du mangler, legg deg til samme tid hver kveld også helg. Et søvnkurs kunne også hjulpet. Lykke til. Anonymkode: 7accb...ccb Hva går søvnkurs ut på, å hvor får man det? Anonymkode: b6671...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:58 #7 Del Skrevet torsdag kl 12:58 Bruker du medisiner mot ADHD? Fibromyalgi kommer oftest av ADHD og medisiner mot dette kan hjelpe på søvnen da man blir kvitt tankekjøret 24/7 Anonymkode: 4bad7...98c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:10 #8 Del Skrevet torsdag kl 13:10 Søvnrestriksjon. Google det. Det er hardt, veldig veldig hardt men følger man "programmet" slavisk så blir det bedre. Jeg har holdt på i 3 mnd og er fremdeles ikke i mål så det kan ta tid. Det er aldri noe quick-fix på søvnproblemer. Hilsen en med insomni i 5 år som endelig ser en bedring. Anonymkode: 1d91d...883 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoryGilmore Skrevet torsdag kl 13:12 #9 Del Skrevet torsdag kl 13:12 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvilken behandling får du for fibromyalgi? Søvnmangel er både symptom på og årsak til fibro-plager. Anonymkode: 591e3...5ab Det er også et symptom på adhd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:23 #10 Del Skrevet torsdag kl 13:23 Ville sett det an litt til B12 og jern er normalisert da dette er mangelsykdommer man kan bli skikkelig medtatt av og som har betydning for søvn. Men generelt er ikke behandling av alvorlige søvnvansker god. Det som funker for noen, gjør ingenting for andre der man bare må prøve ut det som foreslåes og se hvor det rar en. Anonymkode: e4e3f...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:43 #11 Del Skrevet torsdag kl 13:43 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg sliter også veldig med søvnen. De siste årene jeg jobbet så jobbet jeg rein nattevaktsstilling, og det siste 1/2 året, så sov jeg ikke mellom vaktene. Sov kanskje 2-4 timer i løpet av en helg. Det sier seg selv at det ikke var forsvarlig og jobbe å ha ansvar for mange mennesker da. Eneste hjelpen jeg får av legen er råd om at jeg må bare prøve å døgne, for så å holde meg våken til neste kveld. Men det klarer jeg ikke, for jeg blir så trøtt i løpet av ettermiddagen at jeg kan sovne stående. Legen sier også at jeg må bare legge meg, stå opp hvis jeg ikke får sove, å holde på sånn til jeg sovner, men når jeg legger meg så er jeg såpass sliten at jeg ikke orker å stå opp igjen. Jeg sovner ikke før i 4-5 tiden på morgenen, så som oftest så legger jeg meg rett før kl 03:00. Problemet mitt er å sovne, for når jeg først sovner, så sover jeg veldig godt. Sover da ca 5-6 timer. Er alltid trøtt og sliten og føler meg aldri uthvilt. Har lite overskudd. Siden jeg sovner så sent (eller tidlig på morgenen) så er det ikke sjans å stå opp til normal tid, så senere idag har jeg time på sykehuset. Det er så tidlig som kl 08:00, å hvis jeg hadde lagt meg så hadde jeg aldri klart å stå opp for å rekke timen. Jeg sov derfor ekstra lenge igår og holder meg våken i natt. Jeg prøver stort sett å få timer etter kl 12:00, men på sykehuset så må man nesten bare ta de timene man får tildelt. Jeg har brukt Cipralex for angst, men trappet ned på de til jeg sluttet helt med de for et par uker siden, men nå kjenner jeg på at angsten kommer krypende, så jeg må be legen om resept på noe annet som ikke gir søvnproblemer. Fikk tips av legen om å prøve allergimedisin da mange blir trøtte av de, men det fungerer ikke på meg. Har også prøvd div reseptfrie sovetabeletter, både fra apotek og helsekost, men ingenting har effekt på meg. Legen min høres sikkert ut som en dust som ikke tar søvnproblemene mine på alvor, men på alle andre områder så tar hun meg veldig på alvor, er rask med henvisninger osv. Har dessverre ingen råd til deg, men håper noen kanskje kommer med noen gode råd i denne tråden som også jeg kan prøve ut. Anonymkode: b6671...667 Har du fått Phenergan el. på resept? Også antihistamin, men sterkere. Jeg blir ikke trøtt av vanlige allergimedisiner uten resept (trodde egentlig de var tilsatt et eller annet som gjør at man ikke blir trøtt, ev. at det er for lav dose). En hel Phenegran blir for mye for meg, da er jeg ullen i hodet hele dagen etter, men litt over en halv tatt ikke senere enn kl 23 fungerer. Jeg sliter både med å sovne, oppvåkninger og spesielt at jeg våkner for tidlig. Sover aldri mer enn 5-6 timer, i perioder 3-4. Er jeg flink og legger meg kl. 22 våkner jeg kl 04. På seks timer uten å våkne opp fungerer jeg fint, så det er målet. I helger hender det jeg klarer å sovne igjen. Anonymkode: 43cb8...4e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:00 #12 Del Skrevet torsdag kl 14:00 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har du fått Phenergan el. på resept? Også antihistamin, men sterkere. Jeg blir ikke trøtt av vanlige allergimedisiner uten resept (trodde egentlig de var tilsatt et eller annet som gjør at man ikke blir trøtt, ev. at det er for lav dose). En hel Phenegran blir for mye for meg, da er jeg ullen i hodet hele dagen etter, men litt over en halv tatt ikke senere enn kl 23 fungerer. Jeg sliter både med å sovne, oppvåkninger og spesielt at jeg våkner for tidlig. Sover aldri mer enn 5-6 timer, i perioder 3-4. Er jeg flink og legger meg kl. 22 våkner jeg kl 04. På seks timer uten å våkne opp fungerer jeg fint, så det er målet. I helger hender det jeg klarer å sovne igjen. Anonymkode: 43cb8...4e9 Nei, har ikke fått på resept, men kjøpt reseptfritt på apoteket. Kanskje jeg skal be om allergimedisin på resept neste gang jeg skal til legen Takk for tips Anonymkode: b6671...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:13 #13 Del Skrevet torsdag kl 15:13 Hva slags behandling får du for b12? Har også det som betegnes som alvorlig insomni, og vet av erfaring at f.eks TrioBe og vanlige tilskudd er bortkastet. Det tar langt lenger tid enn 1 mnd å behandle vesentlig b12 mangel, det kan ta mange mnd. Særlig med ADHD. Jeg tar injeksjoner hver 4de uke, og etter 8 mnd er jeg fortsatt bare på ca 350. Det er ingen mangel, men fortsatt ikke optimalt. Vi skal ha meg opp og stabilt på minst 500. Jeg anbefaler magnesium, fikk støtte av legen min om dette. Må ta 3 kapsler, hvis ikke har det ingen effekt. Har også ADHD. Har prøvd flere typer magnesium, kun den fra biolife som funker. Man kan bli alvorlig syk av både jern og b12 mangel over tid, både mentalt og fysisk. Du bør utredes for cøliaki og tarmsykdom. Nå er forøvrig IBS veldig vanlig hos ADHD´ere, og dette kan svekke næringsopptak. Kostholdet er kjempeviktig; rødt kjøtt, fet fisk, dropp dårlig mat. Mat fra bunnen. Men for å behandle mangel, må hardere skyts til. Anonymkode: c05ec...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet torsdag kl 17:53 #14 Del Skrevet torsdag kl 17:53 Ved fibromyalgi med søvnvansker som hovedsymptom er det vanlig å bruke neurontin eller lignende medisiner. Hva slags medisiner bruker du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå