malifika Skrevet fredag kl 00:42 #61 Del Skrevet fredag kl 00:42 Det er frustrerende å skulle ha gratis tannhelse tilbud når man tenker på alle som bare gir blaffen i tennene sine, og ikke går til tannlegen før det har blitt så ille at beløpet er hårreisende. Men, så finnes det de som faktisk har dårlige tenner fra naturens side og ikke kan noe for det. Og vi kan jo ikke vite hvem de er. En fin løsning hadde vært at alle måtte gå til tannlegen for sjekk 1 gang i året for egen regning. Hvis man gjorde dette og likevel fikk problemer så burde det blitt dekket syntes jeg. En god ide å ha det på samme egenandel kort som lege tjenester. Så kunne man heller økt denne egenandelen til 6000 i året. I tillegg bør folk som har behov for spesielle remedier til munnen (spesial tannkrem, munnskyll, pastiller for munntørrhet osv) fått dette på resept som andre nødvendige legemidler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 01:29 #62 Del Skrevet fredag kl 01:29 malifika skrev (46 minutter siden): Det er frustrerende å skulle ha gratis tannhelse tilbud når man tenker på alle som bare gir blaffen i tennene sine, og ikke går til tannlegen før det har blitt så ille at beløpet er hårreisende. Men, så finnes det de som faktisk har dårlige tenner fra naturens side og ikke kan noe for det. Og vi kan jo ikke vite hvem de er. En fin løsning hadde vært at alle måtte gå til tannlegen for sjekk 1 gang i året for egen regning. Hvis man gjorde dette og likevel fikk problemer så burde det blitt dekket syntes jeg. En god ide å ha det på samme egenandel kort som lege tjenester. Så kunne man heller økt denne egenandelen til 6000 i året. I tillegg bør folk som har behov for spesielle remedier til munnen (spesial tannkrem, munnskyll, pastiller for munntørrhet osv) fått dette på resept som andre nødvendige legemidler. Det minst reflekterte jeg har lest i en tråd på årevis. Anonymkode: bda86...d41 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet fredag kl 02:25 #63 Del Skrevet fredag kl 02:25 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det minst reflekterte jeg har lest i en tråd på årevis. Anonymkode: bda86...d41 Javel. Utdyp gjerne hvorfor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 02:49 #64 Del Skrevet fredag kl 02:49 Er grusomt, for det kan være dødelig også. Helt jævlig groteskt Anonymkode: 9be82...803 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 02:50 #65 Del Skrevet fredag kl 02:50 malifika skrev (24 minutter siden): Javel. Utdyp gjerne hvorfor Ja, din skyld hvis du snubler og brekker beinet også, da kan du jo bare sitte der, og ha det vondt. Anonymkode: 9be82...803 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet fredag kl 09:55 #66 Del Skrevet fredag kl 09:55 Tråden er ryddet for brudd på følgende regel: Som bruker av Kvinneguiden kan du ikke poste innhold som bryter med nedenstående regel * Det er ikke tillatt å diskutere dosering av medisiner, kosttilskudd og lignende. Diskusjon rundt dosering av medisiner og kosttilskudd, og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til legemidler/dosering kan man konferere med Felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet fredag kl 10:44 #67 Del Skrevet fredag kl 10:44 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, din skyld hvis du snubler og brekker beinet også, da kan du jo bare sitte der, og ha det vondt. Anonymkode: 9be82...803 Hvis du snubler og brekker benet så betaler du jo egenandel for behandlingen. Samme hvis du skal ta blodprøver eller skal hente medisiner. Hvorfor er det annerledes å skulle betale egenandel på tannhelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:48 #68 Del Skrevet fredag kl 11:48 malifika skrev (9 timer siden): Javel. Utdyp gjerne hvorfor Fordi det ikke er slik helsevesenet vårt fungerer. Hvis vi bare skulle behandle de som ikke hadde noe "underliggende skyld" i egen helse, så hadde det blitt få. Hvor skal grensa gå? Behandle brudd hvis personen brukte brodder på isen, men ikke til den som ikke gjorde det? Hva er grunnen til at noen gir "blaffen" i tennene sine? Samme som at noen gir "blaffen" i å trene? Veldig lite reflektert innlegg. Anonymkode: fb5c0...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:49 #69 Del Skrevet fredag kl 11:49 malifika skrev (1 time siden): Hvis du snubler og brekker benet så betaler du jo egenandel for behandlingen. Samme hvis du skal ta blodprøver eller skal hente medisiner. Hvorfor er det annerledes å skulle betale egenandel på tannhelse? Fordi du foreslår en helt egen egenandel, og med en svært høy sats. Tenner er en del av kroppen, hvorfor skal hårtap, fedme og kirurgi, til og med fysioterapeut i samme sekk- men tenner i en egen? Anonymkode: fb5c0...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet fredag kl 12:27 #70 Del Skrevet fredag kl 12:27 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi du foreslår en helt egen egenandel, og med en svært høy sats. Tenner er en del av kroppen, hvorfor skal hårtap, fedme og kirurgi, til og med fysioterapeut i samme sekk- men tenner i en egen? Anonymkode: fb5c0...95b Du må nesten lese innlegget mitt igjen for du forstår ikke hva jeg faktisk skriver! Jeg foreslår ikke en helt egen egenandel for tenner, jeg foreslår at den vi allerede har for helsetjenester som lege og fysioterapi bør øke til 6000 kr og også omfatte tannbehandling. I tillegg ønsker jeg at de som trenger spesielle tannkremer ol skal få dette på resept og derfor bare betale en brøkdel av prisen i egenandel. Men, jeg mener at et vilkår må være at du faktisk går til tannlegen en gang i året for sjekk, rens og bilder for egen regning. Det koster deg 800 kr i året. Hvis man ikke gidder det og heller venter 10 år med å dra til tannlegen slik at problemene hoper seg opp, så er det ikke rettferdig at felleskapet skal ta regningen. Med mindre man er født med dårlige tenner fra naturens side så får man som regel ikke så store tannproblemer hvis man følger opp tannstell. Og de fleste med dårlige tenner er nøye med å stelle tennene sine. De som ikke gjør det er gjerne de som ikke har noen problemer med munnen og gir derfor blaffen i tennene helt til problemene kommer, og da begynner de og klage på at det er dyrt. Vi har også folk med psykiske lidelser, rusproplematikk og tannlegeskrekk, men de blir en annen gruppe igjen. Og når det kommer til fedmeoperasjoner, brukket fot og og andre ting du nevner så betaler man faktisk egenandeler for det også. Og hvis du kommer til legen med en alvorlig sykdom så kan du faktisk dø hvis du ikke får hjelp, og du dør ikke av dårlige tenner selv om det gjør vondt, så du kan ikke sammenligne dette syntes jeg. Med politisk vilje så kan Norge sette tannhelse på agendaen men, alt koster penger. Norge har penger men, vi har ikke en helt utømmelig pengesekk som alle bare kan stikke et sugerør nedi og få og få. Å ikke ta innover seg hvor dyrt helse er å tro og mene at alt skal være helt gratis, det er å være ureflektert, med mindre man har et ønske om at Norge skal gå konkurs da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:11 #71 Del Skrevet fredag kl 22:11 AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 6.30): Man risikerer ikke å «ikke ha tenner igjen» dersom man har god hygiene og et karbohydratfattig kosthold. Karies med påfølgende infeksjon av tannerven/roten dukker ikke opp fra intet. Anonymkode: 55c24...bc2 Det er flaut at det jeg vil anta er godt oppegående mennesker ikke klarer å tenke litt lenger enn sin egen nesetipp. Anonymkode: 0438b...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrevippen Skrevet fredag kl 22:51 #72 Del Skrevet fredag kl 22:51 AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 23.10): Det er ikke elementært for overleve. Anonymkode: 6659c...534 Nehei. Så mat er ikke det altså? Det er noen nytt. Tror du må fortelle alle helsepersonell og de uvitende om det. Du vet at god helse - tannhelse - er grunnleggende for å motstå sykdommer? Tenner trenger man for livskvalitet som også gir mulighet til å tygge mat. Klart man kan spise moser mat når man er 20, men det er begrenset hva man får i seg. Så jo, jeg vil påstå det er elementært. Hva mener du de gjorde før blenderen og tannprotesen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 01:54 #73 Del Skrevet lørdag kl 01:54 Snurrevippen skrev (2 timer siden): Nehei. Så mat er ikke det altså? Det er noen nytt. Tror du må fortelle alle helsepersonell og de uvitende om det. Du vet at god helse - tannhelse - er grunnleggende for å motstå sykdommer? Tenner trenger man for livskvalitet som også gir mulighet til å tygge mat. Klart man kan spise moser mat når man er 20, men det er begrenset hva man får i seg. Så jo, jeg vil påstå det er elementært. Hva mener du de gjorde før blenderen og tannprotesen? Ikke meg du siterer men jeg svarer likevel. Du har helt rett i alt du sier ang at tenner er viktig for livskvalitet og forebygging av sykdommer. Men, de aller fleste med dårlige tenner har det jo fordi de ikke gidder å bruke tid på tannstell og penger på årlige kontroller. Jeg snakker da ikke om utsatte grupper men, oppegående normale individer. Og det MÅ gå ann å stille litt krav til folk altså. Anonymkode: a3432...bbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå