Gå til innhold

Smerter, søvnløshet og et system som ikke bryr seg - Tannhelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg sitter her, søvnløs, i så jævlig smerte at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Føler meg som Lina fra Emil i Lønneberget – hodet er gigantisk, og det dunker som om det skal eksplodere. Smertestillende hjelper ikke. Det er ren tortur.

Jeg har prøvd alt for å finne en tannlege som kan hjelpe meg. Alt! Men hvis du ikke har penger der og da, er du uønsket. Jeg har forklart at jeg kan betale senere i januar, men nei – ingen vil røre meg. Hva faen skal jeg gjøre da?

Jeg klarte å få tak i antibiotika, og det kostet meg over 2000 kroner. To tusen kroner jeg egentlig ikke hadde og måtte låne meg til (av en uføretrygdet venn!). Og hva hjelper det? Det bare demper betennelsen en stund, men den kommer garantert tilbake. For jeg får jo ikke fikset selve problemet. Det er som å sette plaster på en brukket arm.

Og det verste? Jeg jobber fulltid. Jeg sliter ræva av meg hver eneste dag for å betale ned gjeld med trekk fra lønna. Det betyr at NAV ikke engang kan hjelpe meg. I skrivende stund gjelder trekket mitt barns tannregulering(!). Så hva gjør jeg da?

Er det dette som må til? At jeg må sykemelde meg, gå på arbeidsavklaringspenger og til slutt bli ufør? Kanskje si opp jobben og gå noen måneder uten inntekt før jeg kan heve sosialstønad og da ha rett på støtte til tannbehandling? Alt fordi jeg ikke har råd til å fikse tennene mine?! Tannhelsepolitikken i dette landet er rævva! Det klages over høy sykemeldongsgrad. Har noen tenkt på at tannhelse er en stor del av årsaken?

Hvorfor er ikke tannhelse en del av den vanlige helsetjenesten? Det er helse. Det er kroppen vår. Men nei, regjeringen bryr seg tydeligvis ikke om det. Så nå sitter jeg her, uten søvn, uten hjelp, og i smerter jeg ikke kan beskrive. Alt fordi tannhelse er en luksus bare de rike kan unne seg.

Hva slags land er dette egentlig? Jeg føler med dere alle med tannpine. 

Og ja! Til dere som fortsatt leser. Har dere noen tips til å lindre smerten?

Anonymkode: aa8a4...f02

1. Sjekk om du kan ta opp et lån i banken. 2. Ri g til tannlege og si du må ha akutt time. Ikke si noe om betaling....jeg måtte gjøre det da jeg ikke hadde penger. Etter timen sier du at du må få faktura på dette- da må du betale når du kan selvsagt). /du har lagt igjen kortet hjemme. Om staten er stygg mot oss så må vi ta igjen litt og...

Anonymkode: 83ac5...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Antibiotika koster ikke 2000

Nice try

Anonymkode: 6bbd0...167

Det står at hun brukte 2000 kroner på å få tak i antibiotika. Da må vi nesten anta at det dreier seg om mer enn kun tablettene.

Hva mener du er nice try og hva får TS ut av å lyve om dette? Du tror du var smart nå, men det virker ikke som om du egentlig har brukt hodet.

Anonymkode: ea43f...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selve medisinen koster ikke det, men sammen med konsultasjon hos privat legetjeneste (ev. med helgetillegg) kan det bli det til sammen. For alt vi vet, inkluderer dette også taxi osv. 

Anonymkode: 55c24...bc2

Står ikke et ord om privat lege. Virker veldig rart at ts har råd til privat lege men ikke tannlege.

Feik tråd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde hatt slike sinnsyke smerter så hadde jeg gått til en tannlege og fått jobben gjort for så å ha "glemt" lommeboka.

Du må uansett finne deg en tannlege du kan går til regelmessig, hvis du først har et greit forhold til tannlegen din så er de greie og gir deg skikkelige nedbetalingsplaner.

En annen ting er at hvis du ikke har penger så går du å får nødhjelp av NAV, 

Anonymkode: 9a874...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Står ikke et ord om privat lege. Virker veldig rart at ts har råd til privat lege men ikke tannlege.

Feik tråd

Det gjør det ikke, men en eller annen lege/tannlege må ha skrevet ut resepten. Og jeg tviler sterkt på at det er enkelt å finne en tannlege skriver ut antibiotika til en pasient de ikke har hatt i stolen og undersøkt, for det er ikke alltid antibiotika er rette kuren for tannpine, det kommer an på årsaken til smertene. Og hadde ts vært hos en tannlege kunne h*n fått utført noe akuttbehandling og fått resept for den summen.

Anonymkode: 55c24...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du brukte 2000 på antibiotika fremfor å bruke 2000 hos tannlegen?

Anonymkode: a2d04...a8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvoran er det en skam at ikke tennene er dekket, når absolutt alt av kropp ellers er dekket?

Mye vil ha mer?

Anonymkode: 6659c...534

Det er en skam fordi det handler om grunnleggende helse og livskvalitet for mange. Å ha tenner for å kunne spise, er elementært for å overleve. Det koster en formue å dra til ta tannlegen, selv om tennene betyr mye for meg og jeg er heldig og aldri hatt store utgifter, er det ikke vanskelig å forstå andre som har tannpine eller store utfordringer med tennene.

Mye dumt man skal lese! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvoran er det en skam at ikke tennene er dekket, når absolutt alt av kropp ellers er dekket?

Mye vil ha mer?

Fordi tenner også er helse alt henger sammen. Om du trekker en tann og får en infeksjon så må du betale tannlegen. Om det blir blodforgiftning betaler du kun egenandel.  

Anonymkode: f9c08...7c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde smerte i en tann en gang, ingen tabletter hjalp. Men jeg prøvde meg på nellik, det hjalp med å bedøve område så jeg fikk sove. Jeg tygde på nelliken fort før jeg dyttet alt rundt tannkjøttet ved den tanna. Du kan teste det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (27 minutter siden):

Det er en skam fordi det handler om grunnleggende helse og livskvalitet for mange. Å ha tenner for å kunne spise, er elementært for å overleve. Det koster en formue å dra til ta tannlegen, selv om tennene betyr mye for meg og jeg er heldig og aldri hatt store utgifter, er det ikke vanskelig å forstå andre som har tannpine eller store utfordringer med tennene.

Mye dumt man skal lese! 

Det er ikke elementært for overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du tenker at folk som har dårlig råd skal trekke tann for tann når de får tannverk? Til slutt så risikerer de å ikke ha tenner igjen 😮 

Anonymkode: 27fb3...94a

Det er fullt mulig å trekke tanna istedet for å betale for rotfylling og krone, dersom man har dårlig råd. Men det er jo en nødløsning. Neste gang må man være bedre forberedt. Ordne seg bedre jobb og spare på bufferkonto.
Jeg fikk rotspissbetennelse i ei tann da jeg var student, og fikk valget mellom å reparere tanna for 12.000,- (rotfylling hos spesialist og krone på tanna) eller trekke tanna for i overkant av 1000 kr. Jeg valgte å trekke tanna. Men det var jo selvsagt en nødløsning som ikke kan velges hver gang man får problemer med tennene.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hadde du brukt de 2000.- på tannlege istede for antibiotika, så hadde smertene vært borte nå. Har selv hatt betennelse og det kostet meg 1400.- hos tannlegen å ordne det. Måtte ikke tilbake senere heller, alt  var ordnet.

Feil prioritering fra din side ts

Anonymkode: 546d3...f79

Hva var det tannlegen din gjorde som kostet bare 1400.- ? Til den prisen får man jo bare boret og fyllt i et vanlig hull. Betennelse krever jo rotfylling som koster flere tusen, og så kommer eventuell krone til flere tusen i tillegg. Er du heldig og går til offentlig tannhelsetjeneste? De færreste er så heldig...

Hvis betennelsen er så kraftig at TS er skikkelig hoven, så burde tannlegen gi hjelp uansett om finansene ikke er i orden. Da er det en kraftig betennelse, og det må behandles raskt. Offentlige tannleger har hjelpeplikt, også når pasienten ikke kan betale. https://www.tannlegevakt.nu/blogg/nar-har-tannlegen-plikt-til-a-hjelpe/

Anonymkode: fa699...02e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du tenker at folk som har dårlig råd skal trekke tann for tann når de får tannverk? Til slutt så risikerer de å ikke ha tenner igjen 😮 

Anonymkode: 27fb3...94a

Jeg trakk en tann selv for noen år siden i stedet for å rotfylle. Det er da en grei løsning.

Anonymkode: 0cd24...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke elementært for overleve.

Jo faktisk. Dårlig tannhygiene og tannråte er sterkt forbundet med hjerte/karsykdommer. I tillegg kan bakteriene spre seg med blodet og forårsake problemer andre steder i kroppen også, som for eksempel alvorlige og livstruende infeksjoner. Tannhelse er mye viktigere enn folk tror.

https://orbdent.no/tannhelse/allmennsykdommer/hjerte-og-karsykdommer/

https://www.forskning.no/tenner/darlig-tannhelse-kan-gi-hjertesykdom/403806

https://oslotannlegesenter.no/smil365/helse/tannlegen-kan-avslore-allmennsykdommer/

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

1. Sjekk om du kan ta opp et lån i banken. 2. Ri g til tannlege og si du må ha akutt time. Ikke si noe om betaling....jeg måtte gjøre det da jeg ikke hadde penger. Etter timen sier du at du må få faktura på dette- da må du betale når du kan selvsagt). /du har lagt igjen kortet hjemme. Om staten er stygg mot oss så må vi ta igjen litt og...

Anonymkode: 83ac5...6aa

Så da skal du ta igjen på tannlegen? Som skal jobbe gratis, fordi staten ikke dekker?

Skaff dere tannforsikring! 

Anonymkode: fb5c0...95b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo faktisk. Dårlig tannhygiene og tannråte er sterkt forbundet med hjerte/karsykdommer. I tillegg kan bakteriene spre seg med blodet og forårsake problemer andre steder i kroppen også, som for eksempel alvorlige og livstruende infeksjoner. Tannhelse er mye viktigere enn folk tror.

https://orbdent.no/tannhelse/allmennsykdommer/hjerte-og-karsykdommer/

https://www.forskning.no/tenner/darlig-tannhelse-kan-gi-hjertesykdom/403806

https://oslotannlegesenter.no/smil365/helse/tannlegen-kan-avslore-allmennsykdommer/

Å ha tenner er ikke elementært for å overleve, for å gjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil bare påpeke at det offentlige dekker silikon, div kosmetisk kirurgi og mye som er langt unna elementært for å overleve. Skal vi være så pirkete så er det ikke elementært å ha en fot heller, men vi gjør alt vi kan for å berge den. Det er helt ulogisk at tenner ikke er en del av offentlig dekt helse, når alt annet på kroppen er. Behandling for hårtap får du dekt til og med, hvis det plager deg. Og laser for å fjerne ansiktshår!

Anonymkode: fb5c0...95b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg sitter her, søvnløs, i så jævlig smerte at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Føler meg som Lina fra Emil i Lønneberget – hodet er gigantisk, og det dunker som om det skal eksplodere. Smertestillende hjelper ikke. Det er ren tortur.

Jeg har prøvd alt for å finne en tannlege som kan hjelpe meg. Alt! Men hvis du ikke har penger der og da, er du uønsket. Jeg har forklart at jeg kan betale senere i januar, men nei – ingen vil røre meg. Hva faen skal jeg gjøre da?

Jeg klarte å få tak i antibiotika, og det kostet meg over 2000 kroner. To tusen kroner jeg egentlig ikke hadde og måtte låne meg til (av en uføretrygdet venn!). Og hva hjelper det? Det bare demper betennelsen en stund, men den kommer garantert tilbake. For jeg får jo ikke fikset selve problemet. Det er som å sette plaster på en brukket arm.

Og det verste? Jeg jobber fulltid. Jeg sliter ræva av meg hver eneste dag for å betale ned gjeld med trekk fra lønna. Det betyr at NAV ikke engang kan hjelpe meg. I skrivende stund gjelder trekket mitt barns tannregulering(!). Så hva gjør jeg da?

Er det dette som må til? At jeg må sykemelde meg, gå på arbeidsavklaringspenger og til slutt bli ufør? Kanskje si opp jobben og gå noen måneder uten inntekt før jeg kan heve sosialstønad og da ha rett på støtte til tannbehandling? Alt fordi jeg ikke har råd til å fikse tennene mine?! Tannhelsepolitikken i dette landet er rævva! Det klages over høy sykemeldongsgrad. Har noen tenkt på at tannhelse er en stor del av årsaken?

Hvorfor er ikke tannhelse en del av den vanlige helsetjenesten? Det er helse. Det er kroppen vår. Men nei, regjeringen bryr seg tydeligvis ikke om det. Så nå sitter jeg her, uten søvn, uten hjelp, og i smerter jeg ikke kan beskrive. Alt fordi tannhelse er en luksus bare de rike kan unne seg.

Hva slags land er dette egentlig? Jeg føler med dere alle med tannpine. 

Og ja! Til dere som fortsatt leser. Har dere noen tips til å lindre smerten?

Anonymkode: aa8a4...f02

Nå overdriver, du. Eller du troller, jeg vet ikke. Men jeg vet en ting, du får ikke en antibiotika kur som koster kr. To tusen, utenfor sykehus, og der du må betale kr. To tusen for antibiotika selv. Selv ikke Dalacin koster så mye. 

Du blir heller ikke uføretrygdet eller langtidssykemeldt på grunn av tannsmerter. 

Anonymkode: bda86...d41

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jada, jeg så rett etterpå at det var det å ha tenner du mente. Men poenget mitt står likevel på generell basis. Selv om man fint kan overleve uten tenner i munnen (det er jo strengt tatt bedre for helsa enn å ha masse tenner med karies og betennelse), så burde tannhelse tas mer på alvor. Dårlig tannhelse gir også dårlig helse i resten av kroppen. Og en tannløs munn skader den psykiske helsen, som også er viktig å ta vare på. Ikke bare blir man tannløs, men kjevebenet svinner hen når man ikke lenger har tenner, og hele ansiktet blir påvirket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de som sier bare bestill deg en time og be om faktura og ta det derfra. Det er ikke ufarlig å gå med ubehandlet tannverk, og smerten er helt umenneskelig.

Det burde virkelig vært et minimumstilbud på tannhelse fra det offentlige.

Endret av Sunnfjording
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...