Gå til innhold

Smerter, søvnløshet og et system som ikke bryr seg - Tannhelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta på malt nellik der det gjør vondt i tanna. Det bedøver og hjelper i stor grad når smerten er på sitt verste. Ikke den beste smaken, med det betyr ikke så mye når du kjenner hvor mye det hjelper. 
tips er å ha nelliken i en skål med noen dråper vann slik det blir en masse påfør på den vonde tannen. 

Anonymkode: c354e...39b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du tenker at folk som har dårlig råd skal trekke tann for tann når de får tannverk? Til slutt så risikerer de å ikke ha tenner igjen 😮 

Anonymkode: 27fb3...94a

Man risikerer ikke å «ikke ha tenner igjen» dersom man har god hygiene og et karbohydratfattig kosthold. Karies med påfølgende infeksjon av tannerven/roten dukker ikke opp fra intet.

Anonymkode: 55c24...bc2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av folk som ikke klarer å ta ansvar for egen helse og økonomi, og så skylder de på «systemet» når deres egen manglende kontroll skaper problemer. Det er klart folk er skeptiske til å gi betalingsutsettelse til en person de ikke kjenner, hadde du hatt et fast klientforhold til en tannlege ville det nok vært enklere. Når du allerede har tvangstrekk har du jo vist din manglende vilje og evne til å gjøre opp for deg, hvorfor skal plutselig noen andre da tro at vil betale denne gangen? Dette er jo også grunnen til at folk har kredittkort på om de ikke har tilstrekkelig buffer, det er ikke farlig å bruke kredittkort hvis man vet det kommer inn penger senere i måneden til å betale tilbake. Er det tannlegevakt der du bor kan du kontakt dem, det er i det offentligs regi og de gir faktura. 

Anonymkode: 8cc6b...ae1

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man risikerer ikke å «ikke ha tenner igjen» dersom man har god hygiene og et karbohydratfattig kosthold. Karies med påfølgende infeksjon av tannerven/roten dukker ikke opp fra intet.

For min del er det astmamedisin og svak emalje som ødelegger. 

Anonymkode: 0a3b8...1d6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg sitter her, søvnløs, i så jævlig smerte at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Føler meg som Lina fra Emil i Lønneberget – hodet er gigantisk, og det dunker som om det skal eksplodere. Smertestillende hjelper ikke. Det er ren tortur.

Jeg har prøvd alt for å finne en tannlege som kan hjelpe meg. Alt! Men hvis du ikke har penger der og da, er du uønsket. Jeg har forklart at jeg kan betale senere i januar, men nei – ingen vil røre meg. Hva faen skal jeg gjøre da?

Jeg klarte å få tak i antibiotika, og det kostet meg over 2000 kroner. To tusen kroner jeg egentlig ikke hadde og måtte låne meg til (av en uføretrygdet venn!). Og hva hjelper det? Det bare demper betennelsen en stund, men den kommer garantert tilbake. For jeg får jo ikke fikset selve problemet. Det er som å sette plaster på en brukket arm.

Og det verste? Jeg jobber fulltid. Jeg sliter ræva av meg hver eneste dag for å betale ned gjeld med trekk fra lønna. Det betyr at NAV ikke engang kan hjelpe meg. I skrivende stund gjelder trekket mitt barns tannregulering(!). Så hva gjør jeg da?

Er det dette som må til? At jeg må sykemelde meg, gå på arbeidsavklaringspenger og til slutt bli ufør? Kanskje si opp jobben og gå noen måneder uten inntekt før jeg kan heve sosialstønad og da ha rett på støtte til tannbehandling? Alt fordi jeg ikke har råd til å fikse tennene mine?! Tannhelsepolitikken i dette landet er rævva! Det klages over høy sykemeldongsgrad. Har noen tenkt på at tannhelse er en stor del av årsaken?

Hvorfor er ikke tannhelse en del av den vanlige helsetjenesten? Det er helse. Det er kroppen vår. Men nei, regjeringen bryr seg tydeligvis ikke om det. Så nå sitter jeg her, uten søvn, uten hjelp, og i smerter jeg ikke kan beskrive. Alt fordi tannhelse er en luksus bare de rike kan unne seg.

Hva slags land er dette egentlig? Jeg føler med dere alle med tannpine. 

Og ja! Til dere som fortsatt leser. Har dere noen tips til å lindre smerten?

Anonymkode: aa8a4...f02

Hadde du brukt de 2000.- på tannlege istede for antibiotika, så hadde smertene vært borte nå. Har selv hatt betennelse og det kostet meg 1400.- hos tannlegen å ordne det. Måtte ikke tilbake senere heller, alt  var ordnet.

Feil prioritering fra din side ts

Anonymkode: 546d3...f79

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For min del er det astmamedisin og svak emalje som ødelegger. 

Anonymkode: 0a3b8...1d6

Det betyr ikke at karies er uunngåelig, bare at man må jobbe hardere enn andre.

Har du dokumenterte emaljeutviklingsforstyrrelser eller dokumentert munntørrhet har du rett på Helforefusjon på tannbehandling.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er født med null emalje på tennene jeg fikk. Pusser, skyller med fluor, bruker tanntråd hver dag og spiser ikke sukker, men jeg får hull i tennene fordi. Så hva skal jeg unngå å spise og hvordan skal jeg forbedre tannhygienen mener du? 

Anonymkode: 6a83c...d6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring fastlegen din og få noen skikkelig sterke smertestillende- i dag!!

Anonymkode: 1d0c1...436

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tenker at folk som har dårlig råd skal trekke tann for tann når de får tannverk? Til slutt så risikerer de å ikke ha tenner igjen 😮 

Anonymkode: 27fb3...94a

Ja det er konsekvensen av å ikke ta vare på tennene sine, samt å ikke ha råd til tannlege.

Alle mine besteforeldre fikk gebiss til slutt (de pusset ikke tenner og spiste masse sukker til kaffen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så er jeg enig i at man kun burde betale egenandel hos tannlege.

Men nå er det dessverre ikke sånn. Så da må man være løsningsorientert. De 2000 du brukte på antibiotika (hvordan er det mulig?), burde du ha brukt på tannlege. Ofte ved tannproblemer, så må man dit flere ganger, og betaler pr gang. Du kunne ha fått renset opp i betennelsen for de 2000. Ved neste tur til tannlegen, så hadde du hatt penger. Du sier at du har råd senere i januar.

Nå hjelper det ikke deg, men alle bør klare å ha en liten buffer. Nok til en tur til tannlege, 5.000, og nok til f.eks å kjøpe et brukt kjøleskap om det du har ryker. Så det bør være målet ditt i 2025. Å spare opp en buffer på 8 - 10.000. Selg unna ting du ikke trenger, så får du en god start. Da vil du føle deg tryggere på at du kan mestre uforutsette ting neste gang.

Anonymkode: d0c6c...efb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er født med null emalje på tennene jeg fikk. Pusser, skyller med fluor, bruker tanntråd hver dag og spiser ikke sukker, men jeg får hull i tennene fordi. Så hva skal jeg unngå å spise og hvordan skal jeg forbedre tannhygienen mener du? 

Hvis du er født med «null emalje» så får du rett på refusjon på tannbehandling fra Helfo.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvis du er født med «null emalje» så får du rett på refusjon på tannbehandling fra Helfo.

Ja det er greit, men det forhindrer meg ikke i å få hull. Så blir feil å bare skylde på kosthold og dårlig munnhygiene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja det er greit, men det forhindrer meg ikke i å få hull. Så blir feil å bare skylde på kosthold og dårlig munnhygiene. 

Jeg snakker ikke om spesielle tilfeller. Majoriteten som får hull har ingen underliggende årsak til dette. Det skyldes mangelfull hygiene og/eller kosthold.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor finner du ikke en annen jobb eller en ekstra jobb hvis du har så dårlig økonomi? 

Anonymkode: a2d04...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (8 timer siden):

Har du sjekket om noen tannleger i nabokommunene har avbetaling? Hvis du vet du kan betale senere i måneden hadde jeg vurdert kredittkort (selv om man generelt bør være forsiktig med det). 

De som har avbetaling har det via kredittinstitusjoner, og man får ikke det når man ikke er kredittverdig. 

Anonymkode: f5820...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre typisk for folk uten styr på økonomien. Men full jobb må man ta ansvar for å ha bufferkonto, til feks tannlege når det trengs. For ALLE må til tannlegen, helst hvert år, og problemene må fikses når de oppstår. Derfor må man prioritere å ha sparepenger, selv om det ikke er gøy eller lett. Det er en del av å være voksen… 

Bare delvis enig i at det skal dekkes som kropp forøvrig. For så mange ødelegger tenner med brus, snus, godis, for dårlig tannpuss etc. og det er ikke jeg interessert i å betale ekstra skatt for. Og sykdommer er jo tildels allerede dekket. Iom at det ikke er dødelig eller noen stor kilde til sykefravær tipper jeg det er lenge til det skal dekkes over skatten.

Anonymkode: 7a15c...f80

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Antibiotika koster ikke 2000

Nice try

Anonymkode: 6bbd0...167

Selve medisinen koster ikke det, men sammen med konsultasjon hos privat legetjeneste (ev. med helgetillegg) kan det bli det til sammen. For alt vi vet, inkluderer dette også taxi osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...