AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:44 #21 Del Skrevet torsdag kl 08:44 200000 i egenkapital som 44 åring? Ingen andre større verdier?? Her lukter det golddigger lang vei… Tenk på barna dine. Hadde dere hatt barna sammen hadde det stilt seg helt annerledes. Anonymkode: fdcec...f76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:19 #22 Del Skrevet torsdag kl 09:19 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg (K41) og samboeren (M44) vurderer å kjøpe bolig sammen. Vi bor i dag i en leilighet som jeg eier alene og har vært samboere i ett drøyt år. Sammen i to år. Jeg har to barn 50%, han har ikke barn. Han har god lønn på ca 700 000, men har nylig startet i denne jobben. Han har ca 200 000 i egenkapital. Jeg er gradert uføre, tjener lite og kan ikke få lån, men jeg trenger det heller ikke da jeg har fått skadeerstatning og arv og har inntil 8 mill i egenkapital. Vi vurderer bolig i prisklassen 6-8 mill. Jeg kan altså kjøpe min del cash, mens han må ha en del lån. Hva er smart her da? Privat lån til meg er jo klart billigst for oss sammen, men risikofylt for meg. Jeg kan ikke risikere noe, disse pengene er min pensjonssparing da jeg vil bli minstepensjonist pga skade og dermed uføre. Hvordan løser vi dette best mulig? Tips mottas med takk. Anonymkode: 94f23...f90 Dere kjøper et hus og eier 50/50. F.eks til 8 millioner. Han låner 4 millioner i bank opp mot sin egenkapital. Du betaler din andel og setter kapitalen din i indeksfond og en buffer på høyrentekonto. Hvis han ikke kan få lån til å finansiere 50% så er det beste å kjøpe rimeligere bolig. Anonymkode: 64452...794 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Playful Skrevet torsdag kl 23:28 #23 Del Skrevet torsdag kl 23:28 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): En godt voksen mann uten barn som ikke har greid å spare opp mer enn 200 000 gjennom livet ville jeg aldri lånt penger til. Anonymkode: d2ea3...39d Edit, Jeg er HI. Han har klart det. Han eier jo en leilighet i utlandet også. Den kommer han til å selge. Han får da nok egenkapital til å kunne låne det han trenger av banken uten problemer. Det jeg er ute etter her er om det er det beste alternativet, eller om det finnes bedre løsninger hvor han låner av meg med sikkerhet i boligen f eks, slik at hans del av boligen tilfaller meg dersom han mot formodning ikke skulle betale etter avtalen. Maktforholdet oss i mellom er jeg noe bekymret for dersom han låner av meg da. Jeg bare ser etter om det er mer lønnsomme løsninger enn kostbare lån til banken, uten at jeg setter meg selv i risiko. 😊 Endret torsdag kl 23:30 av Playful Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Playful Skrevet torsdag kl 23:32 #24 Del Skrevet torsdag kl 23:32 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg ville foreslått en litt mindre eierbrøk til han. At du eier 60% og han 40% f.eks. Om han vil eier 50% litt senere i løypa kan han kjøpe de siste 10% av deg. Anonymkode: cd9f2...f19 Han kan fint kjøpe 50% nå. Spørsmålet er hvordan vi løser det best mulig for å beholde mest mulig penger selv istedet for å betale dyrt til banken. Han kan låne det han mangler av banken om det er best 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:40 #25 Del Skrevet torsdag kl 23:40 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvis det er hans idé å låne av deg, ville jeg tenkt meg om både to og tre ganger før jeg kjøpte bolig sammen med ham. Anonymkode: 98fa1...969 Ja, enig. Sånne private lån går ofte til helvete. Anonymkode: aa1b5...76e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:44 #26 Del Skrevet torsdag kl 23:44 Du er UFØR, ikke UFØRE. Uføre er flertall! Anonymkode: a078f...97f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:45 #27 Del Skrevet torsdag kl 23:45 AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 0.22): Jeg (K41) og samboeren (M44) vurderer å kjøpe bolig sammen. Vi bor i dag i en leilighet som jeg eier alene og har vært samboere i ett drøyt år. Sammen i to år. Jeg har to barn 50%, han har ikke barn. Han har god lønn på ca 700 000, men har nylig startet i denne jobben. Han har ca 200 000 i egenkapital. Jeg er gradert uføre, tjener lite og kan ikke få lån, men jeg trenger det heller ikke da jeg har fått skadeerstatning og arv og har inntil 8 mill i egenkapital. Vi vurderer bolig i prisklassen 6-8 mill. Jeg kan altså kjøpe min del cash, mens han må ha en del lån. Hva er smart her da? Privat lån til meg er jo klart billigst for oss sammen, men risikofylt for meg. Jeg kan ikke risikere noe, disse pengene er min pensjonssparing da jeg vil bli minstepensjonist pga skade og dermed uføre. Hvordan løser vi dette best mulig? Tips mottas med takk. Anonymkode: 94f23...f90 Advokat, advokat og atter advokat. Det har du og råd til med så mye i erstatning. Her eier kvinnen boligen og mannen har leid, av sikkerhets grunner ved brudd, dødsfall og for barna. Anonymkode: 7ee94...b6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet fredag kl 06:08 #28 Del Skrevet fredag kl 06:08 (endret) Playful skrev (8 timer siden): Han kan fint kjøpe 50% nå. Spørsmålet er hvordan vi løser det best mulig for å beholde mest mulig penger selv istedet for å betale dyrt til banken. Han kan låne det han mangler av banken om det er best 😊 Problemet ditt er at hvis du skal låne ham 3-4 mill og la ham ha få mye lavere rente enn banklån, vil du tape masse i sparekontorente eller verdiøkning i fond. F.eks: Hvis han låner i banken, 4 mill, lånetid 30 år, ulike renter: Rente 5 %: tot renter 3,8 mill Rente 4 %: tot renter 2,9 mill Rente 3 %: tot renter 2,1 mill Rente 2 %: tot renter 1,3 mill Eksempel: Han låner 4 mill av deg til 3 % rente istedenfor å låne i banken i banken til 5 % rente. Han vil da spare 1,7 mill totalt i renter. Hvis du istedenfor å låne ham, hadde beholdt de 4 mill på sparekonto til 4,5 % rente (bare tar et tall, per nå kan man få 5 %) i 30 år, hadde de vokst til 15 mill til dagens verdi. Hvis renten er lavere, 3 %, vil de vokse til nesten 10 mill. Har du fond isteden, er potensialet enda større. Istedenfor disse millionene i rente, vil du få 2 mill i lånerente fra ham pluss en økende sparerente på det som han gradvis betaler deg tilbake. Du vil totalt tjene mindre på det og tape mye i forhold til å bare la dine 4 mill stå på konto. Bruk noen spare- og rentekalkulatorer på nettet og regn litt fram og tilbake på det. Endret fredag kl 08:26 av Sniff76 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Playful Skrevet fredag kl 07:51 #29 Del Skrevet fredag kl 07:51 AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 8.14): Kan du beholde leiligheten slik at du eventuelt kan flytte tilbake dit hvis det skulle bli slutt? Ikke lån ham penger. Han må låne i banken. Anonymkode: 61f1b...ec2 Nei, jeg kan ikke både beholde leiligheten og kjøpe ny bolig. Har ikke råd til begge deler samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Playful Skrevet fredag kl 07:53 #30 Del Skrevet fredag kl 07:53 NakenPanda skrev (På 2.1.2025 den 8.30): Det er vel han som vil ha problemer med å få lån med bare 200 000 i egenkapital, men det kommer jo an på prisen der dere bor. Han vil maks få 1.8 mill i lån med begrensninger i egenkapital. KJøp noe 50/50 så blir det ikke noe tull med deling hvis det skjærer seg, la han betjene sitt eget lån og du casher ut kostnaden. Han har en leilighet i utlandet i tillegg som han kommer til å selge og dermed få mer egenkapital. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Playful Skrevet fredag kl 07:54 #31 Del Skrevet fredag kl 07:54 AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 8.39): Hvis det er hans idé å låne av deg, ville jeg tenkt meg om både to og tre ganger før jeg kjøpte bolig sammen med ham. Anonymkode: 98fa1...969 Nei, på ingen måte. Han har ikke spurt om det. Jeg bare søker etter hva som blir beste løsningen for oss felles, uten å sette meg selv i risiko. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Playful Skrevet fredag kl 07:56 #32 Del Skrevet fredag kl 07:56 AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 8.42): Er det vanlig at alle går rundt og vasser i penger? Hvor får KG denne idéen fra? 200 000 i egenkap. er da ikke så verst. Kan jo hende han har andre eiendeler av verdi eller har prioritert å betale ned gjeld istedenfor å spare alt. Men alle på KG har vel topplederjobb og millionlønn. Men ts, ikke lån han dine penger. Han må låne av bank. Anonymkode: 98fa1...969 Riktig. Han har en leilighet i utlandet også. Samt en bio og en Ducati og nedbetalt studielån. Han har bestemt seg for å selge leiligheten og få frigjort mer egenkapital Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Playful Skrevet fredag kl 08:00 #33 Del Skrevet fredag kl 08:00 AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 8.52): Når man er 44 år er 200 000,- lite, når man ikke eier bolig og pengene er bundet opp i det. 200 000,- er omlag 10000 i året fra man er 20 år. Det er under 1000,- i mnd. til sparing. Det er svært lite. Anonymkode: e770e...73e Forstår ikke hvorfor slikt er så relevant for spørsmålet mitt, men jeg får legge til mer info her da. Han eier en leilighet i utlandet i tillegg, samt en vil og en Ducati uten lån. Og nedbetalt studielån. Han er norsk og født og oppvokst her, men har bodd 13 år i Storbritannia og etablerte ett større firma der som gikk veldig bra frem til covid kom og tvang dem til stenging. Han flyttet da tilbake til Norge og har nå fått seg fast kontrakt på lederstilling her, med startlønn på 700 000. Han har bestemt seg for å selge leiligheten for å frigjøre mer egenkapital Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:05 #34 Del Skrevet fredag kl 08:05 Playful skrev (8 timer siden): Han kan fint kjøpe 50% nå. Spørsmålet er hvordan vi løser det best mulig for å beholde mest mulig penger selv istedet for å betale dyrt til banken. Han kan låne det han mangler av banken om det er best 😊 Hvis han låner av banken så må han betale bankens lånerente. Jeg betaler 5.45% på lånet mitt. Av renta får han trekke fra 22% på skatten. Hvis du låner ham penger som du ellers ville ha satt i banken så går du glipp av innskuddsrenta - 5.1% er beste flytende rente på finansportalen med begrensninger som passer meg. Dette må du betale 22% skatt på. Differansen mellom de to er ikke all verden. Enten låner du ham penger til markedsrente (og det er økonomisk ganske nært opp mot at han låner dem i bank) eller så låner du ham penger uten å ta rente (og taper betydelig på det). Et annet poeng er at hvis du sparer til pensjon og det er lenge til så kan du spare i løsninger som har høyere forventet avkastning enn bank. F.eks. indeksfond. Anonymkode: 64452...794 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:08 #35 Del Skrevet fredag kl 08:08 Playful skrev (14 minutter siden): Han har en leilighet i utlandet i tillegg som han kommer til å selge og dermed få mer egenkapital. 😊 Og på trådens side 2, kommer du md relevant info som burde stått i hi. Typisk! Anonymkode: 7ee94...b6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:13 #36 Del Skrevet fredag kl 08:13 Sniff76 skrev (1 time siden): Problemet ditt er at hvis du skal låne ham 3-4 mill og la ham ha få mye dårligere rente enn banklån, vil du tape masse i sparekontorente eller verdiøkning i fond. F.eks: Hvis han låner i banken, 4 mill, lånetid 30 år, ulike renter: Rente 5 %: tot renter 3,8 mill Rente 4 %: tot renter 2,9 mill Rente 3 %: tot renter 2,1 mill Rente 2 %: tot renter 1,3 mill Eksempel: Han låner 4 mill av deg til 3 % rente istedenfor å låne i banken i banken til 5 % rente. Han vil da spare 1,7 mill totalt i renter. Hvis du istedenfor å låne ham, hadde beholdt de 4 mill på sparekonto til 4,5 % rente (bare tar et tall, per nå kan man få 5 %) i 30 år, hadde de vokst til 15 mill til dagens verdi. Hvis renten er lavere, 3 %, vil de vokse til nesten 10 mill. Har du fond isteden, er potensialet enda større. Istedenfor disse millionene i rente, vil du få 2 mill i lånerente fra ham pluss en økende sparerente på det som han gradvis betaler deg tilbake. Du vil totalt tjene mindre på det og tape mye i forhold til å bare la dine 4 mill stå på konto. Bruk noen spare- og rentekalkulatorer på nettet og regn litt fram og tilbake på det. Jeg har hatt millioner i bank i noen år og tapte penger på det. Så lenge inflasjonen er større enn innskuddsrenta (og man skatter av rente og evt formue) så taper man penger for hvert pr man har i bank. (kilde: https://danskebank.no/nyheter/makronytt/dette-maa-du-vite-som-langsiktig-investor) Hvis hun låner samboer 4 millioner så er det rimelig at han enten: 1. Betaler markedsrente 2. Eller at hun får verdistigningen av hele huset (i praksis så eier og finansierer hun hele huset og han betaler leie) Anonymkode: 64452...794 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:37 #37 Del Skrevet fredag kl 08:37 Til ts - du bør ikke låne han penger til bolig, det vil gjøre deg svært sårbar både fordi du i teorien "risikerer alt du eler og har" og at du kan havne i en kjip situasjon ved et evt brudd hvor han kan "straffe deg" ved å ikke betale. Joda boligen kan selges om det går skeis, men prosessen når det går skeis skeis er både lang og dyr. Og da er det du alene som løper det pågått økonomisk tapet. du som trenger en forutsigbar økonomi og trygghete av at du har disse millionene. Bør ikke bedrive med privat utlån, privat utlån er mere risiko enn både fond og aksjer til sammen. jeg ville heller ikke anbefalt at du uansett bruker opp alle dine midler på bolig. Husk å spre risikoen, noe på bolig, noe på langsiktig fond/aksjer, noe lavrisiko fastrente innskudd osv.. så nei, ikke lån han penger. Han tar opp sin andel i banken. Men en del av problemstillingen jeg ikke ser er nevnt, men som jeg tenker kan være aktuell i deres situasjon. En bolig til 6-8 mil har betydelige "driftsutgifter"! være seg kommunaleavgifter/skatt, strøm, forsikring, vedlikehold osv. Dette er jo løpende utgifter, usikker på hvilken tanker du har gjort deg med at disse utgiftene også finnes og må betales månedlig? Har du regnet litt røft på om du med din daglige økonomi har råd til å betjene 50/50 av disse utgiftene knyttet til en bolig i 6-8 mil klassen? Kan det være en idé at han kjøper seg opp i boligen ved at han bidrar mere med de løpende utgiftene? Han betaler da ikke til banken, ikke til deg men på utgiftene som tilhører boligen( dette fikser dere en god avtale på hos advokat). Det alternativet bærer du også en risiko ved så jeg ville forsatt ikke sett på så dyr bolig. Anonymkode: 6ca7a...e67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:43 #38 Del Skrevet fredag kl 08:43 AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 7.12): En godt voksen mann uten barn som ikke har greid å spare opp mer enn 200 000 gjennom livet ville jeg aldri lånt penger til. Anonymkode: d2ea3...39d Jeg ville heller ikke vært sammen med en slik eller kjøpt noe med en slik. Varsellampene blinker Anonymkode: 475c4...a69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:46 #39 Del Skrevet fredag kl 08:46 Playful skrev (44 minutter siden): Forstår ikke hvorfor slikt er så relevant for spørsmålet mitt, men jeg får legge til mer info her da. Han eier en leilighet i utlandet i tillegg, samt en vil og en Ducati uten lån. Og nedbetalt studielån. Han er norsk og født og oppvokst her, men har bodd 13 år i Storbritannia og etablerte ett større firma der som gikk veldig bra frem til covid kom og tvang dem til stenging. Han flyttet da tilbake til Norge og har nå fått seg fast kontrakt på lederstilling her, med startlønn på 700 000. Han har bestemt seg for å selge leiligheten for å frigjøre mer egenkapital Haha, det er jo essensiell informasjon som så klart burde stått i hovedinnlegget. Han har dermed mye mer egenkapital. Fatter ikke at du lar vær å opplyse om det i hi, merkelig Anonymkode: 475c4...a69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet fredag kl 08:51 #40 Del Skrevet fredag kl 08:51 Playful skrev (54 minutter siden): Riktig. Han har en leilighet i utlandet også. Samt en bio og en Ducati og nedbetalt studielån. Han har bestemt seg for å selge leiligheten og få frigjort mer egenkapital Det er jo veldig merkelig at du utelot denne informasjonen i hovedinnlegget? Ikke lån penger til ham, nei, han må låne i banken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå