Gå til innhold

Menn er noen rare skapninger - lar kvinnen løse alle utfordringene alene, og så plutselig gir mer oppmerksomhet når hun er "fikset".

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror nok veldig mange menn ønsker å både hjelpe og støtte, men gjerne ikke vet hvordan eller møter for mye motstand når de prøver å være der for en. Min erfaring går mer i motsatt retning. At veldig mange kvinner velger å forlate en mann som sliter og har det vanskelig

Anonymkode: 8d1f0...546

Hva din erfaring gjelder, har ingen betydning. Statistikkene er klare - menn forlater sine syke koner mye oftere enn koner forlater sine syke menn. 

Anonymkode: 2b72d...600

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva din erfaring gjelder, har ingen betydning. Statistikkene er klare - menn forlater sine syke koner mye oftere enn koner forlater sine syke menn. 

Bevis den påstanden. 

Anonymkode: f24fe...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Slik er flere av venninnes menn, og slik er min samboer. Da jeg var langt nede grunnet en skikkelig "cluster fuck" av forskjellige alvorlige forhold, så var han snill og grei, men helt ubrukelig som hjelp og støtte i den vanskelige perioden - både emosjonelt, og på lang vei praktisk. Så fikset jeg alt selv. Ble kvitt depresjonen etter en lang, strevsom og ensom kamp, fikk mer energi og ble mer glad, gikk ned de veldig få kiloene jeg hadde over normalvekta, og "landet" en jobbkontrakt som gjør at jeg kommer til å få det mye mer romslig økonomisk fremover.

Nå er det plutselig økende interesse fra samboer, han vil nå plutselig gifte seg likevel (han holdt på med "hot and cold" i forhold til giftemål i årevis, noe som var frustrerende for meg som hadde veldig lyst til å gifte meg), han ser annerledes på meg og virker til å verdsette meg mer.

For meg er dette irriterende og uekte. Så da jeg slet, var jeg mindre interessant, og han ønsket ikke å ofre noe som helst eller støtte meg. Nå som alle problemene (eller, i hvert fall, det meste) er borte, så er han plutselig skikkelig opptatt av meg, ønsker å forplikte seg mer og så videre. En skikkelig godværskjæreste. Jeg sa til ham i kveld at jeg ikke ønsker å gifte meg likevel. Uten å forklare den egentlige grunnen - at jeg får inntrykk av at han igjen skygger banen og glimter med fravær av sin støtte hvis noe negativt inntreffer på nytt. 

Jeg trives ellers sammen med ham, og synes det blir litt drastisk å avslutte forholdet. Har ingen interesse av andre menn, er for travel til å date på nytt/finne en mann jeg passer bedre sammen med, vi har god sex og grei tone oss i mellom. Men hans endrede oppførsel setter likevel en stor demper på mine følelser for ham. Det sies jo at en partner skal elske en mest når en fortjener det minst - det er ikke slik at jeg ikke fortjente å bli elsket da jeg slet, men han var altså kaldere, mindre støttende og mindre interessert enn nå som jeg er penere, slankere, blidere og ikke tynget av alvorlige utfordringer. 

Så menn er faktisk noen rare skapninger, i hvert fall norske menn i 2024 - de ønsker at kvinnene løser sine egne problemer alene, men at de helst støtter mennene i mennenes problemer, samtidig som de bidrar likt på alle andre måter. Hvis det skjærer seg med samboer nå, så vil jeg være alene videre. For jeg har ingen tro på at det finnes menn som er annerledes. I hvert fall ikke for meg.

For det første, så synes jeg det er dårlig gjort å dømme "alle menn" fordi du har en slik mann. Du snakker om en stk mann, som unngår deg når livet ikke stråler. Ja noen er sånn, men ikke alle.

Det er massevis av kjipe folk i verden, og alt vi kan gjøre er å sette grenser. Vi kan si "jeg vil ikke det" og hjelper ikke det, så kutter man ut. Klart blir man sur når man velger masse kjipe folk inn i livet ditt. Ikke gjør det. 

Altså, det værste jeg vet er menn som snakker skit om kvinner basert på noen få de kjenner. Ikke vær "en sånn"

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bevis den påstanden. 

https://www.finansavisen.no/nyheter/livsstil/2014/05/menn-skiller-seg-fra-syke-koner

https://www.forskning.no/aldring-kreft/flere-brudd-nar-kvinnen-blir-syk/886884

Lenken under forteller at menn med kreftsyke koner beholder inntektsnivået sitt, mens kvinner med kreftsyke menn, taper inntekt: https://www.dn.no/privatokonomi/syk-mann-kvinnen-taper/1-1-1353162 Grunnen er sannsynligvis at kvinner med kreftsyke menn reduserer arbeidstid eller tar dårligere betalte jobber med mer gunstig arbeidstid, for å ta vare på sin syke mann, mens menn med kreftsyke koner fortsetter som før.

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jeg mye her på KG: «hvorfor er alle menn» sånn eller sånn. Gjør ingenting i huset, sitter på rumpa, tilbyr seg aldri å hjelpe, stiller ikke opp, lyver, er utro osv.

Nei. DIN mann er sånn. Den mannen DU har valgt. Dette med å generalisere noe til å gjelde ALLE, jeg oppfatter det som en måte å ikke ta ansvar for å ha valgt feil mann. Ja ja, sånn er menn liksom. Nei, sånn er din mann og det er du som velger å leve med ham.

Anonymkode: a0d76...862

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting man må ta med i beregningen er at menn i stor grad blir fortalt at man skal ordne opp i eller har ansvar for å ordne opp i personlige problemer selv. Tilsvarende er kvinners problemer ofte noe «alle» har et ansvar for å løse.

På overordnet nivå får man da gjerne en dissonans mellom kjønnene på hva som forventes når en situasjon oppstår. Som mann setter jeg enorm pris på støtten jeg får, men jeg forventer den ikke (for å være ærlig). På motsatt side forventer kanskje kvinner mer fra venner og familie, og derfor blir skuffelsene større når forventningene ikke blir innfridd.

Sekundært har det kanskje noe med måten problemer blir løst på å gjøre(?). Personlig, og jeg mistenker det gjelder et flertall av menn, liker jeg å få litt avstand til å gjøre det jeg må gjøre for min egen del. En lang fjelltur med egne tanker er for meg 100x bedre terapi enn timevis med samtaler med partneren min. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg igjen. Møtte veggen i høst, fikk store utfordringer psykisk og fysisk. Kjempet mitt livs kamp. Min samboer gjorde det praktiske, men emosjonelt klarte han ikke å støtte meg. Så jeg sto i stormen med hjelp av mine foreldre og helsepersonell som var tilgjengelige langt utover normalen. 

Nå som jeg begynner å friskne til, føler jeg at han tillegger meg mer "verdi" igjen, eller hvordan jeg skal uttrykke det...

Anonymkode: f630d...d72

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner meg igjen. Møtte veggen i høst, fikk store utfordringer psykisk og fysisk. Kjempet mitt livs kamp. Min samboer gjorde det praktiske, men emosjonelt klarte han ikke å støtte meg. Så jeg sto i stormen med hjelp av mine foreldre og helsepersonell som var tilgjengelige langt utover normalen. 

Nå som jeg begynner å friskne til, føler jeg at han tillegger meg mer "verdi" igjen, eller hvordan jeg skal uttrykke det...

Anonymkode: f630d...d72

Min utfordring er at min gamle mor har nok med seg selv, jeg har ingen søsken og ingen nære venner. Og ja, det er sårt å se at man er mer verdt for partner som problemfri. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

https://www.finansavisen.no/nyheter/livsstil/2014/05/menn-skiller-seg-fra-syke-koner

Lenken under forteller at menn med kreftsyke koner beholder inntektsnivået sitt, mens kvinner med kreftsyke menn, taper inntekt: https://www.dn.no/privatokonomi/syk-mann-kvinnen-taper/1-1-1353162 Grunnen er sannsynligvis at kvinner med kreftsyke menn reduserer arbeidstid eller tar dårligere betalte jobber med mer gunstig arbeidstid, for å ta vare på sin syke mann, mens menn med kreftsyke koner fortsetter som før.

Takk.

Ble sittende og lese en annen artikkel om at menn blir sykmeldt først etter at skilsmissen er et faktum, fordi de ikke oppfatter hvor ille det er. Det kan sikkert være årsaken.

Kanskje du skal finne deg en kvinne?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk.

Ble sittende og lese en annen artikkel om at menn blir sykmeldt først etter at skilsmissen er et faktum, fordi de ikke oppfatter hvor ille det er. Det kan sikkert være årsaken.

Kanskje du skal finne deg en kvinne?

Er ikke lesbisk, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke lesbisk, dessverre.

Neivel, men du forstår vel at det stopper opp her - og at det er DEG det stopper opp med?

Du vil ha en mann, men du liker ikke hvordan menn er. Du er ikke lesbisk, men du vil ha en mann som oppfører seg som en kvinne.

Dette er mangel på logikk. Man lager seg problemer ut av noe som ikke er et problem i første omgang. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neivel, men du forstår vel at det stopper opp her - og at det er DEG det stopper opp med?

Du vil ha en mann, men du liker ikke hvordan menn er. Du er ikke lesbisk, men du vil ha en mann som oppfører seg som en kvinne.

Dette er mangel på logikk. Man lager seg problemer ut av noe som ikke er et problem i første omgang. 

🙄

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (Akkurat nå):

🙄

Fortell oss hvordan det ikke er det!

Hilsen en som liker det kjønnet hun er kjæreste med, og dermed gjør det enkelt for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette ser jeg mye her på KG: «hvorfor er alle menn» sånn eller sånn. Gjør ingenting i huset, sitter på rumpa, tilbyr seg aldri å hjelpe, stiller ikke opp, lyver, er utro osv.

Nei. DIN mann er sånn. Den mannen DU har valgt. Dette med å generalisere noe til å gjelde ALLE, jeg oppfatter det som en måte å ikke ta ansvar for å ha valgt feil mann. Ja ja, sånn er menn liksom. Nei, sånn er din mann og det er du som velger å leve med ham.

Anonymkode: a0d76...862

Skal sies at TS har valgt å gå fra mannen, ser det ut som. Men er helt enig. Det man må gjøre er å ikke godta dårlig oppførsel. De som er fornøyde med partneren sin, velger ikke en mann som er dårlig for dem. De dumper partnerene sine frem til de finner en som de vil dele livet med. Man kan jo ikke velge en kjip mann og så bli sur på alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Link?

Anonymkode: 6ab81...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

I den første lenken kom det fram at det gjerne er kvinnen som skiller seg fordi hun blir misfornøyd med mannen. Så overskriften i artikkelen er feil rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fortell oss hvordan det ikke er det!

Hilsen en som liker det kjønnet hun er kjæreste med, og dermed gjør det enkelt for seg selv. 

Hun vil ha en mann som viser at han er like glad i henne når hun er nede som når hun er oppe. Enkelt og greit.

Det finnes mange sånne menn, min f eks vet ikke hva godt han skal gjøre for meg her jeg ligger nyoperert uten blindtarm. Hadde han ikke brydd seg nå, så hadde jeg mistet følelser for han. En sånn mann trenger jeg ikke og ville heller levd uten mann. Ts må bare vite at alle menn ikke er sånn, ikke finne seg en dame…🙄

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette burde vært hengt opp i ramme som standardsvar på de tusenvis av  gnåleinnleggene om de fæle mennene en del KG-kvinner har. 

Applaus! 👏👏

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får servere han mye feit mat og se om han blir overvektig og får problemer, så kan du ta havn Ts...Hvis han har problemer, så må du jo svikte på alle punkter.

Eventuelt så tenker jeg at du må si det. Fortelle han hvor skuffet du er, og at selv om han setter mer pris på deg, så er du blitt klar over hvem han er.

Anonymkode: 2ec8b...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette burde vært hengt opp i ramme som standardsvar på de tusenvis av  gnåleinnleggene om de fæle mennene en del KG-kvinner har. 

Applaus! 👏👏

Og hva skal være standardsvaret til de som går inn på kvinneguiden for å gnåle om gnåling?

Anonymkode: 778fe...c16

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...