AnonymBruker Skrevet 1. januar #1 Del Skrevet 1. januar Barnet mitt må trekke en snart, og jeg kjenner det knyter seg i magen på vegne av barnet. Flere hull i melketenner, uten at vi eller tannlege kan peke på en årsak. To tenner er borret, men ikke optimalt, da barnet ikke «samarbeidet» lenge nok. Den siste var så stor at de ikke ville borre, men vente til tannverk for å trekke. Dette fikk barnet med seg, og gruer seg veldig til å trekke. Tannlegen sa de ville gi barnet beroliggende. Først og fremst føler jeg på en dyp følelse av håpløshet i det hele, men vet at vi som foreldre ikke kunne gjort noe annerledes. Men det tærer for det, alt jeg ønsker for barna mine er god tannhelse. Tanntrekking med eller uten beroliggende? Har noen erfaring? Kjenner jeg er kjempeskeptisk til at barnet mitt skal få beroliggende Anonymkode: 29cb3...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #2 Del Skrevet 1. januar Narkose kanskje? Det gjelder å ikke traumatisere mer enn nødvendig slik at tannhelsen kan være god resten av livet. Anonymkode: 2bc8b...16d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #3 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Narkose kanskje? Det gjelder å ikke traumatisere mer enn nødvendig slik at tannhelsen kan være god resten av livet. Anonymkode: 2bc8b...16d Blir nok ikke narkose når vi må få «hastetime» den dagen tannen må trekkes på grunn av tannverk. Hva mener du med å ikke traumatisere mer enn nødvendig? Jeg prøver virkelig å unngå at mine følelser rundt dette skal smitte over på barnet. Barnet selv synes dette er veldig kjipt og skremmende. Borret to ganger i ung alder. Men vi kommer jo ikke unna.. Anonymkode: 29cb3...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #4 Del Skrevet 1. januar Er tanna til plage? Har aldri helt skjønt hvorfor man borrer i melketenner, når de likevel faller ut selv. Eller trekke for den del... Anonymkode: 59980...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #5 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er tanna til plage? Har aldri helt skjønt hvorfor man borrer i melketenner, når de likevel faller ut selv. Eller trekke for den del... Anonymkode: 59980...850 det gjør vondt å tygge med den nå, ellers ingen plager/klager Anonymkode: 29cb3...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #6 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er tanna til plage? Har aldri helt skjønt hvorfor man borrer i melketenner, når de likevel faller ut selv. Eller trekke for den del... Anonymkode: 59980...850 Min fireåring har smerter i tennene. Ble smertefri med borring. Tennene skal han ha til han er ca 11, som er nesten tredobbelt så lenge som han har levd til nå. Så ja, tenner kan absolutt være til plage for små barn. Anonymkode: 615b3...215 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #7 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min fireåring har smerter i tennene. Ble smertefri med borring. Tennene skal han ha til han er ca 11, som er nesten tredobbelt så lenge som han har levd til nå. Så ja, tenner kan absolutt være til plage for små barn. Anonymkode: 615b3...215 det er akkurat det.. Disse jekslene med hull i skal sitte i noen år til😫 Anonymkode: 29cb3...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #8 Del Skrevet 1. januar Jenta mi trakk melketenner ( falt ikke ut av seg selv). Lokalbedøvelse. Gikk helt fint. Anonymkode: 347db...f1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #9 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jenta mi trakk melketenner ( falt ikke ut av seg selv). Lokalbedøvelse. Gikk helt fint. Anonymkode: 347db...f1b men var hun ikke redd i forkant? Anonymkode: 29cb3...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #10 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min fireåring har smerter i tennene. Ble smertefri med borring. Tennene skal han ha til han er ca 11, som er nesten tredobbelt så lenge som han har levd til nå. Så ja, tenner kan absolutt være til plage for små barn. Anonymkode: 615b3...215 Det var derfor jeg spurte om de var til plage. Har selv hatt barn med hull som ikke ble borret, da de var små og de ikke utviklet seg. Har selv trukket en tann som var full av hull i stedet for å fikse den, men det var fordi det kostet 1500 å trekke den mot 25000 å fikse den. Anonymkode: 59980...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #11 Del Skrevet 1. januar Dette er null problem, ørlite ubehag å få bedøvelse og litt ubehagelig med bevegelsen under trekking. Men dette er jo ikke noe problem, jeg har selv trukket flere melketenner og samme har datteren min. Har aldri vært noe problem, eneste frykten er den du selv eventuelt forsterker. Anonymkode: 696c1...839 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #12 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er null problem, ørlite ubehag å få bedøvelse og litt ubehagelig med bevegelsen under trekking. Men dette er jo ikke noe problem, jeg har selv trukket flere melketenner og samme har datteren min. Har aldri vært noe problem, eneste frykten er den du selv eventuelt forsterker. Anonymkode: 696c1...839 Borringen av de to andre jekslene var ingen enkel sak. Så kan levende forestille meg at trekking blir hakket verre Anonymkode: 29cb3...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #13 Del Skrevet 1. januar Jeg trakk flere jeksler som var melketenner, hadde dårlige melketenner, men de som kom etter er veldig solide! Jeg var livredd og skrek når sprøta sattes, men når den virket og det ikke var vondt lenger så ble jeg rolig, tannlegen var flink med barn. Tror det var det viktigste. Anonymkode: 83fa6...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #14 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg trakk flere jeksler som var melketenner, hadde dårlige melketenner, men de som kom etter er veldig solide! Jeg var livredd og skrek når sprøta sattes, men når den virket og det ikke var vondt lenger så ble jeg rolig, tannlegen var flink med barn. Tror det var det viktigste. Anonymkode: 83fa6...89b håper virkelig på solide permanente tenner. Vet ikke hva mer vi kan gjøre Anonymkode: 29cb3...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 1. januar #15 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Blir nok ikke narkose når vi må få «hastetime» den dagen tannen må trekkes på grunn av tannverk. Hva mener du med å ikke traumatisere mer enn nødvendig? Jeg prøver virkelig å unngå at mine følelser rundt dette skal smitte over på barnet. Barnet selv synes dette er veldig kjipt og skremmende. Borret to ganger i ung alder. Men vi kommer jo ikke unna.. Anonymkode: 29cb3...b82 Vet ikke hvordan det er med narkose, men hvis barnet har smerter ved spising, er det ikke greit å ta den først som sist? Hvor vondt skulle det være for at den skulle trekkes? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #16 Del Skrevet 1. januar nordlending skrev (2 minutter siden): Vet ikke hvordan det er med narkose, men hvis barnet har smerter ved spising, er det ikke greit å ta den først som sist? Hvor vondt skulle det være for at den skulle trekkes? Det er jeg enig i. Jeg skal ringe tannlegen når de åpner i morgen. God start på det nye året…🥲 Anonymkode: 29cb3...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #17 Del Skrevet 1. januar Beroligende hadde ikke veldig stor effekt på barnet mitt, i alle fall. Han var litt sløvet, men helt bevisst, og jeg tror ikke det hadde hatt så mye virkning hvis han hadde vært veldig redd. Han var 13 da, og skulle operere ut en tann (altså ikke vanlig tanntrekk). En venninne slet med at enkelte jeksler hos et av barna var veldig dårlige, masse hull, tannlegen truet med barnevernet. Viste seg at hun hadde vært veldig syk akkurat den uka i svangerskapet (ganske tidlig) da akkurat disse fire jekslene ble dannet. Så ikke noe foreldrene hadde gjort galt… Anonymkode: b2d51...bd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #18 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Beroligende hadde ikke veldig stor effekt på barnet mitt, i alle fall. Han var litt sløvet, men helt bevisst, og jeg tror ikke det hadde hatt så mye virkning hvis han hadde vært veldig redd. Han var 13 da, og skulle operere ut en tann (altså ikke vanlig tanntrekk). En venninne slet med at enkelte jeksler hos et av barna var veldig dårlige, masse hull, tannlegen truet med barnevernet. Viste seg at hun hadde vært veldig syk akkurat den uka i svangerskapet (ganske tidlig) da akkurat disse fire jekslene ble dannet. Så ikke noe foreldrene hadde gjort galt… Anonymkode: b2d51...bd2 Det er det jeg ser for meg, at det kanskje er litt «bortkastet». Her er tannlegen veldig ålreit og støttende. Vi vet vi ikke har gjort noe feil, og kan ikke peke på en årsak som sykdom i svangerskap for eksempel. Heller ikke antibiotikabruk. Jeg har gjort mye research selv, og er nysgjerrig på mitt nivå av d-vitamin i svangerskapet. Kanskje det er noe der! Anonymkode: 29cb3...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #19 Del Skrevet 1. januar 11-åringen min måtte trekke to melketenner for å få plass til de nye. Han fikk beroligende, prøvde uten først, men han var livredd og nektet. Vi opplevde også at det ikke hadde så stor effekt, han nektet fortsatt. Tannlegen sa bare at han kommer ikke til å huske noe etterpå uansett, så holdt hun ham fast og gjorde det likevel. Han husket alt, men sa han var glad for at det var gjort… Da jeg var på samme alder gikk jeg alene til tannlegen og trakk to tenner (ikke melketenner), fordi jeg skulle ha regulering. Uten beroligende, og det gikk helt fint. Så det er jo individuelt hvordan man takler det. (Når det er sagt så finnes det ting jeg er livredd for som sønnen tar på strak arm også, det er ikke sånn at jeg er noe «tøffere» enn han generelt.) Anonymkode: 15611...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #20 Del Skrevet 1. januar Min 5åring måtte trekke begge (ikke løse) fremtennene grunnet skade. Fikk først beroligende drikke og så lokalbedøvelse. Det funka som ei kule. Barnet ble omtrent rusa av drikken, og husket absolutt ingenting av hendelsen - selv om det ikke var smertefritt da det sto på. Og barnet fantes ikke redd under trekkinga. Anonymkode: 071e8...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå