Gå til innhold

Er det hardt å være to foreldre i 100% jobb i småbarnsperioden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begge i full jobb og (snart) 3-åring med spesielle behov. Synes det går helt fint. Vi er ikke mer slitne enn "vanlig" kvelds-sliten fordi det snart er natta.

Anonymkode: f17a1...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehage og full jobb opplevde jeg ikke så krevende. Det er mer slitsomt nå med aktiviteter og det som følger med utenom jobb, barnehage og skole. 

Anonymkode: 63bf0...e08

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnehage og full jobb opplevde jeg ikke så krevende. Det er mer slitsomt nå med aktiviteter og det som følger med utenom jobb, barnehage og skole. 

Dette har jeg lest at flere skriver i andre tråder også. Men alle mine venninner syns det stikk motsatte. At ting blir enklere når de blir større, fordi de kan gå og sykle til venner og aktiviteter selv. Det kommer kanskje litt an på hvor sentralt man bor osv? Min beste venninne har en jente på 11 år, og hun fikser det meste selv, men det er kanskje unntaket, jeg vet ikke. 

Anonymkode: 6800b...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eldste hadde begge ca halv annen time pr dag i pendling. Mannen min startet 45-60 minutt før meg på jobb, jeg leverte i barnehagen, han hentet/lagde middag etc. I enkelte perioder hadde jeg en del overtid på jobb. 

Nr to ble født ca tre år etter eldste, etter permisjonsslutt hadde begge byttet arbeidssted, og pendling var redusert til ca 40 minutt for hver av oss. Og samme ordning med at mannen min startet før meg på jobb, jeg leverte i barnehagen og han hentet. 

Nå er det riktignok noen år siden, men jeg kan ikke huske at jeg synes det var så slitsomt. Prøvde å sette på en klesvask hver ettermiddag/kveld. Hadde rikelig (så og si alt var arvetøy) barnehagetøy. Pakket klart for ei uke på søndag kveld. Dobbelt sett med vinterdress/regntøy etc for å lette hverdagslogistikk. 

Ingen fritidsaktiviteter før de startet på skolen, og vi voksne var vel heller ikke med på all verden. 

Anonymkode: a7a49...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette har jeg lest at flere skriver i andre tråder også. Men alle mine venninner syns det stikk motsatte. At ting blir enklere når de blir større, fordi de kan gå og sykle til venner og aktiviteter selv. Det kommer kanskje litt an på hvor sentralt man bor osv? Min beste venninne har en jente på 11 år, og hun fikser det meste selv, men det er kanskje unntaket, jeg vet ikke. 

Det er mange år fra de er 5 og begynner på skolen til de er 11. Faktisk flere enn hele barnehageperioden. Og ja, de klarer mye selv, men det blir andre ting å bekymre seg over. Er de med på sport er det kanskje mye kjøring uansett til kamper langt unna, og så er det dette med det sosiale (har de det bra?), faglig utvikling (gjør de det bra nok på skolen?), det er svært vekslende humør som tenåringer har osv. og de forteller ingenting. Men man er ikke like låst til hjemmet som når barna er bitte små, og de henger ikke i buksebeinet ditt (eller sitter på kjøkkenbenken om man er litt smart).

Anonymkode: 07bea...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ser at mange syns det er slitsomt, å det skremmer meg litt skal jeg innrømme 😅 jeg har gledet meg veldig til å jobbe igjen, men har jo aldri jobbet når jeg har hatt barn, så aner jo ikke hvordan det egentlig blir. 

kan legge til at vi er flinke til å planlegge og fordele oppgaver i hjemme. Vi har vaskehjelp annenhver uke. Mannen har en ganske fleksibel jobb med 20 min reisevei, men han legger opp dagene sine selv og kan fint skvise inn et ærend i løpet av arbeidsdagen. Jeg får 30 min reisevei. Jeg kommer til å være den som leverer i bhg hver dag og mannen min henter, det blir jo lange dager for barnet dessverre, men ser at det er mange som har det. 

ts

Hvorfor blir det lange dager i bhg når mannen din har en fleksibel jobb? For min mann og meg var det en selvfølge å gå etter jobber som gav kortere dager for barna våre. Han starter og slutter sent mens jeg starter og slutter tidlig. Men bhg-årene var uansett ganske deilige, var jo bare å hente barna og å chille hjemme til de sovnet kl 19. Slik er det IKKE med skolebarn som har lekser, vennegrupper og fritidsaktiviteter flere kvelder i uka, samt cuper i helgene hvor foreldrene må stille som kioskvakter, tidtakere og trenere 😅

Anonymkode: cd5af...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slitsomt, ja, til tider… men målet er ikke å cruise gjennom livet nesten uten puls. Har vært gjennom perioder på mange år med totaloppussing av bolig, 100% lederjobber, videreutdanning, trening, verv i idretten, og småbarn. Alle disse tingene gir oss jo mye!

Har funnet noen triks som gjør at hverdagene flyter best mulig, blant annet «prepper» jeg all middag slik at det tar maks 5 min å lage den på ettermiddagen. Handler på Oda én gang i uka, må aldri innom butikken etter jobb. Har en digital familiekalender hvor alt som må huskes står. 

Anonymkode: 93eaf...40f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går helt fint. Det er normal å jobbe i full stilling. 

Anonymkode: 782cf...7d8

Hvor lenge har det vært normalen at småbarnsforeldre jobber 100%? Full barnehagedekning kom ikke før godt ut på 2000-tallet, dagens småbarnaforeldre er et eksperiment, så ikke snakk som om «det alltid har vært sånn». 

Anonymkode: 55a3e...a0e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor blir det lange dager i bhg når mannen din har en fleksibel jobb? For min mann og meg var det en selvfølge å gå etter jobber som gav kortere dager for barna våre. Han starter og slutter sent mens jeg starter og slutter tidlig. Men bhg-årene var uansett ganske deilige, var jo bare å hente barna og å chille hjemme til de sovnet kl 19. Slik er det IKKE med skolebarn som har lekser, vennegrupper og fritidsaktiviteter flere kvelder i uka, samt cuper i helgene hvor foreldrene må stille som kioskvakter, tidtakere og trenere 😅

Han kan ikke gå tidlig hver eneste dag, da blir det masse som hoper seg opp som han uansett må ta igjen siden. Mente fleksibel i den forstand at han ikke må være på jobben til et visst tidspunkt, og om det er noe som må ordnes i arbeidstiden, så fikser han det. Men de fleste dager er han nok ferdig rundt 15.30 ca. Men regner jo med at barnet må være i bhg fra 7.15-15.45 de fleste dager, det er jo lenge dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå er det litt tid mellom 6-11 år. Noen aktiviteter er for langt til å sykle/gå alene. Det kommer også en del ekstra jobb med aktiviteter. I barnehagen var det kun det. Bhg, jobb og et og annet foreldremøte. Skolebarn har lekser, aktiviteter med tilhørende dugnad og salg, venner som gjerne bor lenger unna og skolen har med fri og andre tider 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg er slitsomt, jeg er så glad for at jeg som farmor kan hjelpe dem litt med henting i barnehage, middagslaging og andre småting. De synes det er helt nydelig å komme hjem til en nybadet unge og middag på bordet av og til. 

Anonymkode: 73e91...dcb

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

jeg har vært alenemor og jobbet fullt, små-slitsomt til tider men kan faktisk ikke skjønne at det kan bære så slitsomt når man er 2 til å dele på alt...

Anonymkode: f1c11...a1a

Jeg opplevde perioden som alenemor, som mindre slitsom og mer givende, enn når vi var to (barn med ny mann). 
Det er noe med å kun forholde seg til barna, og planleggingen blir bare ofte bedre. 

Anonymkode: e6fe5...68b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han kan ikke gå tidlig hver eneste dag, da blir det masse som hoper seg opp som han uansett må ta igjen siden. Mente fleksibel i den forstand at han ikke må være på jobben til et visst tidspunkt, og om det er noe som må ordnes i arbeidstiden, så fikser han det. Men de fleste dager er han nok ferdig rundt 15.30 ca. Men regner jo med at barnet må være i bhg fra 7.15-15.45 de fleste dager, det er jo lenge dessverre

Da er det vel bedre at han leverer barnet fast f eks kl 08:30-09 og så jobber til han er ferdig for dagen, og så henter du? Da blir det jo lett en time kortere bhg-dag for barnet.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det litt tid mellom 6-11 år. Noen aktiviteter er for langt til å sykle/gå alene. Det kommer også en del ekstra jobb med aktiviteter. I barnehagen var det kun det. Bhg, jobb og et og annet foreldremøte. Skolebarn har lekser, aktiviteter med tilhørende dugnad og salg, venner som gjerne bor lenger unna og skolen har med fri og andre tider 

Ja og ulike barn kan ha ulike behov. Jeg har blant annet ei som holder på med toppidrett mange ganger i uken og det er MYE kjøring om kveldene samt grytidlig treninger i helgene. Dersom man har mulighet til å bosette seg sentralt så anbefaler jeg det på det sterkeste, det gjorde dessverre ikke vi og nå har vi ikke råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det tror jeg er slitsomt, jeg er så glad for at jeg som farmor kan hjelpe dem litt med henting i barnehage, middagslaging og andre småting. De synes det er helt nydelig å komme hjem til en nybadet unge og middag på bordet av og til. 

Anonymkode: 73e91...dcb

Du høres ut som en skikkelig drømmebestemor, håper de vet hvor utrolig heldige de er som har deg. Mine 3 barn har dessverre ingen besteforeldre som ønsker å knytte tette bånd. Det føles virkelig sårt at barna mine ikke får oppleve det båndet jeg selv opplevde med mine egne besteforeldre.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor lenge har det vært normalen at småbarnsforeldre jobber 100%? Full barnehagedekning kom ikke før godt ut på 2000-tallet, dagens småbarnaforeldre er et eksperiment, så ikke snakk som om «det alltid har vært sånn». 

Det var da vanlig at begge foreldrene jobbet 100% utenfor hjemmet lenge før vi fikk full barnehagedekning. Dagmamma eller å jobbe på ulike tider var helt vanlig. Barnehage var dessuten tidligere så dyrt at mange uansett måtte finne andre løsninger for barnepass.

Og før den tiden var det jo heller ikke slik at de som var hjemmeværende bare "sullet" hjemme. Husarbeid den gangen var noe helt annet og langt mer tidkrevende enn nå.

Anonymkode: d3a77...6b9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gikk helt fint. I starten vil du nok oppleve det som veldig hektisk, men når gode rutiner er på plass går det bedre. De aller fleste foreldre jobber 100% og her på KG får du bare høre en bitte liten andel, og det er som regel ikke positivt. Jeg vil tro at de fleste ønsker mer tid eller jobbe redusert, men det går ikke for alle. 

Lykke til i ny jobb! 

Anonymkode: 7c4b1...199

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er født på 70 tallet og hadde foreldre som jobbet 100%. Så det er ikke noe nytt det. Hadde dagmamma, før jeg fikk plass i barnehage. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at 1,5 åringen var konstant syk fra bhg-start til jul, hadde det nok vært litt enklere. Så sinnsykt slitsomt! Når nr 2 kommer og vi er begge tilbake i jobb, skal jeg jobbe 80%, for jeg orker ikke fulltid. Jeg jobber som lærer og blir gal av skriking på jobb og skriking hjemme.

Anonymkode: a7ef4...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er født på 70 tallet og hadde foreldre som jobbet 100%. Så det er ikke noe nytt det. Hadde dagmamma, før jeg fikk plass i barnehage. 

Vi hadde også dagmamma. En periode gikk vi 3 barna i 3 ulike barnehager. Den ene var en barnehage uten lokale, husker vi var på speiderhuset i byen. 

Anonymkode: a7ef4...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...