Gå til innhold

Jeg har feilet som mor. Hun tok egenmelding etter nyttårsaften

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er så skuffet over datteren min og over meg selv som tydeligvis har feilet fullstendig som forelder.

Hun var ferdig på VGs til sommeren og har et friår hvor hun jobber. Først jobbet hun i barnehage men trivdes ikke sosialt. Hun begynte i hjemmesykepleien i oktober/november, og hun har hele tiden sagt at hun liker den jobben.

Jeg har vært på besøk hos moren min de siste tre dagene mens datteren min har vært hjemme alene fordi hun skulle jobbe. Hun skulle jobbe kveldsskift i dag, men da jeg kom hjem lå hun på sofaen og så på film. Hun hadde tatt egenmeldingsdag fordi hun var sliten etter jentedrama i går. Hun pleier ikke drikke noe særlig så hun pleier ikke være fyllesyk.

Jeg ble så sint at jeg måtte gå ut og sette meg i bilen. Jeg er så sint og skuffet nå! Trodde jeg hadde lært henne arbeidsmoral. 

Anonymkode: 6b5c1...2f8

Ingen er feilfri, noe hun blir eldre så vil hun se det på samme måte som deg. Går nok bra. Hadde ikke hisset meg over det -hun er voksen og må evt ta konsekvensen av sine handlinger selv. Det fyrer ikke tilbake på deg som mor. 

Anonymkode: b10e0...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er så skuffet over datteren min og over meg selv som tydeligvis har feilet fullstendig som forelder.

Hun var ferdig på VGs til sommeren og har et friår hvor hun jobber. Først jobbet hun i barnehage men trivdes ikke sosialt. Hun begynte i hjemmesykepleien i oktober/november, og hun har hele tiden sagt at hun liker den jobben.

Jeg har vært på besøk hos moren min de siste tre dagene mens datteren min har vært hjemme alene fordi hun skulle jobbe. Hun skulle jobbe kveldsskift i dag, men da jeg kom hjem lå hun på sofaen og så på film. Hun hadde tatt egenmeldingsdag fordi hun var sliten etter jentedrama i går. Hun pleier ikke drikke noe særlig så hun pleier ikke være fyllesyk.

Jeg ble så sint at jeg måtte gå ut og sette meg i bilen. Jeg er så sint og skuffet nå! Trodde jeg hadde lært henne arbeidsmoral. 

Hun er ung og har begrenset erfaring med jobb fra før. Arbeidsmoral og gode vaner må læres. Hun er fortsatt fersk i jobben sin, og dette er en jobb som typisk er mer hektisk i høytida.

Hun sliter tydeligvis i vennskapene sine så hvis du vil bidra som mor så hør på hennes opplevelse. Og spør hvordan hun vil velge å bruke tida neste gang. 

Anonymkode: 024e2...059

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hint, hint: Enten leier de inn vikar for henne eller så fordeles pasientene hennes på andre ansatte. Det tror jeg egentlig du skjønner. 

Anonymkode: 26c1c...3fc

Kommunen har så dårlig råd så de leier ikke inn vikarer. Så de stryker de brukerne som ikke er livsviktig å se til, og så blir det flere brukere per ansatt så hver bruker må vente litt lenger før det kommer noen. Så jo, dette går utover brukerne. Det har vært et problem flere ganger på den korte tiden hun har jobbet der. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg må jo ha gjort noe veldig feil i oppdragelsen.

At hun skulker jobb får konsekvenser for hennes kolleger og for gamle og syke mennesker. Hvor er empatien hennes? Tenker hun ikke over at når hun ikke gidder å gå på jobb så er det personer som ikke får hjelp til å gå på do, og som må holde seg i mange timer mens de venter på neste vaktrunde. Jeg er så sinnssykt skuffet over henne! 

Altså, det er ikke sånn at folk ikke får kommet seg på dass, kollegaene hennes må bare springe fortere fordi hun skulker. Er de det går utover, ikke brukerne. 

Anonymkode: 0a792...b56

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det alltid plasseres skyld? Unger vokser opp og kan formes til en viss grad, men det er individer som utvikler seg ulikt og har forskjellige egenskaper uansett hvilken form de har vokst opp i.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tenker hun ikke over at når hun ikke gidder å gå på jobb så er det personer som ikke får hjelp til å gå på do, og som må holde seg i mange timer mens de venter på neste vaktrunde....

Alle får hjelp til å gå på do. Men kanskje må de droppe dusjen i dag hvis de ikke fikk inn vikar på kort varsel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes dere er altfor greie. Hun er for voksen til å holde på som en tenåring. Om noen få uker fyller hun 21. Hun er gammel nok til å ha egne barn og ha ansvar for dem. Kan ikke skylle på at hun er ung. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes dere er altfor greie. Hun er for voksen til å holde på som en tenåring. Om noen få uker fyller hun 21. Hun er gammel nok til å ha egne barn og ha ansvar for dem. Kan ikke skylle på at hun er ung. 

Hvis hun er gjennomgående uansvarlig/ikke tar veiledning/ opplæring og/eller mye syk, vil dette løse seg selv ved at hun ikke får vakter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjernen er faktisk ikke ferdig utviklet, man kan få barn som 16 også.. De er ikke modne for det, vi modnes forskjellig. 
Jeg skulka skolen noe enormt når jeg var ung, det var ikke foreldra mine som hadde skyld eller var årsaken. Det var bare dørgende kjedelig og jobben jeg hadde ga meg lønn for strevet, det gjorde ikke skolen. 
Likevel skulker ikke jobb, fikk barn som 24 år, og modnes samme barnet mitt. Jeg flyttet ut når jeg var 19 bare for å slippe moralen vokter hjemme, oppdragelsen er ferdig. En mor skal ikke ta å alvorsprater med en 20 åring for å få henne til å slutte å gjøre feil, man må gå sin egen sti. 

Anonymkode: 91335...cdd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde absolutt hatt en lang samtale eller fjorten her ja. 

Anonymkode: 3f856...d7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg skal det. Nå sitter jeg i bilen og prøver å roe meg ned. Jeg er så innmari skuffet. Vi hadde en lang prat om dette for 2,5 uker siden da hun prøvde å bytte bort en vakt men ikke fikk noen til å ta den, og da sa hun at hun ville ta egenmelding fordi det var visstnok viktigere å gå i bursdagen til en venninne. Da satt jeg lenge med henne og forklarte at arbeidsgiver må kunne stole på at hun møter på jobb, og at de syke og gamle trenger at hun kommer og hjelper dem på do og lager mat til dem. Det er en veldig viktig jobb, og hun kan ikke skulke. 

Skjønner deg faktisk godt når du utdyper med denne historien. Du har allerede (for kort tid siden!) tatt en alvorsprat med henne angående samme tema, og så går hun hen og skulker jobb likevel.

Sier altså ikke at du HAR feilet som mor, men skjønner godt tankegangen din og følelsen du sitter med. 

Anonymkode: 725b6...453

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man blir ikke automatisk voksen i alle valg så fort man bikker fra tenåring til tjueåra. Har 3 voksne barn som alle har tatt ett par sånne «dumme» valg -det definerer de ikke resten av livet. Er fornuftige og reflekterende voksen nå. Ikke har vi laget noe fuss rundt sånt heller. 

Anonymkode: b10e0...a47

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pørni?

Anonymkode: 245c5...e13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De aller fleste gjør det i blant, tar ut egenmelding for filleting. 

Anonymkode: ab6ea...6b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal det. Nå sitter jeg i bilen og prøver å roe meg ned. Jeg er så innmari skuffet. Vi hadde en lang prat om dette for 2,5 uker siden da hun prøvde å bytte bort en vakt men ikke fikk noen til å ta den, og da sa hun at hun ville ta egenmelding fordi det var visstnok viktigere å gå i bursdagen til en venninne. Da satt jeg lenge med henne og forklarte at arbeidsgiver må kunne stole på at hun møter på jobb, og at de syke og gamle trenger at hun kommer og hjelper dem på do og lager mat til dem. Det er en veldig viktig jobb, og hun kan ikke skulke. 

Dette kalles skulking! Håper noe gjøres med sykelønnsordningen til høsten når det er valg! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg må jo ha gjort noe veldig feil i oppdragelsen.

At hun skulker jobb får konsekvenser for hennes kolleger og for gamle og syke mennesker. Hvor er empatien hennes? Tenker hun ikke over at når hun ikke gidder å gå på jobb så er det personer som ikke får hjelp til å gå på do, og som må holde seg i mange timer mens de venter på neste vaktrunde. Jeg er så sinnssykt skuffet over henne! 

Ja det forstår jeg godt sånt moralsk sett...

Anonymkode: b9d09...a56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Når jeg leser svarene her skjønner jeg i hvert fall noe av grunnen til at AS Norge har skyhøyt sykefravær!

Her har vi en samvittighetsfull mor som prøver å lære bort arbeidsmoral og gode holdninger til avkommet, og hun får nærmest kjeft og beskjed om å roe seg kraftig ned?! 

Virker som folk flest synes det er helt innafor med en egenmeldingsdag selv om man ikke er syk. Kvalmende og sjokkerende!

Anonymkode: e3991...aaf

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at hun ligger dårligst an til å få fast , mer ansvar eller bedre lønn. Arbeidsgiver vil foretrekke folk som er pålitelige og har høy arbeidsmoral. Men dette finner hun nok ut etterhvert 🤗

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungdom må få lov å prøve og feile. Det er en del av lærdommen og noe de skal igjennom. 

Jeg kan si de klokeste ordene, gå som det beste forbildet, gjort alt riktig fra fødsel av..... Likevel, når tenårene kommer så er det koblinger i hodet deres som slår seg av. De vet beste og kan mest. 

Uansett, nei, du har ikke feilet som mor. Eneste er at du nok har litt for store forhåpninger og forventninger til deg selv og datteren din. 

Vær heller støttende, prat med hun, vær der og lytt. Ikke dømme, være skuffet og sint. 

Anonymkode: 7d368...9ad

Ærlig talt. Skulk og elendig arbeidsmoral fortjener da ikke støtte. Får være måte på hvor lenge man skal sy puter under armene på «barna»

Anonymkode: fa162...629

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det største problemet er langtidsfraværet og for lav grunnbemanning i utgangspunktet.  Man skal egentlig tåle at 1 ansatt er syk 1 dag.

Ts du blander inn inn dine egne følelser her når du skriver at du har feilet som mor. Det ene har ikke noe med det andre å gjøre. Gi henne gjerne en moral preken  men det er hun som må leve med konsekvensene,  som er at hun ikke får vakter da hun blir ansett som ustabil, enkelt og greit. 

Anonymkode: 2ec8a...adb

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...