Gå til innhold

Blir veldig mett av skikkelig mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et av mine mål for det nye året er å spise skikkelig mat og ikke leve på så mye søtt og karbohydrater. Nå har jeg lagd middag med 200 g grillet kyllingfilet og 250 g ovnsbakte grønnsaker med noen potetbåter. Og hjelpes så mett jeg blir! Har holdt på med å spise i 1 time og skal prøve å få i meg alt. Og det smaker kjempegodt! 

Anonymkode: a2f57...369

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et av mine mål for det nye året er å spise skikkelig mat og ikke leve på så mye søtt og karbohydrater. Nå har jeg lagd middag med 200 g grillet kyllingfilet og 250 g ovnsbakte grønnsaker med noen potetbåter. Og hjelpes så mett jeg blir! Har holdt på med å spise i 1 time og skal prøve å få i meg alt. Og det smaker kjempegodt! 

Yes!

Det er så utrolig mye god mat man kan lage med enkle, rene råvarer. Godteri gir glede omtrent så lenge man har det i munnen, ordentlig mat gjør at du føler deg bra i timevis etterpå.

Anonymkode: 2b187...057

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg skjønner ikke, hvorfor skal du fortsette å spise når du er mett? Hva godt får du ut av å tvangsfore deg selv?

Anonymkode: b4f88...b66

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger å gå litt opp i vekt. Spiste 1300 kcal i går, derfor er det fint å få i seg hele middagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man blir mett av skikkelig mat. Jeg har ett eksempel der jeg fortalte ei venninne at jeg spiste 800 gram kjøttdeig om dagen og kun det pluss litt meierismør til steking. Jeg spiser carnivore-kostohld og hun kommer fra kaloritelling og fettfobi. Hun sa at jeg kom aaaldri til å gå ned i vekt med så mye mat og hun hadde aldri i verden klart å spise så mye mat en gang. Så regnet vi ut kalori for 800 gram kjøttdeig og 50 gram smør. Ca 1900 kcal. Da fikk jeg høre at jeg måtte jo spise mer mat! Det var jo ikke nok for noen som veier 130 kg. Dette var jo skadelig lite kalorier! Under BMR til og med!

Anonymkode: 17db6...a66

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg trenger å gå litt opp i vekt. Spiste 1300 kcal i går, derfor er det fint å få i seg hele middagen. 

På hele dagen? For det er for lite kcal pr dag hvis du skal opp i vekt. Skal du ned så er det noe annet. 

Anonymkode: b18fe...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

På hele dagen? For det er for lite kcal pr dag hvis du skal opp i vekt. Skal du ned så er det noe annet. 

Anonymkode: b18fe...96a

Jeg vet det, men for meg kan det være vanskelig. Har hatt en spiseforstyrrelse. Skrev det for å forklare for vedkommende som ikke "skjønte hvorfor jeg skulle tvinge i meg mat". Noen av oss må jobbe med det, og for meg blir en skikkelig middag på ca 500 gram mye når jeg er vant til å spise en toast som veier 100 g. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, hvis du har spiseforstyrrelser og skal opp i vekt, trenger du ikke være så redd for de karbohydratene. Og selv om grønnsaker og kylling sikkert er bra, er kanskje ikke dette tiden for å spise bare det? For DEG nå er kanskje karbohydrater og fett det du trenger? Kanskje til og med en sjokolade?

Som du skriver, blir jo volumet veldig stort når du skal spise mange kalorier med bare mat med lite kalorier. Så da er trikset å kjøre på med næringstett: nøtter, oljer, frø, ost, gresk yoghurt osv. 

Men blir du kanskje skremt av tanken på næringstett mat? Og er du sikker på at det ikke er spiseforstyrrelsen som bruker det at du blir så mett som en slags unnskyldning?

Heia deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...