Gå til innhold

Flytte og bytte skole

Sungirl84

Anbefalte innlegg

Vi har en datter som begynner på skolen til høsten.

Vi tenker å flytte ila de 4 første årene på barneskolen. 

Men når "lønner" det seg å bytte skole? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så tidlig som mulig, gjerne før skolestart. Vennegjengene settes fort!

Anonymkode: ac949...b54

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo yngre, jo bedre ville jeg sagt.

Men hvis dere vet det nå, hvorfor ikke flytte før hun begynner på skolen?

Anonymkode: a4d83...e74

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo yngre, jo bedre ville jeg sagt.

Men hvis dere vet det nå, hvorfor ikke flytte før hun begynner på skolen?

Fordi mannen min har to barn fra før (18 og 15 år), som han ønsker skal bli litt eldre før vi flytter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan gå helt fint å flytte både som 6 og 9/0 åring, men sånn i 11 årsalderen og oppover ville jeg ikke flytte om det ikke var nødvendig. det er en sårbar alder hvor det er mye som skjer m kropp og med venner. 

Min venninne flytttet fra ene kanten av landet til den andre sommeren før vgs fordi foreldrene ønsket å flytte, det tror jeg er et traume i hennes liv og har gjort noe med henne.

Så jeg er enig i at tidligst mulig er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det slik at 18-årigen er ferdig med VGS til sommeren og mellomste skal begynne på VGs? Da ville jeg flyttet til sommeren. 18-åringen flytter snart ut, 15-åringen bør gå hele VGS på samme sted. Alternativt vent til yngste skal på ungdomsskolen, men det er mye bedre for henne å flytte før skolestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det slik at 18-årigen er ferdig med VGS til sommeren og mellomste skal begynne på VGs? Da ville jeg flyttet til sommeren. 18-åringen flytter snart ut, 15-åringen bør gå hele VGS på samme sted. Alternativt vent til yngste skal på ungdomsskolen, men det er mye bedre for henne å flytte før skolestart.

18 åringen flytter nok snart ut ja.. 14 åringen begynner i 10.klasse til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å ta hensyn til «alt». Er det 50/50 på de to eldste? Og hvor langt skal dere flytte? Skjønner jo det ikke er så lett å flytte nå om det er for langt til å ha 50/50 på en god måte. 
Så jeg er enig i at så tidlig som mulig, men ofte går det jo bra. Ellers enig med deg TS om å ta hensyn til de eldste akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sungirl84 skrev (17 minutter siden):

Fordi mannen min har to barn fra før (18 og 15 år), som han ønsker skal bli litt eldre før vi flytter. 

Skal dere flytte vekk fra dem? I så fall er svaret aldri... 

Han risikerer at datteren sliter fordi han vil "vente" for de eldstes skyld. Det blir aldri bra uansett. Og man flytter ikke fra en 18-åring heller, med mindre vedkommende selv har flyttet ut og er etablert et annet sted.

Bli der dere er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal dere flytte vekk fra dem? I så fall er svaret aldri... 

Han risikerer at datteren sliter fordi han vil "vente" for de eldstes skyld. Det blir aldri bra uansett. Og man flytter ikke fra en 18-åring heller, med mindre vedkommende selv har flyttet ut og er etablert et annet sted.

Bli der dere er.

De eldste har mammaen sin i nærheten, så de blir ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (6 minutter siden):

Det er vanskelig å ta hensyn til «alt». Er det 50/50 på de to eldste? Og hvor langt skal dere flytte? Skjønner jo det ikke er så lett å flytte nå om det er for langt til å ha 50/50 på en god måte. 
Så jeg er enig i at så tidlig som mulig, men ofte går det jo bra. Ellers enig med deg TS om å ta hensyn til de eldste akkurat nå. 

50/50 ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sungirl84 skrev (2 minutter siden):

De eldste har mammaen sin i nærheten, så de blir ikke alene.

Hvor langt er det snakk om å flytte? 

Man vanskeliggjør samme nære kontakt som man har hatt. I mitt hode er det barna som skal flytte vekk fra foreldrene, ikke omvendt (selv om de har igjen én forelder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få til 50/50 der dere skal flytte til? Om ikke bør dere jo så absolutt vente. Yngste går det lettere med å bytte skole litt opp i barneskolen. Lettere de første årene der, enn i ungdomsårene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy-love skrev (Akkurat nå):

Er det mulig å få til 50/50 der dere skal flytte til? Om ikke bør dere jo så absolutt vente. Yngste går det lettere med å bytte skole litt opp i barneskolen. Lettere de første årene der, enn i ungdomsårene. 

Nei, det er ikke mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg flyttet da ungene gikk i 2. og 6., yngste slet mer enn eldste. Tror det kommer mer an på personlighet og klassen de kommer til enn noe annet. Begge skled fint inn i sine nye klasser, men yngste savnet den gamle klassen mer. Eldste er generelt mer rastløs (som meg) og kjeder seg fort om det ikke skjer noe nytt.

Anonymkode: b9e1e...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...