AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:12 #1 Del Skrevet onsdag kl 16:12 Det står i sykehusjournalen, etter å ha vært hos nevrolog for "hundre" år siden, at jeg har forhøyet smerteterskel. Med årene har jeg fått diagnosen fibromyalgi, noe jeg liker særdeles dårlig. Jeg har jo konstant vondt i muskler og ledd, men tenker jo alltid at folk har det mye verre enn meg. Legen har selv vært inne på uførepensjon, noe jeg selvsagt ikke ønsker, og presser meg likevel på jobb. Men så tenker jeg, når jeg har papirer på forhøyet smerteterskel, er dette noe jeg bør gjøre lege oppmerksom på? Presser jeg kroppen mer enn jeg egentlig burde, når jeg faktisk "tåler" mer smerte enn gjennomsnittet? Jeg kan gråte meg i søvn pga smerter, og kan ikke annet enn å lure på hvordan andre faktisk ville taklet "mine vondter". Er vondt bare vondt, eller kan vondt være farlig? Anonymkode: cc642...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:24 #2 Del Skrevet onsdag kl 16:24 Jeg har samme diagnose som deg. Jeg dro på jobb som vanlig. Noen ganger satt jeg i bilen og gråt pga utmattelse og smerter. Disse øker jo mer aktiv jeg er. Aktiv som i et helt vanlig liv uten unger og trening. Om du har kapasitet til å være sosial etter jobb og ikke preges av utmattelse så fortsett med det. Om livet og hverdagen går fint til tross for smerter så fortsett å gå på jobb. Det handler mer om det daglige livet går greit enn hvilken smerteterskel du har. Anonymkode: 58757...584 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:31 #3 Del Skrevet onsdag kl 16:31 Så dette er et martyr innlegg eller? Noen klarer å stå i det, andre klarer/vil ikke. Om du vil ha uføretrygd så bare sier du det og så sparer du mange legetimer og mye papirflytting. Det er bortkastet tid for alle parter når folk later som de vil tilbake i jobb. Anonymkode: 8dd10...81c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:28 #4 Del Skrevet onsdag kl 17:28 Smerteterskelen til en person er ikke noe som er konstant. Den kan endre seg hele tiden, faktisk med dagsform eller fra time til time. Hvis du er i sorg eller er stresset vil f.eks. smerteterskelen gå ned og den vil ofte gå ned jo mer smerte man har. De som har kronisk smerte blir gjerne sensitiv for smerte og smertereseptorer vil kunne fyre av for den minste ting - eller til og med ingenting. Terskelen din kan ha vært høy for "hundre" år siden, men det betyr ikke at smerteterskelen din er høy i dag. Når det er snakk om kronisk smerte med kjent grunn så er smerte bare smerte. En del av det å lære å leve med kroniske smerter er å lære om hvordan smerte fungerer og at det ikke er farlig. Da vil smerten også oppleves mye svakere. Det er veldig stressende for deg å f.eks. gruble på om dette er skadelig for deg og å gråte deg i søvn. Sånn sett er ikke det en ting som er bra for deg. Det gir deg jo dårligere livskvalitet. Anonymkode: 03724...edf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:58 #5 Del Skrevet torsdag kl 07:58 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Så dette er et martyr innlegg eller? Noen klarer å stå i det, andre klarer/vil ikke. Om du vil ha uføretrygd så bare sier du det og så sparer du mange legetimer og mye papirflytting. Det er bortkastet tid for alle parter når folk later som de vil tilbake i jobb. Anonymkode: 8dd10...81c Haha, ja, jeg er en martyr.. 🙄 Jeg vil jo definitivt ikke ha uføretrygd, var jo nettopp det som var poenget, skjønner ikke hvordan du klarte lese det ut av innlegget? Jeg bare lurte på om smerter kan være "farlige". Man har jo de som faktisk ikke kjenner smerte hvis de feks brekker en fot, det betyr jo ikke at de bør gå på foten selv om de ikke kjenner at den er brukket.. Anonymkode: cc642...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:00 #6 Del Skrevet torsdag kl 08:00 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er veldig stressende for deg å f.eks. gruble på om dette er skadelig for deg og å gråte deg i søvn. Sånn sett er ikke det en ting som er bra for deg. Det gir deg jo dårligere livskvalitet. Grubler ikke så voldsomt normalt sett altså, hadde bare en jæ... vond dag da jeg skrev dette, hvor det var vondt selv å skrive. Men på generelt grunnlag så får jeg stortsett bare noen få timer søvn iløpet av natta pga smerter ja, og DET gir jo dårlig livskvalitet.. Anonymkode: cc642...535 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:48 #7 Del Skrevet torsdag kl 15:48 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Grubler ikke så voldsomt normalt sett altså, hadde bare en jæ... vond dag da jeg skrev dette, hvor det var vondt selv å skrive. Men på generelt grunnlag så får jeg stortsett bare noen få timer søvn iløpet av natta pga smerter ja, og DET gir jo dårlig livskvalitet.. Anonymkode: cc642...535 Skjønner. Det kan jo være stressende da, hvis man er redd for at det er noe farlig på ferde, selv om man ikke aktivt tenker på det hele tiden. Har du vært på smerteklinikk noen gang? Kanskje noe å snakke med fastlegen om. Anonymkode: 03724...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå