Gå til innhold

Time på overvektsklinikken i morgen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for brukerdebatt og latterliggjøring, og svar til dette.

Perelandra, mod. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser du har prøvd både mysimba og saxenda. Vi har ganske lik historie du og jeg, veid ca det samme (jeg mer), holdt på i mange år, medisiner og drømmer om et lettere liv - bokstavlig talt. 

Mysimba funket på meg, men jeg ble så dårlig av det at det ikke var til å holde ut. Saxenda funket ikke, så etter 6 mnd sluttet jeg. Legen skrev ut Ozempic, som funket på meg. Det var seriøst som å skru på en bryter, og så forsvant matstøyen. Nå er det wegowy jeg går på, siden oz er for diabetes. 

Jeg foreslår at du hører med legen om å prøve noen mnd med wegowy. Det er ikke samme virkestoff som saxenda. Anbefaler uansett at du tar noen timer hos psykolog. 

Operasjon er ett helt strålende verktøy for å få magesekken til å bli liten, og dermed fysisk føle på metthet. Men man må ha med deg det psykiske i samme slengen, ellers blir man skikkelig dårlig. 

Anonymkode: 889cd...ba7

Hun har jo fått resept men hun har ikke råd sier hun.

Anonymkode: 77591...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ultraprosessert mat har en gang vært råvare. Ja. Men når begrepet råvarebasert brukes om kosthold betyr det minst mulig prosesseringsgrad. Det betyr ren fisk istedenfor fiskeboller, havregrøt istedenfor frokostblanding som cornflakes osv. 

Anonymkode: ce435...9e2

At man skal spise minst mulig av det har vært allmennkunnskap i minst 20 år. Fiskeboller er for øvrig ikke usunt, det inneholder mye god næring så lenge man styrer unna billigproduktene som inneholder mye salt. 

Anonymkode: 2c53e...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da har jeg vært hos legen ved overvektsklinikken, å synes det var en positiv og opplysende time. 

Han var enig med meg i at siden jeg nå har prøvd "alt" å resultatet er vektoppgang, så er kanskje operasjon det hjelpemiddelet jeg trenger. Han sa også at en operasjon skal være gjennomtenkt og det er ikke det første de anbefaler, men avgjørelsen er min. Jeg synes også at det var mer oppklarende og snakke med han enn å lese mye av det som man leser om på nettet. De har tross alt forskning og statistikker de kan vise til. 

Siden jeg allerede har vært igjennom både 10 ukers livsstilsendringskurs og opphold ved Evjeklinikken, så slipper jeg dette livsstilsendringskurset. Men det er endel obligatoriske ting jeg må igjennom, å han regnet med  at hvis alt går som det skal så kan jeg vente å bli operert etter sommeren.

Ballen har ihvertfall begynt å rulle, å jeg skal nå jobbe med å innføre faste måltider + at jeg må jobbe med å redusere potetgull, sjokolade og lakris.

Ts

Anonymkode: e26e6...5dc

Veldig bra, men hva med trening da? Du må jo komme i gang med det! Faste måltid og mindre snacks er vel og bra, men trening er jo også minst like viktig. Håper du klarer det❤️

Anonymkode: 79c35...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At man skal spise minst mulig av det har vært allmennkunnskap i minst 20 år. Fiskeboller er for øvrig ikke usunt, det inneholder mye god næring så lenge man styrer unna billigproduktene som inneholder mye salt. 

Anonymkode: 2c53e...ebf

Er klar over det, men TS sier hun har fulgt livsstilskurs på overvektsklinikk tidligere, og har fulgt det opplegget. Det er overhodet ikke råvarefokusert, men ultraprosessert dritt mat. (Evjeklinikken) og jeg tenker det er lurt å prøve råvarer før hun gir opp kostholdsendring.

Anonymkode: ce435...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Veldig bra, men hva med trening da? Du må jo komme i gang med det! Faste måltid og mindre snacks er vel og bra, men trening er jo også minst like viktig. Håper du klarer det❤️

For vektnedgang er det matinntak som er viktig. Trening gir lite utslag i forhold.

Anonymkode: 5bd18...911

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 20.40):

Jeg skjønner og vet at det er viktig med aktivitet

Fysisk aktivitet er viktig for god helse, men det gjør lite for vektnedgang.

Du må spise mindre, men begynn med å kjøpe mindre godteri. Bruk handleliste og ikke gå sulten på butikken.

Anonymkode: bf5ff...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut facebooksiden "spør Thor". Han tilbyr rimelige kostplaner for de som er villige til å prøve noe annet enn normalkost. Kanskje du klarer å bli kvitt suget etter snop. Skader ikke å teste et par mnd. For det meste rent kjøtt og masse grønnsaker i planene

Anonymkode: 1f984...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 18.21):

Jeg overspiser ikke, og er egentlig veldig nøye med posjonsstørrelser. Spiser også 2 brødskiver til frokost og kvelds. Men er altfor glad i potetgull, sjokolade og lakris. Men jeg gjør nok helt klart noe galt ang mat inntaket også, så det kunne være fint å klare og gjøre noe med.

Ts

Anonymkode: e26e6...5dc

Det hjelper vel ikke med slankeoperasjon hvis du spiser lite, men er altfor glad i potetgull, sjokolade og lakris.. Har du prøvd å bytte dette i noe annet sunnere?

Anonymkode: 75a57...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Fysisk aktivitet er viktig for god helse, men det gjør lite for vektnedgang.

Du må spise mindre, men begynn med å kjøpe mindre godteri. Bruk handleliste og ikke gå sulten på butikken.

Anonymkode: bf5ff...c57

Jeg løper en mil hver dag. Forbrenner nesten 700 kcal ekstra. Så joda, det gjør at jeg kan spise det jeg vil. 

Anonymkode: 013b3...146

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner en del som bruker wegovy og er veldig fornøyde. De sier at pengene de før brukte på drit går til medisinen, så jeg ville gått for det før jeg hadde tatt operasjon.

Anonymkode: d1ab0...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operert for 6 år siden. Angrer absolutt ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg løper en mil hver dag. Forbrenner nesten 700 kcal ekstra. Så joda, det gjør at jeg kan spise det jeg vil. 

En person som veier 100 kg burde ikke løpe. Løping er stressende for hofter og knær selv når man er slank, så en kan jo tenke deg belastningen når man har mye ekstra vekt! 

Anonymkode: 9c6a6...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En person som veier 100 kg burde ikke løpe. Løping er stressende for hofter og knær selv når man er slank, så en kan jo tenke deg belastningen når man har mye ekstra vekt! 

Det er ikke verre enn at man roer ned eller stopper hvis man får vondt. Det er ikke farlig å bevege seg altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke verre enn at man roer ned eller stopper hvis man får vondt. Det er ikke farlig å bevege seg altså. 

Belastningen er jo den samme om man stopper opp. Poenger er at det er ekstra belastende for et menneske på 120 kg å løpe kontra en på 60 kg. Da er det bedre å gå raskt, eller enda bedre sykle og svømme.

ER uansett maten som må nedjusteres, kommer ingen vei med bare trening når man er så stor. Med medisiner som wegovy og lignende så slipper man og foodnoise som mange som er store sliter med.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, noe som betyr at man kan fint gå. Må ikke løpe eller gjøre eksplosive øvelser for å bevege seg. En svært overvektig person har mer nytte av å gå enn å ødelegge kroppen sin mer med løping. 

Men trening har uansett ingenting å si når det gjelder vektnedgang. Ved en livsstil endring på grunn av fedme bør fokuset 100% være på mat til vekten er betraktelig redusert, det å endre livsstil er tungt nok i seg selv - man trenger ikke kjøre på med absolutt alt i begynnelsen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men ser du ikke hva trådstarter skriver? Fungerer ikke på henne.. 

Lurer fælt på hvor forskningen er på disse menneskene som ikke går ned i vekt på kaloriunderskudd. Det er jo veldig interessant medisinsk, for skulle jo være umulig at en person ikke går ned i vekt på kaloriunderskudd? 

Hvis ta ikke går ned i vekt på kaloriubderskudd, vil da slankeoperasjon fungere? Er ikke poenget med operasjonen å gjøre at man spiser mindre, dvs. «tvinges» til kaloriunderskudd? Skjønner ikke logikken…

Anonymkode: 05acf...06e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis ta ikke går ned i vekt på kaloriubderskudd, vil da slankeoperasjon fungere? Er ikke poenget med operasjonen å gjøre at man spiser mindre, dvs. «tvinges» til kaloriunderskudd? Skjønner ikke logikken…

Anonymkode: 05acf...06e

Er jo derfor det er så mange som går opp i vekt igjen og derfor medisiner er et bedre alternativ for de gjør noe med lysten på mat.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For vektnedgang er det matinntak som er viktig. Trening gir lite utslag i forhold.

Anonymkode: 5bd18...911

Trening er uansett viktig for helsen!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må en ikke gå ned x antall kg før en blir klarert for operasjon ? 
En i min familie måtte leve på slankepulver el lign til hun hadde gått ned det hun fikk beskjed. 
Først da ble operasjonen gjennomført. 
Så begynner kampen for å beholde nok viktige næringsstoff og vitaminer i kroppen siden magen ikke fordøyer på vanlig vis …

Anonymkode: d1dff...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...