AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:59 #21 Del Skrevet onsdag kl 18:59 Wilma89 skrev (5 timer siden): Det blir en avhengighet. Sånn helt på ekte. Jeg jobber innen for rus og avhengighetsbehandling og vi får jevnlig henvisninger på lignende problemstillinger. Enig med deg. Og når det er avhengighet så er det ikke slik at man kommer til å slutte kun fordi man skjønner at man burde slutte. Det er mye jobb å komme seg ut av avhengighet. Her er en artikkel om nettavhengighet. Den inneholder tips om hvordan man kommer seg ut av avhengigheten. Det kan også være aktuelt med profesjonell hjelp om tipsene ikke fungerer. https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/avhengighet-av-smarttelefon-og-internett Anonymkode: 9e144...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:09 #22 Del Skrevet onsdag kl 19:09 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har også blitt ekstremt glemsk. Ikke tilstede, og har store vanskeligheter for å konsentrere meg. Jeg sjekker av alle bokser for AD/HD, men det har jeg ikke. Har fungert normalt helt til jeg skaffet meg smarttelefon. Jeg sliter også med å føle meg utrolig stresset hele tiden, uten åpenbar grunn. Anonymkode: bc4c6...1d1 Selv om folk med ADHD er mer disponert for skjermavhengig så er det ikke kun folk med ADHD som kan bli avhengig. Avhengighet kan ramme alle. Anonymkode: 9e144...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:39 #23 Del Skrevet torsdag kl 08:39 Jeg har kastet bort mye av livet på nettet. Har ført til irritasjon, angst og få venner. Er like gammel som deg, og klarer ikke å snu rundt på det. Håpeløst Anonymkode: 44ee6...22e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:30 #24 Del Skrevet torsdag kl 15:30 TS, jeg begynte med å deaktivere sosiale medier. ALT av sosiale medier. I begynnelsen fikk jeg helt abstinenser, drev og slo på skjermen etter app´er som ikke var der (Slettet app også). Fikk ned skjermtiden betraktelig, og ble mindre trigget etter en god stund. Man har jo flere fallgruver enn SoME, f.eks youtube og forum, men alle monner drar, og man må begynne et sted. Har begynt å legge fra meg tlf når jeg går turer, for har jeg med den så ender jeg med å fikle med den fremfor å være til stede i det jeg driver med. Anonymkode: 39732...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:36 #25 Del Skrevet torsdag kl 15:36 Definisjonen på et rusproblem er at det går utover hverdagslivet med relasjoner, jobb, fritid. Og nå er ikke sosiale media et rusmiddel, men jeg tror 100% på at vi blir avhenging på samme måte. Og dette går så til de grader utover relasjonene dine og fritiden din, du påpeker også dårligere konsentrasjon og da er det lett å tenke at det også går utover jobb. AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 14.31): Jeg har lyst til å slette alt av sosiale medier, men da føler jeg jeg går glipp av alt; nye trender, klær og mote, musikk, interiør, humor, nyheter innen hudpleie osv. Føler jeg bare går glipp av alt som skjer der ute i den store verden. Du er redd for å gå glipp av ting, men hva med selve livet ditt. Hva med turer med mannen i bassenget, eller gåturer i skogen, hva med det å invitere til den spillkvelden og le deg tussete med venner, er du ikke redd for å miste det? Er du ikke redd for å våkne en dag som 90-åring og innse at selve livet ditt har forsvunnet inn i en skjerm. Joda, du visste alle trendene, men du levde aldri livet, du kjente deg aldri tilstede. Jeg sliter med avhengighet til skjerm. Jeg blir sugd inn, gang på gang. Jeg har gjort mye for å stoppe det, og det er vanskelig, fordi alt er lagt opp til at en skal være der, og det er en kollektiv syke, alle deltar i. Men de periodene der jeg har lagt dataen i bilen for å gjøre den utilgjengelig, og slettet internettleser og alle apper fra telefonen har vært de beste i mitt voksne liv. Jeg leser mer, jeg føler meg tilstede, nysgjerrig, raus, jeg har kapasitet til andres liv, jeg har lært om meg selv. Det jeg tror drar meg tilbake, mer enn at "andre er der" og "hva om jeg går glipp av noe", er nok at jeg i perioder strever med å møte mine egne sår og smertefulle følelser. Jeg flykter inn i telefonen fordi jeg ønsker distraksjon fra oppdagelsene om at livet mitt på mange måter er tomt. Når jeg tar bort telefon og data så ser jeg på livet mitt som litt patetisk, mangelfullt, i tillegg til at jeg har mange gamle traumer. Men jeg jobber da med dette, både med gode vaner, men ikke minst innenfra først. For hvis jeg ikke fyller på med gode følelser, med trygghet, så vil jeg havne tilbake til skjerm gang på gang på gang. Jeg tror at de som ikke blir avhengig, både av rusmidler og skjerm, er de som har tilfredsstillende og gode liv allerede. Anonymkode: 43848...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:42 #26 Del Skrevet torsdag kl 15:42 AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 14.31): Jeg har et stort problem, og det er tankeløs scrolling på sosiale medier. Jeg tuller ikke, jeg scroller bare.. scroller og scroller. På ingenting. Det går for det meste i reels på instagram og random videoer på tiktok. Jeg har en gjennomsnittlig skjermtid på 8 timer pr dag. På fridager kan jeg ha 11-13 timer. Slik har jeg holdtpå de siste 9 av mine snart 38 år. Det har blitt en besettelse, føler jeg havner i en slags transe jeg ikke klarer å komme meg utifra. Legger jeg fra meg telefonen tar det 2 min før det klør og kribler etter å ta den opp igjen for å scrolle mer. Det føles så j***g godt i det jeg begynner å scrolle igjen, jeg koser meg og bare forsvinner inn i internettet. Klarer ikke lese bok lenger. (Jeg var en ivrig lesehest før), å fullføre en film uten å scrolle samtidig er heller ikke noe jeg klarer. Men.. det går på bekostning av alt. Jeg prokastinerer veldig. Gjøremål, husarbeid, besøk til familie og venner. I tillegg gjør det ekstremt mye med humøret og tilfredsheten min. Jeg har en flott mann jeg deler livet med, han er alt jeg noen sinne har drømt om. Men etter noen timer på nett hvor jeg ser andre menn, andres liv, andre kvinner som har fått til mye i livet, så blir jeg så hinsides misfornøyd med både forhold, mann og meg selv. Jeg blir deprimert, og føler at jeg går glipp av så mye. Hva dette ‘mye’ er, kan jeg ikke sette fingeren på, men har en ekstrem følelse av FOMO. Jeg har også blitt ekstremt glemsk. Ikke tilstede, og har store vanskeligheter for å konsentrere meg. Jeg sjekker av alle bokser for AD/HD, men det har jeg ikke. Har fungert normalt helt til jeg skaffet meg smarttelefon. Jeg sliter også med å føle meg utrolig stresset hele tiden, uten åpenbar grunn. Jeg har lyst til å slette alt av sosiale medier, men da føler jeg jeg går glipp av alt; nye trender, klær og mote, musikk, interiør, humor, nyheter innen hudpleie osv. Føler jeg bare går glipp av alt som skjer der ute i den store verden. Noen som har vært i samme båt? Klarte du å slutte? Hvordan føltes isåfall livet etterpå? Jeg trenger sårt en spark bak fra noen. Anonymkode: bc4c6...1d1 Kjøp deg en vanlig telefon, ikke smart telefon, så er problemet løst. Det tar deg et par uker så kommer du til å føle deg mye bedre! Anonymkode: f0300...7b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå