AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:54 #21 Del Skrevet onsdag kl 19:54 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mitt barn tok Mr for noen dager siden. Jeg er veldig bekymret og lurer på om det er noen rutiner for hvordan man håndterer eventuelle mistenkelige bilder for barn (det vil si hvis du som radiograf reagerer på noe på bildet.) Er det slik at dere radiografer gir beskjed videre til radiolog som skal tolke bildene med en gang, eller må man uansett vente? Hilsen bekymret Anonymkode: 44732...eb4 To leger har forsikret meg om at dersom det hadde vært noe ÅPENBART på bildene så hadde de blitt prioritert. Altså må radiograf ha en viss anelse om hva bildene viser. Jeg venter på tredje uka. Anonymkode: 70540...b1e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:58 #22 Del Skrevet onsdag kl 19:58 Radiografer har ikke noen utdanning for å tolke bildene på den måten. De skal ta best mulige bilder for radiologen, nevrolog osv. Dersom man ser at det er noe de reagerer på som akutt kaller de på leger og sykepleiere, for eksempel dersom noen får en akutt forverring under MR undersøkelsen. Men eller har de ikke noe med tolkning av sykdommer eller bildene på den måten. De har ikke kompetanse eller lov. Anonymkode: 313e2...ba7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:02 #23 Del Skrevet onsdag kl 20:02 Jeg har hatt alvorlig funn på MR to ganger, og begge gangene be jeg holdt igjen. Den ene gangen ble jeg liggende i MR-maskinen mens de ringte lege for å konferere, også tok de flere bilder etter legens bestilling med én gang. Den andre gangen ble jeg satt på venterommet mens de ringte lege, og ble så sendt hjem med ny time for flere bilder dagen etter. Anonymkode: 90c4c...f62 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:08 #24 Del Skrevet onsdag kl 20:08 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har hatt alvorlig funn på MR to ganger, og begge gangene be jeg holdt igjen. Den ene gangen ble jeg liggende i MR-maskinen mens de ringte lege for å konferere, også tok de flere bilder etter legens bestilling med én gang. Den andre gangen ble jeg satt på venterommet mens de ringte lege, og ble så sendt hjem med ny time for flere bilder dagen etter. Anonymkode: 90c4c...f62 Jeg har og hatt alvorlig funn men ble ikke holdt igjen. Fikk dog raskt telefon fra legen min. Min erfaring er at de som sitter å tar bildene lett kjenner igjen diverse tilstander, noen er bedre enn andre. Hadde det vært noe alvorlig så hadde dere nok fått beskjed. Anonymkode: b2e4c...20c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:04 #25 Del Skrevet onsdag kl 23:04 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tror du misforstår. TS spør om radiografen har noen måte å slå alarm eller sende bildet "fremover i køen" til radiologen dersom det er noe som tyder på alvorlig funn, eller om alle må vente like lenge uansett hvordan bildet ser ut. Anonymkode: 2e1de...4ce Jeg skjønte det men, jeg skrev litt dumt. Radiografer kan ikke tolke bildene. De er ikke trent til å vite hva de skal se etter. De gjennomfører bare undersøkelsen. Blir som at de som tar blodprøver på sykehuset analyserer ikke prøven. Så de har ikke noe å melde fra til radiologen om. Bildene blir sett på av radiolog så fort legen er tilgjengelig og bildene er klare. Men det tar ofte tid før man får svar da de er flere radiologer som skal se på dem først, for å være helt sikker på hva de finner/ikke finner. Tar man bildene akutt på legevakt/sykehus så er radiologene der å tolker så fort bilde er ute av maskinen. Men på laboratorium som man blir henvist til så tar det lengre tid. Anonymkode: 7a354...29b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:30 #26 Del Skrevet onsdag kl 23:30 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har hatt alvorlig funn på MR to ganger, og begge gangene be jeg holdt igjen. Den ene gangen ble jeg liggende i MR-maskinen mens de ringte lege for å konferere, også tok de flere bilder etter legens bestilling med én gang. Den andre gangen ble jeg satt på venterommet mens de ringte lege, og ble så sendt hjem med ny time for flere bilder dagen etter. Anonymkode: 90c4c...f62 Var det på sykehus eller røntgeninstitutt slik som Unilabs? Ser at noen skriver at man får raskt svar på sykehuset, men ikke hvis man er henvist. TS Anonymkode: 44732...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:33 #27 Del Skrevet torsdag kl 00:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønte det men, jeg skrev litt dumt. Radiografer kan ikke tolke bildene. De er ikke trent til å vite hva de skal se etter. De gjennomfører bare undersøkelsen. Blir som at de som tar blodprøver på sykehuset analyserer ikke prøven. Så de har ikke noe å melde fra til radiologen om. Bildene blir sett på av radiolog så fort legen er tilgjengelig og bildene er klare. Men det tar ofte tid før man får svar da de er flere radiologer som skal se på dem først, for å være helt sikker på hva de finner/ikke finner. Tar man bildene akutt på legevakt/sykehus så er radiologene der å tolker så fort bilde er ute av maskinen. Men på laboratorium som man blir henvist til så tar det lengre tid. Anonymkode: 7a354...29b Altså dette stemmer ikke. Selv om radiografer ikke har utdanning til å tolke bilder (dog finnes det utdanning til å bli beskrivende radiograf samt sonograf), vet de med årene hva som bør varsles videre til radiolog med en gang og ikke. Det er helt normalt at radiografer konfererer med radiolog om de finner uvanlig patologi mens undersøkelsen pågår, både for å evt endre protokoll/ta flere bilder samt for å evt sørge for at pasienten raskt går til behandling. Spesielt å uttale seg så bastant på noe man helt klart ikke har peiling på Anonymkode: 58480...c86 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:44 #28 Del Skrevet torsdag kl 05:44 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke noe skjedde meg. Jeg bare står og ser på skjermene ved CT ved f.eks. traumenottak. Og da roper de på radiologen hvis h*n ikke sitter klar ved skjermen på tilhørende rom. Hvis de ser f.eks. blødninger eller åpenbare brudd. Anonymkode: bfb5e...eb5 Tror/vet du om dette også gjelder for private røntgeninstitutter? Jeg ser at noen mener at leger/radiologer ikke er på jobb der, men ser på bilder senere. Anonymkode: 44732...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mummine Skrevet torsdag kl 05:47 #29 Del Skrevet torsdag kl 05:47 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Altså dette stemmer ikke. Selv om radiografer ikke har utdanning til å tolke bilder (dog finnes det utdanning til å bli beskrivende radiograf samt sonograf), vet de med årene hva som bør varsles videre til radiolog med en gang og ikke. Det er helt normalt at radiografer konfererer med radiolog om de finner uvanlig patologi mens undersøkelsen pågår, både for å evt endre protokoll/ta flere bilder samt for å evt sørge for at pasienten raskt går til behandling. Spesielt å uttale seg så bastant på noe man helt klart ikke har peiling på Anonymkode: 58480...c86 Jeg har selv opplevd å ta CT privat og bli holdt igjen for ultralyd. Skikkelig kjipt å sitte og vente, men det viste seg ikke å være noe. Endret torsdag kl 05:51 av Mummine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:27 #30 Del Skrevet torsdag kl 06:27 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Tror/vet du om dette også gjelder for private røntgeninstitutter? Jeg ser at noen mener at leger/radiologer ikke er på jobb der, men ser på bilder senere. Anonymkode: 44732...eb4 Private har også alltid radiolog tilgjengelig, enten fysisk eller tilgjengelig på tlf/chat. Men de sitter ikke sammen med radiografene som gjør undersøkelser nei, det gjelder kun ved svært akutte undersøkelser på sykehus. Anonymkode: 58480...c86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:06 #31 Del Skrevet torsdag kl 09:06 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har hatt alvorlig funn på MR to ganger, og begge gangene be jeg holdt igjen. Den ene gangen ble jeg liggende i MR-maskinen mens de ringte lege for å konferere, også tok de flere bilder etter legens bestilling med én gang. Den andre gangen ble jeg satt på venterommet mens de ringte lege, og ble så sendt hjem med ny time for flere bilder dagen etter. Anonymkode: 90c4c...f62 Hva var det de fant på bildene dine, hvis det er lov å spørre? Anonymkode: 44732...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå