Gå til innhold

Så lei av at alle skal ta hensyn til et barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du tror at i en barnehage er resten av barnehagebarna musestille når dette barnet skal ha duppen sin?

Anonymkode: 8d671...2ba

Ja, i en barnehage er det helt regelmessig tilrettelagt for at små barn skal få sove godt, enten det skjer innendørs eller utendørs. Det skjer ikke at store barn har tilgang til å vekke dem. Det ville jo blitt komplett kaos.

Anonymkode: 6657d...f0a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje barnefamilier også skal tilpasse seg omgivelsene og ikke bare tro alt skal tilpasses dem? 

Anonymkode: 996fb...222

Prøv å utsette middagen til en 3-åring til etter sengetid. Ja, man kan gi de mat tidligere så de ikke er sultne, men mange barn takler ikke å være lengre oppe enn vanlig. Jeg kan love deg at en slik 3-åring vil du ikke ha til bords. 

Det er ikke barnefamilien som må tilpasses til - foreldrene klarer nok fint både vin til maten og middag etter kl 18. Barna derimot - det er de du må tilrettelegge for.

Har du noen gang vært borte i slike barn? De blir overtrøtte, det er virkelig ikke gøy. Om du ikke liker hylende unger da, og synes det er kjempemorsomt å ødelegge både kvelden, natten og dagen etter for gjestene dine da.

Anonymkode: c6945...8a9

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp uten mye alkohol i hjemmet. Er kanskje den i tråden her som drikker mest til hverdag da jeg sitter på lokale puben halve ettermiddagen og ut kvelden.

Men dere som «MÅ ha glass vin til middagen» rundt barn? Først av alt er det dere som «ikke ser problemet» som faktisk har ett problem, men det ser jeg dere ikke tror noe på. For det andre merker barn «bare ett glass» før dere voksne kjenner det selv. 

dere er sjukere i hodet enn meg.

Hilsen alkoholiker.

Anonymkode: 62daa...0c5

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hadde invitert de på besøk og laget et spetakkel uten like.

Mitt hus mine regler. 

Anonymkode: bde96...85f

Så spør dere om jeg liker å skremme.

Nei jeg hadde tullet med rutinene og småting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg vokste opp uten mye alkohol i hjemmet. Er kanskje den i tråden her som drikker mest til hverdag da jeg sitter på lokale puben halve ettermiddagen og ut kvelden.

Men dere som «MÅ ha glass vin til middagen» rundt barn? Først av alt er det dere som «ikke ser problemet» som faktisk har ett problem, men det ser jeg dere ikke tror noe på. For det andre merker barn «bare ett glass» før dere voksne kjenner det selv. 

Hilsen alkoholiker.

Er man langtkommen alkoholiker så merkes et glass fort ja. De fleste er jo ikke det.

De fleste MÅ heller ikke ha et glass vin til middagen hver eneste dag.

Men i sammenkomster med god mat så hører god drikke med for de aller fleste. Hvis man drikker litt til maten så er det virkelig ikke noe problem. (Å sette seg ned med spritflaska etter maten blir noe annet).

Men du, som selv er alkoholiker, mener at folk med barn skal være totalavholdende i sånn cirka 25 år til alle barna er voksne da eller?

Poenget er vel at foreldre gjør som de vil med sitt eget forbruk og i sitt eget hjem. Å kreve at det ikke serveres vin til julemiddagen eller champagne på nyttårsaften når man er på besøk hos andre, det går ikke an. Hvis man mener at barna må skjermes for normal selskapelighet, så får man nesten bare holde seg hjemme. Eller dra på frokost-besøk.

Anonymkode: 6d5b2...3ac

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hilsen alkoholiker.

Dette er ditt syn på det, nettopp fordi du ER alkoholiker. De aller færreste blir påvirket av å nippe til et glass vin under en middag. En alkoholiker vil bli påvirker, fordi levra er ødelagt, så den klarer ikke kvitte seg med mye av alkoholen. 

Jeg vokste opp med alkohol i hjemmet, foreldrene mine har alltid tatt seg et glass til maten. Jeg har også vært på nyttårsfeiringer som barn, hvor tanter og onkler ble fulle. Jeg ble aldri redd, har ikke tatt noe skade av det, og det er mye av de beste barndomsminnene- nyttårsfeiring hvor familien og svigerfamilien samlet seg. Foreldrene mine drakk aldri mye når vi var med, og en av dem hadde alltid ansvar for oss og drakk ikke mer enn et par glass. Har dog sett begge full på et tidspunkt, ble fader ikke redd da heller. 

Må være noe veldig skjørt over barn i dag, om de blir livredde onkel Bjarne som drikker et glass rødvin til ribba. 

Anonymkode: 70189...b68

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, i en barnehage er det helt regelmessig tilrettelagt for at små barn skal få sove godt, enten det skjer innendørs eller utendørs. Det skjer ikke at store barn har tilgang til å vekke dem. Det ville jo blitt komplett kaos.

Krever store arealer, da. Når hvert eneste barn som skal ha en dupp krever en sone rundt seg der det skal være musestille. Og det kan sikkert ikke være trafikk eller andre hverdagslyder rundt barna heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner de andre folka også. Min søster lar TV-en stå på tegneseriemodus hele dagen nesten, og deres barn ser mye på TV.

TV gjør generelt barn mindre kreative, mindre aktive, mer ukonsentrert, og de blir sittende og glane i TV-en i stedet for å være med på det som skjer rundt. Vårt eldste barn (og dette har vi testet mange ganger) blir i SUPERdårlig humør hvis det blir for mye TV. Var hos svigermor i går som hadde blitt vekt sånn ca 6 timer for tidlig. Hun lot barnet vårt se for mye på TV, og kort tid etter det hadde vi et barn som i EN OG EN HALV TIME var sint, skrek, klarte ikke roe seg ned. Svigermor er bare heldig for at vi var på vei hjem når dette skjedde, så ikke hun måtte være med på å håndtere det. Hadde dere syntes det var koselig å bruke så mye tid på å høre på barnehyl?

Barna våre har sovet ganske dårlig når de var små, så en stund måtte vi være veldig stille. Pluss at huset vårt er ganske lytt visse steder, og da er det lettere å fortelle gjester at "vi setter oss her" eller "vi må være litt roligere når vi sitter her". Etter en viss alder begynte barna å sove mye tyngre, og da kan hverken fyrverkeri, noen som hylgråter rett ved siden av eller det å bli løftet fra ett sted til et annet vekke dem. For lite søvn = barn i dårlig humør. Dere har nok bare vært heldige med barn som ikke sover så lett. 

Vi er også litt vanskelige på det med middagstid fordi du sier at de "kan ikke legge seg et minutt over tida". Der er jeg ganske sikker på at det er en STOR overdrivelse. Vi har blitt strenge på middag og leggetid etter hvert fordi vi igjen og igjen opplevde at folk dro grensa LANDGT utover den tida vi hadde avtalt, og blutselig var vi allerede 2 timer sene til barnets leggetid. Etter hvert så har vi måttet bli de kjipe (selv mannen min, som i begynnelsen var med på å tøye disse grensene). Sen leggetid betyr overtrøtt barn som tar lang tid å legge, og det går i tillegg utover humøret til noen barn både dagen etter og kanskje i flere dager også. 

Når det gjelder alkohol så synes jeg vel det er litt rart at man MÅ ha den, og at man i tillegg må ha den mens barnet er våkent. Tåler du ikke en middag uten alkohol en gang i blant? Kan du ikke vente til barnet har lagt seg? En 3-åring legger jeg jo vanligvis 7-8, seinest. 

Gjør man barn en bjørnetjeneste ved å opprettholde deres rutiner på besøk? Min erfaring. Gjennomlivet er heller "nei". De barna som har hatt og fulgt rutiner har blitt godt regulerte, rolige og smarte voksne. Jeg var et av de barna som ble dratt med overalt, lite rutiner, sen leggetid, masse alkohol rundt i ulike settinger. Jeg var IKKE en grei unge å ha med å gjøre. Utenom alkohol da; har sett så mange stupfulle voksne gjennom oppveksten at det fungerte som preventivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er ditt syn på det, nettopp fordi du ER alkoholiker. De aller færreste blir påvirket av å nippe til et glass vin under en middag. En alkoholiker vil bli påvirker, fordi levra er ødelagt, så den klarer ikke kvitte seg med mye av alkoholen. 

Jeg vokste opp med alkohol i hjemmet, foreldrene mine har alltid tatt seg et glass til maten. Jeg har også vært på nyttårsfeiringer som barn, hvor tanter og onkler ble fulle. Jeg ble aldri redd, har ikke tatt noe skade av det, og det er mye av de beste barndomsminnene- nyttårsfeiring hvor familien og svigerfamilien samlet seg. Foreldrene mine drakk aldri mye når vi var med, og en av dem hadde alltid ansvar for oss og drakk ikke mer enn et par glass. Har dog sett begge full på et tidspunkt, ble fader ikke redd da heller. 

Må være noe veldig skjørt over barn i dag, om de blir livredde onkel Bjarne som drikker et glass rødvin til ribba. 

Anonymkode: 70189...b68

Jeg også har hatt masse fulle voksne rundt meg, men jrg tror heller jeg har vært heldig med at ingen av fem var pedofile eller voldelig.

Noen av de andre fulle voksne jeg ikke vanligvis har vært sammen med har vært annerledes. Var en som tok med meg og lillesøster mi i skogen på grilling, drakk seg full, og jeg måtte beskytte lillesøster mi mot han med en trestokk, og dytta han deretter ned i en grøft. Ellers opplevd masse tafsing fra fulle voksne. En av mine venner opplevde at en av de samme voksne som var fulle rundt meg var ganske skummel med han. Anklaget man for å ligge med sin egen mor, stengt han inne i et bøttekott. 

Jeg ville helst ikke utsatt egne barn for voksne som har drikki minst til barne er godt i stand til å forklare meg ting om noe galt plutselig skulle skje.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig for dere å være sammen med dem? De fleste greier å holde ut i slike situasjoner, dersom relasjonen er viktig nok, når det er tidsavgrenset.

Vi har en lignende situasjon i vår familie, og vi "holder ut" min svigerinne og 1 av deres to barn som er svært krevende. Hele huset står på hodet når de er på besøk. Men jeg VET at dersom jeg hadde tatt opp problemstillingene, så hadde jeg aldri sett min bror, og det andre barnet. Det tapet hadde vært for stort for meg. Han har giftet seg med en  - etter mitt syn- psykopatkvinne- og deres sønn på ti år er rabiat/bortskjemt/ødelagt av mor. Dette livet har HAN valgt. Jeg fatter det ikke. Hans datter på åtte er helt som andre åtteåringer, og hun har stor glede av å være sammen med storfamilien (mens bror utagerer i et hjørne)

Vi møtes to-tre ganger i året. Da er det unntakstilstand når de er her, og jeg må psyke meg opp i dagevis og "debriefe" meg selv etterpå. Det som er enklest er å møtes utendørs (grille, skigåing et eller annet som innbefatter fysisk utendørs aktivitet). 

Anonymkode: df796...0f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spør dere om jeg liker å skremme.

Nei jeg hadde tullet med rutinene og småting. 

Kan du ikke bare si at du ikke ønsker besøk av dem? Høres ut som du kan hverken kommunikasjon eller respekt.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Prøv å utsette middagen til en 3-åring til etter sengetid. Ja, man kan gi de mat tidligere så de ikke er sultne, men mange barn takler ikke å være lengre oppe enn vanlig. Jeg kan love deg at en slik 3-åring vil du ikke ha til bords. 

Det er ikke barnefamilien som må tilpasses til - foreldrene klarer nok fint både vin til maten og middag etter kl 18. Barna derimot - det er de du må tilrettelegge for.

Har du noen gang vært borte i slike barn? De blir overtrøtte, det er virkelig ikke gøy. Om du ikke liker hylende unger da, og synes det er kjempemorsomt å ødelegge både kvelden, natten og dagen etter for gjestene dine da.

Ja, ikke sant. Virker ikke som de flest her har hatt barn, eller kanskje er de bare drittsekker mot egne barn. Vi kjenner noen som synes det er lett å tilpasse seg andres rutiner.... når deres barn gråter så sier de at det kan gå og grine et annet sted og ikke ødelegge stemninga for de andre... da tenker jeg egentlig at man ikke burde ha fått noe barn.

Det er som noen sa: de finnes ingen kjæledyr som er low-maintenance. Folk vil bare ha et kjæledyr som det er enklere å neglisjere, og gidder ikke sette seg inn i hva kjæledyret behov er. Er det samme med barn. 

Endret av katties
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

😂 oj sann du var naiv du

Anonymkode: 8b662...eb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Krever store arealer, da. Når hvert eneste barn som skal ha en dupp krever en sone rundt seg der det skal være musestille. Og det kan sikkert ikke være trafikk eller andre hverdagslyder rundt barna heller. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

😂 oj sann du var naiv du

De fleste barnehager kjører vel hviletid etter lunsj? De store barna gjør rolige aktiviteter inne på sin avdeling, eller er ute og leker. De minste sover i sin egen avdeling. Enten ute i vogn eller inne. 

De må jo ha struktur i en barnehage? En barnehage uten noen rammer og struktur, ville jeg styrt unna. 

Anonymkode: 026c9...aad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

😂 oj sann du var naiv du

Det er rolig i barnehagen vår når de minste sover. Har vært innom engang eller to i den tiden. De sover ute i vogn. Alle barn vet at det ikke er lov å vekke de som sover.

Litt romlyd går som regel veldig fint ift soving, men det er ingen som leker rundt (så klart!).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 19.23):

For noen ufyselige holdninger til barn hos endel her, sitter her med helt hakeslipp.

Veldig glad for å være i en familie hvor barn sees på som fullverdige familiemedlemmer, og som alle andre skal inkluderes i sammenkomster.

Selvfølgelig spiser vi middag tidligere når det er småbarn i familien. Vi vil jo alle bli kjent med barnet og at barnet skal få oppleve å ha storfamilie rundt seg.

Og selvfølgelig bytter vi ut med alkoholfri øl/vin i sammenkomster hvor det er barn tilstede. Aldri vært et tema engang, takk og lov. I motsetning til hva en kan få inntrykk av i denne tråden finnes det mange gode, voksne mennesker som klarer å prioritere barns gode opplevelser i familien framfor eget alkoholkonsum…

Å ville ekskludere småbarn fra familiemiddager bare fordi en selv, som voksen, er så vrang og vrien at en bare må tylle innpå alkohol for å kose seg og absolutt må spise midt i ungenes leggetid……?!!?

Da skal en jaggu ikke kalle andre rigide :ler:

Anonymkode: 68515...fb7

Tylle innpå. Jauda tro det du. 

Julaften gikk det 3 flasker vin til 27 personer hvorav 16 voksne. Ikke akkurat fyllafest i min bok

Anonymkode: ff594...1ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså så enormt stor forskjell på å flytte middagsinvitasjoner et par timer for at småbarnsfamilier skal kunne delta eller passe på å bruke innestemme/ikke spille høy musikk like i nærheten av der småbarn sover og å ikke kunne ha på TV overhodet, ikke kunne snakke normalt sammen, ikke kunne servere et glass vin til maten, måtte liste seg rundt og gå på nåler i eget hjem fordi en besøkende småbarnsfamilie dikterer at absolutt alle skal delta i å sy puter under armene på deres lille magiske vidunder (som formodentlig er et relativt ordinært barn).

Anonymkode: 85017...9db

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er altså så enormt stor forskjell på å flytte middagsinvitasjoner et par timer for at småbarnsfamilier skal kunne delta eller passe på å bruke innestemme/ikke spille høy musikk like i nærheten av der småbarn sover og å ikke kunne ha på TV overhodet, ikke kunne snakke normalt sammen, ikke kunne servere et glass vin til maten, måtte liste seg rundt og gå på nåler i eget hjem fordi en besøkende småbarnsfamilie dikterer at absolutt alle skal delta i å sy puter under armene på deres lille magiske vidunder (som formodentlig er et relativt ordinært barn).

Anonymkode: 85017...9db

Det er ille nok i eget hjem, for der kan og bør de få lov til å sette litt egne grenser, men det er jo gjerne en eller flere generasjon(er) over som sikkert inviterer til familiesammenkomster som nå blir pålagt samme regime. Med litt smidighet fra alle involverte så bør jo dette gå bra, men det virker som at hensynet til denne ene ungen skal trumfe alt. Blir nok stas når det eventuelt blir yngre søsken. 

Småbarnsfamilien bestemmer selvsagt i eget hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...