Gå til innhold

Så lei av at alle skal ta hensyn til et barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som mamma til to små selv, så må de som inviterer oss til selskap godta at vi må dra tidlig hjem, fordi barna skal sove. Vi drar derfor stort sett ikke bort i juleselskaper eller nyttårsfeiringer som varer til langt på kveld. Vil noen ha lengre kveld med oss, så må de nesten komme hit.

Alkohol ved bordet er ikke noe vi stort sett bruker når barn er tilstede og er våkne. En sjelden gang 1-2 glass vin eller et par øl til maten. Å drikke mer Alkohol utover dette syns jeg ikke hører sammen med barn. Vi forventer at voksne mennesker klarer å drikke liten mengde når barn er tilstede, enten om det er oss som er vertskap eller om vi er gjester hos andre. Opplever vi at det drikkes mye mer eller man blir påvirket så får gjesten nesten gå hjem, eller vi drar hjem. Ungene skal slippe å se mennesker som er påvirket av Alkohol.

Når det gjelder middag og klokkeslett så forventer jeg at det er tilpasset slik at barna får mat før de skal legge seg. Barna skal også ha mat. Kl 16-18 er greit, kl 20 er forsent.

Det er kun noen år i løpet av livet man kanskje må tilpasse litt på feks når man spiser for at de minste skal bli inkludert. De blir eldre etterhvert og en 7 åring klarer sikkert fint i de fleste tilfeller å spise middag kl 19. Derimot en 3 åring derimot kan fort bli grinete og sutrete om leggetiden blir forskjøvet med over en time, pga sen middag.

Det krever ikke mye å tilpasse seg litt for at en småbarnsfamilier skal kunne opprettholde viktige rutiner for sine egne barn.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tussi84 skrev (4 minutter siden):

Som mamma til to små selv, så må de som inviterer oss til selskap godta at vi må dra tidlig hjem, fordi barna skal sove. Vi drar derfor stort sett ikke bort i juleselskaper eller nyttårsfeiringer som varer til langt på kveld. Vil noen ha lengre kveld med oss, så må de nesten komme hit.

Alkohol ved bordet er ikke noe vi stort sett bruker når barn er tilstede og er våkne. En sjelden gang 1-2 glass vin eller et par øl til maten. Å drikke mer Alkohol utover dette syns jeg ikke hører sammen med barn. Vi forventer at voksne mennesker klarer å drikke liten mengde når barn er tilstede, enten om det er oss som er vertskap eller om vi er gjester hos andre. Opplever vi at det drikkes mye mer eller man blir påvirket så får gjesten nesten gå hjem, eller vi drar hjem. Ungene skal slippe å se mennesker som er påvirket av Alkohol.

Når det gjelder middag og klokkeslett så forventer jeg at det er tilpasset slik at barna får mat før de skal legge seg. Barna skal også ha mat. Kl 16-18 er greit, kl 20 er forsent.

Det er kun noen år i løpet av livet man kanskje må tilpasse litt på feks når man spiser for at de minste skal bli inkludert. De blir eldre etterhvert og en 7 åring klarer sikkert fint i de fleste tilfeller å spise middag kl 19. Derimot en 3 åring derimot kan fort bli grinete og sutrete om leggetiden blir forskjøvet med over en time, pga sen middag.

Det krever ikke mye å tilpasse seg litt for at en småbarnsfamilier skal kunne opprettholde viktige rutiner for sine egne barn.

Og mye er jeg enig i. Jeg er imot fyll og beruselse rundt barn. Men vi er fornuftige voksne, har egne barn, og det er snakk om litt øl eller vin til maten. Litt. Fordi jeg synes det er godt og jeg sjelden drikker, og de alkoholfrie variantene ikke er gode. Jeg synes det er rart at det ikke skal stå frem- når det alltid har gjort det før og det går helt fint, men nå kommer de her og bestemmer over alle. 
Vi har en tv i hus, og ungdommer som er glad i sport og slikt. At de krever vi skal slå av vår tv, eller ungdommene da, synes jeg er merkelig. Det skader jo ikke. Jeg hadde skjønt om det var vold, skumle ting, bråkete osv, men litt sport. Her sier folk at vi må ta hensyn, men det gjør vi jo ved at de ikke ser noe av det jeg nevnte da, at man møtes på midten. 
Jeg har hatt småbarn selv, tre helt forskjellige mtp soving, men det må jo gå bra at man ikke legger seg 1830 HVER kveld. Eller, det vet jeg det gjør, for barna kan ikke klokken og noen minutter fra eller til går bra.

Jeg bare synes mange av dagens foreldre er så innmari rigide, firkantet og undrer på hva de gjør den dagen systemet deres hjemme ikke funker. Ser jo her og hvor mange som forventer det..

Anonymkode: 35fdd...c08

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (8 timer siden):

At man ønsker å minimere alkohol rundt små barn må da være helt greit? Man MÅ jo ikke drikke alkohol til maten på familiesammenkomster?

Mener du at foreldrene til dette barnet skal bestemme at andre voksne rundt bordet ikke får ta seg en øl eller et glass vin til maten? 

De har ingenting med det. De kan fokusere på hva dem selv gjør. Hysteri har det virkelig blitt.

Anonymkode: 36e1f...159

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener du at foreldrene til dette barnet skal bestemme at andre voksne rundt bordet ikke får ta seg en øl eller et glass vin til maten? 

De har ingenting med det. De kan fokusere på hva dem selv gjør. Hysteri har det virkelig blitt.

Anonymkode: 36e1f...159

Hysteri- der sa du det. Synes det er helt sprøtt at andre skal si hva jeg kan eller ikke kan gjøre. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Altså seriøst ?

For det ene er jeg ikke  tilhenger av å værw helt hysterisk rundt barna 

Men man har gjerne en enhet  rundt barn og alkohol. Klarer du ikke en middg uten alkohol til maten  og må drikke på trass, d har du seriøst et alkohol problem. 

Her har vi avklartw forhold iht barn og alkohol før seriøse middager.  Grunnregel er at vi ikke drikker med barn til  stede. Men en øl eller vin er ok av og til.  

Vi har hatt  noen her som har prøvd seg på mer, men det er da et tydelig nei,herifra, med klar beskjed om at fyllefest planlegger vi uten barn. 

Til de som tror det går galt med barn som har sett en flaske alkohol, vil jeg si dere setter ungene i større fare om de ikke vet helt hva det er også,  første gangen de ee med venner som har med slikt. 

Anonymkode: f1553...10a

Du motsier deg selv i hver jævla setning. Du går løs på mitt innlegg som om at jeg mener at fyllefest er tingen med barn til stede. Barn forstår ikke om jeg drikker et glass vin til maten, eller om jeg drikker en brus. Derfor mener jeg det er hårreisende å forvente at voksne mennesker ikke skal kunne drikke vin eller øl til maten, så lenge man holder seg til 1-2 glass. 

For meg er dette et ikke problem. Jeg har kun familie og venner som er oppegående og normale. Ingen der nekter alkohol med barna til stedet. Har aldri vært et behov å nekte noen, da rølp ikke er vanlig hos oss eller hos venner. 

Anonymkode: 70189...b68

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist om det er viktigere med alkohol og tv enn å få familie/venner på besøk. 

Vi forventer ikke at alle skal tilpasse seg oss, men om det å spise middag klokken 16 uten alkohol og tv i bakgrunnen i ny og ne er et så stort problem dropper vi heller å komme!

Anonymkode: a3dd9...942

Du kan jo snu den der- trist om du skal gjøre det uvelkommen og på kant med familien fordi du er blitt et hysterisk, latterlig menneske som tror du kan diktere alle rundt deg for å skåne barnet ditt mot noe som er totalt urimelig og irrelevant. Barnet burde vel heller skånes for en hysterisk hønemor

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike folk er slitsom å ha med å gjøre. De mener alt skal sirkle rundt deres liv. Forstår at noen MÅ ha rutiner. Det finnes barn som rett og slett ikke takler at rutinene avviker, om det så kun er en halvtime senere legging. Men samtidig takler de fleste barn noe endring. Hvis barn blir vant til at alt er rutiner og ingenting kan fravike eller endres, så kan det oppstå problemer. 

Det er ikke farlig for et barn om tv står på i besøk. Men jeg skjønner at det er lov å gi beskjed om det vises noe som er for voldsomt for barn å se på. Inviterer noen til middag kl 18 og ikke kl 16 når barnet er vant til det, så kan jo barnet spise middag i stedet for kvelds? Så får barnet en skive, fiskekake eller lignende kl 16. 

Mine foreldre inviterte til upassende tidspunkt da vi hadde småbarn. De bor 45min unna, så kjøring tok en del av tiden mtp leggetid. Vi ga beskjed om at hvis de ønsket besøk av oss, så måtte det bli mellom 1630-1900 (barna ble lagt 19 til vanlig, men vi tilpasset litt for å kunne dra i besøk innimellom). Middag ble ikke servert kl 1630 som vi er vant med, men kl 1730. Ikke noe problem. Da fikk vi heller komme en time før slik at de fikk litt mer tid med besteforeldrene før vi måtte gå. 

Når det gjelder alkohol er jeg enig med deg. Mange krisemaksimerer alkohol foran barn. En ting er hjemme, men barn bør lære at noen voksne kan drikke et glass eller to hos seg selv/ i besøk. Så lenge ingen er synli beruset eller sliter med alkoholisme, så ser ikke jeg problemet. Man må heller lære barn at "noen liker å drikke vin eller øl til maten, det går fint hos de, men hos oss drikker vi bare vann/brus". Folk er forskjellig og det må barn lære. Syns det er frekt å be om at andre skal kutte dette ut hvis de er invitert til andre. 

Generelt tenker jeg du bare skal invitere når det passer deg og arrangere besøkene slik du ønsker. Blir det kommentarer kan du du svare "Vårt hus, våres regler". Passer det ikke med tiden må de heller si nei. Slik er det å ha barn. Vi har før blitt invitert på nyttårsmiddag kl 19 med barn. Men det passer jo ikke, da måtte vi si nei og spise middag kl 17 hjemme i stedet. Folk som ikke har barn eller har store/voksne barn syns nok det er deilig å ikke måtte tilpasse alt etter barna lengre. 

Anonymkode: 58b9f...daf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du dette er poenget? Eller kan det være hele bilde jeg reagerer på? Kan det være prinsipp? Kan det være at det å bli diktert hva og hvordan man skal gjøre ting ikke føles greit når man er snart 50? Kan det være jeg synes det er feil at 6-7 stk skal tilpasse seg ETT barn? 

Diktert….?

Det eneste som er rart her er at ikke vertskapet selv tar kontakt med småbarnsfamilien og legger opp en plan for dagen som kan funke for den minste lille inviterte gjesten også.

I min verden er det normal høflighet og god folkeskikk. En selvfølge.

Også rart at andre voksne, som også er i slekt med den unge gjesten, ikke selv går ut fra at selskapet med småbarn blir tilrettelagt for den minste.

I familier flest er ikke dette noe en trenger å be om - vertskapet og resten av familien tar det som en selvfølge og har alt tenkt på det.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det sier vel alt om din familie at dere ikke kan drikke vin til maten uten å «tylle i dere». Så da er det nok like bra dere avstår helt ja.

Andre kan fint drikke et par-tre glass til maten og stoppe der.

Å inkludere barn er kjempeviktig,  og det gjør man nettopp ved å inkludere dem i vanlig sosialt samvær. 

Anonymkode: 6d5b2...3ac

Tre glass vin er mye! Da tipper du raskt over i at folk mister tellingen og kontrollen…. Og er uansett godt forbi stedet at folk åpenbart endrer oppførsel, blir mer høylytte og rare på måter som er skremmende for barn,

Tylle i seg, ja nettopp hva jeg ville kalt folk som er uten evne til å begrense seg som dette.

Folk flest drikker stort sett mye mer enn kun det ene lille glasset som de prøver å innbille seg her i tråden

Anonymkode: 68515...fb7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Diktert….?

Det eneste som er rart her er at ikke vertskapet selv tar kontakt med småbarnsfamilien og legger opp en plan for dagen som kan funke for den minste lille inviterte gjesten også.

Også rart at andre voksne, som også er i slekt med den unge gjesten, ikke selv går ut fra at selskapet med småbarn blir tilrettelagt for den minste.

I familier flest er ikke dette noe en trenger å be om - vertskapet og resten av familien tar det som en selvfølge og har alt tenkt på det.

Tre glass vin er mye! Da tipper du raskt over i at folk mister tellingen og kontrollen…. Og er uansett godt forbi stedet at folk åpenbart endrer oppførsel, blir mer høylytte og rare på måter som er skremmende for barn,

Tylle i seg, ja nettopp hva jeg ville kalt folk som er uten evne til å begrense seg som dette.

Folk flest drikker stort sett mye mer enn kun det ene lille glasset som de prøver å innbille seg her i tråden

Dersom du insisterer på null alkohol, så antar jeg du og mannen ikke skal drikke? Hva er problemet da egentlig? Normalt blir ingen fulle i et familieselskap, med mindre det er alkoholisme. Om så skulle være, at du reagerer på at noen hadde begynt på et glass for mye- så kan jo du og mannen din ta med Michell O Klinkekula Inova å reise hjem? da er middagen forlenget spist. Dere står fritt til å dra hjem om noe skulle skje. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med de andre barna som tydeligvis også må tilpasse seg dette ene barnet?

Anonymkode: 8d671...2ba

Ja, de har nok lært i barnehagen at de store tar hensyn til de som er mindre enn seg. 

Anonymkode: 6657d...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Diktert….?

Ingen blir fulle av to-tre glass vin til maten i løpet av en middag på flere timer. Det er virkelig ikke å «tylle i seg» eller ikke ha evne til å begrense seg. 
Hvis dine barn er så sensitive at de ikke tåler normal selskapelighet, så får dere nesten holde dere hjemme de neste 20 årene det tar å oppdra noen barn da. 
Min opplevelse gjennom mange år i store vennegjenger og familier er at barn elsker å få være med og bli inkludert i de sammenhengene der generasjoner møtes, enten det er grillkvelder med venner på sommeren, nyttårsfester eller bryllup, familieselskap i jula eller hva det måtte være. Der voksne også koser seg med god mat og vin.

Ellers er det så klart sånn at foreldre må ta hensyn til og har ansvar for sine barn. Om det betyr at barna må sove i egen seng hjemme før kl 19, eller om de kan sove i vogn i et annet rom og trilles hjem etterpå er opp til hver og en, og det må man jo bare gi beskjed om. De fleste verter ønsker jo å tilrettelegge så langt det går, innenfor rimelighetens grenser.

Anonymkode: 6d5b2...3ac

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, de har nok lært i barnehagen at de store tar hensyn til de som er mindre enn seg. 

Anonymkode: 6657d...f0a

Så du tror at i en barnehage er resten av barnehagebarna musestille når dette barnet skal ha duppen sin?

Anonymkode: 8d671...2ba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du krasjer og du har den minste promillen får du skylda. Uansett om du er over eller under grensa. 

Du høres ut som toppen av ego og kanskje også en sånn forelder som drikker dritings foran småbarna dine på julaften, nyttårsaften og når dere er i syden? Ikke kan du spise på andre tidspunkter enn vanlig, ikke kan du spise uten å drikke og når du drikker kjører du fortsatt bil for det er jo ikke så farlig? Ikke mye plass til andre enn deg selv og dine egobehov altså. Og så klager du på din svoger og ikke søsteren din? Regner med det er dine nevøer og nieser det er snakk om her og ikke bare din svogers barn. Eller har han vært utro og fått barn med noen andre? 

Anonymkode: c6945...8a9

Kan likegodt være mannens bror som er far til disse barna.

Anonymkode: 3278c...e66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Haha, jaja, du får melde deg ut da. Gamle, grumpy og konservative onkler og tanter som er fullstendig låst i sine rutiner - dem lever barnefamilier svært godt uten. Du klarer ikke middag en time før vanlig tid eller en middag uten alkohol sånn at selvskapet blir levelig for alle gjestene? Er du 80 år, autist og alkoholiker eller noe sånt siden det er så veldig vanskelig å tilpasse deg omgivelsene dine?

Anonymkode: c6945...8a9

Tja, det går vel litt begge veier? Jeg har to barn som har hatt sine rutiner, men jeg tror jeg aldri har bedt om å endre tidspunkt for når vi er bedt på middag f.eks. Jeg ser heller ingen grunn til å skulle nekte tante Olga et glass vin til maten, med mindre Olga bøtter nedpå resten av flaska og blir full. 

Anonymkode: 1e74f...b81

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er familie med små barn så forventer jeg ikke å ha det spesielt hyggelig på egne vegne. Da blir det litt lagt opp til barna, også drar man hjem når pliktbesøket er over. Kjekt å se dem, le litt av at de styrer og kjekt å komme seg vekk.

Unntaket er min egen familie. Vi er fra Nord, alle samles ute om sommeren, ungene leker i midnattsol ute, vi sitter rundt bålet og ingen er hysteriske. Der er bare kos. 

Anonymkode: 1dc41...98f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men hvor mye er dere egentlig sammen med dem? Er dette en veldig hyppig problemstilling?

Hvis barnet er 3, er det vel ikke lenge det fortsatt skal sove på dagtid? Er dere mye sammen både på dagtid og på kveldstid? Når legger barnet seg?

Noen ting endres når man får barn. Vi pleide å spise mer ute, mye mindre nå. Når vi er på ferie tar vi heller en lang lunsj. Hvis vi har middag med familien legger vi den ofte litt tidligere slik at barna får spist litt med oss før de skal legges. Skal sies at jeg og søsken alle har barn 0-6, så det gjelder flere. Vår mor tar selv initiativ til å tilpasse tidspunkt, vi trenger ikke be om det.

At ingen får drikke høres for meg litt ekstremt ut. Jeg hadde nok ikke godtatt det. Men de er kanskje ikke glad i øl/vin i utgangspunktet? Jeg hadde nok dratt en grense der og sagt at vi serverer til maten.

Anonymkode: 2cb23...007

Da er du glad du ikke inviteres hit for her er det null alkohol hver dag hele året.

Anonymkode: 0754b...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hadde tatt med vin i en ugjennomsiktig drikkeflaske. Det gjør det litt morsomt også 😉

Anonymkode: dc8c2...6c1

Da hadde jeg blitt litt bekymret for deg og lurt på om du hadde problemer med alkohol siden den er i en drikkeflaske.

Anonymkode: 0754b...0d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange kjipe holdninger her as.

Vi blir invitert i middager og selskap av den ene siden av familien etter kl 18 HVER ENESTE GANG og hver eneste gang takker vi nei. Det har ført til at besteforeldre og øvrig familie ikke har noe særlig tilknytning til barna våre, bare fordi de nekter å invitere litt før av og til. Også til helt uformelle middager og treff nekter de å ta før langt ut på ettermiddagen. Vi har halvannen times kjøring dit, men kommer selvsagt gjerne om selskapet starter slik at vi kan komme oss hjem til leggetid for de små. Vi har invitert hjem til oss på middag mange ganger men ingen vil komme fordi det er "midt på dagen" (middag kl 17)… 

Anonymkode: 06048...510

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

? Er du 80 år, autist og alkoholiker eller noe sånt siden det er så veldig vanskelig å tilpasse deg omgivelsene dine?

Kanskje barnefamilier også skal tilpasse seg omgivelsene og ikke bare tro alt skal tilpasses dem? 

Anonymkode: 996fb...222

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...