Gå til innhold

Så lei av at alle skal ta hensyn til et barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis mor overhodet ikke kan tilpasse noe som helst til sitt barnebarn blir det mindre besøk. Heldigvis kan de aller fleste oppegående folk tilpasse seg det et lite barn trenger når nå først barnet er invitert. «Barn skal ses og ikke høres» var greit i 1925, men ikke i 2025. Heldigvis!

Fyllekalas og middag kl 19 når man er barn og legger seg når middagen starter - det gidder barnefamiliene sølvfølgelig heller ikke for de står med et helvete hele kvelden, natten og dagen derpå med grinete barn. Det er ikke verdt det rett og slett.

Så er barnefamilier forskjellige da, og førstegangs generelt mer rigide enn oss som har flere, men om du ikke kan tilpasse det minste og omtrent gjemmer lommelerka bak sofaputene og sier rødvinen din er cola når du drikker den av et vannglass - da har du et stort problem som ikke er forenligt med små barn i selskap. Da får du la være å invitere barnet så du får drikke deg full uten at noen tar skade av annet enn fyllekommentarene dine. 

Anonymkode: c6945...8a9

Du har virkelig et problem med alkohol! Stakkars deg! Du har kanskje traumer fra barndommen med alkoholikerforeldre?  Da skal du vite at i normale familier, er ikke alkohol noe problem.  

Anonymkode: b00ac...b93

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har virkelig et problem med alkohol! Stakkars deg! Du har kanskje traumer fra barndommen med alkoholikerforeldre?  Da skal du vite at i normale familier, er ikke alkohol noe problem.  

Anonymkode: b00ac...b93

Om det er helt umulig å kose seg i selskap uten alkohol, så har man et alkoholproblem. Det er hysterisk. 

Anonymkode: 026c9...aad

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det sååå vanskelig å ikke kunne ta ett glass vin når der er barn til stede så har du helt klart ett problem med alkohol.

Og såklart tar man hensyn til ett lite barn når de er på besøk; tror ikke du skjønner hvor viktig rutiner er for så små barn. Får de ikke sove den timen de bruker så blir ofte resten av dagen (og natten) ødelagt og det er iallefall ikke noe hyggelig for noen.

Du virker skikkelig kjip å være rundt. Er helt greit å ikke like barn men du burde lære deg å ta hensyn.

Anonymkode: 18b7b...531

Da kan man altså ikke ta med barn på restaurant heller, da? Eller skal man da også diktere hva folk på nabobordene får lov til å drikke?

Hvordan i all verden kan det være et problem å drikke ett glass vin med barn til stede? Stemningen blir ikke som på et russevorspiel av det. 

Anonymkode: d0ce6...e26

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er egentlig problemet med å starte selskapet litt tidligere noen ganger, slik at de aller yngste kan være med?

Noen voksne mennesker er virkelig rigide og har store problemer med å vike fra normalen sin. Blir litt vel hysterisk. Ingen tar vel skade av å spise middag klokken 16 en gang i blant 😅

Jeg har takket, nei til flere middagselskap, da jeg har små barn å ta hensyn til. Ååh, men så hissige folk blir, når jeg takker nei. Helt hysteriske. Ungen kan vel spise middag klokka 19?? Nei, min 3 åring kan ikke det 🙂 Mitt barns søvn kommer før voksnes behov for å spise mat klokken 19. Kos dere uten oss. Vi ses om noen år 😅

Da er det jo helt greit! Da tar jo du konsekvenser av at dere er rigide, og avstår fra familieselskaper i noen år! Da blir det sikkert ekstra hyggelig for dere når dere igjen kan delta  sammen med andre når barna er blitt større. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (1 minutt siden):

Da er det jo helt greit! Da tar jo du konsekvenser av at dere er rigide, og avstår fra familieselskaper i noen år! Da blir det sikkert ekstra hyggelig for dere når dere igjen kan delta  sammen med andre når barna er blitt større. 

For oss er det helt fint å avstå. Resten av familien er dog helt hysteriske, selv om de hadde tidligere middager da de selv hadde små barn. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man altså ikke ta med barn på restaurant heller, da? Eller skal man da også diktere hva folk på nabobordene får lov til å drikke?

Hvordan i all verden kan det være et problem å drikke ett glass vin med barn til stede? Stemningen blir ikke som på et russevorspiel av det. 

Mennesker som er ferdige med småbarnstiden blir hissige om man tar med små barn på restaurant. Er nok best å unngå det. De må jo få kose seg i stillhet med alkoholen sin ❤️

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om det er helt umulig å kose seg i selskap uten alkohol, så har man et alkoholproblem. Det er hysterisk. 

Jeg kan gjerne kose meg uten alkohol, men når jeg inviterer til selskap er det ikke gjestene som skal bestemme hva som skal serveres. Det handler ikke om alkohol eller ikke alkohol, men om gjester som skal diktere den minste detalj. 

Mennesker som er ferdige med småbarnstiden blir hissige om man tar med små barn på restaurant. Er nok best å unngå det. De må jo få kose seg i stillhet med alkoholen sin ❤️

Jeg synes det er koselig når folk tar med små barn på restaurant, men ikke hvis de krever at fremmede folk ved bordene i nærheten ikke skal få bestemme selv hva de skal drikke til maten.

Anonymkode: 37473...ffb

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Neida, vi hadde barna med på restaurant uten at noen hisset seg, men det gikk nok på at vi ikke lot ungene bråke og herje der.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Stakkars som må avstå fra vin til maten en gang i blant 😅

Anonymkode: ce895...da3

Det må de selvfølgelig ikke. Gjester kan ikke diktere det.

Anonymkode: 6d5b2...3ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For meg fremstår det som hysteri på begge sider her. Klart det er hysterisk å ikke kunne kose seg i selskap uten alkohol, akkurat som det er hysterisk å nekte alle andre å ta seg ett glass.

Jeg og min mann liker ikke øl eller vin så vi er mer eller mindre alltid edru uavhengig av om vi er med barn eller i voksenselskap. Men vi har da likevel ikke noe problem med at mormor tar seg et glass hvitvin i familiemiddag selv om det er barn i aldersspenn fra 1 til 15 år til stedet.

Må ting alltid trekkes til det ekstreme?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonstop1 skrev (1 minutt siden):

For meg fremstår det som hysteri på begge sider her. Klart det er hysterisk å ikke kunne kose seg i selskap uten alkohol, akkurat som det er hysterisk å nekte alle andre å ta seg ett glass.

Jeg og min mann liker ikke øl eller vin så vi er mer eller mindre alltid edru uavhengig av om vi er med barn eller i voksenselskap. Men vi har da likevel ikke noe problem med at mormor tar seg et glass hvitvin i familiemiddag selv om det er barn i aldersspenn fra 1 til 15 år til stedet.

Må ting alltid trekkes til det ekstreme?

Fint at du så poenget mitt. Å kalle foreldre med små barn rigide og hysteriske, når man er like rigid og hysterisk selv 😅

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan responderer de dersom dere gjør noe som ikke passer barnet deres, fordi det passer ditt barn? Altså en kræsj i ulike behov?

Kan jo bli spennende etterhvert når barnet der skal begynne på skolen. 

Anonymkode: c4b24...035

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde invitert når jeg vanligvis gjør, så får de la være å komme om det ikke passer rutinene.

Hadde gjort det samme med alkohol, så lenge det er normalt barnevennlig (ikke fyll), så får de tilpasse seg.

La det være vanskelig for dem å være krevende (utover normalt hensyn man tar til barn.) Hvis de vil fortsette å være sære får de være det, men da blir det de det er slitsomt for, og ikke meg. 

Anonymkode: c4b24...035

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av grunnen til at vi holder julaften hos oss er at svigermor og mannen ikke nøyer seg med ett glass vin og en akevitt til maten for å si det sånn. Det gidder jeg ikke ha barna mine oppi, alkohol på julaften er en uting med barn tilstede. Så da inviterer vi. Det er ei flaske vin og et par-tre juleøl, men thats it. De har ikke et alkoholproblem, men ser ikke selv hvor påvirket de blir av kombinasjonen av faste medisiner og alkohol, og jeg gidder ikke noe stort oppgjør rundt det. Da er det enklere å sette rammen selv!

Anonymkode: 11d22...51e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Etter at svoger fikk barn så er det dette barnet alle skal til hensyn til i den familien. På reise må det tas hensyn til barnet deres. Middager skal være når det passer barnet deres. Det kan ikke tas et glass vin eller settes frem noe alkohol når dette barnet er der(ingen alkoholproblemer på noen sider altså).Tv skal ikke stå på. Om barnet sover dupp må alle andre være musestille. Om vi inviterer på middag må det passe deres barn, for det kan ikke gå et minutt over rutiner. Jeg har også barn og gjør sikkert alt feil i forhold til deres. Er det noe vits i å si noe eller skal alle vi andre i familien tilpasse oss, enn at de av og til kan tilpasse seg? Barnet er 3 år…

Anonymkode: 35fdd...c08

Forklar meg denne situasjonen, din svoger? Hvem er din svogers partner? 

Anonymkode: f71ae...3b5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva er egentlig problemet med å starte selskapet litt tidligere noen ganger, slik at de aller yngste kan være med?

Noen voksne mennesker er virkelig rigide og har store problemer med å vike fra normalen sin. Blir litt vel hysterisk. Ingen tar vel skade av å spise middag klokken 16 en gang i blant 😅

Jeg har takket, nei til flere middagselskap, da jeg har små barn å ta hensyn til. Ååh, men så hissige folk blir, når jeg takker nei. Helt hysteriske. Ungen kan vel spise middag klokka 19?? Nei, min 3 åring kan ikke det 🙂 Mitt barns søvn kommer før voksnes behov for å spise mat klokken 19. Kos dere uten oss. Vi ses om noen år 😅

Tipper de gjør nettopp det - koser deg uten dere! 

Newsflash: Verden kretser ikke rundt deg og dine barn. Du kommer til å se dette om noen år, nå er du bare 🙈🙈🙈 

Anonymkode: e8acc...36b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Newsflash: Verden kretser ikke rundt deg og dine barn. Du kommer til å se dette om noen år, nå er du bare 🙈🙈🙈 

Eller så er det 30-åringene uten barn som plutselig blir hysteriske når barn dukker opp. Ja, det er nok en grunn til at barnefamilier stort sett omgåes barnefamilier, for livet deres handler primært om barna/kjernefamilien. De uten barn skjønner det ikke før de plutselig sitter i saksa selv.

Men da får de henge da, de stakkars 40-åringene som fortsatt fester som var de 20 og blir sure når kompisen ikke kan/vil bli med fordi han har forpliktelser hjemme og blir vekket kl 5.30 neste dag.

Anonymkode: c6945...8a9

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Feil. Vi har det helt fint, mens de klager på at vi ikke kan tilpasse oss deres rigide rutiner 😉

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Etter at svoger fikk barn så er det dette barnet alle skal til hensyn til i den familien. På reise må det tas hensyn til barnet deres. Middager skal være når det passer barnet deres. Det kan ikke tas et glass vin eller settes frem noe alkohol når dette barnet er der(ingen alkoholproblemer på noen sider altså).Tv skal ikke stå på. Om barnet sover dupp må alle andre være musestille. Om vi inviterer på middag må det passe deres barn, for det kan ikke gå et minutt over rutiner. Jeg har også barn og gjør sikkert alt feil i forhold til deres. Er det noe vits i å si noe eller skal alle vi andre i familien tilpasse oss, enn at de av og til kan tilpasse seg? Barnet er 3 år…

Anonymkode: 35fdd...c08

Jeg antar at mye av disse kravene kommer fra svoger og familien når det er de felles besteforeldrene som inviterer til ting og resten av familieklanen bare må innrette seg?

Når dere inviterer, så er det jo dere som legger føringer og de kan ikke diktere når dere skal spise og hva som skal serveres. Men likevel er det jo hyggelig å legge tilrette for at alle kan få det fint. Det er fint å kunne legge middagen tidligere dersom det betyr at de fleste vil kunne delta, men for meg ville det blitt kunstig med julemiddagen kl 15 når jeg er programmert til at den serveres kl 17 som jeg og mange med meg er vant til. Nyttårsaften spiser man gjerne senere fordi det er en lang kveld, men det hadde ikke vært vanskelig å flytte den fra for eksempel kl 19 til 18. Men jeg hadde nok protestert om den skulle vært kl 17 eller 16 på akkurat den dagen. 

Du skriver ikke noe om tidspunkt disse middagene og måltidene skal foregå, så litt vanskelig å forstå hvor stort problemet egentlig er. 

Anonymkode: 8d671...2ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen ufyselige holdninger til barn hos endel her, sitter her med helt hakeslipp.

Veldig glad for å være i en familie hvor barn sees på som fullverdige familiemedlemmer, og som alle andre skal inkluderes i sammenkomster.

Selvfølgelig spiser vi middag tidligere når det er småbarn i familien. Vi vil jo alle bli kjent med barnet og at barnet skal få oppleve å ha storfamilie rundt seg.

Og selvfølgelig bytter vi ut med alkoholfri øl/vin i sammenkomster hvor det er barn tilstede. Aldri vært et tema engang, takk og lov. I motsetning til hva en kan få inntrykk av i denne tråden finnes det mange gode, voksne mennesker som klarer å prioritere barns gode opplevelser i familien framfor eget alkoholkonsum…

Å ville ekskludere småbarn fra familiemiddager bare fordi en selv, som voksen, er så vrang og vrien at en bare må tylle innpå alkohol for å kose seg og absolutt må spise midt i ungenes leggetid……?!!?

Da skal en jaggu ikke kalle andre rigide :ler:

Anonymkode: 68515...fb7

• Liker 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...