Gå til innhold

Intervju om vold, overgrep og psykisk helse på første møte med barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt formålet. Hvis de driver og denger løs på hverandre hjemme, tror barnehagen at foreldrene vil krysse for ja, vi er voldelig sånn innimellom? Sikkert godt ment, men spesielt.

Anonymkode: 15a78...45e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra en som ble mishandlet hele barndommen synes jeg det i utgangspunktet er bra, men tror de færreste ville sagt «ja, jeg drikker og slår barnet når jeg er full og fyllesyk»😅 Det er jo bare å lyve, som vi gjør flere ganger om dagen.

Anonymkode: 8ff26...fa2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisada skrev (7 timer siden):

Hvorfor være så redd for å svare på disse spørsmålene, om alt er greit? 

Husk nå på at ikke alle går på helsekontroller på helsestasjonen, og hvis de kan fange opp ETT barn som opplever vold eller rus i hjemmet, er det da virkelig verdt det.

Nei, det er jeg uenig i. Helseopplysninger er privat -  når da ikke helsepersonell må ha tilgang til opplysningene. Jeg har et familiemedlem som har en lederstilling i kommunen. Jeg bor på et mindre sted. Hvis jeg skulle utlevere hens sensitive opplysninger til barnehagen, og noen skulle sladre om dette, så kan man risikere at  folk begynner å så tvil om hens ledelse og hens beslutninger. (Hen ville også trolig slutte å stole på meg, men det kan jeg jo leve med)

Hvis folk ønsker å være åpne om uglesette diagnoser, så er det fint. Men man utleverer ikke andre. Og man kan heller ikke kreve at foreldre skrifter om større og mindre problemer de har lagt bak seg. 

De som jobber i barnehage, har ikke kompetanse til å vurdere diagnoser i nær familie. Et kurs er ikke nok til å vurdere om onkel med schizofreni eller grandtante med bipolar lidelse utgjør noen fare for barnet. Hvis mor drev med selvskading i ungdommen, men har blitt frisk, så har ikke bhg noe med det å gjøre.

Hvis dette får bredd om  seg, så vil foreldre bli møtt med fordommer og alt foreldre og barn gjør, vil bli tolket i verste mening. "Ingen røyk uten ild og hun moren er jo ikke frisk, og sånt no ligger til slekta"

Helsekontroll er obligatorisk. De som dropper oppfølging ved hs og heller ikke følger opp barnet et annet sted, blir meldt til barnevernet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er jo ikke greit. Barnehagen har taushetsplikt, men de er ikke helsepersonell og skal ikke be om den infoen.

Det er svært sensitiv informasjon det bes om, og denne faller inn under artikkel 9 i Gdpr som det i utgangspunktet er opplysninger det er forbudt å behandle. Samtykke rekker trolig ikke her da det ikke vil være å regne som et reelt samtykke av flere grunner.

De som blir bedt om å gi denne informasjonen må også få informasjon om hvorfor barnehagen ønsker å få den, og hvordan informasjonen de får skal behandles videre, og når den skal slettes. Det bør fremkommer av personvernerkæringrn til barnehagen. 

Jeg har som sagt ikke barn i barnehage, men håper dere som har det er litt kritisk til hvilke informasjon dere blir avkrevd og stiller spørsmål om hvorfor og hvordan denne skal brukes, lagres og eventuelt deles og så slettes.

Anonymkode: a07c3...85c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke helt formålet. Hvis de driver og denger løs på hverandre hjemme, tror barnehagen at foreldrene vil krysse for ja, vi er voldelig sånn innimellom? Sikkert godt ment, men spesielt.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fra en som ble mishandlet hele barndommen synes jeg det i utgangspunktet er bra, men tror de færreste ville sagt «ja, jeg drikker og slår barnet når jeg er full og fyllesyk»😅 Det er jo bare å lyve, som vi gjør flere ganger om dagen.

Anonymkode: 8ff26...fa2

Vi har faktisk opplevd foreldre som innrømmer at de er mer sinte på barna og mer fysiske enn de burde være i en uregulert tilstand. 

Da kan vi henvise til helsestasjon og foreldreveiledningskurs, evt stressmestring. 

Mange rare tolkninger om slike samtaler ute og går gitt

Anonymkode: d386e...fa7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi har faktisk opplevd foreldre som innrømmer at de er mer sinte på barna og mer fysiske enn de burde være i en uregulert tilstand. 

Da kan vi henvise til helsestasjon og foreldreveiledningskurs, evt stressmestring. 

Mange rare tolkninger om slike samtaler ute og går gitt

Anonymkode: d386e...fa7

Noen er kanskje ærlig. Og noen kan kanskje tørre å være ærlig om spørsmålet kommer, og de feks er alene på samtalen (feks hvis mor blir slått av far og er alene på samtalen og innrømmer det). For noen kan det kanskje bidra til et "rom" hvor de endelig kan dele en bekymring. Men jeg tipper de færreste innrømmer noe. Samtidig vet jo alle at det er mulig å gå litt over streken når det gjelder sinne. De fleste har en eller flere ganger kanskje kjeftet litt høytlytt, bannet unødvendig, slått i bordet "nå holder det" ol. Men uten at det er ment noe mer med det. Tenker det kan være større sjanser for at foreldrene kan gå litt over streken om barnet har utfordringer med feks mye sinne, ødelegger mye, roper ofte, ikke hører etter, slår småsøsken osv. Men i slike tilfeller har oppdragelse, rutiner og konsekvenser mye å si. I tillegg har jo kanskje noen diagnoser eller andre utfordringer som gjør at de er slik. 

Hos oss er de flink å jevnlig sende ut info om slike kurs, digitale zoom-foredrag, nyttige nettsider osv. Det gjør det nok lettere for enkelte foreldre å få hjelp uten at de føler de må blottlegge hele livet for barnehagen. 

Anonymkode: 1d542...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er dette vanlig? Har all mulig forståelse for at det er viktig å plukke opp slike ting, jobber selv med vanskelige skjebner i helsevesenet, men altså... På opptakssamtalen i barnehagen, 2 uker etter oppstart, som med andre barna vi har mest har vært en hyggelig prat om hva barna liker å leke med, prate litt og bli kjent med pedleder eller barnets primærkontak.

Men dette var noen minutter om barnet, og så et endelangt skjema med spørsmål om vårt forhold til rus, vold, vår egen psykiske helse, ble spurt til og med om vi hadde noen psykiske problemer i utvidet familie... Synes det var vel invaderende? Hele denne seansen varte en hel time. Var som å være i avhør😅 Var helt sliten etterpå.

Stiller spørsmålstegn ved at en pedleder holder slike intervjuer. Hun sa hun nettopp hadde vært på kurs... Jeg er psykiatrisk sykepleier, og ville vært veldig forsiktig med å sette noen i en situasjon hvor de føler seg tvunget til å svare på såpass personlige spørsmål om egen helse. Det ble ikke en gang sagt at det er frivillig å svare, og at man bare svarer på det man er komfortabel med.

Vi har heldigvis vært bespart for det meste av elendighet, så jeg svarte så ærlig jeg kunne, og prøvde å få frem vårt syn og holdning til diverse, men ble mye nei, nei og nei.

Hva tenker dere, er dette innafor?

Anonymkode: b4281...895

Synes ikke dette er innafor. Jeg har fire barn og har erfaring med fem barnehager (flytting + bytte pga dårlig bhg) og har vært ute for dette i en bhg. Litt nysgjerrig på om det er samme bhg? Begynner den på J og slutter på A? For det første tenker jeg at spørsmålene gikk alt for langt og var invaderende. De dreide seg om personlige forhold som ikke angikk barnet. For det andre, som du sier, man bør være varsom med å ta opp slike temaer når man ikke har kompetanse. Jeg var helt sjokkert etter samtalen. Hadde også forventet en hyggelig samtale om barnet, vaner, lek, mat etc. 

Anonymkode: b6de3...fb9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er dette vanlig? Har all mulig forståelse for at det er viktig å plukke opp slike ting, jobber selv med vanskelige skjebner i helsevesenet, men altså... På opptakssamtalen i barnehagen, 2 uker etter oppstart, som med andre barna vi har mest har vært en hyggelig prat om hva barna liker å leke med, prate litt og bli kjent med pedleder eller barnets primærkontak.

Men dette var noen minutter om barnet, og så et endelangt skjema med spørsmål om vårt forhold til rus, vold, vår egen psykiske helse, ble spurt til og med om vi hadde noen psykiske problemer i utvidet familie... Synes det var vel invaderende? Hele denne seansen varte en hel time. Var som å være i avhør😅 Var helt sliten etterpå.

Stiller spørsmålstegn ved at en pedleder holder slike intervjuer. Hun sa hun nettopp hadde vært på kurs... Jeg er psykiatrisk sykepleier, og ville vært veldig forsiktig med å sette noen i en situasjon hvor de føler seg tvunget til å svare på såpass personlige spørsmål om egen helse. Det ble ikke en gang sagt at det er frivillig å svare, og at man bare svarer på det man er komfortabel med.

Vi har heldigvis vært bespart for det meste av elendighet, så jeg svarte så ærlig jeg kunne, og prøvde å få frem vårt syn og holdning til diverse, men ble mye nei, nei og nei.

Fint med forebygging, men no begynner det virkelig å gå langt forbi grensen til mange.. At folk en gang vurderer å få barn lengre er ett mysterie! Må virkelig ha vært lett før å ha barn, ingen oppfølging eller noe i forhold til no. Det er ekstremt no, og så onnvaderende! Fint om det kan redde noen , men er det meningen å ødelegge allerede fungerende familier???

For de som har det virkelig fælt sier ikke noe, de går under raderen!

Så blir heller de som har alt på sitt tørre som gjør en liten feil eller får en ræva svigermor meldt til bv for det minste..

Hadde tatt det videre, høres veldig rart imut, er det i det hele tatt lov??

Taushetsplikt tviler jeg sterkt på at mange i bhg klarer å holde... 

Anonymkode: 93d35...b65

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 12.48):

I barnehagen jeg jobber må vi også stille slike spørsmål. Har fått en startsamtale-mal tredd over hodet vårt, som vi må gå gjennom med alle foreldre. Spørre ut om det du nevner, og om økonomi!? Gjett om det er ukomfortabelt for oss også!!

Helt ok å fange opp slikt tidlig, kjempeviktig faktisk! Men tror ikke det er der alkoholiker-mora kommer til å legge ut om vanskelighetene sine akkurat!

Jeg syns IKKE det er innafor! 

Anonymkode: b6b96...9c4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 12.58):

Det der er virkelig ikke greit. Helsestasjonen har jo ikke noe i nærheten av sånn utspørring.

Jeg har en veldig traumatisk barndom bak meg. Men har jobbet meg gjennom det, og er en veldig god mor. Det er ikke noe jeg vil at barnehagen skal vite. Er noe jeg vil at så få som mulig skal vite. Da folk gjerne ser annerledes på deg, da de vet. Og jeg er virkelig ikke min barndom. 

Anonymkode: 11fe0...906

Dette svaret var veldig godt inspirasjon for oss som fortsatt holder på å bearbeide, takk! 

Anonymkode: 091f8...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørreskjemaet er basert på ace-studien, The adverse childhood experiences study.

Jo flere negative barndomsopplevelser, jo mer sensitivt blir stressresponssystemet, jo større blir konsekvensene for den nevrale utviklingen til barnet (inkludert hjernen). Dette gir høyere sannsynlighet for sosiale, emosjonelle og kognitive forstyrrelser, og eller tilegnelse av atferd som er skadelig for helsen. Til sammen kan dette gjøre en mer sårbar for funksjonsnedsettelser, sykdommer og sosiale problemer, som igjen gir økt risiko for tidlig død. 

se:  https://stokurs.rvtsnord.no/delkapitler/ace-studien/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisada skrev (11 minutter siden):

spørreskjemaet er basert på ace-studien, The adverse childhood experiences study.

Jo flere negative barndomsopplevelser, jo mer sensitivt blir stressresponssystemet, jo større blir konsekvensene for den nevrale utviklingen til barnet (inkludert hjernen). Dette gir høyere sannsynlighet for sosiale, emosjonelle og kognitive forstyrrelser, og eller tilegnelse av atferd som er skadelig for helsen. Til sammen kan dette gjøre en mer sårbar for funksjonsnedsettelser, sykdommer og sosiale problemer, som igjen gir økt risiko for tidlig død. 

se:  https://stokurs.rvtsnord.no/delkapitler/ace-studien/

Skadelig adferd kan føre til død

Hvor mange millioner ble det bevilget til å finne ut av det

Nå må det snart komme noen voksne på jobb 

Anonymkode: 720dd...27e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kjempe bra de bryr seg, samtidig er jeg litt redd de vil se spøkelser på høylyst dag fordi de har fordommer mot mental helse i situasjoner hvor det egentlig ikke er en unormal eller skadelig situsjon.

Jeg har en rar diagnose, men jeg er en normal kvinne og ingen fare for barn eller noen andre, verken mennesker eller dyr. Noen dømmer før de kjenner.

Heldigvis kan man på sikt vise hvem man er og det skal sikkert godt gjøres om  noen mister barna sine uten at det er noe grunnlag til det. Håper heller ikke barn blir behandlet anderledes om de har foreldre noen syns er anderledes. Å da på negativ måte, så det blir en rar klasse opplegg.

Anonymkode: 4f659...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i veien med ACE-studien og ingenting i veien med samtaler om vanskelige tema. Jeg gjør dette jevnlig og erfarer også at mange kan åpne seg ved direkte spørsmål. 

Det krever imidlertid en kompetanse jeg verken tror finnes hos den jevne ped.leder eller blr prioriteres å opparbeide der. Det er ikke faget deres.

Å snakke med foreldrene om det er ting i barnets miljø som kan påvirke det og som barnehagen bør vite, absolutt. Å spørre ut om rusvaner (det siste noen vedgår strev med) eller helsen til grandonkel Per, nei.

Anonymkode: e7417...920

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skadelig adferd kan føre til død

Hvor mange millioner ble det bevilget til å finne ut av det

Nå må det snart komme noen voksne på jobb 

Anonymkode: 720dd...27e

Du har nok misforstått dette totalt

Anonymkode: 8ae1b...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...