AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:21 #21 Del Skrevet onsdag kl 14:21 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vi hadde atv-samtale da jeg jobbet som pedleder. Utviklet av Stine Sofie stiftelsen. Her var alle barnehagene i kommunen pålagt å bruke det til førstegangs samtale. Men! Her fikk foreldrene utlevert spørsmålene i forkant, slik de var forberedt på hvilke spm som kom. Og det var veldig tydelig at foreldrene valgte selv hvor mye de ville fortelle. Vi hadde kun positive erfaringer med å bruke det, og foreldrene gs også positive tilbakemeldinger. Det ble en arena hvor mange foreldre kunne fortelle om ting som var vanskelig i familien, som gjorde at bhg kunne møte foreldrene og barna på en bedre måte. Eksempel: storesøsken med utviklingsforstyrrelser som gjorde at foreldrene i perioder var slitne - vi visste at bhgbarnet hadde behov for ekstra god overlevering på morgenen. Eller foreldrene som fortalte om rusmisbruk i svangerskapet, som gjorde at vi kunne skape en felles forståelse for at vi vil barnets beste, at jeg som pedleder møtte foreldrene uten fordømmelse, og vi kunne hjelpe barnet i gang vha andre instanser da barnet var forsinket. Er man en klok pedagog er denne type oppstartssamtale veldig positivt og nyttig for videre samarbeid. Og vi hadde veldig gode foreldresamarbeid Anonymkode: d386e...fa7 Jeg tror det var dette pedagogen brukte. Tror det var Stine Sofies Stiftelse. Har du noen lenke til skjemaet? Har ikke lyktes å finne det på nettsidene deres. Jeg forstår at det kan brukes til gode ting, som du sier av "en god pedagog", men det finnes desverre en del mindre og middels gode pedagoger, og jeg er usikker på om det er en god idé at de skal stille disse spørsmålene. Som i vårt tilfelle. Jeg fikk ikke noe forhåndsinfo, informasjon om at det er frivillig eller lignende, det var bare rett på, og det tok opp nesten hele opptakssamtalen. Og jeg tror muligens pedagogisk leder tok seg kreative friheter med hvordan hun formulerte spørsmålene som ikke var veldig heldige. Ts Anonymkode: b4281...895 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:38 #22 Del Skrevet onsdag kl 14:38 Vi har eit standardskjema i kommunen for oppstartsamtalar. Det blir delt ut på førehand, folk fyller det ut slik dei ønskjer. Det er også spørsmål om alkohol og psykisk helse. Vi hoppa over delen om psykisk helse. Eg er sjølv styrar i ein barnehage, synest ikkje det er relevant for oppføljing av mine barn at eg har slitt psykisk for 15 år tilbake. Synest ikkje min buliliske ungdomsperiode er noko dei trenger å vita om. Det er som andre seie invaderande. Det som er fint er at sjølv om folk ikkje svarer på det så er det med å skapa bevisstheit rundt psykisk helse. Det betyr at om eg kjem til å slita med noko fysisk eller psykisk som påvirker barna mine så kjem eg til å gi beskjed til barnehagen. Sånn at dei kan tilretteleggja for barna mine på best måte. Det er utrolig viktig. Eg setter så stor pris på foreldre som dele. Det er lettare å hjelpa når man veit. Typisk eksempel er at vi får vita om samlivsbrot lenge før alle andre. Når det blir offentlig har det gjerne vore slutt i fleire månader allereie. Syntest det du opplevde TS høyrdest litt spesielt ut. Anonymkode: a98ad...5f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:46 #23 Del Skrevet onsdag kl 14:46 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nettopp! Min mor slet en del psykisk i fjor etter hun var gjennom et smertehelvete med fysisk sykdom, men jeg kan jo ikke sitte der og utlevere hennes helseinfo! Måtte bare si nei, da fikk jeg et granskende blikk i stillhet. Hun så sikkert at jeg ikke var ærlig, jeg er verdens dårligste på å lyve, så det ble bare rart. Ts Anonymkode: b4281...895 Nei, og det kan de da heller ikke ha noe rett på? Jeg har ikke barn, men jobber med personvern, og stusser veldig på at de skal ha lov til å innhente slik informasjon, både om dere som foreldre og ikke minst andre som ikke får spørsmålene stilt til seg. Anonymkode: a07c3...85c 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:58 #24 Del Skrevet onsdag kl 14:58 Kaisada skrev (1 time siden): Hvorfor være så redd for å svare på disse spørsmålene, om alt er greit? Husk nå på at ikke alle går på helsekontroller på helsestasjonen, og hvis de kan fange opp ETT barn som opplever vold eller rus i hjemmet, er det da virkelig verdt det. Er et spørsmål på hvor mye man skal akseptere i det godes sak. Fler som nevner de har helseproblematikk i familien de ikke har lyst til å utlevere for eksempel. Man skal ikke tåle så inderlig vel det som ikke angår seg selv. Mye tragisk oppigjennom historien som er brolagt med gode intensjoner Anonymkode: 720dd...27e 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:59 #25 Del Skrevet onsdag kl 14:59 Vi fikk også slike spørsmål. Reagere litt jeg også, men tenkte at det kanskje var noe nytt de er pålagt å spørre om. Jeg tenker at det er lett å lyge hvis noen ikke vil gi info. Men slike spørsmål kan jo virke litt voldsom og granskende. Er dette vanlig bør de kanskje også informere om hvorfor spørsmålene blir stilt? Er det for å ha en mer åpen dialog rundt det? Er det for å se hvordan foreldrene reagerer på spørsmål? Er det en kartlegging av barnets nettverk (hvis besteforeldre feks drikker en del/en er alkoholiker osv)? Anonymkode: 1d542...e5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:07 #26 Del Skrevet onsdag kl 15:07 Vel vald og omsorgsvikt mot barn er eit av våre største samfunnsproblem. Eg er veldig positivt til å ta med spørsmål om tematikken men det må bli gjort på rett måte og vere relevant for oppføljing av barna/barnet. Anonymkode: a98ad...5f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:10 #27 Del Skrevet onsdag kl 15:10 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi har eit standardskjema i kommunen for oppstartsamtalar. Det blir delt ut på førehand, folk fyller det ut slik dei ønskjer. Det er også spørsmål om alkohol og psykisk helse. Vi hoppa over delen om psykisk helse. Eg er sjølv styrar i ein barnehage, synest ikkje det er relevant for oppføljing av mine barn at eg har slitt psykisk for 15 år tilbake. Synest ikkje min buliliske ungdomsperiode er noko dei trenger å vita om. Det er som andre seie invaderande. Det som er fint er at sjølv om folk ikkje svarer på det så er det med å skapa bevisstheit rundt psykisk helse. Det betyr at om eg kjem til å slita med noko fysisk eller psykisk som påvirker barna mine så kjem eg til å gi beskjed til barnehagen. Sånn at dei kan tilretteleggja for barna mine på best måte. Det er utrolig viktig. Eg setter så stor pris på foreldre som dele. Det er lettare å hjelpa når man veit. Typisk eksempel er at vi får vita om samlivsbrot lenge før alle andre. Når det blir offentlig har det gjerne vore slutt i fleire månader allereie. Syntest det du opplevde TS høyrdest litt spesielt ut. Anonymkode: a98ad...5f1 Sikkert bedre å hoppe over en del hvis ikke man har kompetanse nok eller det er relevant. Men kanskje flere foreldre ville forstått og delt mer hvis skjeme ble sendt med og besvart i forkant? Hvis man vet svarene vil brukes til samarbeid og barnets beste, så er det lettere å dele. De kunne kommet med eksempler, da kanskje en del går utifra at at de bare skal gravd og ikke forstår formålet. Feks kan det være lurt å si hvis man var fødselsdeprimert. Noen har kanskje tatt avstand fra barnet en periode, og barn kan bli påvirket. Vil ikke si man er dårlig forelder, men de ansatte kan følge ekstra opp. De vet gjerne hvilke tegn de skal ta på alvor med en gang da i stedet for at det blir større problemer. Anonymkode: 1d542...e5b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:15 #28 Del Skrevet onsdag kl 15:15 Tror jeg hadde valgt et annet sted til barnet mitt. Jeg Anonymkode: f113d...5e4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:21 #29 Del Skrevet onsdag kl 15:21 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg tror det var dette pedagogen brukte. Tror det var Stine Sofies Stiftelse. Har du noen lenke til skjemaet? Har ikke lyktes å finne det på nettsidene deres. Jeg forstår at det kan brukes til gode ting, som du sier av "en god pedagog", men det finnes desverre en del mindre og middels gode pedagoger, og jeg er usikker på om det er en god idé at de skal stille disse spørsmålene. Som i vårt tilfelle. Jeg fikk ikke noe forhåndsinfo, informasjon om at det er frivillig eller lignende, det var bare rett på, og det tok opp nesten hele opptakssamtalen. Og jeg tror muligens pedagogisk leder tok seg kreative friheter med hvordan hun formulerte spørsmålene som ikke var veldig heldige. Ts Anonymkode: b4281...895 Har dessverre ikke skjemaet da jrg ikke jobber i bhg lengre. Da har ikke pedleder fulgt prosedyre - foreldre SKAL ha spørsmål på forhånd, slik at det ikke kommet brått på de. Og det står også klart og tydelig i info til foreldre at vi er ute etter informasjon som kan påvirke BARNET - dvs at onkels depresjon ikke er relevant. At foreldre har sykdommer eller helseproblemer som kan påvirke barnet er greit å vite, men det må foreldrene vurdere selv hva som er nødvendig eller ei. Pedleder skal heller ikke formulere spørsmålet annerledes enn det står i skjema - de er formulert på en spesifikk måte av en grunn. Det sikrer også at alle foreldre får tilbudt den "samme" samtalen. Hos oss var ikke samtalen frivillig - men hvorvidt foreldre svarte på spørsmålene er frivillig og det å svare "ingenting som er relevant for barnets del" er selvfølgelig helt ok. Avslutningsvis spurte vi også foreldrene om hvordan de opplevde samtalen, og jeg har per dags dato ikke opplevd negative tilbakemeldinger. Samtlige foreldre synes det var fint å sette av god tid til å snakke om forhold som gjelder barnet deres Anonymkode: d386e...fa7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet onsdag kl 15:31 #30 Del Skrevet onsdag kl 15:31 Ja, dette er en standard skjema som vi svarte på. Pedlederen har jo ikke laget skjemaet selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:42 #31 Del Skrevet onsdag kl 15:42 Jeg synes egentlig det er litt rart at en psykiatrisk sykepleier ikke forstår hensikten med dette. Anonymkode: 71db0...735 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:46 #32 Del Skrevet onsdag kl 15:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettopp! Min mor slet en del psykisk i fjor etter hun var gjennom et smertehelvete med fysisk sykdom, men jeg kan jo ikke sitte der og utlevere hennes helseinfo! Måtte bare si nei, da fikk jeg et granskende blikk i stillhet. Hun så sikkert at jeg ikke var ærlig, jeg er verdens dårligste på å lyve, så det ble bare rart. Ts Anonymkode: b4281...895 Du kunne sagt «en av besteforeldrene….». Så hadde ingen visst hvem av de. Anonymkode: 71db0...735 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:48 #33 Del Skrevet onsdag kl 15:48 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Vel vald og omsorgsvikt mot barn er eit av våre største samfunnsproblem. Eg er veldig positivt til å ta med spørsmål om tematikken men det må bli gjort på rett måte og vere relevant for oppføljing av barna/barnet. Anonymkode: a98ad...5f1 Men på hvilken måte er den psykiske anamnesen til utvidet familie relevant for barnehagen å vite om for å avdekke vold og omsorgssvikt? Anonymkode: 7b5d6...503 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:55 #34 Del Skrevet onsdag kl 15:55 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kunne sagt «en av besteforeldrene….». Så hadde ingen visst hvem av de. Anonymkode: 71db0...735 Men hvordan mener du at dette har relevans for barnehagen i det hele tatt? Det er jo ikke en gang sikkert besteforelderen bor i samme landsdel. Selv om så vedkommende bor i nabohuset, betyr det ikke at barnebarnet påvirkes av dette i det hele tatt. Anonymkode: 7b5d6...503 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:58 #35 Del Skrevet onsdag kl 15:58 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg synes egentlig det er litt rart at en psykiatrisk sykepleier ikke forstår hensikten med dette. Anonymkode: 71db0...735 Du må nesten forklare hvordan en pedagogisk leder nyttiggjøre seg av denne informasjonen om psykisk sykdom i utvidet familie? Anonymkode: 7b5d6...503 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:01 #36 Del Skrevet onsdag kl 16:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du lenke til det spesifikke skjemaet? Hadde vært interessant å se om det er det samme. Ts Anonymkode: b4281...895 Fant ikke hele skjemaet, men minnes det var som dette.. Dette var noen år siden da.. (Privat barnehage) Vet ikke om dette brukes enda.. Anonymkode: e7587...f93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:11 #37 Del Skrevet onsdag kl 16:11 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fant ikke hele skjemaet, men minnes det var som dette.. Dette var noen år siden da.. (Privat barnehage) Vet ikke om dette brukes enda.. Anonymkode: e7587...f93 Liker hvordan sint er likestilt med slått og klapset på ja/nei spørsmål Byråkrati og barnevern blir nok ikke arbeidsledige fremover Anonymkode: 720dd...27e 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:17 #38 Del Skrevet onsdag kl 16:17 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fant ikke hele skjemaet, men minnes det var som dette.. Dette var noen år siden da.. (Privat barnehage) Vet ikke om dette brukes enda.. Anonymkode: e7587...f93 Det litt naivt å tro at noen som misbruker rusmidler vil svare ærlig på spørsmålet. Og sånn ellers er det heller ikke spesielt relevant for barnehagen å vite om at «mor tar seg en sigarett på verandaen tre ganger i året og far snuser daglig» dersom noen veldig pliktoppfyllende føler de må oppgi all informasjon. Anonymkode: 7b5d6...503 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:55 #39 Del Skrevet onsdag kl 19:55 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men på hvilken måte er den psykiske anamnesen til utvidet familie relevant for barnehagen å vite om for å avdekke vold og omsorgssvikt? Anonymkode: 7b5d6...503 Det er ikkje relevant og burde ikkje blitt spurt om. Det lyser igjennom at den som har gjennomført samtalen er uerfaren. Ellers er formålet å normalisera prating rundt den type tematikk. Det skal vere lov å sei at på ein sånn samtale at f.eks konfliktnivået i huset er høgt og at minsten er vitne til søsken som til tider sloss. Men at det f.eks er noko dei tar tak i og at BUP er kopla på. Tenkje og det er utrolig viktig med personvern og at på den måten burde ikkje ein barnehage få vita meir om søsken si helsa enn det som er relevant. Kun eit eksempel. Eg som har arbeida lenge i yrket håper at folk i bransjen min ikkje stusser på at folk ikkje har noko spesielt å sei. Det er veldig mange fine foreldre i landet vårt og slett ikkje alltid noko å ta opp. Vi bør ikkje kome dit at vi leite etter feil fordi statistikken er imot oss. Anonymkode: a98ad...5f1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:36 #40 Del Skrevet onsdag kl 20:36 Det er jo ikke greit. Barnehagen har taushetsplikt, men de er ikke helsepersonell og skal ikke be om den infoen. Anonymkode: 15a78...45e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå