AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:48 #1 Del Skrevet onsdag kl 11:48 Er dette vanlig? Har all mulig forståelse for at det er viktig å plukke opp slike ting, jobber selv med vanskelige skjebner i helsevesenet, men altså... På opptakssamtalen i barnehagen, 2 uker etter oppstart, som med andre barna vi har mest har vært en hyggelig prat om hva barna liker å leke med, prate litt og bli kjent med pedleder eller barnets primærkontak. Men dette var noen minutter om barnet, og så et endelangt skjema med spørsmål om vårt forhold til rus, vold, vår egen psykiske helse, ble spurt til og med om vi hadde noen psykiske problemer i utvidet familie... Synes det var vel invaderende? Hele denne seansen varte en hel time. Var som å være i avhør😅 Var helt sliten etterpå. Stiller spørsmålstegn ved at en pedleder holder slike intervjuer. Hun sa hun nettopp hadde vært på kurs... Jeg er psykiatrisk sykepleier, og ville vært veldig forsiktig med å sette noen i en situasjon hvor de føler seg tvunget til å svare på såpass personlige spørsmål om egen helse. Det ble ikke en gang sagt at det er frivillig å svare, og at man bare svarer på det man er komfortabel med. Vi har heldigvis vært bespart for det meste av elendighet, så jeg svarte så ærlig jeg kunne, og prøvde å få frem vårt syn og holdning til diverse, men ble mye nei, nei og nei. Hva tenker dere, er dette innafor? Anonymkode: b4281...895 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:01 #2 Del Skrevet onsdag kl 12:01 Jeg synes ikke det er innafor. Antagelig bunner det i en god tanke om forebygging tenkt av en luring i kommunen. Imidlertid fremstår det, som du sier, invaderende. Ikke tror jeg pedagogiske ledere flest har kompetansen til å ta imot mulige svar heller. Lignende, men mindre omfattende, screeninger gjøres ofte på helsestasjonen. Der tenker jeg det kan være innafor. Helsesykepleier må i hvert fall forventes å ha noe kompetanse på området. Anonymkode: e7417...920 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:08 #3 Del Skrevet onsdag kl 12:08 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg synes ikke det er innafor. Antagelig bunner det i en god tanke om forebygging tenkt av en luring i kommunen. Imidlertid fremstår det, som du sier, invaderende. Ikke tror jeg pedagogiske ledere flest har kompetansen til å ta imot mulige svar heller. Lignende, men mindre omfattende, screeninger gjøres ofte på helsestasjonen. Der tenker jeg det kan være innafor. Helsesykepleier må i hvert fall forventes å ha noe kompetanse på området. Anonymkode: e7417...920 Akkurat samme tenker jeg. Opplevde noe av det samme pånhelsestasjonen en gang, men helsesykepleier har i alle fall 5 års utdanning og jobber spesifikt med forebyggende helse. Men til og med på helsestasjonen var det ikke så omfattende som dette. Ts Anonymkode: b4281...895 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:10 #4 Del Skrevet onsdag kl 12:10 Hadde bare sagt at jeg ikke ønsket å svare. Sikkert litt overentusiastisk ped leder siden du sier vedkommende har vært på kurs. Anonymkode: afe3b...c9d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:11 #5 Del Skrevet onsdag kl 12:11 Oisann! Aldri vært borti noe sånt, nei. Faktisk ikke fått spørsmål om rus/psykisk helse i det hele tatt. Høres veldig invaderende ut. Anonymkode: c50f0...6fb 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:13 #6 Del Skrevet onsdag kl 12:13 Det der høres ikke greit ut. Barnehagen har da ingenting med sykdommer i familien.. Anonymkode: e4651...040 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:58 #7 Del Skrevet onsdag kl 12:58 Det der er virkelig ikke greit. Helsestasjonen har jo ikke noe i nærheten av sånn utspørring. Jeg har en veldig traumatisk barndom bak meg. Men har jobbet meg gjennom det, og er en veldig god mor. Det er ikke noe jeg vil at barnehagen skal vite. Er noe jeg vil at så få som mulig skal vite. Da folk gjerne ser annerledes på deg, da de vet. Og jeg er virkelig ikke min barndom. Anonymkode: 11fe0...906 4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:08 #8 Del Skrevet onsdag kl 13:08 Vi har vært i gjennom det skjema på de ‘’bli kjent’’ samtalene med alle våre.. Både ved oppstart og når de byttet til stor avdeling… Standard skjema her i kommunen.. Men skjema tok bare noen minutter å gå gjennom her.. Var ett ark bare.. Anonymkode: e7587...f93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:08 #9 Del Skrevet onsdag kl 13:08 Da jeg jobbet i Oslo så var dette en del av standard skjema for oppstarts/foreldresamtaler i barnehagen. Pleide å endre litt her og der til f.eks er det noen forhold/utfordringer i familien som kan ha betydning for hvordan barnet har det i barnehagen. Men ja, ikke ped.leders feil: en eller annen lur sjel i kommunen som det sies over et sted. Anonymkode: e62f0...be1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:15 #10 Del Skrevet onsdag kl 13:15 Veldig vanlig med oppstartssamtaler i barnehagene ja. Men det høres ut som denne ped.lederen var veldig ny på dette og det dermed ble mer et "intervju". Vanligvis er det mer en samtale det man spørr om alt fra sove ønsker, temperament, men også vold og slikt. En god kvalitetssikring tenker jeg. Det er virkelig ikke alt helsestasjonen plukker opp. Anonymkode: 9ae0f...6ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:15 #11 Del Skrevet onsdag kl 13:15 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig vanlig med oppstartssamtaler i barnehagene ja. Men det høres ut som denne ped.lederen var veldig ny på dette og det dermed ble mer et "intervju". Vanligvis er det mer en samtale det man spørr om alt fra sove ønsker, temperament, men også vold og slikt. En god kvalitetssikring tenker jeg. Det er virkelig ikke alt helsestasjonen plukker opp. Anonymkode: 9ae0f...6ab *sovemønster Anonymkode: 9ae0f...6ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisada Skrevet onsdag kl 13:18 #12 Del Skrevet onsdag kl 13:18 Hvorfor være så redd for å svare på disse spørsmålene, om alt er greit? Husk nå på at ikke alle går på helsekontroller på helsestasjonen, og hvis de kan fange opp ETT barn som opplever vold eller rus i hjemmet, er det da virkelig verdt det. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:19 #13 Del Skrevet onsdag kl 13:19 Det høres ut som om barnehagen har vært på kurs om den nye kunnskapsmodellen "Barnet i sentrum". Du kan lese mer om den her: https://www.bufdir.no/fagstotte/barnevern-oppvekst/kunnskapsmodellen-barnets-behov-i-sentrum/ Jeg har også begynt på det kurset og har forstått det slik at symptomer barn viser for at de har blitt utsatt for vold, oftest ikke kommer til syne før barnet 7-8 år gamle, selv om de har blitt utsatt for vold lenge før dette. Derfor går flere barnehager på kurs nå for å lære hvordan man kan avdekke barnets risikofaktorer (og beskyttelsesfaktorer) for å bli utsatt for vold. Et eksempel er lille Anders som begynner å barnehagen og utad virker hele familien A4 og alt er fint. Men så har barnehagen ingen verktøy for å vite at Anders bor store deler av tiden sammen med en psykisk syk filletante, sover i en garasje knyttet til boligen, eller har vært vitne til vold mellom foreldrene sine. Fem år seinere viser Anders symptomer på traumer og barnehagen står igjen og ante ingenting. Når det er sagt, tror jeg det er opp til barnehagene og selv utforme og finne ut av hvordan de vil bruke modellen til å avdekke risikofaktorer, men et kjempe langt skjema som tar nesten en time, høres litt voldsomt ut. De skal ikke drive avhør og spørre om absolutt alt uten andre instanser involvert. Hvis de hadde vært bekymret for dere, hadde det vært en annen sak. Men ved første møte, og intensjonen er å bli kjent, så høres det ut som om det ville holdt å spørre dere om boforhold, hvem som bor sammen med dere, om dere er i arbeid og om dere har et nettverk i byen. Slike ting. Men nå har jeg bare såvidt begynt kurset selv, så jeg vet ikke hva din barnehage har bestemt seg for. Men pedleder gjør sikkert det hun har fått beskjed om å gjøre, men det høres litt overivrig ut fra barnehagens side og at de prøver en litt voldsom implementering av den nye modellen. Anonymkode: 2792e...9ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:23 #14 Del Skrevet onsdag kl 13:23 Spør hvordan de har vurdert disse spørsmålene mot personvernforordningen (GDPR). De har ikke lov å spørre om slike detaljer uten at de kan vise til nytte. Så løse spørsmål om helse i hele slekta høres suspekt ut. Anonymkode: fbafa...3bd 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:26 #15 Del Skrevet onsdag kl 13:26 Heldigvis ferdig med barn Endeløse skjemaveldet, testing prøver,målinger og sammenligninger utarbeidet av barnløse akademikere, ikke uten grunn svenskene kalte oss den siste sovjet stat. Anonymkode: 720dd...27e 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:27 #16 Del Skrevet onsdag kl 13:27 Vi hadde atv-samtale da jeg jobbet som pedleder. Utviklet av Stine Sofie stiftelsen. Her var alle barnehagene i kommunen pålagt å bruke det til førstegangs samtale. Men! Her fikk foreldrene utlevert spørsmålene i forkant, slik de var forberedt på hvilke spm som kom. Og det var veldig tydelig at foreldrene valgte selv hvor mye de ville fortelle. Vi hadde kun positive erfaringer med å bruke det, og foreldrene gs også positive tilbakemeldinger. Det ble en arena hvor mange foreldre kunne fortelle om ting som var vanskelig i familien, som gjorde at bhg kunne møte foreldrene og barna på en bedre måte. Eksempel: storesøsken med utviklingsforstyrrelser som gjorde at foreldrene i perioder var slitne - vi visste at bhgbarnet hadde behov for ekstra god overlevering på morgenen. Eller foreldrene som fortalte om rusmisbruk i svangerskapet, som gjorde at vi kunne skape en felles forståelse for at vi vil barnets beste, at jeg som pedleder møtte foreldrene uten fordømmelse, og vi kunne hjelpe barnet i gang vha andre instanser da barnet var forsinket. Er man en klok pedagog er denne type oppstartssamtale veldig positivt og nyttig for videre samarbeid. Og vi hadde veldig gode foreldresamarbeid Anonymkode: d386e...fa7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:32 #17 Del Skrevet onsdag kl 13:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er dette vanlig? Har all mulig forståelse for at det er viktig å plukke opp slike ting, jobber selv med vanskelige skjebner i helsevesenet, men altså... På opptakssamtalen i barnehagen, 2 uker etter oppstart, som med andre barna vi har mest har vært en hyggelig prat om hva barna liker å leke med, prate litt og bli kjent med pedleder eller barnets primærkontak. Men dette var noen minutter om barnet, og så et endelangt skjema med spørsmål om vårt forhold til rus, vold, vår egen psykiske helse, ble spurt til og med om vi hadde noen psykiske problemer i utvidet familie... Synes det var vel invaderende? Hele denne seansen varte en hel time. Var som å være i avhør😅 Var helt sliten etterpå. Stiller spørsmålstegn ved at en pedleder holder slike intervjuer. Hun sa hun nettopp hadde vært på kurs... Jeg er psykiatrisk sykepleier, og ville vært veldig forsiktig med å sette noen i en situasjon hvor de føler seg tvunget til å svare på såpass personlige spørsmål om egen helse. Det ble ikke en gang sagt at det er frivillig å svare, og at man bare svarer på det man er komfortabel med. Vi har heldigvis vært bespart for det meste av elendighet, så jeg svarte så ærlig jeg kunne, og prøvde å få frem vårt syn og holdning til diverse, men ble mye nei, nei og nei. Hva tenker dere, er dette innafor? Anonymkode: b4281...895 Vil i tillegg til kommentaren min over si at jeg synes det er helt innenfor, MEN!! Hvert fall på oppstartsamtalen burde den ansatte være veldig tydelig på : 1. Formålet med spørsmålene 2. Forklare hvorfor de har dette skjemaet, og evt. henvise til noe nettside hvor foreldrene kan lese 3. Være tydelig på at dette er noe de spør alle om på oppstart.. 4. Være sikker på at foreldrene har forstått infoen, og be foreldrene om samtykke til å fortsette, da dette skjemaet slik jeg har forstått det ikke er obligatorisk.. (Mulig det er det nå, men det var hvert fall ikke det den gangen vi hadde skjemat) Vi fikk hvert fall all denne informsjonen.❤️ Jeg viste forøvrig på forhånd om skjemaet, da jeg har både familie og 2 venninner som jobber i barnehage og/eller er ped.ledere.. Anonymkode: e7587...f93 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:45 #18 Del Skrevet onsdag kl 13:45 Kaisada skrev (19 minutter siden): Hvorfor være så redd for å svare på disse spørsmålene, om alt er greit? Husk nå på at ikke alle går på helsekontroller på helsestasjonen, og hvis de kan fange opp ETT barn som opplever vold eller rus i hjemmet, er det da virkelig verdt det. Man behøver ikke å ha noe å skjule for at man føler det er invaderende at en pedleder uten noen som helst slags faglig kompetanse på psykisk helse, skal sitte på informasjon om helseforhold i utvidet familie. «Ja, barnets onkel har vært sykemeldt over tid tidligere pga depresjon og søsteren til barnets far har hatt anoreksi» Hva kan barnehagen bruke denne informasjonen til? Ingen ting. De sitter ikke på faglig kompetanse for å vurdere om dette utgjør noen risiko for barnet, om noe annet, vil det heller føre til at en overivrig person begynner å tolke alt mulig med forutinntatthet. Anonymkode: 7b5d6...503 12 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:13 #19 Del Skrevet onsdag kl 14:13 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man behøver ikke å ha noe å skjule for at man føler det er invaderende at en pedleder uten noen som helst slags faglig kompetanse på psykisk helse, skal sitte på informasjon om helseforhold i utvidet familie. «Ja, barnets onkel har vært sykemeldt over tid tidligere pga depresjon og søsteren til barnets far har hatt anoreksi» Hva kan barnehagen bruke denne informasjonen til? Ingen ting. De sitter ikke på faglig kompetanse for å vurdere om dette utgjør noen risiko for barnet, om noe annet, vil det heller føre til at en overivrig person begynner å tolke alt mulig med forutinntatthet. Anonymkode: 7b5d6...503 Nettopp! Min mor slet en del psykisk i fjor etter hun var gjennom et smertehelvete med fysisk sykdom, men jeg kan jo ikke sitte der og utlevere hennes helseinfo! Måtte bare si nei, da fikk jeg et granskende blikk i stillhet. Hun så sikkert at jeg ikke var ærlig, jeg er verdens dårligste på å lyve, så det ble bare rart. Ts Anonymkode: b4281...895 3 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:14 #20 Del Skrevet onsdag kl 14:14 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vil i tillegg til kommentaren min over si at jeg synes det er helt innenfor, MEN!! Hvert fall på oppstartsamtalen burde den ansatte være veldig tydelig på : 1. Formålet med spørsmålene 2. Forklare hvorfor de har dette skjemaet, og evt. henvise til noe nettside hvor foreldrene kan lese 3. Være tydelig på at dette er noe de spør alle om på oppstart.. 4. Være sikker på at foreldrene har forstått infoen, og be foreldrene om samtykke til å fortsette, da dette skjemaet slik jeg har forstått det ikke er obligatorisk.. (Mulig det er det nå, men det var hvert fall ikke det den gangen vi hadde skjemat) Vi fikk hvert fall all denne informsjonen.❤️ Jeg viste forøvrig på forhånd om skjemaet, da jeg har både familie og 2 venninner som jobber i barnehage og/eller er ped.ledere.. Anonymkode: e7587...f93 Har du lenke til det spesifikke skjemaet? Hadde vært interessant å se om det er det samme. Ts Anonymkode: b4281...895 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå