AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:49 #61 Del Skrevet onsdag kl 18:49 I Oslo? Fra fødselen, pga behov for leilighet med flere soverom. Ikke alle har råd til det. Tja, fra når de får dyre telefoner kanskje? Spill og sånt hvis de liker det. Hvis de ikke er med på dyre fritidsaktiviteter. Det koster vel også i Oslo. Her er det billig. Anonymkode: e0fa0...175 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:07 #62 Del Skrevet onsdag kl 19:07 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er enig med deg, men lurer på om barnekostnadene øker mye etter hvert som barna blir eldre, eller om utgiftene typisk flyttes fra én kategori til en annen. For eksempel: • Barnehagealder: Betydelige kostnader knyttet til barnehageplasser og utstyr. • Barneskolealder: Reduserte barnehageutgifter, men økte utgifter til fritidsaktiviteter og kanskje SFO. • Ungdomstid: Mindre behov for barnepass, men økte utgifter til merkeklær, teknologi og sosiale aktiviteter. Hvilken alder er dyrest? ts Anonymkode: 71e82...f21 Fra 12-års alder. Ønsker merkeklær, bruker voksenstørrelse i sko, fritidsaktiviteter blir dyrere… Anonymkode: eab79...445 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet onsdag kl 22:02 #63 Del Skrevet onsdag kl 22:02 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Akkurat dette er en løpende kostnad for mange som starter sparing til dette fra nyfødt 💸💸💸 Anonymkode: f39a8...5af Ja. Det er jo det som er nødvendighet i dag. Eller min løsning. Kjøp eiendom i dag å lei ut til barna er voksne nok til å overta. Å enten selge eller flytte inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:13 #64 Del Skrevet onsdag kl 22:13 Det øler gradvis og sier pang når de begynner på ungdomsskolen. Jeg har tre tenåringer. Anonymkode: 64564...fc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:26 #65 Del Skrevet onsdag kl 22:26 Trøndere1 skrev (16 minutter siden): Ja. Det er jo det som er nødvendighet i dag. Eller min løsning. Kjøp eiendom i dag å lei ut til barna er voksne nok til å overta. Å enten selge eller flytte inn. Ja, for vi har jo ikke noe lån fra før i den boligen vi har i Oslo med tre barn 😅 Får holde med sparing i fond tenker jeg, blir penger av det på 20-25-30 år. Anonymkode: f39a8...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet onsdag kl 22:33 #66 Del Skrevet onsdag kl 22:33 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Selvfølgelig varierer dette med fritidsaktiviteter, livsstil osv, men sånt generelt i hvilken alder begynner barn å bli pengesluk, og hva var årsaken? Jeg har to små barn – en gutt på 1 år og en jente på 3 år. Vet ikke om det har noe å si men bor sentralt i Oslo? Anonymkode: 71e82...f21 Allerede som baby koster de ganske mye: tenk på alt utstyret de må ha som babyer og småbarn! Og de vokser ut av klærne sine på bare noen måneder og må ha nye, bleier koster også selv med bleieavtale. Og fra ettårsalder er det barnehage. Så den fasen barna dine er i nå er ganske dyr. Så blir det en litt billigere fase de siste årene av barnehagen og første del av barneskolen, før det blir dyrere igjen med utstyr og medlemsavgift til fritidsaktiviteter (noen idretter er veldig dyre både mht utstyr og reising) + merkeklær, sminke osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet onsdag kl 22:53 #67 Del Skrevet onsdag kl 22:53 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja, for vi har jo ikke noe lån fra før i den boligen vi har i Oslo med tre barn 😅 Får holde med sparing i fond tenker jeg, blir penger av det på 20-25-30 år. Anonymkode: f39a8...5af Så lenge man har en plan så er det det viktigste. 😀😀💪💪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:33 #68 Del Skrevet torsdag kl 11:33 Før var det jo slik at besteforeldre som regel hadde nedbetalt gjeld, og barnebarn fikk mye økonomisk hjelp, og kunne vente seg arv og eventuelt bolig som arv fra dem, gjennom sine foreldre. Nå er det slik at de eldre gjerne låner mer, og etterlater de seg bolig, så er den massivt belånt... De største utgiftene kommer når barna er voksne, 20-30 års alder. Høyere utdanning, bolig, giftemål, barnebarn, sykdom. Veldig mange har behov for mye økonomisk hjelp som unge voksne. Anonymkode: 1aef6...645 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:40 #69 Del Skrevet torsdag kl 11:40 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Før var det jo slik at besteforeldre som regel hadde nedbetalt gjeld, og barnebarn fikk mye økonomisk hjelp, og kunne vente seg arv og eventuelt bolig som arv fra dem, gjennom sine foreldre. Nå er det slik at de eldre gjerne låner mer, og etterlater de seg bolig, så er den massivt belånt... De største utgiftene kommer når barna er voksne, 20-30 års alder. Høyere utdanning, bolig, giftemål, barnebarn, sykdom. Veldig mange har behov for mye økonomisk hjelp som unge voksne. Anonymkode: 1aef6...645 De fleste benytter seg vel av studielån og jobber ved siden av studiene, jeg har i hvert fall ikke tenke å brødfø barna mine som studenter. Kan hjelpe de med litt av husleien, og tannlege-regninga. Giftemål får de koste på selv. Unødvendig pengeluk, spør du meg. Anonymkode: 0790c...595 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:10 #70 Del Skrevet torsdag kl 12:10 Jeg har 3 barn på 5-12 år. 0-1 år: relativt billig, iallefall kan man gjøre det billig ved å handle det meste av utstyr brukt. Bleier og MME koster, men ikke på langt nær så mye som mat til større barn gjør. Barnet reiser "gratis" og kommer gratis inn på arrangementer. Man har stort sett permisjon og ikke behov for å betale for pass. 1-6 år: barnehage er dyrt, maten er fremdeles ganske billig, utstyr (og klær, leker, etc) kan fremdeles stort sett arves/kjøpes brukt, unger bryr seg ikke så veldig i den alderen. 7-12 år: billigere enn 1-6 år. De trenger kanskje SFO et år eller to, men det er billigere enn barnehage. Fremdeles barnebillett på det meste og de fleste spiser fremdeles barnestørrelser av mat frem til tenårene starter. Fritidsaktiviteter blir jo hva man gjør det til - mitt eldste barn går i korps og på kampsport, og vi betaler rundt 2500 kr i året for begge deler tilsammen. 12-16 år: stort sett også ganske billig, om jeg kan basere meg på min egen oppvekst og min 12-åring sine holdninger så langt - hun vil fortsette med korps, elsker gjenbruk og å sy klær selv, elsker biblioteket. Ingen dyre hobbyer og er fornøyd med å ha en TV med netflix på soverommet og en 3 år gammel smarttelefon. (Hun har ipad og laptop også, men det kunne vi egentlig ha droppet, så lite de blir brukt). 16-25 år: nå trenger de MYE mat, kjøring hit og dit, øvelseskjøring/hjelp til på betale førerkortet, hjelp til å flytte på hybel, jeg er vant med at foreldre betaler telefon, Netflix, forsikringer samt tog/fly til og fra studiestedet for barna sine samt at de gir generøse pengegaver til jul/bursdag for å strekke litt på budsjettet. Og så trenger de plutselig hjelp med egenkapital til boligkjøp, eller til utstyr til første baby, eller til bryllup, eller noe sånt... Anonymkode: d93b0...bde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:27 #71 Del Skrevet torsdag kl 12:27 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): De fleste benytter seg vel av studielån og jobber ved siden av studiene, jeg har i hvert fall ikke tenke å brødfø barna mine som studenter. Kan hjelpe de med litt av husleien, og tannlege-regninga. Giftemål får de koste på selv. Unødvendig pengeluk, spør du meg. Anonymkode: 0790c...595 I vår familie har det alltid vært slik at foreldre og besteforeldre hjelper de unge voksne med penger til førerkort, bil, høyere utdanning, hvis det er et ønske, bolig(utleie ved studier), helseutgifter/tannlege, bryllup den dagen det eventuelt kommer på bane, og overtagelse av egen bolig etter endt studie eller ved giftemål. Jeg fikk leilighet, og har passet på å forvalte det godt, uten å ta lån, slik at barna kunne og kan få den samme muligheten. Trenger ikke å være pengesluk. Men man er forskjellig. Da barna var små synes jeg ikke man merket utgiftene noe særlig. Men vi er meget bevisste på forbruk. Barna har tatt sommerjobber og deltidsjobber fra ung alder, og spart penger. Russetid hjalp/hjelper vi ikke til med i særlig grad. Russebuss synes jeg er en unødvendig pengesluk, og eksamen er viktigst. Anonymkode: 1aef6...645 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:07 #72 Del Skrevet torsdag kl 13:07 Jeg synes vel ungdomstid og ung voksen var verst. Bare i tannregulering så betalte jeg vel 120 000, og så var det pc, telefon, fritid, ut med venner, klassetur, ferie, klær, sko. Lommepenger. Vi dekker sertifikat. 4 barn ganger 40 000 = 160 000. 4 jenter og bunader blir fort 150 000..i tillegg til selskap. Så trenger man ikke gjøre alt det. Men hvis man gjør det alle gjør, så blir det dyrt. Så flytter de ut og skal ha litt hjelp når de studerer. Men mindre. Anonymkode: b098b...a78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:25 #73 Del Skrevet torsdag kl 13:25 Jeg leste dette som i at du lurer på når barn begynner å koste 🧹 som i å bruke en kost/feie gulv 🤣 Anonymkode: 881d6...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:52 #74 Del Skrevet torsdag kl 13:52 Dette finner du ørten artikler og tall på om du googler. Men problemet er at det meste av dette er snitt-tall, og det kan være enorme individuelle forskjeller. Noen steder er det mye dyrere å bo enn andre, og en familiebolig med plass til x antall barn vil være mye, mye dyrere ett sted enn et annet. Noen barn har null interesse av merkeklær og dyre fritidsaktiviteter, mens andre "må" ha det dyreste og nyeste av alt: og så er jo foreldre forskjellige om de faktisk kjøper alt dette nye og dyre, eller setter foten ned.. (det ER faktisk de voksne som bestemmer..) Anonymkode: 1f0bf...c68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:19 #75 Del Skrevet torsdag kl 19:19 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes vel ungdomstid og ung voksen var verst. Bare i tannregulering så betalte jeg vel 120 000, og så var det pc, telefon, fritid, ut med venner, klassetur, ferie, klær, sko. Lommepenger. Vi dekker sertifikat. 4 barn ganger 40 000 = 160 000. 4 jenter og bunader blir fort 150 000..i tillegg til selskap. Så trenger man ikke gjøre alt det. Men hvis man gjør det alle gjør, så blir det dyrt. Så flytter de ut og skal ha litt hjelp når de studerer. Men mindre. Anonymkode: b098b...a78 Det er ikke alle som få bunad og sertifikat hjemme. Anonymkode: 6ee03...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå