Gå til innhold

Fra hvilken alder begynner barn å koste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk 1,5 mill til boligkjøp da jeg var 30, vil tro det var det dyreste året så langt for foreldrene mine.

Anonymkode: 8a046...18d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som du selv skriver, så er dette veldig individuelt. De aller største utgiftene pleier å handle om større bolig og familievennlig(e) bil(er). Dette alene utgjør som regel en god del millioner kroner, i fht hva man trenger som barnløst par som bor sentralt.

Utover dette så handler det først og fremst om hvor kjøpeglad og materialistisk man er. Små babyer trenger f eks ikke dyre dresser i økologisk merinoull når de uansett bare ligger varmt og beskyttet i dypvogn, krybbe eller i bilstol, men klarte at det er jo gøyalt med noe dyrt. Man trenger heller ikke designervugge, designerbarnevogn med innebygget vuggefunksjon eller designerseng for mange tusen kroner, men igjen, gøy med noe dyrt. Man kan i det hele tatt plaffe løs titusenvis av kroner lenge før barnet er født, dersom man ønsker det. 

Selv har vi kun kjøpt madrasser og tåteflasker nytt. Vi arvet/kjøpte rikelig fra barnas søskenbarn og gjorde mange kupp på finn.no. i fht mange andre babyforeldre så kan jeg med hånden på hjertet si at vi har spart enormt mye penger. Vi kjøpte ikke ett eneste ullplagg før barna var store nok til å trenge det, altså ved barnehagestart når de skulle sitte i sandkassa om høsten.

Fornuft med penger kommer virkelig godt med nå når våre 3 barn er i tenårene, hvorav to som holder på med toppidrett på internasjonalt nivå, går på Wang og koster oss 100 000 i året per stk bare på idrett 😅 Dog så har vi også en liten kunstner og boknerd som koster oss minimalt, så her er det jo individuelt 😇 Men den ene trengte regulering for 34 000, konfirmasjoner x 3 koster rikelig med flesk og det samme gjør telefoner, pc, klær, sko, lommepenger osv. Går nok ut samlet 20 000 per mnd bare på barna nå i tenårene, spesielt toppidrettsgutta.

Anonymkode: 91515...561

Tusen takk for svar 🙂

Dette er akkurat det jeg er ute etter, og jeg kjenner meg igjen i det du skriver om økonomisk fornuft. Jeg ser også for meg at det koster omtrent 20 000 kroner per måned samlet for tre ungdommer/ barn.

Anonymkode: 71e82...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 år her. Mer bevisst på merkeklær, dyre vaner med elektronikk, dyre fritidsinteresser/sport.

Som små var de fornøyd med en kosebamse, en brukt barnevogn og å spille brettspill med familien.

Anonymkode: 3ca08...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns fra ungdomsskolen.  Da var det ikke mulig omtrent å få tak i brukt utstyr som kunne brukes som gjenbruk. Var mer aktiviteter, besøk med venner, turer via forskjellige ting som koster mer. Og det er og voksenlivet når de skulle være med på ting. Så plutselig måtte en betale for 4 voksende, selv som familiebilleter fikk en ikke bruke fordi de var over 12 år

Anonymkode: 07158...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er enig med deg, men lurer på om barnekostnadene øker mye etter hvert som barna blir eldre, eller om utgiftene typisk flyttes fra én kategori til en annen.

For eksempel:

• Barnehagealder: Betydelige kostnader knyttet til barnehageplasser og utstyr. 

• Barneskolealder: Reduserte barnehageutgifter, men økte utgifter til fritidsaktiviteter og kanskje SFO.

• Ungdomstid: Mindre behov for barnepass, men økte utgifter til merkeklær, teknologi og sosiale aktiviteter.

Hvilken alder er dyrest? 

ts

Hvis du bor i Oslo koster barnehage nå maks 2000 i mnd + mat og sfo er gratis.

- Det som er dyrt når de blir større er fritidsaktiviteter (medlemsavgift, treningsavgift, forsikring, utstyr, cuper, salgsdugnader, kamper (koster penger å komme inn), sosiale aktiviteter med laget)

- telefon

- pc, PlayStation, gamingutstyr

- sportsutstyr, igjen i voksen størrelse. Må ha ski, skøyter, akematter, sykkel, elsparkesykkel (alle har), turutstyr osv.. De vokser fort så mye holder maks en sesong.

- klær og sko i voksen størrelse  (noe merkeklær må de nesten ha for ikke å falle utenfor). Igjen: de vokser som ugress i tenårene så de må ha nytt i tide og utide. Vinterklær og slikt er dyrt når de blir voksenstørrelse!

- penger til ting med vennene (kino, Tusenfryd, spise ute, kjøpe i kiosken/kantina mm) - løses gjerne med lommepenger

- Kjøring. Du må kjøre dem til kamper og ting langt unna, og må muligens ha bil (eller bli masekjerring så de alltid kan sitte på). 

- Mat de spiser mer enn vi voksne gjør. Særlig gutta.

Det kan overhodet ikke sammenlignes med hva barnehagebarn koster. 

Anonymkode: f39a8...5af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes mine har kostet noe helt grassalt fra dør de var født. Nå ble de født på samme dag, så måtte ha dobbelt av alt. Men selv halve summen hadde vært mye. Og ja, vi har kjøpt en god del brukte klær, og arvet ganske mye men mye kan man ikke kjøpe brukt av sikkerhetshensyn (f.eks bilstoler), og tvillingvognene som var til salgs kostet omtrent det samme brukt som nytt, så ble nødt til å kjøpe nytt der, siden vi da ville få garanti.

Vi har sikkert brukt godt over 100 000 på disse to barna i første halvår, og det er med helt moderat utstyr (ingen moonboon, kun én ganske billig vippestol, ikke kjøpt bilstolposer, kun én (helårs) vognpose til hver, én IKEA barneseng kjøpt og en annen arvet osv). Hadde sikkert kunnet kjøpt mer brukt om ikke det å holde liv i to babyer samtidig hadde spist opp alt av overskudd og tid til å kjøre rundt og hente ting og tang, samt å holde oversikt over hva som allerede var satt i bestilling/kjøpt hos den enkelte.

I tillegg forsvant morsmelka, så vi ble tvunget til å kjøpe Nan til to babyer, i tillegg til omtrent 20 bleier per dag.

Vi kjøpte mye på samme sted og mottok faktisk en pall ved et par anledninger. Men altså ja. Det blir helt sikkert dyrere seinere, men det er virkelig IKKE billig med nyfødte.

Anonymkode: d2f4b...697

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (1 time siden):

Sentralt i oslo koster vel barn hovedsakelig i form av ekstra kvadratmeter man trenger i boligen? 

Dette. Vi har to små og det er ikke stress, men bonusbarna som skal ha hvert sitt rom (som også står tomt 80% av tiden) koster mest. To soverom + ekstra bad er noen mill.

Anonymkode: 27bab...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar 🙂

Dette er akkurat det jeg er ute etter, og jeg kjenner meg igjen i det du skriver om økonomisk fornuft. Jeg ser også for meg at det koster omtrent 20 000 kroner per måned samlet for tre ungdommer/ barn.

Noen kan kanskje klare tre barn til 20.000,- i mnd men har de et normalt til litt ekstra  koster det mye mye mer. Bare mat, såper, toalettartikler etc vil ligge 15-20.000,- for tre barn ofte. I tillegg så er det alt det som blir tillegg på faste regninger, mer strøm, mer vann, høyere internett/ telefon kostnader, mer kjøring, buss/ kollektivt, mye dyrere å spise ute, ferier, ski, sykkel og fritidsutstyr, bursdagsfeiringer, og andre høytider, klær, sko, data og mobilutstyr, treningsutgifter, medlemskap, kurs, konfirmasjoner, barneforsikringer, venners feiringer, førerkort, utdanning, kanskje moped eller andre kjøretøy, listen er helt uendelig lang med store barn. I tillegg har noen barn svært dyre hobbyer som koster opptil flere 10 tusener i måneden, det hadde våre🤷🏼‍♀️. Vi har hatt mye større hus og flere og større biler enn vi hadde hatt uten barn, i tillegg har vi leid inn mye tjenester og hjelp i hus og hjem.  Når våre barn var i alderen fra 10 år og oppover til de var i 20 årene brukte vi mellom 100-150.000 i mnd på de i snitt i tillegg til at feriebudsjettet alltid lå på mellom 3-500.000,- i året da. Det merkes godt at vi har mindre utgifter nå som bare et barn bor hjemme og ikke driver ned dyr idrett lenger.

Anonymkode: 261ae...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tror eg holder meg til en jeg altså! Men så er jeg aleineforsørger halvparten av tiden. Barn er ett pengesluk. Beundrer alle de som får mange.. virkelig

Anonymkode: b75e3...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folks forbruk rundt barna har gjerne sammenheng med deres egne krav og forbruk. Ting kan gjøres billig eller de kan gjøres dyrt. Barn som driver med dyre fritidsaktiviteter er jo gjerne litt påvirket av miljøet de er vokst opp i, som foreldrene har valgt for dem. 

Jeg synes barnehagealder er en ganske rimelig tid. Vi betaler 2.500,- i barnehage, inklusive (sunn) varmmat fire dager i uken. Jeg kjøper yttertøy brukt på Finn, og ønsker meg stort sett ting vi trenger til bursdag og jul fremfor leker. Så er vi heldige å arve en del fra familie.

De rundt oss som har begynt å bruke en del penger har ofte barn som går på dyre aktiviteter, samt er vant med utenlandsturer og det blir et evig mas rundt ferier om å reise sydover eller stå alpint. Det maset kommer gjerne litt fra 10 års alder. 

Anonymkode: 27bab...536

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo veldig hva man gjør det til selv og.

Min 1-åring koster MYE mer i måneden enn min 4-åring. Men det er jo fordi jeg har valgt å være hjemme et år for å utsette barnehagestart. Vi får kjøpt mye klær, leker og utstyr til 4-åringen i måneden sammenlignet med tapet av én månedslønn. Etter hvert som barna blir dyrere og koster mer i mat, klær og aktiviteter, vil også behovet for ulønnet permisjon og deltid bli mindre 🤷🏼‍♀️

For oss er har det nest dyreste med barn, etter ulønnet permisjon og deltid, vært økte boutgifter. Vi gikk fra en leilighet (som med dagens rente) hadde kostet oss rundt 15.000 i boutgifter. Nå bor vi i en enebolig med 35.000 i månedlige boutgifter+vedlikehold. Man får kjøpt mye mat, klær og utstyr for 20.000 i måneden 😅 Og her igjen, etterhvert som barna vokser og blir dyrere i drift, vil jo lånet vårt minke samtidig som lønna øker. 

Så jeg mener at for vår del er barna dyrest nå som de er små. Men hvem vet, kanskje jeg får skikkelig sjokk når de blir større 😅

Anonymkode: 98997...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småskolealderen har vært rimeligst til nå. Akkurat når gutten her begynte i 1. klasse ble sfo gratis. Så 3 år med gratis sfo. Klær er fortsatt relativt rimelig, han bryr seg ikke om merker og finner mye på salg i riktige størrelser. Går kun på en aktivitet (fotball), som heller ikke er det dyreste. 

Anonymkode: fd78f...818

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes mine har kostet noe helt grassalt fra dør de var født. Nå ble de født på samme dag, så måtte ha dobbelt av alt. Men selv halve summen hadde vært mye. Og ja, vi har kjøpt en god del brukte klær, og arvet ganske mye men mye kan man ikke kjøpe brukt av sikkerhetshensyn (f.eks bilstoler), og tvillingvognene som var til salgs kostet omtrent det samme brukt som nytt, så ble nødt til å kjøpe nytt der, siden vi da ville få garanti.

Vi har sikkert brukt godt over 100 000 på disse to barna i første halvår, og det er med helt moderat utstyr (ingen moonboon, kun én ganske billig vippestol, ikke kjøpt bilstolposer, kun én (helårs) vognpose til hver, én IKEA barneseng kjøpt og en annen arvet osv). Hadde sikkert kunnet kjøpt mer brukt om ikke det å holde liv i to babyer samtidig hadde spist opp alt av overskudd og tid til å kjøre rundt og hente ting og tang, samt å holde oversikt over hva som allerede var satt i bestilling/kjøpt hos den enkelte.

I tillegg forsvant morsmelka, så vi ble tvunget til å kjøpe Nan til to babyer, i tillegg til omtrent 20 bleier per dag.

Vi kjøpte mye på samme sted og mottok faktisk en pall ved et par anledninger. Men altså ja. Det blir helt sikkert dyrere seinere, men det er virkelig IKKE billig med nyfødte.

Jo. Faktisk. Spedbarnsutstyr kan du selge videre, så kostnaden må ikke være så høy. Jeg hadde tvillinger og jeg flippet vogner en periode. Det er fullt mulig å prute og gjøre gode kjøp på vogner brukt. Samme med bilstoler, det MÅ ikke være nytt.

Bleier koster ca 1kr/stk når du kjøper steder med bleieavtale. Nan koster ca 30 kr/liter, opp til 6mnd trenger de opp mot 800 ml/døgnet (https://ammehjelpen.no/ammehyppighet/) en boks til 200 kr holder da i ca 1mnd. Sifo regner 5-600 kr ekstra pr mnd når man er gravid eller ammer, så selv for oss med to flaskebarn er vi litt under det man ellers ville trengt å spise om man skulle ammet. 

Det er jo absolutt ikke gratis med babyer, men en tenåring spiser for 200 kr dagen, ikke 200 kr/måneden!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan kanskje klare tre barn til 20.000,- i mnd men har de et normalt til litt ekstra  koster det mye mye mer. Bare mat, såper, toalettartikler etc vil ligge 15-20.000,- for tre barn ofte. I tillegg så er det alt det som blir tillegg på faste regninger, mer strøm, mer vann, høyere internett/ telefon kostnader, mer kjøring, buss/ kollektivt, mye dyrere å spise ute, ferier, ski, sykkel og fritidsutstyr, bursdagsfeiringer, og andre høytider, klær, sko, data og mobilutstyr, treningsutgifter, medlemskap, kurs, konfirmasjoner, barneforsikringer, venners feiringer, førerkort, utdanning, kanskje moped eller andre kjøretøy, listen er helt uendelig lang med store barn. I tillegg har noen barn svært dyre hobbyer som koster opptil flere 10 tusener i måneden, det hadde våre🤷🏼‍♀️. Vi har hatt mye større hus og flere og større biler enn vi hadde hatt uten barn, i tillegg har vi leid inn mye tjenester og hjelp i hus og hjem.  Når våre barn var i alderen fra 10 år og oppover til de var i 20 årene brukte vi mellom 100-150.000 i mnd på de i snitt i tillegg til at feriebudsjettet alltid lå på mellom 3-500.000,- i året da. Det merkes godt at vi har mindre utgifter nå som bare et barn bor hjemme og ikke driver ned dyr idrett lenger.

Anonymkode: 261ae...7a2

Nå blir det hva man gjør det til selv, jeg synes disse tallene høres helt vanvittig ut! Ja, jeg vet tenåringsgutter kan være umettelige, men de må ikke ha entrecôte, kyllingfilet eller andre dyre varer til hvert måltid. 
Mine barn kommer ikke til å få begynne med idretter som koster flere hundretusen i året, det har vi rett og slett ikke råd til. 

Anonymkode: cd777...07b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte brukt utstyr som vogn, bæremeis, vinterpose, klær, sko og annet utstyr. Brukt betydelig mindre enn normalen. Og merker ikke noe på økonomien (før gikk penger til reiser).

Man kan holde budsjettet nede lenge hvis man vil. Tenker det begynner å koste mer når barna vil delta på aktiviteter. Man an si nei til dyre aktiviteter. Men det spørs hva man ser på som riktig kanskje. Noen vil kanskje prioritere penger på en aktivitet da det er noe barnet har stor interesse og glede av. Andre vil se på det som unødvendig, eller en prioritering de ikke kan gjøre nå. Eldre barn blir gjerne opptatt av leker, klær og utstyr og at det skal være det merket eller den typen osv. Fremdeles ikke noe man må gi etter for, men et valg man tar. 

Anonymkode: 27c72...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De koster jo med engang men de blir dyrere ja. Har 7 åring og 10 åring. Ingen av disse bryr seg om klær og merker ennå, jeg tror det hjelper på. Men begge går på aktiviteter og aktiviteter varier i pris, svømming og ballett på kulturskole må være dyreste, kommer på 1000+ pr måned. 10 åring er igjen litt billigere fordi det ikke er lengre SFO. Samtidig fikk han en iPhone til jul, en brukt Iphone 13 men det er allikevel 6-7 tusen.

Anonymkode: a79de...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nå blir det hva man gjør det til selv, jeg synes disse tallene høres helt vanvittig ut! Ja, jeg vet tenåringsgutter kan være umettelige, men de må ikke ha entrecôte, kyllingfilet eller andre dyre varer til hvert måltid. 
Mine barn kommer ikke til å få begynne med idretter som koster flere hundretusen i året, det har vi rett og slett ikke råd til. 

Anonymkode: cd777...07b

At du kaller kyllingfilet dyrt er jo mildt sagt oppsiktsvekkende. Det koster jo en brøkdel av absolutt alle andre tenkelige proteinkilder.

Anonymkode: 8a046...18d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan begynne å jobbe og holde seg selv med lommepenger fra ca. 15-16 år, så derfra er det mest mat som koster penger. 

Anonymkode: 5a875...927

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (26 minutter siden):

Jo. Faktisk. Spedbarnsutstyr kan du selge videre, så kostnaden må ikke være så høy. Jeg hadde tvillinger og jeg flippet vogner en periode. Det er fullt mulig å prute og gjøre gode kjøp på vogner brukt. Samme med bilstoler, det MÅ ikke være nytt.

Bleier koster ca 1kr/stk når du kjøper steder med bleieavtale. Nan koster ca 30 kr/liter, opp til 6mnd trenger de opp mot 800 ml/døgnet (https://ammehjelpen.no/ammehyppighet/) en boks til 200 kr holder da i ca 1mnd. Sifo regner 5-600 kr ekstra pr mnd når man er gravid eller ammer, så selv for oss med to flaskebarn er vi litt under det man ellers ville trengt å spise om man skulle ammet. 

Det er jo absolutt ikke gratis med babyer, men en tenåring spiser for 200 kr dagen, ikke 200 kr/måneden!

Bilstoler MÅ være nytt jo, med mindre man vil risikere at sete har vært ursatt for ulykker og dermed ikke trygge (nei, jeg har ikke funnet på dette) Ellers har jeg skrevet at vi med tvillinger rett of slett ikke har hatt tld og overskudd til å handle alt brukt, selv om vi har fått tak i noe, og arvet en del. Antar du pent hoppet over dette da du leste, eller var det bare litt kjedelig å faktisk svare på det jeg skrev?

Brukt vogn gidder jeg ikke å kjøpe når det eneste å få tak i er tredjegenerasjons vogner som ikke har fått skiftet deler selges til 4 000 under nypris. Da må man til med å skifte ut ting, og det blir faktisk dyrere. Jeg har sett at det selges mer gunstige tvillingvogner andre steder i landet på andre tidspunkt, men det hjelper jo meg fint lite når jeg i løpet av tre måneder ikke fant noe brukt som lønte seg. Jeg måtte ha tak i vogn før fødselen. 

Ellers har du nok rett i at vi kan få litt igjen når vi kan begynne å selge ting. Man kan jo tydeligvis selge barnevogn til nypris og bilstolene, selv om det er direkte uansvarlig. Klærne er fulle av gulpeflekker, så de regner jeg ikke med at kan selges. Jeg regner med at vi kanskje kan få igjen 15-20 000 om vi er heldige.

Jeg regner med at vi brukte ca 16 000 på Nan de første 30 ukene (179 kr/boks, 2.5- 3 bokser i uka går det med her, dog mye mindre i begynnelsen), så litt dyrere enn morsmelk er det jo.

Avslutningsvis var jeg nøye på å skrive at det sikkert blir dyrere seinere, men at babyer heller ikke er gratis. Synes det virker som at du ikke leste det, siden du argumenterer som om jeg har sagt noe annet. Dumt at ikke alt blir lest, synes jeg, for det høres jo ut som du svarer på et helt annet innlegg enn det jeg skrev.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...