Gå til innhold

Fra hvilken alder begynner barn å koste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare gi dem en kost så koster de i vei. 

Anonymkode: 02143...40c

He, he. Da jeg så overskriften første gang, så leste jeg det også et øyeblikk sånn😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bilstoler MÅ være nytt jo, med mindre man vil risikere at sete har vært ursatt for ulykker og dermed ikke trygge (nei, jeg har ikke funnet på dette) Ellers har jeg skrevet at vi med tvillinger rett of slett ikke har hatt tld og overskudd til å handle alt brukt, selv om vi har fått tak i noe, og arvet en del. Antar du pent hoppet over dette da du leste, eller var det bare litt kjedelig å faktisk svare på det jeg skrev?

Brukt vogn gidder jeg ikke å kjøpe når det eneste å få tak i er tredjegenerasjons vogner som ikke har fått skiftet deler selges til 4 000 under nypris. Da må man til med å skifte ut ting, og det blir faktisk dyrere. Jeg har sett at det selges mer gunstige tvillingvogner andre steder i landet på andre tidspunkt, men det hjelper jo meg fint lite når jeg i løpet av tre måneder ikke fant noe brukt som lønte seg. Jeg måtte ha tak i vogn før fødselen. 

Ellers har du nok rett i at vi kan få litt igjen når vi kan begynne å selge ting. Man kan jo tydeligvis selge barnevogn til nypris og bilstolene, selv om det er direkte uansvarlig. Klærne er fulle av gulpeflekker, så de regner jeg ikke med at kan selges. Jeg regner med at vi kanskje kan få igjen 15-20 000 om vi er heldige.

Jeg regner med at vi brukte ca 16 000 på Nan de første 30 ukene (179 kr/boks, 2.5- 3 bokser i uka går det med her, dog mye mindre i begynnelsen), så litt dyrere enn morsmelk er det jo.

Avslutningsvis var jeg nøye på å skrive at det sikkert blir dyrere seinere, men at babyer heller ikke er gratis. Synes det virker som at du ikke leste det, siden du argumenterer som om jeg har sagt noe annet. Dumt at ikke alt blir lest, synes jeg, for det høres jo ut som du svarer på et helt annet innlegg enn det jeg skrev.

Anonymkode: d2f4b...697

Vet ikke om du la merke til at jeg også skrev at jeg har tvillinger? Bilstoler har jeg kjøpt gjennom nettverket mitt, det var ikke noe problem å spore opp bekjente som skulle selge babystoler. Jeg stoler på at folk er såpass ærlige at de ikke setter andres babyer i livsfare ved å selge bilstoler som har vært i kollisjon. Man får jo splitter ny bilstol på forsikringen om den er i en ulykke. Det er sikkert forskjell på hvor i landet du bor, men det var virkelig ikke noe problem å kjøpe/selge vogner på finn. De går raskt da, så du må vite hva du ser etter og være rask på labben.

Vi har tre tenåringer, og matbudsjettet vårt er 15.000/mnd. Du må gjerne synes spedbarn er dyrt. Jeg syntes også det. Men å forsørge tre tenåringer er noe helt annet enn tre barn under tre år!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kostet mest: 

Ved 1-1,5 år når jeg gikk i ulønnet perm. 

Når vi kjøpte rekkehus og større bil. 

I ungdomstiden, spiser mer enn en voksen og vokser ut av klær, utstyr og sko før vi rekker å få det i hus. Samt at vi må kjøpe voksenbilletter fritidsaktiviteter koster mer. 

Anonymkode: 9e095...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har fire barn, og vår erfaringer et at årene fra konfirmasjon til utflytting, er de absolutt dyreste. 

Barn koster jo hele livet, med klær og mat osv, men når de skal ha konfirmasjon, bunad, mopedsertifikat, moped, bilsertifikat og skal flytte ut, kommer mange store utgifter på løpende bånd. Og med flere barn, får dere kanskje konfirmasjon og bilsertifikat samtidig. 

Det er selvsagt opp til hver enkelt om de gir barna disse tingene, men de fleste tar nok noe. 

Babyutstyr kan være dyrt, men kan kjøpes brukt og selges etterpå. Det er vrient med en konfirmasjon og et sertifikat. 

Anonymkode: 8ea80...372

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (Akkurat nå):

Vet ikke om du la merke til at jeg også skrev at jeg har tvillinger? Bilstoler har jeg kjøpt gjennom nettverket mitt, det var ikke noe problem å spore opp bekjente som skulle selge babystoler. Jeg stoler på at folk er såpass ærlige at de ikke setter andres babyer i livsfare ved å selge bilstoler som har vært i kollisjon. Man får jo splitter ny bilstol på forsikringen om den er i en ulykke. Det er sikkert forskjell på hvor i landet du bor, men det var virkelig ikke noe problem å kjøpe/selge vogner på finn. De går raskt da, så du må vite hva du ser etter og være rask på labben.

Vi har tre tenåringer, og matbudsjettet vårt er 15.000/mnd. Du må gjerne synes spedbarn er dyrt. Jeg syntes også det. Men å forsørge tre tenåringer er noe helt annet enn tre barn under tre år!

Jeg så at du skrev at du hadde tvillinger ja. At du har tvillinger gjør ikke situasjonen noe enklere for meg? Heldige du som har vært flink å ha venner som selger bilstoler da! Da blir det billig for alle andre og, eller? Jeg kan ikke trylle frem folk som selger ting jeg trenger det når jeg trenger det, når det er viktig at de er ærlige på historikken til tingen.

Igjen, siste avsnitt, jeg har aldri sagt noe annet, tvert i mot! Hvorfor later du som at jeg har sagt at spedbarn er dyrere enn tenåringer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg så at du skrev at du hadde tvillinger ja. At du har tvillinger gjør ikke situasjonen noe enklere for meg? Heldige du som har vært flink å ha venner som selger bilstoler da! Da blir det billig for alle andre og, eller? Jeg kan ikke trylle frem folk som selger ting jeg trenger det når jeg trenger det, når det er viktig at de er ærlige på historikken til tingen.

Igjen, siste avsnitt, jeg har aldri sagt noe annet, tvert i mot! Hvorfor later du som at jeg har sagt at spedbarn er dyrere enn tenåringer?

Fordi du ordlegger deg som om mme og bleier er kjempedyrt. Det er ikke det. Og at du har valgt å være uøkonomisk når du har kjøpt utstyr betyr ikke at babytiden må være så dyr. Hvis vi skal snakke om at man gjør ting dyrere enn de må være, så fikk alle tre tenåringene mine nye iphone 14 til jul i fjor og ikke "nesten ny iphone 12" som hadde vært 1/3 av prisen, men "feil" telefon. Jeg har svelget en kjempekamel og kjøpt den riktige vinterjakka i år, de kostet over 6000 kr/stykket (dvs nesten 20.000 kr for vinterjakker 🙈) . Dette er kostnader jeg ikke tok med for å si hvor mye dyrere tenåringer er i drift. Poenget mitt er at man får sikkert litt sjokk over utgifter når man får baby, men det er ingenting i forhold til 15-19 års alder!

Endret av Summeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (1 minutt siden):

Fordi du ordlegger deg som om mme og bleier er kjempedyrt. Det er ikke det. Og at du har valgt å være uøkonomisk når du har kjøpt utstyr betyr ikke at babytiden må være så dyr. Hvis vi skal snakke om at man gjør ting dyrere enn de må være så fikk alle tre tenåringene nye iphone 14 til jul i fjor og ikke "nesten ny iphone 12". Jeg har svelget en kjempekamel og kjøpt den riktige vinterjakka, de kostet over 6000 kr/stykket. Dette er kostnader jeg ikke tok med for å si hvor mye dyrere tenåringer er i drift. Poenget mitt er at man får sikkert litt sjokk over utgifter når man får baby, men det er ingenting i forhold til 15-19 års alder!

At jeg skal være uøkonomisk når jeg kjøper trygge barneseter til barna mine, og har kjøpt brukt og arvet det vi har hatt kapasitet til, samt fulgt med over lengre tid for å finne brukt barnevogn får stå for din regning. Og jo, Nan er dyrt, selv om det relativt sett koster mye mindre enn å fø på voksne/nesten voksne mennesker. Men så var det jo heller ikke det jeg svarte på!

Jeg svarte på spørsmålet "når begynner barn å koste". Selv om det relativt sett er dyrere seinere, er det ikke gratis i starten heller. Og det var dét jeg svarte på. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå? Det siste der håper jeg du leser både to og tre ganger og innser at jeg ikke er uenig med deg i at større barn er dyrere, selv om jeg mener at det ikke er gratis med småbarn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At jeg skal være uøkonomisk når jeg kjøper trygge barneseter til barna mine, og har kjøpt brukt og arvet det vi har hatt kapasitet til, samt fulgt med over lengre tid for å finne brukt barnevogn får stå for din regning. Og jo, Nan er dyrt, selv om det relativt sett koster mye mindre enn å fø på voksne/nesten voksne mennesker. Men så var det jo heller ikke det jeg svarte på!

Jeg svarte på spørsmålet "når begynner barn å koste". Selv om det relativt sett er dyrere seinere, er det ikke gratis i starten heller. Og det var dét jeg svarte på. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå? Det siste der håper jeg du leser både to og tre ganger og innser at jeg ikke er uenig med deg i at større barn er dyrere, selv om jeg mener at det ikke er gratis med småbarn. 

Men spedbarn og barnehagebarn og barneskolebarn er ikke i nærheten av det tenåringene koster. Så ja, de koster fra start, men det blir 100 ganger verre. Du får jo selv dobbelt opp av alt når dine barn blir store?

Man må ikke gå på dyre idretter, men selv lokale håndballklubben her der ene barnet mitt er med og spiller på nivå 2-3 (ungdomsskolealder) er det nærmere  4000 for å være medlem, 1500 for fredrikstadcup, feriecamp minst 2000-4000/år, nå skal de se vm i lag, 1500 kr, dopapir 3000 kr/år, sokker 1500 kr/år, kakebokser 1500 kr, kanskje 30 kamper i året *70 kr for å komme inn = 2000 kr/år, og kjøring kjøring kjøring. Så kommer utstyr i tillegg, sko koster minst 1000 og klubbtøy fort noen 1000. Så det er 20-25000 per år for noe så enkelt som håndball uten satsning. Bare bredde. Det er ikke en dyr idrett sammenlignet med skisport, hockey og ridning, det er en helt vanlig idrett.

Du virker svært naiv og påståelig når du mener så mye om hva store barn koster men bare har babyer selv. Ja, en bleiepose koster kanskje 60 for 40, og et barn bruker en pose i uken, men det er fremdeles bar 250 kr mnd eller 3000 på et år. Samme med MME - du kan ikke sammenligne med en tenåringsgutt som spiser for to voksne og som må ha ordentlig mat for å vokse. Nei, de spiser ikke bare bønnenes. Tvillingkostnadene dine må du også dele på to for å få kostnad per barn om du skal sammenlignet eller så må du gange alle estimater du har fått her i tråden med 2 siden du får dobbelt opp. Konfirmasjon 30000x2, regulering 50000x2 osv.. Bare busskort til dine søte små vil koste like mye som MME+bleier gjør i dag. 

Anonymkode: f39a8...5af

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men spedbarn og barnehagebarn og barneskolebarn er ikke i nærheten av det tenåringene koster. Så ja, de koster fra start, men det blir 100 ganger verre. Du får jo selv dobbelt opp av alt når dine barn blir store?

Man må ikke gå på dyre idretter, men selv lokale håndballklubben her der ene barnet mitt er med og spiller på nivå 2-3 (ungdomsskolealder) er det nærmere  4000 for å være medlem, 1500 for fredrikstadcup, feriecamp minst 2000-4000/år, nå skal de se vm i lag, 1500 kr, dopapir 3000 kr/år, sokker 1500 kr/år, kakebokser 1500 kr, kanskje 30 kamper i året *70 kr for å komme inn = 2000 kr/år, og kjøring kjøring kjøring. Så kommer utstyr i tillegg, sko koster minst 1000 og klubbtøy fort noen 1000. Så det er 20-25000 per år for noe så enkelt som håndball uten satsning. Bare bredde. Det er ikke en dyr idrett sammenlignet med skisport, hockey og ridning, det er en helt vanlig idrett.

Du virker svært naiv og påståelig når du mener så mye om hva store barn koster men bare har babyer selv. Ja, en bleiepose koster kanskje 60 for 40, og et barn bruker en pose i uken, men det er fremdeles bar 250 kr mnd eller 3000 på et år. Samme med MME - du kan ikke sammenligne med en tenåringsgutt som spiser for to voksne og som må ha ordentlig mat for å vokse. Nei, de spiser ikke bare bønnenes. Tvillingkostnadene dine må du også dele på to for å få kostnad per barn om du skal sammenlignet eller så må du gange alle estimater du har fått her i tråden med 2 siden du får dobbelt opp. Konfirmasjon 30000x2, regulering 50000x2 osv.. Bare busskort til dine søte små vil koste like mye som MME+bleier gjør i dag. 

Hjelpe meg. Jeg gir opp. Jeg har ikke ment pøkk om hva store barn koster vis meg gjerne hvir jeg belærer om hva store barn koster.

Jeg har svart pæ hva små barn koster, også har jeg blitt tillagt meninger jeg ikke har av andre, som jeg i tillegg har imøtegått i ettertid.

Det var visst veldig vanskelig i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelpe meg. Jeg gir opp. Jeg har ikke ment pøkk om hva store barn koster. Vis meg gjerne hvor jeg belærer om hva store barn koster.

Jeg har svart på hva små barn koster, også har jeg blitt tillagt meninger jeg ikke har av andre, som jeg i tillegg har imøtegått i ettertid.

Det var visst veldig vanskelig i dag.

Beklager masse skrivefeil. Jeg har rettet i teksten sitert over. Jeg er bare lei av å bli tillagt masse greier jeg ikke har ment noe om bare fordi jeg svarte på et spørsmål, så det gikk for fort i svingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen kan kanskje klare tre barn til 20.000,- i mnd men har de et normalt til litt ekstra  koster det mye mye mer. Bare mat, såper, toalettartikler etc vil ligge 15-20.000,- for tre barn ofte. I tillegg så er det alt det som blir tillegg på faste regninger, mer strøm, mer vann, høyere internett/ telefon kostnader, mer kjøring, buss/ kollektivt, mye dyrere å spise ute, ferier, ski, sykkel og fritidsutstyr, bursdagsfeiringer, og andre høytider, klær, sko, data og mobilutstyr, treningsutgifter, medlemskap, kurs, konfirmasjoner, barneforsikringer, venners feiringer, førerkort, utdanning, kanskje moped eller andre kjøretøy, listen er helt uendelig lang med store barn. I tillegg har noen barn svært dyre hobbyer som koster opptil flere 10 tusener i måneden, det hadde våre🤷🏼‍♀️. Vi har hatt mye større hus og flere og større biler enn vi hadde hatt uten barn, i tillegg har vi leid inn mye tjenester og hjelp i hus og hjem.  Når våre barn var i alderen fra 10 år og oppover til de var i 20 årene brukte vi mellom 100-150.000 i mnd på de i snitt i tillegg til at feriebudsjettet alltid lå på mellom 3-500.000,- i året da. Det merkes godt at vi har mindre utgifter nå som bare et barn bor hjemme og ikke driver ned dyr idrett lenger.

Anonymkode: 261ae...7a2

Hmmm, hva har dere i inntekt når dere bruker så mye penger? Å bruke i snitt 100–150 000 kroner i måneden på tre barn er jo mer enn det de fleste har utbetalt i samlet inntekt.

Og hva spiser barna når dere må bruke 15–20 000 kroner ekstra for mat og såpe, når de fleste har det som matbudsjett for hele familien?

TS

Anonymkode: 71e82...f21

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Satte mine til å koste fra de var ca. 5.

På tide de begynte å gjøre nytte for seg.

Anonymkode: a10e4...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De største kostnadene har vært;

Behov for to, gode biler. Før klarte vi oss med en + litt taxi. 

Ferieturer fra 2 år, på grunn av eget sete, og to soverom. Vi flyr nok i snitt 7-8 ganger i året. 

Er også glad i skikkelig utstyr, og klær, men det er jo en kostnad du kan justere mye. 

I følge svigermor så var det mat til tre tenåringsgutter 😂

Anonymkode: b4213...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig varierer dette med fritidsaktiviteter, livsstil osv, men sånt generelt i hvilken alder begynner barn å bli pengesluk, og hva var årsaken?

Jeg har to små barn – en gutt på 1 år og en jente på 3 år. Vet ikke om det har noe å si men bor sentralt i Oslo?

Det varierer veeeeeeldig og er i grunn umulig å gi et svar på. Noen koster mye fra tidlig av, andre ikke før 10 år, noen ikke før tenårene. Min søster har 4 barn hvor 3 av den som begynte med en hobby som 5 åringer som koster mye penger, mens den siste ikke koster dem særlig mye annet enn hva som er forventet for alderen. Mine barn har ikke kostet mer enn forventet så langt og de er mellom 10-15 år. De driver alle med idrett og aktiviteter - og det er kostnader man må regne med når man får barn så regner ikke det som pengesluk. 

Anonymkode: 89c18...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn koster mest når de skal ha egen bolig. 700 tusen til noen millioner. Alt før det er jo småpenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Trøndere1 skrev (15 minutter siden):

Barn koster mest når de skal ha egen bolig. 700 tusen til noen millioner. Alt før det er jo småpenger. 

Akkurat dette er en løpende kostnad for mange som starter sparing til dette fra nyfødt 💸💸💸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra de blir født til de er etablert med egen familie ser jeg for meg. Mine er over 18 og selv om de klarer seg veldig bra så bruker vi mye penger på dem. 
yngste bor hjemme og er dyr i kosten. Eldste studerer i større by som er veldig dyrt og trenger støtte til diverse. Ser for meg at dette også vil gjelde yngstemann når han flytter ut. Etterhvert skal de komme seg inn på boligmarkedet og ha efenkapital til dette. Mitt råd er å sette penger inn på indeksfond til barna så tidlig som mulig. Angrer på at vi ikke gjorde det. Heldigvis har vi god inntekt og mindre lån nå. 

Anonymkode: 2c268...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er også sant :-). Jeg er nysgjerrig på når man typisk må «sette av mer penger» per barn og kutte på sparing og evt eget forbruk. 

ts

Det har vi aldri gjort. Det bare øker uten at man tenkte over det. Har aldri snudd på krona. Men mine spilte ishockey og det kosta mye. Utstyret er dyrt og dem vokser fort så må skifte ofte. Og man kjørte mye. Så kosta mye slitasje der å. Så fra dem begynner på skolen så øker det sakte men sikkert. Driver dem med idrett så koster det mye når dem er eldre og skal reise i tillegg. 

Anonymkode: 6db0b...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo noen som bruker enorme summer på barna sine, familier som har god råd kan vel prioritere å bruke det de har på ungene. 

Mine barn på 12 og 17 har rimelige aktiviteter. Den ene er treningskjedemedlem + skimore medlemskap, dette koster under 1000 i måneden.

Den andre går på en aktivitet som koster rundt 1000 i året + betaling for leir og litt turer gjennom året, tenker det kommer på 3000 ila et år. (totalt)

Så får de selvsagt klær og sko, men dette er og noe du kan velge å ikke blakke deg på. Eldste min har et par joggesko om sommeren og et par vintersko, disse bruker han til de er utslitt. Han kjøper seg rimelige klær fra billigkjeder og Champion sportsklær og får og noen dyrere plagg av meg typisk Polo og dyr ull. og undertøy fra Calvin Klein. Men det bestemmer jeg jo selv. 

Han har en dyr dunjakke fra PJS, den har hen vel 4 vinteren nå og om vi hadde lagt den ut så hadde vi fort fått et par tusen for den på finn.

Så poenget mitt er at du som forelder bestemmer og en del av hvor mye ting skal koste. Ingen av mine får siste modell av Iphone og de forventes å ta vare på utstyr og ting.

Datteren min liker HM, Gina Tricot og lager 175, ingenting særlig dyrt.

Ingen her får el-sparkesykkel men vi betaler selvsagt regulering og konfirmasjon+ sertifikat, og det er utgifter som kjennes.

Hvor mye barn koster er  litt som å spørre om hvor mye ferie koster. For noen koster en ferie 5-6000 på camping eller hos familie, mens andre bruker flere hundretusen på ferie i året.

Anonymkode: 6ee03...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...