AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:56 #41 Del Skrevet onsdag kl 15:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min var veldig mye syk første året i barnehagen, men ikke syk utover normalen etter det. Ellers høres ditt barn veldig likt ut som mitt og han har i dag en ADHD-diagnose. Vi hørte også veldig mye "det går over" og "sånn er det å ha barn, man må bare stå i det". Dette kom selvfølgelig fra folk med barn som responderer godt på at man "bare står i det" og har pedagogiske tilnærminger. Det hjalp til en viss grad på mitt barn også, men absolutt ikke i nærheten av slik det hjalp på andre. Folk med barn uten diagnoser og plager har virkelig ingen innsikt i hvor tøft det er å ha barn med noe ekstra. Anonymkode: f48a3...d73 ADHD er en kontroversiell diagnose, mange vil jo mene at «sånn er det å ha barn», selv om man nå kan få medisiner mot det… Anonymkode: 082a6...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:29 #42 Del Skrevet onsdag kl 16:29 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for tips. Vi er veldig nøye med å fortelle ham hva som skal skje, "når vi er ferdige å lese skal du og mamma gå på badet og stelle og så skal pappa legge deg", men ikke nødvendigvis ned i "nå låser pappa opp døren/når plukker pappa opp votten"-nivå. Grunnen til at jeg synes det er vanskelig å holde like mye på rutiner/grenser når han er syk er todelt. Den første handler rett og slett om egen psyke. Jeg vet at det kan bli en time med gråting om noe blir feil. Når man har vært hjemme med ham i ukevis er det veldig lett å jobbe for å unngå de verste utbruddene rett og slett for å holde ut selv. Vi er til vanlig restriktive med tv, men etter en uke med sykdom trenger vi den lille pausen vi får når vi ser på Fantus. De verste dagene er det vanskelig å få laget mat eller gått på do når han er syk, da er det lett å sette på en episode for å få unnagjort noen oppgaver. Psykologen vi snakket med mente også at det var viktig at vi vernet oss litt fra de verste utbruddene. Mulig det totalt sett gir oss flere utfordringer, men noen ganger må vi bare gjøre det som trengs for å overleve. Den andre handler om at han har andre behov når han er syk. Hvis han knapt nok har matlyst og ikke har spist noe særlig på noen dager vil jeg heller gi ham smoothie enn å være rigid på at han må spise brødskive eller middag. Vi er som regel nøye med at han ikke får noe annet enn middagen vi serverer, men hvis alternativet er at han ikke spiser ser jeg ikke poenget med å være så opptatt av matrutiner. Samme med søvn. Når han er syk sover han dårligere på natt, da vil jeg helst ikke vekke ham like tidlig som han pleier å stå opp og vil heller ikke begrense dagtidsøvnen som vi pleier. Fordi han trenger så mye søvn som mulig. I tillegg blir det ekstremt mye grensesetting hvis vi skal reagere på alt han gjør når han er syk (alltid med utagerende da). Psykologen advarte oss mot at man skal ende opp med å bare irettesette og si nei dagen lang og mente at det er ekstra viktig å velge sine kamper når han er syk. Tar gjerne i mot tips til konkrete ting dere opprettholder ved sykdom, er nok lett å ikke se seg selv utenfra når vi står midt oppi det. Anonymkode: 62d5c...e4f Vi fulgte lignende strategi som dere på vår gutt. Han har gradvis roet seg etter hvert som han ble mer moden. Nå er han fjerdeklassing og fungerer nå på et normalt nivå vil jeg si. Det har til tider vært utrolig tøft å stå i, men det er altså lys i tunellen. Det som virket best var/er: - forberede/skape forutsigbarhet (slik som dere gjør allerede) - passe på at får nok mat og drikke. For noen barn fungerer det kanskje å spise lite til middag enkelte dager hvis barnet ikke «liker» maten. Det hadde aldri fungert her. Heldigvis er begge barna rimelig altetende, men jeg har alltid passet på å servere mat som jeg vet de spiser og introdusert nye ting i gode perioder. - Legging tidlig nok. Nok søvn har vært veldig viktig. - Passer ikke til lagidrett, har prøvd fotball, håndball og basket. Individuell idrett fungerer bedre, som slalåm, svømming, friidrett og jujitsu. - Likte godt å bli lest for. Det roet ned før legging. - Perling og maling var også innertiere. (Han har blitt litt stor for det nå da). Når det gjelder det at gutten din er mye syk, så er det vel kanskje bare noen barn som er det da. Eventuelt sjekke mandler etc som noen har tipset om. Cøliaki ville jeg kun bekymret meg for hvis han er veldig tynn, men kan sikkert være greit å sjekke bare for å utelukke. Anonymkode: 8bcb2...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:03 #43 Del Skrevet onsdag kl 17:03 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vi fulgte lignende strategi som dere på vår gutt. Han har gradvis roet seg etter hvert som han ble mer moden. Nå er han fjerdeklassing og fungerer nå på et normalt nivå vil jeg si. Det har til tider vært utrolig tøft å stå i, men det er altså lys i tunellen. Det som virket best var/er: - forberede/skape forutsigbarhet (slik som dere gjør allerede) - passe på at får nok mat og drikke. For noen barn fungerer det kanskje å spise lite til middag enkelte dager hvis barnet ikke «liker» maten. Det hadde aldri fungert her. Heldigvis er begge barna rimelig altetende, men jeg har alltid passet på å servere mat som jeg vet de spiser og introdusert nye ting i gode perioder. - Legging tidlig nok. Nok søvn har vært veldig viktig. - Passer ikke til lagidrett, har prøvd fotball, håndball og basket. Individuell idrett fungerer bedre, som slalåm, svømming, friidrett og jujitsu. - Likte godt å bli lest for. Det roet ned før legging. - Perling og maling var også innertiere. (Han har blitt litt stor for det nå da). Når det gjelder det at gutten din er mye syk, så er det vel kanskje bare noen barn som er det da. Eventuelt sjekke mandler etc som noen har tipset om. Cøliaki ville jeg kun bekymret meg for hvis han er veldig tynn, men kan sikkert være greit å sjekke bare for å utelukke. Anonymkode: 8bcb2...02f Trenger ikke å være tynn for å ha cøliaki. Da har man vært ordentlig dårlig lenge hvis ungen har rukket å bli tynn av det. Det har mange diffuse symptomer på små barn. Anonymkode: 5adb3...078 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:12 #44 Del Skrevet onsdag kl 17:12 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men du skjønner ikke at det blir vanskelig for barn nr to med et viljesterk eldre søsken? Anonymkode: 33dbf...32e Er du dum? Anonymkode: 10e71...074 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:21 #45 Del Skrevet onsdag kl 18:21 Hei. Har en gutt som minner veldig om din, bare at han nå har blitt 8 år. Vi var til utredning (før skolestart) men fikk ingen diagnose. Selv er jeg overbevist om at han er høysensitiv og/eller har høytfungerende autisme. Evt adhd. Men det gjør vi ikke noe mer med nå da han er velfungrende og på nivå med jevnaldrende. Her ble det ikke bedre før skolestart, men da skjedde det også mye og ting ble fort veldig mye bedre. Det er en fattig trøst når det er såpass langt frem i tid. Det er utrolig tøft å stå i. Gutten her var også ekstremt mye syk i barnehagen, mer enn de andre. Men etter skolestart omtrent ingenting. Det som har fungert best er rutiner og klar grensesetting. I sykdomsperioder dropper vi det sånn som dere. Man må overleve. Lykke til ❤️ Anonymkode: ab5df...224 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå