Gå til innhold

Tenåringen uten venner - nyttårsaften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min 16 åring var også hjemme. Han har aspergers og problemer med å skape vennskap på fritiden. Men jeg vet helt ærlig ikke helt om han hadde villet være med venner på nyttårsaften. Hans eldre søsken feiret med kjærester og venner og det har de vel gjort siden de var 14-15 år siden det er vanlig her.

Hadde han ville game villet game deler av nyttårsaften hadde det vært helt greit for meg siden jeg ser hvor mye glede det gir han. 

Vi spiste sent og spilte litt spill og så på tv og litt sånn. 

Anonymkode: 2bed8...282

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min snart 14-åring har ingen venner. Han går med folk på skolen, men aldri på fritiden. Så nyttårsaften ble med meg, pappaen og to storesøsken som dro til venner i åttetiden. Utrolig kjedelig kveld for han som satt igjen. Han ville helst være alene på rommet og game. Vi fikk ham med til måltidet og en omgang kort som varte i 10 minutter. Hva ville dere funnet på med ham om dere var i samme situasjon? 

Anonymkode: def46...2a2

Tvunget han inn og spilt brettspill. 
Selv var min 13 åring med 4 voksne. Vi spiste god mat og spilte mye spill. Vi hadde det så koselig. 

Anonymkode: 458aa...e6a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 14 åring var hjemme, hun har venner men jeg holder på nyttårsaften som familiedag litt til. Vennene hennes var også hjemme. Vi så på sjakk, ikke drømmen for henne, men hun hadde en fin kveld. Ikke stress med det❤️ Og som noen sa over her, se filmen Ibelin. Han har nok flere venner enn du tror 🥰 Gamingen er en verden den også, jeg har en 13 år gammel gutt som også helst ville game, men det ble sjakk på han også 😊

Anonymkode: 8e69a...21d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn og unge før 16 er med familien. Over 16 begynner de å være med venner på alkoholfrie fester (kilde:min tanteunge på 16 som er "kul"  og har mange venner.) 

Du sier han har folk å være med på skolen? Det er veldig bra! Hverdagen er det viktigste, og vennene hans har gjerne sine grunner til at ingen inviterte ut. Slik som du ikke inviterte folk til ditt hus (ikke kritikk altså, bare en mulig årsak). 

Vennene hans er gjerne online. Eller spille han single-player? Husker mamma alltid kom til meg da jeg spilte sims 2, så laget hun en familie og jeg så på at hun spilte. Så spilte vi sammen i noen timer. Var veldig koselig ❤️

Anonymkode: b9347...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 14? 13-åringer som går første året på ungdomsskolen er selvfølgelig med familien sin på nyttårsaften. Hva tror du egentlig skjer på disse festene ungdommene går på? Det er fyllekalas og fyrverkeri i fylla. 13 år - da er man langt ifra moden nok til det. 

Tror du må belage deg på å vente til videregående. I mellomtiden får dere vurdere å invitere folk til dere, men ser ærlig talt ikke problemet med å game heller. Se filmen Ibelin som nevnt over her, den er fantastisk,

Anonymkode: 90a39...76b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min snart 14-åring har ingen venner. Han går med folk på skolen, men aldri på fritiden. Så nyttårsaften ble med meg, pappaen og to storesøsken som dro til venner i åttetiden. Utrolig kjedelig kveld for han som satt igjen. Han ville helst være alene på rommet og game. Vi fikk ham med til måltidet og en omgang kort som varte i 10 minutter. Hva ville dere funnet på med ham om dere var i samme situasjon? 

Sitter han alene på julaften også hvis dere reiser bort? At du reiser fra en fjortenåring er ganske spesielt.  

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man ikke er den av noen sin gjeng er merkedager der mange er sammen som feks nyttårsaften veldig sår. Jeg var slik, var i ingen sin gjeng og aldri invitert på noe  og forsøkte jeg å komme inni varmen hos noen nytta det ikke. Roller var satt. Umulig å bryte

mitt tips er å ikke prøve å gjøre å erstatte venner eller snakke om det . Det gjør vondt værre og blir påminnelekse av flauelsen. Men heller bare være der, holde med selvskap , bestille pizza eller annet hyggelig en liker. Det er hardt å være blandt de som ikke passer inn noe sted og de er skrekkelig klar over det selv

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er sin egen lykkes smed. Ensomme tenåringer ta tak selv, det kan ikke være samfunnets ansvar å sørge for at alle har noen å være sammen med.

Anonymkode: 21251...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg mener du har en vrangforestilling av hva som er normalt, har barn i samme aldersgruppe som har mange gode venner og alle disse feirer jo nyttårsaften med familien! Ungen din er i så måte helt normal og den som problematiserer dette er du, fordi du har en annen forventning ? Ser også du får disse svarene i tråden.

Med det sagt: at dere dro til venner og han ble igjen høres litt stusselig ut om han satt alene resten av kvelden og ikke var med noen da rakettene ble skutt opp og vi gikk inn i det nye året. Hadde dere planlagt dette? Var han inkludert i planene? Hvordan har dere brukt å feire nyttår? Har dere ingen egne tradisjoner?

Jeg er vokst opp med at ved midnatt ønsker alle hverandre ett riktig godt nytt år og takker for det gamle… alle gir hverandre en stor god klem, kanskje noen feller en tåre også. Dette er såpass «tradisjon» at jeg klarer ikke se for meg at jeg hadde akseptert at barnet mitt satt alene på ett rom akkurat ved midnatt, da skal vi være sammen og ta vare på hverandre…

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (16 minutter siden):

Sitter han alene på julaften også hvis dere reiser bort? At du reiser fra en fjortenåring er ganske spesielt.  

Enig. Ser ikke problemet med at han går på rommet å gamer noen timer mellom mat og når rakettene skytes opp, men at han blir dratt ifra og familien er sammen med «andre venner» slik at han blir sittende alene ved midnatt forstår jeg bare ikke. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så viktig for meg at han ikler er med venner akkurat denne kvelden, som mange poengterer. Han er altfor ung, og heldigvis ikke det som er problemstillingen. 

Utfordringen vår er at vi sitter alene (har heller ikke stort nettverk) med en 14-åring som har blitt innesluttet og ensom. Jeg prøver alt jeg kan å aktivisere med morsomme aktiviteter, brettspill, film og pakkelek. Så hva kan jeg gjøre for å bedre humøret hans? Aktivisere ham med på festkvelder og i helger? Hvordan kan jeg som forelder best kompensere for tomrommet av å være venneløs?

(Vi har selvfølgelig prøvd idretter, aktiviteter og å invitere andre med oss på fritiden).

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke så viktig for meg at han ikler er med venner akkurat denne kvelden, som mange poengterer. Han er altfor ung, og heldigvis ikke det som er problemstillingen. 

Utfordringen vår er at vi sitter alene (har heller ikke stort nettverk) med en 14-åring som har blitt innesluttet og ensom. Jeg prøver alt jeg kan å aktivisere med morsomme aktiviteter, brettspill, film og pakkelek. Så hva kan jeg gjøre for å bedre humøret hans? Aktivisere ham med på festkvelder og i helger? Hvordan kan jeg som forelder best kompensere for tomrommet av å være venneløs?

(Vi har selvfølgelig prøvd idretter, aktiviteter og å invitere andre med oss på fritiden).

ts 

Noen trives godt på egen hånd. Kalles å være innadvendt.

Vet du at han mistrives med situasjonen eller er det du som har en forventning om at han må sosialisere seg mer?

Anonymkode: 7d4af...cc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanlig nå ts. Her var det brettspill, pakke lek, så var det litt tid på rommet også. 
Jeg feiret også med mine foreldre det året. Dette med venner løser seg også, når min begynte på vgs så ble vennene også viktig å være utenom skolen. 

Anonymkode: ad825...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er på hytta nyttårsaften. Der har vi vennefamilier med ungdom på samme alder. Det har aldri vært et alternativ å feire med andre enn dem. Dette er inne ungdommens beste venner, men de er gode nok venner til at de synes det er en hyggelig tradisjon. Vet faktisk ikke hva vennene til ungene pleier å gjøre nyttårsaften, for vi er aldri hjemme. Kan ikke tenke meg at «alle andre» henger med venner i tenårene, selv om noen sikkert kan føle på det.

Anonymkode: 9179f...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Latt ham være i fred. Å presse ham til sosial aktivitet med dere, fremhever bare at gan ikke har venner å være med. Uansett er 14 år ungt. Det er vel ikke vanlig å dra på fest før man er 16-17? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er ganske vanlig å feire med familien i den alderen. 
Men hva synes han selv om dette da? 

Og har han noen venner gjennom gamingen? Man kan bli ganske nære disse. Jeg driver selv med gaming (voksen kvinne) og flere jeg spiller med valgte å feire online i spillet sammen, vet de hadde det kjempefint og hadde blitt med selv om jeg ikke hadde andre planer. 

Anonymkode: a43b1...485

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke fjortenåringer er ikke med familien på nyttårsaften. Min 16-åring har venner men var ikke ute. 

Anonymkode: 72524...23f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn feiret ikke nyttårsaften med venner før hu var 17 år. 

Ta det med ro, plutselig har han venner å henge med på vgs. Men samtidig så virker det som flere og flere slutter og omgås. Alt foregår på telefonen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt vanlig. I fjor var mine 15&17 år. Var hjemme med meg. I år var en hos en venn og den andre hadde en venn her. For mange er nyttår bare en vanlig kveld,  for meg er det bare kosebukse og avslapping. Alle er ulike.

Anonymkode: 0314c...ce4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi på 14, snart 15, feiret også hjemme. Hun har mange venner og de fleste feiret sammen med familien. Vi spiste god mat, skravlet, spilte kort og brettspill, spiste snop og koste oss. Nyttårsrakettene så vi ute i gata sammen med alle naboene. 
Fin kveld😊

Anonymkode: a87e0...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...