Gå til innhold

Tenåringen uten venner - nyttårsaften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tror jeg var 18 før jeg feiret med venner. Og da var det bare to-tre år på rad før jeg var tilbake med familien på nyttårsaften.

Anonymkode: 96ed9...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg beklager at jeg sier det, og jeg vil egentlig ikke fremstå slem. Men noen (foreldre!) må ta initiativet til å invitere inn. Og dere gjorde ikke det, derfor satt sønnen deres alene. Kanskje dere kunne ha invitert voksne venner av dere selv, men noenlunde jevngamle barn, eller kanskje dere kunne ha invitert noen av vennene hans. Så mange sitter og klager på at de ikke er INVITERT! Noen må ta jobben, det er masse arbeid! Neste gang må du nesten melde deg selv, ts.

Anonymkode: 42eb0...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ee som 13 åring er det da vanlig å være med familien. I hvertfall der vi bor 

Er først ved 17 års alder noen begynner her å samle seg med venner.

I år var første året en av våres ikke var hjemme på nyttårsaften han er 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 17 åring var og hjemme ts og han har mange venner, men jeg tror ikke de er i gang med å feste(håper de aldri blir det.)

Så begge mine barn p 12 og 17 år er hjemme med oss på nyttårsfaten.

Anonymkode: 40f9c...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme til jeg ble 18, da var jeg mer mannen min. Og fra 20 feiret vi med mine foreldre. Spiste middagen og tok det rolige 

Det er fint med venner på nyttårsaften..men tror at du skal være glad han ikke har hastverk. Tenker på alle de 18-25 åringer som er drita fulle på nyttårsaften. For denne dagen har de "lov" å drikke mye. Skader etc...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (11 minutter siden):

Jeg var hjemme til jeg ble 18, da var jeg mer mannen min. Og fra 20 feiret vi med mine foreldre. Spiste middagen og tok det rolige 

Det er fint med venner på nyttårsaften..men tror at du skal være glad han ikke har hastverk. Tenker på alle de 18-25 åringer som er drita fulle på nyttårsaften. For denne dagen har de "lov" å drikke mye. Skader etc...

At man drikker betyr ikke at man blir drita full ! 

Anonymkode: 32b77...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At man drikker betyr ikke at man blir drita full ! 

Nei .men sier at mange ikke klarer å slutte...og vet ikke når nok er nok. Og mye press blandt venner 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva som er vanlig der dere bor er ingen som vet, men jeg hadde latt han game jeg. Vi har pakkelek, spiser sammen og har sett film sammen, ellers games det. 

Her er det vanlig å feire med venner fra 15-16 år, det betyr ikke at det må være alkohol

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Nei .men sier at mange ikke klarer å slutte...og vet ikke når nok er nok. Og mye press blandt venner 

Å mange klarer å slutte , men joda de aller fleste av oss går på en smell eller to og lærer av det, både før og nå

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår 13-åring(14 i februar) var sammen med oss. Vi pleier å feire nyttår hos konas søster, mann og deres to barn.

13-åringen er eldst i søskenbarnflokken, de andre er 10, 9 og 8, så han er en del eldre enn nest eldstemann. De hadde det gøy, gamet, så på film og koste seg i kjellerstua. Jeg vil tro at han kommer til å være med på denne feiringen ut ungdomsskolen så lenge han ikke uttrykker at han har lyst til noe annet.

Han har også venner, men han har ikke hatt noe kontakt med de i jula, og derfor vet jeg ikke hva de gjorde, men vil tro at de var sammen med familien. Men han er med i en snap-gruppe med trinnet sitt på skolen, og ser at mange av de fløy ute i går. Dette er imidlertid barn av foreldre som ikke følger så godt opp. Alle ungdommene fra "møblerte hjem" var sammen med familien.

Når det er sagt, så er dager som nyttårsaften(og 17.mai), tøffe for mange ungdommer/unge voksne som har lite nettverk, da dette typisk er dager som blir feiret med venner når man når en viss alder. Selv har jeg aldri hatt noe stort nettverk, og feiret med venner kun to ganger i oppveksten, da jeg var 17 var jeg hjemme hos en kompis og familien hans, og da jeg var 19 hadde jeg to kompiser på besøk. Utenom det var jeg sammen med familien. Etter at jeg møtte kona som 21-åring, feiret vi hjemme hos moren min med henne frem til vi begynte med den feiringen vi har nå for 7-8 år siden.

Det jeg opplevde som tøft, var når min tre år yngre bror, som var populær og "kul", var gammel nok til å begynne å gå på fester, og gjorde dette, mens jeg fortsatt satt hjemme med foreldre på nyttårsaften.

Anonymkode: b0752...95f

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 14 åring hadde ikke fått lov ut med venner på nyttårsaften, ikke de i klassen eller på aktiviteter får lov ut med venner i den alderen heller. Da hadde det blitt rabalder i omkretsen her vi bor, politi involvert osv, siden det bare er uansvarlige foreldre som sender ut så unge på egenhånd eller med venner. Her feirer den aldersgruppen med foreldre.

Anonymkode: b4a99...4dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min var 16 første gang det var snakk om nyttårfest med venner, før det lagde vi middag som familie.

Gamet sikkert med venner ila kvelden, mange er sosiale via hodetelefoner og videosamtaler

Var ikke snakk om å syns synd på han fordi han ikke hadde noe fest å være på som 13-14åring

Anonymkode: 45a8f...60a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har 13 åringen feiret med oss. Noe annet har vel ikke vært ett tema siden han ikke har spurt. Han har mange venner. Vi storkoste oss igår med god mat,spill,godteri og lignende. Stas å få være lenger oppe på nyttårsaften også. Selv så tenkte jeg ikke noe mer over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min 14 åring hadde ikke fått lov ut med venner på nyttårsaften, ikke de i klassen eller på aktiviteter får lov ut med venner i den alderen heller. Da hadde det blitt rabalder i omkretsen her vi bor, politi involvert osv, siden det bare er uansvarlige foreldre som sender ut så unge på egenhånd eller med venner. Her feirer den aldersgruppen med foreldre.

Anonymkode: b4a99...4dd

For noe sabla tull du lirer av deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke så viktig for meg at han ikler er med venner akkurat denne kvelden, som mange poengterer. Han er altfor ung, og heldigvis ikke det som er problemstillingen. 

Utfordringen vår er at vi sitter alene (har heller ikke stort nettverk) med en 14-åring som har blitt innesluttet og ensom. Jeg prøver alt jeg kan å aktivisere med morsomme aktiviteter, brettspill, film og pakkelek. Så hva kan jeg gjøre for å bedre humøret hans? Aktivisere ham med på festkvelder og i helger? Hvordan kan jeg som forelder best kompensere for tomrommet av å være venneløs?

(Vi har selvfølgelig prøvd idretter, aktiviteter og å invitere andre med oss på fritiden).

ts 

Anonymkode: def46...2a2

«Morsomme aktiviteter»

- for hvem? 
Deg eller ham?

hvem velger filmer? Han eller du? Hva med spillene han spiller? Kunne du/barnefar engasjert dere i det? 

- med det sagt skal ikke dere «kompensere» for manglende vennekrets, dere må avklare om dette faktisk er ett problem for ham (er han ensom?) eller er det du/dere som har helt feil forventninger til ham? Å være alene er ikke det samme som å være ensom.

Hvis han er ensom, så må dere kanskje se på hva som gjør at han ikke fungerer sosialt med andre. Ja: hva som gjør at han ikke fungerer sosialt. Fordi de aller fleste som ønsker sosialt samspill trenger kanskje hjelp til å finne ut hvordan de tilpasser seg og «kobler seg på» verden rundt. Hvis du ikke ser dette risikerer du å videreføre en slags «det er ikke deg det er noe galt med men hele verden rundt deg» - mentalitet (offerrolle) og det er ikke bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi har en 13, snart 14 åring og han feiret med oss, småsøsken og besteforeldre. Har ikke vært snakk om noe annet, og han virket veldig fornøyd med det 😅👍 Jeg feiret også alltid med familie, egentlig helt frem til slutten av vgs eller til jeg flyttet ut egentlig.

Anonymkode: 7b213...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...