Macro Skrevet 1. januar #21 Del Skrevet 1. januar Jeg er gamer og gamermor. Man utvikler veldig dype og ekte vennskap online. Ikke svartmal at han gamer. Han velger nok heller nettsamfunnet han er i over gamingen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #22 Del Skrevet 1. januar De familiene jeg kjenner er gjerne sammen med andre familier nyttårsaften. Der er det barn og ungdommer hvor alle kjenner hverandre og koser seg sammen. Både voksne og barn på hver sin måte. Anonymkode: b965b...99d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #23 Del Skrevet 1. januar norw skrev (50 minutter siden): Sånn er verden, mange faller utenfor. Flere faller utenfor nå, enn de gjorde før. Du må få han inn på fotball, det er ditt eneste håp. Vel, nesten. Anonymkode: d7bb6...7fe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 1. januar #24 Del Skrevet 1. januar Jeg har to døtre som er litt eldre. Begge har gode venner, men begge er hjemme i kveld. Vi synes det bare er koselig. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mar124 Skrevet 1. januar #25 Del Skrevet 1. januar Vi har besøk av folk som har barn på samme alder som våre. Da henger de med oss i flere år! Vår 14-åring var invitert på fdst, men endte med å være hjemme med oss nesten til kl. tolv rett og slett fordi det er gøy når vi steller i stand feiring med familier de kjenner godt. Har pakkelek, musikkbingo, karaoke og diverse andre leker på lur. Eks. kahoot etc. og mye fyrverkeri de kan holde på med gjennom kvelden. Ville anbefalt å invitere noen som og har ungdommer. Og ikke la ungdommen deres spille en slik kveld. Dere må ikke la han velge selv. Ene vår velger aldri oss, men vi velger han, og det tror jeg kanskje han innerst inne er litt glad for. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #26 Del Skrevet 1. januar Min datter begynte ikke å feire med venner før hun begynne på vgs. Da var hun 16. Fra da av fikk de være hjemme alene hos oss mens vi dro bort. Vi allierte oss med andre foreldre og fikk de til å holde huset under oppsyn noen ganger i løpet av kvelden, slik at huset fortsatt stod når vi kom hjem 😅. Vet at de hørte på musikk, spiste pizza, godteri å så på film. Så har jeg hørt nå flere år i etterkant at de var 12 jenter som hadde smugdrukket og delt en 6 pack med cider 🤣🤣🤣 Anonymkode: 9d633...fde 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 1. januar #27 Del Skrevet 1. januar Gaming, sosiale medier.. etc. Når det er en så ensidig prioritering på dette fra ungdommenes side så da må flere av de nødvendigvis miste det sosiale samspillet i det virkelige liv etterhvert. Sosiale funksjoner har et behov for vedlikehold. Noen trenger mer, andre mindre. Det er det enkle og upresise svaret på dagens ensomhet hos mye ungdom. Nærmest selvvalgt. Men så er det de som mener de har det mer enn bra nok med sine online vennskap. Helt til de finner ut at de vil litt ut av gaming-skapet likevel. Fikse seg relasjoner der ute på gata, klubben eller festen. Da kan det lett vise seg at for mye tid ha gått tapt slik at dette fort blir fomlete og kanskje skremmende, og selvtilliten går i dass. Da er det tilbake på gutte/pike rommet, og det er nå den virkelige mentale utfordringen begynner. Så har du selvsagt de individene som lider av underliggende årsaker. Og i dagens diagnose-samfunn finner man nok en eller annen merkelapp å henge rundt halsen på alle sammen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #28 Del Skrevet 1. januar Er da ikke unormalt for de yngre tenåringene å være hjemme med familie på slike dager, kanskje har de besøk eller så er det bare familien. Her har vi gamet mye av dagen og da har min tenåring vært på nett med sine venner som og er hjemme med familien, så har de hatt pauser når vi har spist og fått med oss showet utenfor. Men ingen av de som er min er med som er ute på noe fest i dag, det er de for unge til. Kanskje litt mer aktuelt når de har begynt på vgs men før den tid så er normen at man er hjemme med de som er der. Dessuten så er de tidsnok tilbake til den vanlige mølla der de må på trening, skole og alt som følger med det. Min erfaring er at det er de barna som ikke har foreldre hjemme som bryr seg som er er ute og farter på slike dager. Vanlige unge tenåringer er som regel med familie og venner, hjemme. Anonymkode: 28fd5...9d5 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #29 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Min 20-åring har ennå aldri feiret nyttår sammen med venner. 🥲 Men det gjenspeiler jo hverdagen som også stort sett er uten venner. 😢 Anonymkode: 2eb82...007 Min ene 20 åring har heller aldri feiret med venner. Har venner, men nyttårsaften er en kveld med mye kaos og alkohol, og min datter drikker ikke og liker ikke mye fulle mennesker. I år skulle hun egentlig feire med to relativt rolige venninner, men tror tanken på byen, mange mennesker og mange fulle mennesker ble for mye, så ble hjemme igjen. Vi har ikke gjort så stor sak av dette. Jeg og far har bestemt oss for flere år siden at vi feirer hjemme vi også til samtlige barn har andre planer. Vi trodde vel at det skulle være fra yngste var maks 18, men slik ble det ikke. Vi lager festmat og har en god middag sammen. Det er også sønn som stikker videre med på. Så fyrer vi opp litt fyrverkeri før ene forsvinner, og så har vi musikk og prat før vi drar og ser på fyrverkeri i sentrum. Vår tanke er at ungene flyr redet når de er modne for det. Dette ene barnet er det barnet som har vært treg på mye ulikt, men så har ting løsnet. Satser på at dette også gjør det. Jeg ble mor tidlig og trodde at jeg etterhvert kunne feire med venner, men godt mulig det tar noen år til. Det får være som det er. Vi drar ikke bort på fest mens et barn er alene hjemme på nyttårsaften uansett hvor gammelt det barnet blir. Anonymkode: 36d8d...c04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stargaze Skrevet 1. januar #30 Del Skrevet 1. januar Kjenner ingen 14-åringer som feirer/har feiret med venner alene. Her har der vært feiret sammen med andre familier alltid og barna er fortsatt med (17/18). Hadde reagert om en en 14-åring rekte ute alene med venner på nyttårsaften Foreldrenes ansvar å sørge for en hyggelug nyttårsaften for ungene, og noen å feire med. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 1. januar #31 Del Skrevet 1. januar Jeg var i hvert fall hjemme som 14 åring. Lage god mat og snakke hyggelig rundt bordet er vel det fineste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #32 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min snart 14-åring har ingen venner. Han går med folk på skolen, men aldri på fritiden. Så nyttårsaften ble med meg, pappaen og to storesøsken som dro til venner i åttetiden. Utrolig kjedelig kveld for han som satt igjen. Han ville helst være alene på rommet og game. Vi fikk ham med til måltidet og en omgang kort som varte i 10 minutter. Hva ville dere funnet på med ham om dere var i samme situasjon? Anonymkode: def46...2a2 Hei. Mine barn er voksne, men de var hjemme sammen med oss nyttårsaften. Det samme med andre jeg veit om. Klem Anonymkode: d4d73...34c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #33 Del Skrevet 1. januar Vår 15-åring var også med oss. Det er ikke unormalt. Søsteren på 18 var med venner og har feiret med venner siden hun begynte på vdg. På ungdomsskolen er det ikke uvanlig å feire nyttår med familien. Anonymkode: d0c99...698 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #34 Del Skrevet 1. januar Helt normalt å feire nyttår med familie når man er bare 14 år. Vi feiret med naboene og deres 15-åring, han får ikke være på fest osv enda. Han koste seg med mobilen sammen med oss. Storebroren på veldig snart 18 år var hos kjæresten sin og de dro for å hente han rett etter midnatt. Det et ikke slik at når barnet blir tenåring skal de på fyllefester på nyttårsaften umiddelbart altså. Og 14…er mye nærmere 12 år enn 18. så tror kanskje foreldrenes forventninger her er det som er feilen. Ikke barnet. Anonymkode: 60a50...199 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #35 Del Skrevet 1. januar Synest det er litt mye å forvente at en fjortenåring skal ha planer en nyttårsaften. Trur de fleste fortsatt er med familien. I mine ensom perioder synest jeg ofte voksne gjorde det vondere ved å press på før sosial omgang. Kanskje vil jeg være alene eller med familien, så når de påpekte ble det liksom feil å gjør det jeg vil og. Anonymkode: f9afb...bdd 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thessaly Skrevet 1. januar #36 Del Skrevet 1. januar Både 16-åringen og 14-åring en var med familien, begge har venner, men kjenner ingen 14-åringer som ikke feirer med familien. Her spilte vi brettspill både før og etter midnatt, så ingen mobil/gaming (vi var dog ikke hjemme, så ingen gaming-pc tilgjengelig). 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #37 Del Skrevet 1. januar Jeg var også med foreldre da jeg var 14. Det er vel tidlig å dra på fest nyttårsaften? Har eldre søsken, og da føler man litt mer på det siden de er kommet et steg videre. Men det er ingenting rart ved det. Det var først på vgs at jeg fikk holde middag hjemme med venninner. Da fikk jeg også litt nye venner og et nytt miljø. Neste gang kan dere kanskje planlegge å invitere noen - har dere vennepar med barn på samme alder? Anonymkode: ca824...0d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #38 Del Skrevet 1. januar Mine 14- og 15-åringer var hjemme med oss, samt våre venner og barna deres på samme alder. Ingen av våre barns venner er på ungdomsfest på nyttårsaften ennå. Anonymkode: da133...41e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #39 Del Skrevet 1. januar Saken er at det hvor TS bor, er det vanlig å feire nyttår med venner. Så da spiller det liten rolle at i Bergen er ikke det vanlig. Han trenger hjelp til å flytte vennskap på skolen over til fritiden. Anonymkode: d7bb6...7fe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #40 Del Skrevet 1. januar Jeg hadde absloutt venner som tenåring, men fulgte mine foreldre i selskap da jeg var 14 år. Tror både meg og mine foreldre visste at dersom jeg skulle feire med venner , så ville det innebære alkohol.. det ønsket de ikke.. tross alt bare 14 år.. og jeg syns d var helt ok:) ville ikke stresset med dette . Mine foreldre gjorde hvert fall ikke det Anonymkode: 82112...88f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå