exictence Skrevet torsdag kl 10:01 #21 Del Skrevet torsdag kl 10:01 Jeg tenker at det er like greit å gjøre det med en gang, for det blir vel så vanskelig å gjøre det om evt 3 dager eller en uke osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:09 #22 Del Skrevet torsdag kl 10:09 Jeg klarer ikke å slappe av hvis jeg har ting hengende over meg. Så dersom jeg må handle, trene, vaske klær, sette på oppvaskmaskinen osv gjør jeg det med en gang (eller når det passer). Jeg gjør meg ferdig med alle dagens gjøremål før jeg kan synke ned i sofaen. Dersom jeg vet at jeg må vaske og rydde kjøkkenbenken før leggetid får jeg ikke til å slappe av i sofaen. Da tenker jeg bare på alt jeg må gjøre. Anonymkode: 925a3...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:14 #23 Del Skrevet torsdag kl 10:14 Jeg også har en tendens til å skyve på ting som kan skyves. Men det som har hjulpet meg er å ha en lav terskel for å begynne. Tenke at jeg skal begynne med noe. F.eks det enkleste eller det som er minst kjedelig. Når jeg først er i gang er det enklere å fortsette med annet. Eller jeg kan bestemme meg for at jeg ikke får surfe på telefon før det har gått 20 min. For begynner jeg første å surfe så kommer jeg aldri i gang. Anonymkode: 814dd...3f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:17 #24 Del Skrevet torsdag kl 10:17 AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 21.41): Det å utsette ting og å tenke at "jeg gjør det senere" er nok ett av mine største problemer på alle plan i livet. Jeg lykkes aldri med å gå ned i vekt, jeg har det som oftest rotete hjemme, jeg har aldri hatt kjærest, har ikke fått nye venner siden barneskolen, og får ofte aldri gjort ting jeg har lyst til heller som å gå på fjellturer, ferieturer osv. Jeg har bestemt meg for at jeg nå skal begynne å gjøre ting, hvordan lykkes jeg med det? Anonymkode: 7a610...f5b Det heter prokastinering. Typisk om man har litt lav dopaminnivåer i hjernen ( som feks ved adhd ) og ikke får lyst til å gjøre "kjedelige" ting. Anonymkode: f86de...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:25 #25 Del Skrevet torsdag kl 10:25 Jeg tenker aktivt at "dette er ikke noe som MÅ gjøres, men som jeg velger å gjøre fordi jeg ikke liker alternativet. For eksempel å legge regninger på forfall. Jeg MÅ jo ikke betale regninger. Jeg KAN velge å la være. det er bare det at konsekvensene av å gjøre det er ikke noe jeg er interessert i. Jeg KAN også la være å vaske badet. Ingen står med en pistol mot hodet mitt, men jeg foretrekker at badet er rent, så derfor velger jeg å vaske det. På den måten blir det mer lystbetont og mindre tvangspreget. Anonymkode: ce9a1...8c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:03 #26 Del Skrevet torsdag kl 12:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det heter prokastinering. Typisk om man har litt lav dopaminnivåer i hjernen ( som feks ved adhd ) og ikke får lyst til å gjøre "kjedelige" ting. Anonymkode: f86de...b07 Stemmer, og vi må faktisk ha dopaminen FØR vi klarer komme i gang. Så for mange kan det fungere å ha noe godis i høyeste skapet man må stå på en stol for å rekke, f eks. Så kan man si "jeg kan spise den sjokoladen fra skapet før jeg vasker badet" fordi da er det instant dopamin, men det som må gjøres for å nå den, er nok til å få kroppen vår i gang. Problemet er når vi holder oss i stillhet, sitter/ligger. Anonymkode: 17548...441 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:35 #27 Del Skrevet torsdag kl 13:35 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har sykdommene dine noe med at du ikke får gjort det du ønsker å gjøre? Her er forresten ett av mine råd. Neste gang du bestemmer deg for å slanke deg. Ikke si "jeg starter senere". Start allerede med end en gang du bestemmer deg for å slanke deg. Det andre rådet mitt er å sette realistiske og konkrete mål". I stedet for å si "jeg skal starte å slanke meg" Så kan du si "Jeg skal kun spise godteri på lørdagskvelden og siden det ikke er lørdag i dag så skal jeg ikke spise godteri i dag". Anonymkode: 4806d...b2c Edit: For å presisere. Mange setter opp plan om å f.eks slanke seg også sier de "jeg skal starte neste uke" når neste uke kommer så sier de igjen "Jeg skal starte neste uke". Men mye av problemet er at man allerede da man la planen om å slanke seg sa "jeg starter neste uke". Dette handler nemlig ikke KUN om å utsette ting. Det handler om at det er veldig lett å lage store planer når man ikke trenger å legge inn noe innsats NÅ. Om man allerede når man starter å planlegge å slanke seg sier "jeg skal starte NÅ" så tvinges man til å tenke gjennom prisen man må betale. Problemet er som sagt ikke kun at man utsetter ting. Men at man ikke tenker gjennom hva det koster å gjennomføre planene. Ser flere nevner ADHD. Jeg vil si det samme problemet gjelder her. Problemet med ADHD er ikke kun at man utsetter ting, men at man legger planer uten å tenke over hvor slitsomt det er å gjennomføre dem. Ett triks for å tvinge en til å tenke gjennom konsekvensene er å starte med en gang man legger planen. . Anonymkode: 4806d...b2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:00 #28 Del Skrevet torsdag kl 14:00 Det jeg liker dårligst er det jeg prioriterer først. Blir derfor en tidlig løpetur de fleste morgener 😅 Jeg kjenner på at jeg hater følelsen av å komme på at noe skal gjøres igjen, og igjen, og igjen. Da bruker jeg jo mye mer energi enn strengt tatt nødvendig på å gjøre oppgaven. Når jeg vet det er flere ting som bør tas unna hjemme, så lager jeg en liste. Jeg blir veldig motivert av å stryke av ting. Når jeg er i telefonen, eller hører på en podcast, så gjør jeg alltid noe. Det gjør i praksis at alt husarbeidet blir gjort mens jeg egentlig er opptatt av noe annet. Jeg skal lage en litt avansert vegetarrett i kveld. Jeg har sett over oppskriften, funnet frem ingrediensene. Vet jeg får en nyttårstelefon litt senere, og da går jeg rett på kjøkkenet og begynner å lage mat. Anonymkode: 296fc...015 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:03 #29 Del Skrevet torsdag kl 14:03 Viljestyrke, som alt annet Anonymkode: 0ef53...05e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:05 #30 Del Skrevet torsdag kl 14:05 Da har du jo ikke lyst. Du har ikke lyst til å gå fjelltur, du har ikke lyst til å rydde. Du har lyst til å sitte inne. Så det er det du gjør. Anonymkode: 9bf4c...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet torsdag kl 14:08 #31 Del Skrevet torsdag kl 14:08 Tja si det er vanskelig og si er av samme kaliber sjøl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:09 #32 Del Skrevet torsdag kl 14:09 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da har du jo ikke lyst. Du har ikke lyst til å gå fjelltur, du har ikke lyst til å rydde. Du har lyst til å sitte inne. Så det er det du gjør. Anonymkode: 9bf4c...521 Dette stemmer absolutt ikke for alle, for eksempel neurodivergents (ADHD/autisme etc) Da utsetter man likeså gjerne ting man egentlig ELSKER å holde på med. Fordi det å komme seg i gang er så vanskelig. Dette er svært godt dokumentert og beskrevet i psykologien, på engelsk kalles symptomet for Executive dysfunction. Anonymkode: 17548...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:22 #33 Del Skrevet torsdag kl 14:22 Maskinfører skrev (11 minutter siden): Tja si det er vanskelig og si er av samme kaliber sjøl Mener å ha lest at du har autisme/asperger. Har du også fått diagnosen ADHD? Flertallet av de med diagnosen autisme/asperger har også ADHD. Om du ikke har fått diagnosen ADHD så er det godt mulig du burde fått den og du kunne kanskje fått utbytte av medisinene. Anonymkode: 4806d...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet torsdag kl 14:32 #34 Del Skrevet torsdag kl 14:32 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mener å ha lest at du har autisme/asperger. Har du også fått diagnosen ADHD? Flertallet av de med diagnosen autisme/asperger har også ADHD. Om du ikke har fått diagnosen ADHD så er det godt mulig du burde fått den og du kunne kanskje fått utbytte av medisinene. Anonymkode: 4806d...b2c De diagnosene var bare interne og de som ordnet det tjente godt tviler sterkt på at sjefen min er enig i at jeg har ADHD Tourette Autisme og alt det der sånn bedriftslegen skjønte ikke noe av det og sa at jeg var frisk og ikke skulle tenke mere på det utbytte av medisiner får man kun utbytte av om man har diagnosen har man den ikke så virker den ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet torsdag kl 14:35 #35 Del Skrevet torsdag kl 14:35 AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 21.41): Det å utsette ting og å tenke at "jeg gjør det senere" er nok ett av mine største problemer på alle plan i livet. Jeg lykkes aldri med å gå ned i vekt, jeg har det som oftest rotete hjemme, jeg har aldri hatt kjærest, har ikke fått nye venner siden barneskolen, og får ofte aldri gjort ting jeg har lyst til heller som å gå på fjellturer, ferieturer osv. Jeg har bestemt meg for at jeg nå skal begynne å gjøre ting, hvordan lykkes jeg med det? Anonymkode: 7a610...f5b Bare nysgjerrig - hva gjør du i stedet for disse tingene du utsetter? Ellers er vel det å gå ned i vekt ikke noe som nødvendigvis krever noen aktiv handling? Hopp over et måltid/en bit snacks, voila, en ting mindre å gjøre.... Eller bare spis mindre porsjoner selv om det ikke gir noen ekstra fritidsgevinst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caroline.s Skrevet torsdag kl 14:43 #36 Del Skrevet torsdag kl 14:43 Jeg brenner meg alltid på at jeg setter meg alt for store mål. Tenker at det skal være "alt" eller ingenting. Har bestemt meg for å se hva som skjer, og prøve å få oppfylt noen av mine ønsker, så får alt annet komme i bonus. Ellers blir det fort uoverkommelig. Hilsen ei som utsetter til det lengste, og som tenker at "det kan jeg ta i morgen"😅 Ref: rydding, vask, trening, o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet torsdag kl 14:44 #37 Del Skrevet torsdag kl 14:44 Når det gjelder rydding, synes jeg det hjelper godt å sette på en 10 minutters nedtelling, og gjøre så mye jeg kan på den tiden. Da kommer jeg i gang, og etterpå kan det godt være at jeg fortsetter uten problemer. Jeg liker også å lage en måneds- (eventuelt en ukes-) kalender for noe jeg vil gjøre hver dag. Så krysser jeg av og prøver å få strike. Selv om jeg ikke klarer alle dagene, gjør jeg sannsynligvis tingen flere ganger enn jeg ville gjort uten kalender. Du kan også alliere deg med noen, lage avtaler og sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:59 #38 Del Skrevet torsdag kl 14:59 Jeg er også en sånn person, og jeg har prøvd mye forskjellig i mitt forsøk på å "just do it" og "think less, do more". Den første er å finne ut om du rett og slett har noen tankefeller, tvangstanker, angst osv, og kanskje jobbe litt med å akseptere dem som de kommer. For meg har ACT (Acceptance and commitment therapy) fungert bra for dette. Å akseptere tankene, og vite at selv om jeg tenker "jeg ORKER ikke gå ut" så kan jeg faktisk gå ut. En enkel måte å innse dette er å ha et glass fremfor deg, og samtidig som du sier høyt "jeg kan ikke løfte glasset" så løfter du det opp og ned mange ganger. Tanker er tanker er tanker. Etter dette har jeg deretter forsøkt å pushe meg, laget rutiner og regler og vaner, og noen holder, andre gjør det ikke. Og det jeg etter noen år har innsett etter å ha lært om del-arbeid, er at det er en grunn til det. Og at å PUSHE tar deg bare "så langt", men alltid vil møte en blokade dersom noe i deg faktisk forsøker å beskytte deg med uvanene. Du kan ikke kjempe mot underbevisstheten din. Så jeg har spurt: Hva er det i meg som trives, eller ønsker med f.eks å forbli overvektig? Ved å snakke med meg selv, og være åpen og nysgjerrig på meg selv og hvorfor jeg fungerer som jeg gjør, har jeg funnet svar på så mye om meg selv og mine "uvaner". Faktisk viser det seg at alt gir mening! Og denne måten, det å faktisk tenke at alt jeg gjør har en slags funksjon, er det som har ført til mest endring. Ikke fordi jeg har fokusert på endring. Men i det jeg innså at jeg unngår å gå ut på tur, fordi jeg alltid har gjort det med et tankesett om at jeg ikke er god nok, og jeg alltid presser meg selv for langt, ikke har på behagelige nok klær, ikke lytter til om jeg er sliten, men bare push-push-push, så gir det jo mening at en del av meg skikkelig streiker. Og i det jeg innser det, og så møter meg selv på det, med at jeg går ikke den turen etter 12 timers vakt, men jeg går den turen som første ting om morgenen, i behagelige klær og i rolig tempo, så er det tusen ganger bedre. Og etter 10 sånne turer, er jeg trygg nok på meg selv at jeg tar hensyn til MEG og den delen, og da går jeg raskere, utfordrer meg selv mer, med den delen på laget mitt. Og jeg jobbet også med å finne ut hvor kommer tanken om at jeg ikke er god nok fra, og å lege den. Og da jeg gjorde det så sluttet jeg brått med en lang rekke andre handlinger, som jeg innser var relatert til "jeg er ikke god nok". Så det å kikke innover vha IFS (internal family systems) og annet delarbeid har vært helt uvurderlig. Jeg kjenner nesten ikke meg selv igjen fra 1 år siden. Lykke til på ferden! Du er god nok som du er, og jeg heier på deg i å gi deg selv det beste livet du kan ha i gave! ❤️ Anonymkode: e3595...fa3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:47 #39 Del Skrevet torsdag kl 18:47 Maskinfører skrev (4 timer siden): De diagnosene var bare interne og de som ordnet det tjente godt tviler sterkt på at sjefen min er enig i at jeg har ADHD Tourette Autisme og alt det der sånn bedriftslegen skjønte ikke noe av det og sa at jeg var frisk og ikke skulle tenke mere på det utbytte av medisiner får man kun utbytte av om man har diagnosen har man den ikke så virker den ikke Forstår. Jeg var usikker på om jeg skulle gi deg rådet siden du ikke etterspurte det. Er ikke meningen å blande meg inn i din helse. Anonymkode: 4806d...b2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet torsdag kl 18:48 #40 Del Skrevet torsdag kl 18:48 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Forstår. Jeg var usikker på om jeg skulle gi deg rådet siden du ikke etterspurte det. Er ikke meningen å blande meg inn i din helse. Anonymkode: 4806d...b2c Min helse er bra den ikke vært syk på 32 år jobber og står på hver dag fra 06:00-17:00 evt 18:00 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå