Gå til innhold

Hvordan slutte å hele tiden si til seg selv: "Jeg gjør det senere" og begynne å GJØRE?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det å utsette ting og å tenke at "jeg gjør det senere" er nok ett av mine største problemer på alle plan i livet. Jeg lykkes aldri med å gå ned i vekt, jeg har det som oftest rotete hjemme, jeg har aldri hatt kjærest, har ikke fått nye venner siden barneskolen, og får ofte aldri gjort ting jeg har lyst til heller som å gå på fjellturer, ferieturer osv.  Jeg har bestemt meg for at jeg nå skal begynne å gjøre ting, hvordan lykkes jeg med det?

Anonymkode: 7a610...f5b

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det letteste vil kanskje være å ikke utsette? Og bare gjøre det med en gang om det passer seg, eller å planlegge når du skal gjøre det og holde fast på det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke på at det er bedre å gjøre det nå, og oppnå resultatene tidligere. Tenke og visualisere hvordan det føles når du er ferdig. Hvor digg er det ikke å bli ferdig med å rydde, trene eller oppnå hva enn du ønsker? Den følelsen pleier jeg å tenke på, og det gir meg en boost til å ikke utsette. 

Også har jeg en regel. Dersom noe tar mindre enn fem minutter å utføre, så gjør jeg det med engang dersom det ikke er noe annet jeg må rekke. Alle slike småting utgjør en kjempestor forskjell i det store. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er du?  Har du jobb? 

Anonymkode: 4806d...b2c

Jeg er 30 år og har 20% jobb (er ufør i tillegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett av 15 minutter hver dag til å gjøre det du har utsatt, så blir det ikke så uoverkommelig.

Anonymkode: 30146...4d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tenker f.eks «skulle vel ha tatt å rydda det kjøkkenet nå» så må du sette i gang innen det har gått 5 sek. Etter det er hjernen i full gang med å lage unnskyldninger for utsettelse.

Bare gjør det. Sett på podcast, lydbok eller musikk

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det å utsette ting og å tenke at "jeg gjør det senere" er nok ett av mine største problemer på alle plan i livet. Jeg lykkes aldri med å gå ned i vekt, jeg har det som oftest rotete hjemme, jeg har aldri hatt kjærest, har ikke fått nye venner siden barneskolen, og får ofte aldri gjort ting jeg har lyst til heller som å gå på fjellturer, ferieturer osv.  Jeg har bestemt meg for at jeg nå skal begynne å gjøre ting, hvordan lykkes jeg med det?

Slutt med å diskutere med deg selv, bare gjør tingen og bli ferdig med saken. 
Mye mer utmattende å holde på å diskutere og å tenke på å utsette, enn å gjennomføre. 
I morgen syndromet gjør ingen noe godt.

Anonymkode: 5ae87...96b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese litt om time blocking, eller tidsblokkering som det heter på norsk.

Det er når man setter av en viss tid av dagen til en viss aktivitet eller gjøremål. Det er visst en av de beste metodene av planlegging man kan gjøre hvis man strever med prokrastinering osv, fordi det er mye større sannsynlighet for at man gjennomfører oppgaven om man har satt av tid spesifikt til det. I tillegg, hvis man for eksempel har satt av 10 minutter til rydding, så er sjansen stor for at man rydder mer enn den oppsatte tiden, fordi man ønsker å "bli ferdig" eller oppnå mer enn man rekker på de 10 minuttene.

Anonymkode: 8ea11...3c1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les også om Executive function

Dette er et av de største problemene ved ADHD og oftr ved autisme, men du kan ha like god hjelp av verktøyene uten at du har noen av disse diagnosene.

Anonymkode: 17548...441

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del opp målene i små, oppnåelige mål. F.eks hvis du vil ned 20kg, sett deg mål om å gå ned 2kg, og så et nytt mål etter det. Hvis du vil ha kjæreste og nye venner, kan du sette deg mål om at du 1-2 ganger i måneden gjør noe nytt, enten en aktivitet eller er et sted du ikke pleier å være. Utvid radiusen sakte men sikkert, litt av gangen. Ikke sett for store og mange mål samtidig. 

Ikke hør på dette med ADHD, den gjengen tror at alle som strever med helt vanlige ting (som dette), har ADHD. Ingen grunn til å anta at du har det ut fra hva du skriver her.

Lykke til!

Anonymkode: d76e9...d75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er 30 år og har 20% jobb (er ufør i tillegg).

Har sykdommene dine noe med at du ikke får gjort det du ønsker å gjøre?

Her er forresten ett av mine råd. Neste gang du bestemmer deg for å slanke deg. Ikke si "jeg starter senere". Start allerede med end en gang du bestemmer deg for å slanke deg. 

Det andre rådet mitt er å sette realistiske og konkrete mål". I stedet for å si "jeg skal starte å slanke meg" Så kan du si "Jeg skal kun spise godteri på lørdagskvelden og siden det ikke er lørdag i dag så skal jeg ikke spise godteri i dag". 

Anonymkode: 4806d...b2c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan ser en typisk dag ut for deg da?

Kan du begynne med å gå morgentur og deretter rydde 15 min før du går i dusjen? 

Rydd 15 min før hvert måltid. 

Rydd 15 min før sengetid. 

Anonymkode: cf3a3...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett opp en liste over det du absolutt ikke vil gjøre, men som du "bør" gjøre. Trening, søke studier, søke ny jobb, rydde innerst i boden osv.

Også setter du opp en liste over det du må gjøre. Kaste matavfall, helle ut melken som gikk ut på dato for flere dager siden, sette på en klesvask, skrive handleliste. 

Så kan du utsette og unngå "bør" listen ved å gjøre ting på "må" listen.

Anonymkode: 29412...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hehe, jeg må le litt av alle som skriver «bare sett i gang og gjør ting».

Jeg strever veldig med det samme, og hadde det vært så enkelt som å bare slutte og prokrastinere og gjøre ting, så hadde jeg jo ikke hatt noe problem i utgangspunktet 😂

Men vet du hva? Jeg har lært meg at jeg kan være glad selv om jeg er litt for feit, leiligheten er for rotete, og jeg sjelden kommer meg ut på de fjellturene jeg gjerne vil. Å stresse over disse tingene gjør meg i hvert fall ikke noe gladere! 

Anonymkode: 034ae...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mistenker jeg har ADHD, så dette har vært et stort problem hele livet mitt. Jeg kan bruke enormt mye tid på å tenke og planlegge at sånn skal jeg gjøre, og det skal jeg gjøre den dagen og det skal jeg organisere bedre. Så jeg tenker mye i stedet for å handle. Og det irriterer meg, for jeg vet jo om hvor det "svikter" hos meg. Men det er bare slik hjernen min er. 

Jeg prøver å minne meg på at ting blir lettere om jeg ikke utsetter. Når jeg først gjør noe vil jeg gjøre det skikkelig. Og da går jeg inn i et annet modus. Problemet er at det moduset ikke varer lenge. Jeg kan få det for meg at garasjen skal ryddes også begynner jeg og er veldig effektiv, også tenker jeg at neste dag skal jeg ta unna loftet. Men da er jeg sliten og utsetter. Jeg er et skippertak-menneske. 

Har vel egentlig innsett at jeg ikke må ta meg vann over hodet. Problemet er at jeg raskt endrer hvordan jeg skal rydde/vaske/ordne. Plutselig blir jeg distrahert og kommer på mens jeg rydder garasjen, at jeg må huske å kjøpe ny gardinstang. Også plutselig sitter jeg i bilen for å kjøpe gardinstand fordi det er "gøyere". 

Akkurat nå prøver jeg å ha et nyttårsforsett. Jeg skal rydde unna og ta for meg et rom av gangen. For en tid siden la jeg bort klær jeg ikke hadde brukt på en stund og ble enig med meg selv, at hvis jeg ikke har brukt det før nyttår, så skal det bort. Nå må jeg ta det bort før jeg finner på å se hva jeg har lagt bort (da kan det jo hende jeg finner noen plagg jeg kanskje får bruk for. 

Mindre ting gir mindre rot. Og bedre organisering og oppbevaring. Har skittentøyskurv på begge bad (kan legge klær i etter dusj), knagg festet på baderomsdører til klær som kan brukes dagen etter, mindre skittentøyskurver på soverom. Enkelt å bære med seg til vaskerommet. Har gitt opp at alle klær skal ut fra bad og soverom med en gang og i skittentøy på vaskerommet. Men det ser jo mer ryddig ut enn å la det slenge rundt om.

Ellers prøver jeg å lære meg at jeg "straffer" meg selv ved å utsette. Det er bedre å ta ut av oppvaskmaskinen, rydde bort leker og sette på en klesvask rett etter barna er lagt, i stedet for å utsette til rett før leggetid. Da har jeg oppgaver hengende over meg, og jeg merker jo egentlig at jeg da ikke slapper ordentlig av. Ellers prioriterer jeg rene og ryddige rom hvor gjester oppholder seg. Må tåle litt mer "rot" på barnas soverom, vaskerom, bad tilknyttet soverommene, klesskap (ikke alltid brettekant) osv. 

Har siste tiden blitt glad i kurver. Lett å sette bort og ta frem. Har feks en til hårprodukter, en til sminke (mer oversiktlig enn alt liggende oppi en toalettmappe), bruker for å sortere på kjøkkenet (toroprodukter, krydder, øser/visper/stekespade osv, rengjøringsutstyr til kjøkkenet i kurv under vasken. Blir også mindre gris. Ved gris kan kurven vaskes i oppvaskaskmaskinen. 

Anonymkode: 2a16c...678

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng opp lapper der det står GJØR DET NÅ rundt omkring i huset. Det kan virke tøvete, men det hjalp iallfall meg. Etter hvert ble budskapet klistret på innsiden av skallen, så jeg kunne ta lappene ned.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan går det med det jeg antar er et nyttårsforsett, ts?

Anonymkode: 29412...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...