AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:08 #61 Del Skrevet torsdag kl 09:08 Boligprisene sammenlignes gjerne med historisk avkastning i fond. Altså alternativkostnaden ved å investere i bolig kontra fond. Jeg tror det kan være av interesse å også sammenligne boligprisutviklingen siste 100 år og siden 1971 opp mot gull, som reelt sett er penger. Siden kjøpekraften på norske kroner, som for alle andre fiatvalutar, faller kraftig over tid, blir gullets kjøpekraft styrket. Jeg låner et par grafer fra https://www.gullerpenger.no/norge-i-grafer/ som har mange fine grafer for å enkelt illustrere inflasjonen og gullets formuesbevarende rolle over lengre tid. Graf 1: I løpet av litt over 100 år har boligprisene steget ca 600 ganger. Dette er da uttrykt i norske kroner (blå). Graf 2: Siden 1971 har boligprisene uttrykt i gull, falt med 43%. I norske kroner har boligprisene steget 4400 prosent. Anonymkode: 6622f...c51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet torsdag kl 14:30 #62 Del Skrevet torsdag kl 14:30 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Boligprisene sammenlignes gjerne med historisk avkastning i fond. Altså alternativkostnaden ved å investere i bolig kontra fond. Jeg tror det kan være av interesse å også sammenligne boligprisutviklingen siste 100 år og siden 1971 opp mot gull, som reelt sett er penger. Siden kjøpekraften på norske kroner, som for alle andre fiatvalutar, faller kraftig over tid, blir gullets kjøpekraft styrket. Jeg låner et par grafer fra https://www.gullerpenger.no/norge-i-grafer/ som har mange fine grafer for å enkelt illustrere inflasjonen og gullets formuesbevarende rolle over lengre tid. Graf 1: I løpet av litt over 100 år har boligprisene steget ca 600 ganger. Dette er da uttrykt i norske kroner (blå). Graf 2: Siden 1971 har boligprisene uttrykt i gull, falt med 43%. I norske kroner har boligprisene steget 4400 prosent. Anonymkode: 6622f...c51 At gull er reelt sett penger er i bestefall misvisende, gull sin samfunnsmessige betydning og påvirkning har endret seg svært mye siden den påstanden var riktig. Det blir også helt feil å sammenlignende en statisk investering med en generende slik som bolig. Du må i så fall legge inn leieinntekter en bolig kan generere over samme tidsepoke. En er også her utsatt for selection bias, der en velger ut en investering type som har gjort det bra og ignorer de som ikke har gjort det bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:50 #63 Del Skrevet torsdag kl 14:50 Ts her. Jeg har lite erfaring med gull, aksjer, bitcoin osv. Men prøver å sammenligne leie vs leie, der jeg bruker forrige bolig som sammenligning(kommer aldri til å kjøpe feks enebolig). Jeg betalte ca 5000kr mnd i alt som ikke var lånekostnader. Rentene var ca 6500 kr. Enkelt regnet 5000kr, og til sammen 10 000kr. Avdrag tenker jeg på som sparing. 120 000kr i året. Å leie nå er dyrt, men jeg har 4000kr i renteinntekt, og sparer minst 4000kr i bilutgifter. 7500kr blir 90 000kr på et år. Dog er det spådd 30% økning i boligmarkedet. Vil ikke det gi mulighet for refinansiering senere? Jeg synes ikke (grovt regnet!) at en differanse på 30k (90 vs 120) årlig er nok å basere et valg på. Anonymkode: 2d5fa...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:56 #64 Del Skrevet torsdag kl 14:56 Synes det beste med å eie er at vi bestemmer helt selv. At vi løpende kan endre det vi vil. Så har vi jo vært med på prisutviklingen. Startet i en leilighet til 2,5 millioner for 20 år siden, og har nå hus til 14 millioner, uten å noen gang ha hatt noe særlig høyt boliglån. Det har jo nærmest vært nullrente hele tiden, så har vært lett å betale ned ekstra. Den største fordelen er jo at vi er gjeldsfrie i god tid før pensjonsalder. Eneboligen vil kreve vedlikehold, men da vil vi jo også ha nok kapital til å kjøpe en lettstelt leilighet om vi ønsker det. Så gir det jo også rom for å hjelpe barn inn på boligmarkedet, om man ønsker. Klasseskillet mellom eiere og leiere kommer bare til å øke. På den andre siden er det å eie mer slitsomt enn å leie, og mer uforutsigbart økonomisk. Det har ført til litt stress, ubehageligheter og uforutsette kostnader opp gjennom. Men man blir jo på en måte vant til å ta det med is i magen etterhvert. Anonymkode: 36f39...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:15 #65 Del Skrevet torsdag kl 15:15 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Synes det beste med å eie er at vi bestemmer helt selv. At vi løpende kan endre det vi vil. Så har vi jo vært med på prisutviklingen. Startet i en leilighet til 2,5 millioner for 20 år siden, og har nå hus til 14 millioner, uten å noen gang ha hatt noe særlig høyt boliglån. Det har jo nærmest vært nullrente hele tiden, så har vært lett å betale ned ekstra. Den største fordelen er jo at vi er gjeldsfrie i god tid før pensjonsalder. Eneboligen vil kreve vedlikehold, men da vil vi jo også ha nok kapital til å kjøpe en lettstelt leilighet om vi ønsker det. Så gir det jo også rom for å hjelpe barn inn på boligmarkedet, om man ønsker. Klasseskillet mellom eiere og leiere kommer bare til å øke. På den andre siden er det å eie mer slitsomt enn å leie, og mer uforutsigbart økonomisk. Det har ført til litt stress, ubehageligheter og uforutsette kostnader opp gjennom. Men man blir jo på en måte vant til å ta det med is i magen etterhvert. Anonymkode: 36f39...e11 Det med å bestemme selv, og ikke kunne bli kastet ut av en utleier, er vesentlige ting jeg tar med i betraktningen. Men vi har veldig ulik situasjon ellers; jeg har passert 40 år, er alene, lavtlønnet og delvis ufør, og skal (evt) kjøpe. Og MÅ ha noe sparepenger for uforutsette utg som vedlikehold, hvitevarer som ødelegges mm. Tannlege, medisiner osv tar en del av innkomme😬 Anonymkode: 2d5fa...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:20 #66 Del Skrevet torsdag kl 15:20 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det med å bestemme selv, og ikke kunne bli kastet ut av en utleier, er vesentlige ting jeg tar med i betraktningen. Men vi har veldig ulik situasjon ellers; jeg har passert 40 år, er alene, lavtlønnet og delvis ufør, og skal (evt) kjøpe. Og MÅ ha noe sparepenger for uforutsette utg som vedlikehold, hvitevarer som ødelegges mm. Tannlege, medisiner osv tar en del av innkomme😬 Anonymkode: 2d5fa...117 Basert på min erfaring med å eie ville jeg da mulig leid selv. Med begrunnelse i det som står i mitt siste avsnitt. Vi har også alltid vært to, det gjør jo en støtte, både mentalt og økonomisk, når noe uforutsett skjer. For det er til tider krevende å være eier. Anonymkode: 36f39...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:25 #67 Del Skrevet torsdag kl 15:25 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Basert på min erfaring med å eie ville jeg da mulig leid selv. Med begrunnelse i det som står i mitt siste avsnitt. Vi har også alltid vært to, det gjør jo en støtte, både mentalt og økonomisk, når noe uforutsett skjer. For det er til tider krevende å være eier. Anonymkode: 36f39...e11 Takk for innspill; dette er ganske viktig-hvor sårbar man er alene. Anonymkode: 2d5fa...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå