Gå til innhold

Litt småkrise med nyttårsmat her, vært litt korttenkt. Hva hadde dere valgt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært litt korttenkt.. Jeg har planlagt å lage hel kalkun og fløtegratinerte poteter. Vi skal ha gjester. 

Problemet er at jeg ikke har tenkt på at vi bare har en ovn. Fuglen skal stå inne i nesten 4 timer. Potetene jeg pleier å lage pleier og stå i ovnen i rundt 2 timer. Det betyr at jeg kan ikke lage det etter fuglen er ferdig. 

Alternativene jeg har er: 

1. Lage hjemmelaget ferdig i ovnen før jeg setter inn fuglen. Da vil formen med de gratinerte potetene være rimelig kald etter 4 timer, men jeg setter den inn til varming igjen. 

2. Lage ferdig gratinerte poteter fra butikken som bare må varmes opp i 20 min etter fuglen er ferdig. Men de smaker såklart ikke like godt. 

Hva hadde dere valgt? 

Anonymkode: 20414...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bruke en annen oppskrift på fløtegratinerte poteter som tar kortere tid? Så kan de lages mens kalkunen hviler seg.

F.eks denne, hvor tiden kan kortest enda mer ned om man koker potetskivene i fløtesausen først.

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/flotegratinerte-poteter/

Anonymkode: a7017...048

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag potetene først og putt alufolie over mens fuglen er inne. Så setter du den inn i igjen når fuglen tas av og alt som må gjøres med den og annet gjøres. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stek kalkunen først. La den hvile mens potetene er i ovnen. 20-30 minutter før potetene er ferdige deler du opp kalkunen og legger i ildfast form med lokk eller folie over, og setter i ovnen sammen med potetene.

Anonymkode: a78d6...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lag heller en god potetmos.

Anonymkode: 0243c...712

Enig :) Lite slår en god, hjemmelaget potetmos.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har vært litt korttenkt.. Jeg har planlagt å lage hel kalkun og fløtegratinerte poteter. Vi skal ha gjester. 

Problemet er at jeg ikke har tenkt på at vi bare har en ovn. Fuglen skal stå inne i nesten 4 timer. Potetene jeg pleier å lage pleier og stå i ovnen i rundt 2 timer. Det betyr at jeg kan ikke lage det etter fuglen er ferdig. 

1. Lage hjemmelaget ferdig i ovnen før jeg setter inn fuglen. Da vil formen med de gratinerte potetene være rimelig kald etter 4 timer, men jeg setter den inn til varming igjen. 

2. Lage ferdig gratinerte poteter fra butikken som bare må varmes opp i 20 min etter fuglen er ferdig. Men de smaker såklart ikke like godt. 

Hva hadde dere valgt? 

Lag andre poteter

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helt klart droppet fløtegratinerte poteter og kokt vanlige poteter. Potetmos til kalkun hadde jeg ikke valgt, men nå er jeg ikke glad i mat som er most. 

Anonymkode: 37d2b...0b1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det sånn at jeg lager potetene først og setter de under folie, når fuglen er ferdig så varmer jeg potene igjen mens fuglen hviler. Jeg lager uansett poteter også ved siden av med fløtesaus, vi blir ganske mange. Høres det greit ut? Blir det krise så har jeg en pose med ferdiglaget gratinerte poteter som jeg varmer 😅

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kan du ikke bruke en annen oppskrift på fløtegratinerte poteter som tar kortere tid? Så kan de lages mens kalkunen hviler seg.

F.eks denne, hvor tiden kan kortest enda mer ned om man koker potetskivene i fløtesausen først.

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/flotegratinerte-poteter/

Anonymkode: a7017...048

Enig i denne! Jeg lager alltid fløtegratinerte poteter på denne måten, dvs koker i melk/fløte først, slik at stivelsen fra potetskivene jevner sausen litt først, har over i form, og steker mens kjøttet er ferdigstekt og hviler. Gratengen trenger da bare 20-25 min, så det går helt fint.

Ellers også enig i at en god potetmos som alternativ vil fungere fint.

Anonymkode: 6cbc8...6b0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar hele skrellet poteter i mikrobølgeovn i 5-6 minutter på 550-650 watt, så trenger de ikke å stå to timer i ovn etter det. Trenger under halvparten av tiden. 

Anonymkode: 17717...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva hadde dere valgt? 

Kok potene ferdig skivet i fløtesausen, så gratinerer du de ferdig i ovene mens fugl hviler. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg gjør det sånn at jeg lager potetene først og setter de under folie, når fuglen er ferdig så varmer jeg potene igjen mens fuglen hviler. Jeg lager uansett poteter også ved siden av med fløtesaus, vi blir ganske mange. Høres det greit ut? Blir det krise så har jeg en pose med ferdiglaget gratinerte poteter som jeg varmer 😅

God plan. Det vil gå fint 😊 Også har du backup om så bare for nervene, men det går nok bra når du lager potene først, også bare varmer de mens kalkunen hviler, og en danderer 😊

Kos dere 🥰🎆

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok potenene i fløte, så over i formen og gratiner mens fuglen hviler.

Anonymkode: 47570...ed3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva hadde dere valgt? 

Lag de gratinerte potetene ferdig og ut av ovnen med dem. Stek så fuglen i ovnen.

Mens fuglen hviler etter at den er ferdig stekt så setter du inn potetene til oppvarming igjen.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde lett kjøpt de fra butikken. Personlig liker jeg de mye bedre enn hjemmelagde. Enda ikke fått noen hjemmelagde som smaker godt, smaker bare potet og fløte. Mange år siden jeg prøvde å lage selv, men det gidder jeg ikke lengre siden jeg syntes de fra rema 1000 er best 🙈

Om du helst vil ha hjemmelagde så hadde jeg lagd disse først, så heller varmet opp igjen. 
vi har ris ved siden av kalkun i tillegg til fløtegratinerte poteter, det kan anbefales. Da blir ikke middagen like tung. 

Anonymkode: 2ca75...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage fløtegratinerte poteter først, og varme opp mens kalkunen hviler, eller koke de fløtegratinerte potetene i kjele (i fløten/melken og alt som skal i) før de gratineres mens kalkunen hviler. Jeg synes fløtegratinerte poteter er best når de er laget i gryte først, blir bedre konsistens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts som bare er innom fort for å fortelle at maten ble vellykket 😊 Godt nytt år alle sammen 🎆

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts som bare er innom fort for å fortelle at maten ble vellykket 😊 Godt nytt år alle sammen 🎆

Godt å høre 🥰👍🏻 Godt nytt år igjen 🎆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...