AnonymBruker Skrevet onsdag kl 01:00 #41 Del Skrevet onsdag kl 01:00 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Siden ungen har vært hos BUP har dere sikkert gjort det. Men hvis dere ikke har gjort det, har dere sjekket hvorfor hun sliter med konsentrasjonen? Selv om det er vanlig å ha ADHD når man har autisme så kan de med autisme slite med konsentrasjonen av andre grunner enn de med ADHD. Det er ikke nødvendigvis ADHDen som er gjør at datteren sliter med konsentrasjonen, det kan være autismen. Nå skriver du ikke at hun fikk diagnosen autisme. Men siden du nevnte autisme i innlegget. Er selvsagt også mulig at konsentrasjonsproblemene ikke handler om autisme eller ADHD. Når det kommer til det å gå på tå så kan også det ha mange ulike årsaker så skjønner at det ikke er så lett å få henne ned på hæl. Om du googler kan autism toe walking vil du finne mange mulige årsaker og øvelser. Du kan se om det kommer none øvelse/årsaker Bup ikke har prøvd. Anonymkode: 38598...1ee Vi har vært til ortoped som sier han kan operere, men siden hun er så ung, så vil hun mest sannsynlig gå opp på tå igjen. I følge manuellterapeut så er tågangen spenninger, ikke akillisen. Er vel derfor mange gå opp på tå igjen etter operasjon. Vi vil selvsagt ikke operere nå. Hun har ikke autisme diagnose, og for meg har det vært utenkelig. Men etter å ha lest om jenter og autisme så er det mye vi kan sjekke av. Jeg har aldri tenk tanken før andre har mistenkt det. Er ikke ute etter diagnose på henne, men har lyst å da få avkreftet mulige diagnoser. Noen har t .o.m sagt det kan være cerebral parese, veldig lett form. Blir helt oppgitt. Den gangen hun var på bup så var det lærere som satte det i gang. Men har hørt det fra barnehagealder at hun muligens har adhd. En pedagog i bhg mente vi måtte starte utredning førsteklasse og overleverte langt skriv til skolen. For hun fikk ingenting med seg på førskolen😅klarte ikke sitte i ro ett sekund eller følge med. Men skolen mente at alle førsteklassinger kan være ukonsentrert og "over alt" og vi var selvsagt helt enig i det. Er par år etterpå satte de prosessen i gang pga store konsentrasjonensvansker. Og når fagfolk, som lærere er, ønsker en mulig utredning, så ønsker jo også vi det. Hun er ikke helt A4, og kanskje, og forhåpentligvis er hun bare litt spesiell sånn, men jeg syns der er viktig å avkrefte eller bekrefte mulige diagnoser. Syns hun fortjener er utredning nå. Hun er ikke til plage for noe, bare seg selv❤️ Anonymkode: abea6...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 01:06 #42 Del Skrevet onsdag kl 01:06 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er vel en grunn for at psykiatere bruker nettopp denne testen… Anonymkode: 06c7c...a4e Det er også en grunn til at denne testen ikke er nevnt i DSM-5 eller ICD-11 som har kriteriene for å få diagnosen ADHD. Denne testen er ikke i de offisielle kriteriene for å få diagnosen ADHD. Det er nettopp fordi det er fullt mulig å ha ADHD selv om man gjør det bra på denne testen. Det er også mulig å gjøre det svært dårlig på denne testen og ikke ha ADHD. Så kan man sikkert spørre hvorfor den likevel brukes. Og jeg vil tippe det er at selv om den ikke kan si om noen har ADHD eller ikke så brukes testen som en del av en helhetsvurdering. På samme måte som vitnemålet fra skolen kan brukes som en del av en helhetsvurdering. Man kan ha gode karakterer og likevel ha ADHD og man kan ha elendige karakterer uten å ha ADHD så man kan ikke stille diagnosen utfra vitnemålet alene, men vitnemålet kan være et argument av en bred helhetsvurdering. Anonymkode: 38598...1ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 01:10 #43 Del Skrevet onsdag kl 01:10 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har vært til ortoped som sier han kan operere, men siden hun er så ung, så vil hun mest sannsynlig gå opp på tå igjen. I følge manuellterapeut så er tågangen spenninger, ikke akillisen. Er vel derfor mange gå opp på tå igjen etter operasjon. Vi vil selvsagt ikke operere nå. Hun har ikke autisme diagnose, og for meg har det vært utenkelig. Men etter å ha lest om jenter og autisme så er det mye vi kan sjekke av. Jeg har aldri tenk tanken før andre har mistenkt det. Er ikke ute etter diagnose på henne, men har lyst å da få avkreftet mulige diagnoser. Noen har t .o.m sagt det kan være cerebral parese, veldig lett form. Blir helt oppgitt. Den gangen hun var på bup så var det lærere som satte det i gang. Men har hørt det fra barnehagealder at hun muligens har adhd. En pedagog i bhg mente vi måtte starte utredning førsteklasse og overleverte langt skriv til skolen. For hun fikk ingenting med seg på førskolen😅klarte ikke sitte i ro ett sekund eller følge med. Men skolen mente at alle førsteklassinger kan være ukonsentrert og "over alt" og vi var selvsagt helt enig i det. Er par år etterpå satte de prosessen i gang pga store konsentrasjonensvansker. Og når fagfolk, som lærere er, ønsker en mulig utredning, så ønsker jo også vi det. Hun er ikke helt A4, og kanskje, og forhåpentligvis er hun bare litt spesiell sånn, men jeg syns der er viktig å avkrefte eller bekrefte mulige diagnoser. Syns hun fortjener er utredning nå. Hun er ikke til plage for noe, bare seg selv❤️ Anonymkode: abea6...840 Håper dere snart finner årsaken til problemene og hun får hjelpen hun fortjener. ♥️ Anonymkode: 38598...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet onsdag kl 01:26 #44 Del Skrevet onsdag kl 01:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min datter går konstant på tå. Er nå 10 år. Har vært på begynnende utredning for adhd for ca to år siden. Bup ville ikke fortsette utredning, siden hun er så smart, får med seg mye med utrolig dårlig konsentrasjon. Dessuten har hun venner og hun lager ikke problem for andre elever. Lærer sier nå at konsentrasjon er veldig dårlig og hun må hele tiden settes i gang. Tror lærer ønsker en utredning Bup sa at døren ikke var stengt da de avsluttet sist og at hun enkelt vil komme inn igjen. Tror egentlig de tror hun har adhd, men siden hun har klart seg så bra så ville de ikke utrede da. Hun går som sagt på tå, hele tiden, og ingen øvelser får henne ned på hæl. Er visst typisk for adhd og autisme. Anonymkode: abea6...840 Når du sier hun går konstant på tå, mener du da fysisk? I så fall: Google Liv Larsen Stray, det er forsket på muskulære regulerings vansker ved ADHD på Sørlandet sykehus, veldig interessant. Hilsen en som har gått på tærne siden jeg lærte å gå. Og helt seriøst: nesten ingen vet om dette, har kunnskap om det. Selv ikke erfarne fagfolka som utreda meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 01:36 #45 Del Skrevet onsdag kl 01:36 Ninaen skrev (4 minutter siden): Når du sier hun går konstant på tå, mener du da fysisk? I så fall: Google Liv Larsen Stray, det er forsket på muskulære regulerings vansker ved ADHD på Sørlandet sykehus, veldig interessant. Hilsen en som har gått på tærne siden jeg lærte å gå. Og helt seriøst: nesten ingen vet om dette, har kunnskap om det. Selv ikke erfarne fagfolka som utreda meg. Hun har jeg lest om og har faktisk lyst at hun en gang så på henne siden vi bor på sørlandet😊Hun går på tå fysisk hele tiden, hun klarer ikke gå med flat fot. Hun går også på tå i sko, så å finne sko til henne er ikke bare bare. Hun nekter feks gå i noe form for vintersko, så det blir docboots hele vinteren. Men går du fremdeles på tå og har du adhd om jeg kan spørre? Anonymkode: abea6...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 01:37 #46 Del Skrevet onsdag kl 01:37 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Håper dere snart finner årsaken til problemene og hun får hjelpen hun fortjener. ♥️ Anonymkode: 38598...1ee Tusentakk❤️💕 Anonymkode: abea6...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 01:46 #47 Del Skrevet onsdag kl 01:46 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har barn med adhd i familien, og der gikk de et par runder også privat før de fikk bekreftet diagnose. Det endte med medisinering, og det er egentlig det. I deres tilfelle hjelper det, men det er klassiske symptomer som «mark i kroppen» og store konsentrasjonsproblemer. Skolen forespurte utredning ettersom barnet falt bakpå. Til denne typen problemer hjelper medisiner bra. Utover det er det ikke mye «verktøy» til hjelp. Det er ikke et pakkeforløp med terapi og samtaler. Det er generelle råd til de med adhd (riktig kosthold, nok søvn, redusert skjermtid, redusert sosiale medier, faste rutiner i hverdagen), men disse rådene kan i bunn og grunn hvem som helst følge. Så vet vi også at det er mange ting som forsterker adhd-symptomer som instanser ikke kan gjøre noe med. Min nevø opplevde et samlivsbrudd i en sårbar alder, og det har vært et høyt konfliktnivå mellom foreldrene. Det bidrar selvsagt til hans oppførsel. Kan jeg spørre konkret hva du ser for deg av hjelp dersom dere får bekreftet diagnose? Barnet er jo det samme, tross alt. Det høres ikke ut som et klassisk tilfelle for medisinering. Kanskje kontakte en privat psykolog for noen samtaletimer? Anonymkode: 77cec...784 Jeg fikk adhd diagnosen i godt voksen alder og kan bekfrefte denne. Det er liksom medisiner de kan tilby og thats it. Kurs, samtaler og videre undervisning må en finne ut av selv. TS, ut i fra det lille du har delt om datteren din så ser det ut som det er følelsesreguleringen hun sliter mest med. Dette kan ikke medisineres. Medisiner kan gjøre noe med (indre) uro og konsentrasjon, men ikke følelser og personlighet. Ville heller tenkt i baner lette personlighetsforstyrrelser på datteren din, men syns ikke noe om å sette slike stempel på barn. Med mindre det er alvorlige personlighetsforstyrrelser som fører til destruktiv adferd- til fare for sin egen og andres liv og helse. Når alt kommer til alt så er det graden av funksjonssvikt i hverdagen som avgjør hvorvidt barnet blir prioritert i psykisk helsevern. Å ikke kunne sitte stille på stolen og eller følge med på et eneste ord av det læreren sier i klasserommet kan være en sånn vesentlig funksjonssvikt. Da evner jo ikke barnet å lære noe og trenger kanskje medisiner for å få det til. En annen funksjonssvikt som være å aldri klare å sovne om natten innen rimelig tid som fører til søvnmangel og dårlig helse pga det. Om det først og fremst er følelser datteren din baler med er det rett og slett ikke grunnlag nok for utredning. Mangel på følelsesregulering kan skyldes så mangt. Fint at dere tar opp tema med Bup, men ville ikke hengt meg så mye opp i om det kan være adhd. Heller vær åpen for rådgiving ut i fra situasjonen her og nå. Hva syns feks Bup dere skal gjøre neste gang jenta får et hysterisk sinneanfall og kaster ting rundt seg? Still direkte spørsmål og dere vil nok få gode svar uavhengig av diagnose. Anonymkode: 5c4c0...a52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 01:53 #48 Del Skrevet onsdag kl 01:53 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg jobber i BUP og min erfaring er at det er mange useriøse private aktører der man nærmest kan kjøpe seg en diagnose uten at de utreder ordentlig. Skikkelig uetisk. Finnes sikkert gode private også, men akkurat adhd utredning har jeg dårlig erfaring med. Anonymkode: 7f11a...e45 Det er ikke tull en gang. Til og med i adhd Norge diskusjonsforum tipser folk hverandre om hvor en kan utredes privat og få diagnose på kortest mulig tid. Syns å huske noen snakket om et par timer bare. Til gjengjeld hører vi om folk som har fått diagnose ved å gå privat, men ikke fått godkjent diagnosen offentlig og dermed ikke fått resept på medisiner etterpå. Altså kanskje brukt over 30 000 kr på en utredning uten å kunne motta behandling offentlig. Set viser hvor lite seriøse mange er. Anonymkode: 5c4c0...a52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 02:01 #49 Del Skrevet onsdag kl 02:01 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg vil bare hjelpe henne til å få bedre selvtillit og lære å håndtere følelsene sine. Dette vil hun kunne få gå hjelp av ved å gå litt til psykolog. En del av terapien gikk ut på dette. Lære seg å kjenne igjen de ulike typer følelsene inni oss: Glede, tristhet, interesse, sinne, forakt, avsky, overraskelse. Hva disse følelsene får oss til å kjenne på i kroppen og hvordan det er greit å utrykke dem. Man trenger ikke en diagnose for å kunne ha nytte av sånn terapi. Verken barn eller voksne. Anonymkode: 5c4c0...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet onsdag kl 02:06 #50 Del Skrevet onsdag kl 02:06 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hun har jeg lest om og har faktisk lyst at hun en gang så på henne siden vi bor på sørlandet😊Hun går på tå fysisk hele tiden, hun klarer ikke gå med flat fot. Hun går også på tå i sko, så å finne sko til henne er ikke bare bare. Hun nekter feks gå i noe form for vintersko, så det blir docboots hele vinteren. Men går du fremdeles på tå og har du adhd om jeg kan spørre? Anonymkode: abea6...840 Har adhd, går fremdeles på tå, påvist spastisitet i både armer og ben, sliter også med mye smerter, finmotorikk i hender, stivhet i hofter, egentlig blitt verre med alderen. Klar forskjell da jeg begynte på ADHD-medisiner. Voksen da jeg fikk diagnosen. Send meg pm hvis du vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet onsdag kl 02:09 #51 Del Skrevet onsdag kl 02:09 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg fikk adhd diagnosen i godt voksen alder og kan bekfrefte denne. Det er liksom medisiner de kan tilby og thats it. Kurs, samtaler og videre undervisning må en finne ut av selv. TS, ut i fra det lille du har delt om datteren din så ser det ut som det er følelsesreguleringen hun sliter mest med. Dette kan ikke medisineres. Medisiner kan gjøre noe med (indre) uro og konsentrasjon, men ikke følelser og personlighet. Ville heller tenkt i baner lette personlighetsforstyrrelser på datteren din, men syns ikke noe om å sette slike stempel på barn. Med mindre det er alvorlige personlighetsforstyrrelser som fører til destruktiv adferd- til fare for sin egen og andres liv og helse. Når alt kommer til alt så er det graden av funksjonssvikt i hverdagen som avgjør hvorvidt barnet blir prioritert i psykisk helsevern. Å ikke kunne sitte stille på stolen og eller følge med på et eneste ord av det læreren sier i klasserommet kan være en sånn vesentlig funksjonssvikt. Da evner jo ikke barnet å lære noe og trenger kanskje medisiner for å få det til. En annen funksjonssvikt som være å aldri klare å sovne om natten innen rimelig tid som fører til søvnmangel og dårlig helse pga det. Om det først og fremst er følelser datteren din baler med er det rett og slett ikke grunnlag nok for utredning. Mangel på følelsesregulering kan skyldes så mangt. Fint at dere tar opp tema med Bup, men ville ikke hengt meg så mye opp i om det kan være adhd. Heller vær åpen for rådgiving ut i fra situasjonen her og nå. Hva syns feks Bup dere skal gjøre neste gang jenta får et hysterisk sinneanfall og kaster ting rundt seg? Still direkte spørsmål og dere vil nok få gode svar uavhengig av diagnose. Anonymkode: 5c4c0...a52 Problemer med følelsesregulering er noe som er svært vanlig ved adhd. For mange av oss blir det mye enklere med medisiner fordi effekten på «filter inn», uro i kropp og hode osv osv gjør at vi plutselig får kapasitet til å håndtere følelser bedre, og at ting går såpass mye saktere at man får bedre kontroll på det impulsive som igjen gir bedre regulering 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 02:14 #52 Del Skrevet onsdag kl 02:14 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mens dere venter på utredning så kan dere ta kontakt med kommunen, lavterskel der. Vet ikke om det finnes i alle kommuner, men her i Drammen har de Familieteam. Tenåringen min har en psykiatrisk sykepleier en gang i uka og de samtalene er så bra. Dama i Familieteam er ikke psykolog, men hun er så utrolig bra for tenåringen min. Ikke alltid man trenger dyre spykologer, noen ganger funker det helt fint med psykiatriske sykepleiere eller sosionomer. Har hørt flere som sier det samme. Lykke til videre for datteren din og resten av familien. ❤️ Anonymkode: 60c7a...454 Det er helt sant. Jeg gikk til helsesøster i faste ukentlige samtaler på vgs og der fikk jeg egentlig bedre terapi og hjelp enn noen av årene i psykiatrien til sammen! Anonymkode: 5c4c0...a52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:15 #53 Del Skrevet onsdag kl 04:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er også en grunn til at denne testen ikke er nevnt i DSM-5 eller ICD-11 som har kriteriene for å få diagnosen ADHD. Denne testen er ikke i de offisielle kriteriene for å få diagnosen ADHD. Det er nettopp fordi det er fullt mulig å ha ADHD selv om man gjør det bra på denne testen. Det er også mulig å gjøre det svært dårlig på denne testen og ikke ha ADHD. Så kan man sikkert spørre hvorfor den likevel brukes. Og jeg vil tippe det er at selv om den ikke kan si om noen har ADHD eller ikke så brukes testen som en del av en helhetsvurdering. På samme måte som vitnemålet fra skolen kan brukes som en del av en helhetsvurdering. Man kan ha gode karakterer og likevel ha ADHD og man kan ha elendige karakterer uten å ha ADHD så man kan ikke stille diagnosen utfra vitnemålet alene, men vitnemålet kan være et argument av en bred helhetsvurdering. Anonymkode: 38598...1ee Jeg har ikke sagt at dette er en test som er fasit på en adhd diagnose… kun du som diskuterer med deg selv her. Men den blir brukt av offentlige og private aktører sammen med andre kartleggingsverktøy av en grunn, og jeg regner med at psykiater gjorde en helhetsvurdering her med andre kartleggingsverktøy nevnt i DSM-5. Mitt eneste poeng her er at TS beskriver sin datter med et ikke-eksisterende impulskontroll og store konsentrasjonsvansker men likevel klarte hun testen. Hvis man har medfødte reguleringsvansker med så høy symptomtrykk over mange år så er nervesystemet ditt i høyspenning, og det er lite som er viljestyrt. Siden de med adhd har ulike nivå på sine vansker så skjønner jeg at noen «klarer» denne men likevel har adhd👍🏼 Anonymkode: 06c7c...a4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå