Gå til innhold

Legevakt eller prøve vente til torsdag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vondt i halsen og store, hovne mandler med hvitt belegg er ikke det samme. Noen av dere her inne altså..

Ring legevakten og spør. Vil de ha deg dit så dra dit, om ikke vent til torsdag. 

Anonymkode: 1ac7e...6fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Streptokokker i halsen er klassifisert som den vondeste halsinfekjonen man kan ha, av og til så kan det være så intenst at det gjør vondt bare å puste. Med mindre jeg hadde tatt mye antibiotika opp gjennom årene så hadde jeg dratt på legevakta og fått medisiner. Hadde aldri giddi/orka og ha de smertene der et sekund lengre enn jeg hadde behøvd.

Anonymkode: 97874...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Legevakta ville ha meg ned. Hadde streptokokker, med en peritonsillær abscess de måtte drenere. CRP var på 170… de var glad jeg ikke ventet til torsdag, kunne være farlig sa de! Det hadde ikke blitt bedre av seg selv. Det er også vondere enn jeg tror jeg ville gått med til torsdag. Da blir det en ekstra rolig nyttårsaften for meg. Uflaks at det skjedde rett utenom fastlegekontoret, for da hadde jeg såklart dratt dit istedet. Legen sa at har man påvist streptokokker og dårlig allmenntilstand, skal man alltid ha penicillin, for å unngå skader på hjertet. 

godt nyttår til alle :) 

Anonymkode: c5aef...790

• Liker 8
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du kom deg til legevakt, du blir nok raskt bedre.
Synes imidlertid det var rart at det utviklet seg drenasje-krevende abscess etter 1 dags sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snillOnkel skrev (17 minutter siden):

Synes imidlertid det var rart at det utviklet seg drenasje-krevende abscess etter 1 dags sykdom. 

Jeg også! Viser seg jeg har mandler med krypter i, har vært mye plaget med mandelstein og har tenkt det har vært dette frem til i går da det ble ordentlig vondt og belegg på begge. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snillOnkel skrev (45 minutter siden):

Helt enig. Det pleier å ta lengre tid. Men nå kan man jo skrive hva man vil på kg uten at noen får faktasjekket da. 

Anonymkode: 5645e...ba5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fikk vondt i halsen i går, tenkte jeg var forkjølet. Har nå typisk streptokokkinfeksjon. Store røde mandler med hvitt belegg, svært vondt ved svelging, høy feber, hoven utenpå halsen ved mandler og kjertler, ellers ingen tett nese osv. Legekontoret mitt er stengt. 

hva hadde dere gjort? 

Du skal ringe legevakten og spørre om du trenger lege, den som tar telefonen noterer det du sier, så eventuelt snakker med en lege, det er ikke slik at du skal bestemme om du trenger legevakt eller ikke, det gjør de. Ring en gang for mye enn for lite når du føler det skikkelig sjuk. Godt nytt år. 

Anonymkode: 5403d...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Streptokokker går oftest over av seg selv, tar bare en dag eller to lengre. Og det får du kanskje tilbake, i form av at du ikke bryter ned immunforsvaret med en antibiotikakur.

Anonymkode: 58532...8a3

Det stemmer ikke. Jeg hadde ofte streptokokk infeksjon for noen år siden. Hvis jeg ikke dro til lege raskt, vart det faktisk mye værre, og det tok lengre tid før antibiotika fungerte. Jeg måtte fjerne mandlene til slutt da jeg fikk det så ofte. 

Anonymkode: e221e...ecd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt enig. Det pleier å ta lengre tid. Men nå kan man jo skrive hva man vil på kg uten at noen får faktasjekket da. 

Det gjelder for dine innlegg og ;) Har ingen tro på at du har jobbet med "blant annet ØNH-pasienter i mer enn 20 år" som du selv hevder. Og hvis det skulle stemme er det isåfall skremmende hvor lite kunnskap du har.

Anonymkode: 386e0...700

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her. Legevakta ville ha meg ned. Hadde streptokokker, med en peritonsillær abscess de måtte drenere. CRP var på 170… de var glad jeg ikke ventet til torsdag, kunne være farlig sa de! Det hadde ikke blitt bedre av seg selv. Det er også vondere enn jeg tror jeg ville gått med til torsdag. Da blir det en ekstra rolig nyttårsaften for meg. Uflaks at det skjedde rett utenom fastlegekontoret, for da hadde jeg såklart dratt dit istedet. Legen sa at har man påvist streptokokker og dårlig allmenntilstand, skal man alltid ha penicillin, for å unngå skader på hjertet. 

godt nyttår til alle :) 

God bedring, og godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjelder for dine innlegg og ;) Har ingen tro på at du har jobbet med "blant annet ØNH-pasienter i mer enn 20 år" som du selv hevder. Og hvis det skulle stemme er det isåfall skremmende hvor lite kunnskap du har.

Nettopp. Uansett veldig uvanlig å dø av halsbetennelse. Gi meg gjerne fakta på det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...