Gå til innhold

Legevakt eller prøve vente til torsdag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor påstår du at jeg er hissig? Bare fordi jeg brukte et utropstegn? Har ikke sagt at det ikke er lov å lufte spørsmål, men når det gjelder akutt sykdom er det mye bedre å faktisk ta en telefon til de som kan hjelpe fremfor å spørre på nettet.

Anonymkode: ff03a...31f

Utropstegn er ganske hissig skriftlig kommunikasjon ja. Ønsker man ikke å fremstå hissig, bør man unngå det 😊

Utropstegn er ganske hissig skriftlig kommunikasjon ja. Ønsker man ikke å fremstå hissig, bør man unngå det.

Utropstegn er ganske hissig skriftlig kommunikasjon ja! Ønsker man ikke å fremstå hissig, bør man unngå det!

Se forskjellen. 

Anonymkode: 7538a...460

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Utropstegn er ganske hissig skriftlig kommunikasjon ja. Ønsker man ikke å fremstå hissig, bør man unngå det 😊

Utropstegn er ganske hissig skriftlig kommunikasjon ja. Ønsker man ikke å fremstå hissig, bør man unngå det.

Utropstegn er ganske hissig skriftlig kommunikasjon ja! Ønsker man ikke å fremstå hissig, bør man unngå det!

Se forskjellen. 

Ikke meg, men personlig så synes jeg smilefjesene er verst. Det ser så nedlatende ut. Ett utropstegn er helt greit. Mange utropstegn eller capslock, eller å sette opp tre nesten like setninger for å få frem et poeng, er hissig. 

Anonymkode: 729f3...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man i tvil så er det aldri feil og snakke med legevakta. Hadde selv en gang veldig vond hals. Dama på legekontoret mente det ikke hastet. Men etter snaut 2 dager uten bedring fikk jeg hastetime. Legen var sint på de i resepsjonen da det var alvorlig. Halsen var nesten tett. Fikk beskjed i etterkant og alltid få hastetime når jeg fikk vondt i halsen pga ting gikk fort. har selv ringt legevakt når jeg har hvert usikker. 

Anonymkode: bb3de...256

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe forsikring som man har gratis video konsultasjon? 
Man må ofte vente så lenge på legevakt, hadde heller ringt for eks nettlegevakt. 
Venta 4 timer på legevakt, når de endelig tok meg inn så hadde jeg CRP på over 200, så ble jeg sendt hjem. 
smertene ble verre og jeg  valgte da å ringe ambulanse. 
Høygravid og de fant ut på sykehuset at jeg hadde akutt blindtarmbetennelse, ble hasteoperert og det var nesten det gikk galt. 
Har mistet helt tilliten til legevakt. 

Anonymkode: 1d5dc...941

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Streptokokker går oftest over av seg selv, tar bare en dag eller to lengre. Og det får du kanskje tilbake, i form av at du ikke bryter ned immunforsvaret med en antibiotikakur.

Anonymkode: 58532...8a3

Man kan få blodforgiftning av streptokokkinfeksjon i halsen, og man kan faktisk også dø av dette. Å ta sjansen på at det går over av seg selv er ikke akkurat lurt.

Anonymkode: 386e0...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Man kan få blodforgiftning av streptokokkinfeksjon i halsen, og man kan faktisk også dø av dette. Å ta sjansen på at det går over av seg selv er ikke akkurat lurt.

Ingen voksne uten underliggende sykdommer dør i løpet av to dager med vondt i halsen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen voksne uten underliggende sykdommer dør i løpet av to dager med vondt i halsen. 

Du burde virkelig ikke gi medisinsk råd til folk du ikke kjenner. Du er farlig. 

Anonymkode: 2ee60...af3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet det er mulig siden jeg kjenner til slike tilfeller, så du må for all del vise kilder på at man ikke kan dø i løpet av to dager hvis man har en aggressiv type streptokokkinfeksjon, siden du mener det ikke er mulig altså ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Se det an… SELVSAGT! 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 88dc8...81c

Hva er problemet med å ta en telefon?

Anonymkode: bfc42...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du burde virkelig ikke gi medisinsk råd til folk du ikke kjenner. Du er farlig. 

Anonymkode: 2ee60...af3

Mye farligere å pøse på med antibiotika. Hørt om antibiotikaresistens?

Vi er på fjerde runde forkjølelse i år. Tenk om alle med barnehagebarn skulle løpt til legekontoret og smittet de som faktisk er syke. Er det rart legene er overbelastet hvis alle skal oppføre seg som hypokondere?  De fleste halsbetennelser skyldes virus og går over av seg selv.

Hvis det ikke er bedring i løpet av et par dager, så kan man vurdere å kontakte lege.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet det er mulig siden jeg kjenner til slike tilfeller, så du må for all del vise kilder på at man ikke kan dø i løpet av to dager hvis man har en aggressiv type streptokokkinfeksjon, siden du mener det ikke er mulig altså ;)

Okey, neste gang jeg har halsbetennelse, så ringer jeg legevakten og sier at jeg har så vondt i halsen at jeg tror jeg dør. Så får de seg en god latter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ringt legevakten og konferert dem. Har hatt streptokokker tre ganger, og to av gangene utviklet det seg til sepsis fordi jeg ikke dro til legen. Det gikk under 2 dager før jeg svevde mellom liv og død på sykehuset, og jeg har ingen underliggende sykdom.

Anonymkode: feb35...291

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ringt legevakta. Har de tid, så tar de deg inn. Utrolig vondt å gå sånn lenger enn man må (og det kan bli komplikasjoner, selv om det er sjelden).

Hadde ikke ventet til torsdag om jeg ikke måtte, for det der er så vondt.

Anonymkode: ba400...42f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde ringt legevakten og konferert dem. Har hatt streptokokker tre ganger, og to av gangene utviklet det seg til sepsis fordi jeg ikke dro til legen. Det gikk under 2 dager før jeg svevde mellom liv og død på sykehuset, og jeg har ingen underliggende sykdom.

Anonymkode: feb35...291

Det er merkelig så mange medisinske unikum det finnes på dette forumet. Har jobbet over 20 år i helsevesenet med bl.a. ØNH pasienter. Aldri opplevd at noen nesten har dødd av halsbetennelse, så veldig vanlig kan det ikke være. 

Anonymkode: 5645e...ba5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Se forskjellen. 

Enig med den andre, smilefjes er verre! Og man er ikke hissig bare fordi det brukes utropstegn…

Anonymkode: ff03a...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye farligere å pøse på med antibiotika. Hørt om antibiotikaresistens?

Vi er på fjerde runde forkjølelse i år. Tenk om alle med barnehagebarn skulle løpt til legekontoret og smittet de som faktisk er syke. Er det rart legene er overbelastet hvis alle skal oppføre seg som hypokondere?  De fleste halsbetennelser skyldes virus og går over av seg selv.

Hvis det ikke er bedring i løpet av et par dager, så kan man vurdere å kontakte lege.

Vondt i halsen grunnet forkjølelse, og vondt i halsen grunnet streptokokker er to forskjellige ting. Streptokokker er bakterier, ikke virus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legevakt. Og hvis de ber deg se det an, pass på å måle hvor mye væske du får i deg slik at du har oversikt. Ofte drikker man alt for lite siden det gjør så vondt å svelge, og da er det lett å bli dehydrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legevakten å hør. De kan nok svare best om du kan vente. God bedring! 

Anonymkode: b5338...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...