Gå til innhold

Voksen sønn gir blaffen i livet sitt, jeg føler meg mislykket som mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje gutten trives godt med tilværelsen sin? Det er ingen fasit på det gode liv. Og noen må jobbe i butikk også, de gjør en kjempejobb. 

Sålenge gutten er snill og grei, og ikke gjør noe galt ville jeg vært takknemlig for dette. Så kan dere jo gjerne snakke med ham om fremtidsplaner osv, men nå som han er voksen er dette noe han må finne ut av selv.

Anonymkode: e55f9...2b7

Ja, han sier han trives på jobb og har hyggelige kollegaer. 

Anonymkode: 5ec9b...a0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (7 timer siden):

Er hans eget liv og han som må jobbe for det han ønsker å få ut av livet sitt. Dere kan være der å støtte han men ellers blir resten hans valg. Pass på å ikke vis han at dere er misfornøyde med hans valg. 

Spør han om å bli med på ting og tang i deres verden: Svømming, treningssenter, turer i skog og mark, utdanning, jobb verden deres, kjæresteliv/dating, festing med venner, biljard, klatring, kino, konserter/festivaler, teater, mekking av biler, oppussing av bolig mm. 

Han vil ingenting annet enn å spille/se på tv. Det er det som bekymrer meg, han trener ikke, vil ikke være med på ting og har ingen kjæreste dater heller ikke. Litt usikker på om han har venner, men vet at han trives på jobb og en del av kollegaene er på hans alder. Han vil ikke prate om ting heller, svarer kort hvis vi stiller spørsmål rundt dette…

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet. Han har jo kommet seg ut og jobber. Vi alle kan ikke være akademikere. Hvis han er fornøyd med livet sitt så er det det viktigste tenker jeg. 

Anonymkode: e5c61...0d2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikk er ikke galt det, der er det lett å komme seg oppover om man legger inn en innsats selv. Spesielt i Kiwi og Rema1000. 

Ellers, har dere sjekket mulighetene for å ta fagbrev i butikkfag? Kanskje det kan være noe? 

Anonymkode: 4db76...5f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det hadde vært verre om han hadde bodd hjemme og ikke hadde hatt jobb. Han har nå jobb, bor for seg selv så han klarer seg jo. La han finne selv ut hva han vil. Om det er butikk så blir det det. 

Jeg var selv ferdig utdannet da jeg var 35. Jeg hadde da jobbet i butikk i 15 år før det, var ikke noe galt i det. 

Anonymkode: d7d29...44e

Det hadde definitivt vært mye verre om han bodde hjemme/navet/drev med dop osv. Det er positivt at han klarer seg og står på egne ben. Men føler likevel at det er noe som ikke stemmer… Kan han være deprimert?? Føler alle andre på hans alder jobber, studerer, har mange venner og ett veldig innholdsrikt liv. Det er litt bekymringsverdig i seg selv at han ikke vil annet enn å se på tv/spille på fritiden…

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

monican94 skrev (1 time siden):

hva syns han selv om livet sitt ? 

Tror ikke han reflekterer så mye over det. Livet er bare dra på jobb, så hjem å spille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er dette feil? Han har et bosted og en jobb, ingen store problemer med noe som du nevner. Lever et helt vanlig liv for å være en ung voksen. Må være slitsomt for ham med foreldre som aldri er fornøyd med ham 

Anonymkode: 78db5...796

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig nedlatende du er.

Anonymkode: 99f4a...bf9

Hvorfor er jeg nedlatende? Ser ikke ned på det å jobbe i butikk, men er bekymret for at sønnen min ikke utnytter potensialet sitt og har ingen interesserer. Han må gjerne jobbe i butikk hele livet hvis han vil. Men han har ingen interesser heller, vet ikke om han treffer folk, har ett sosialt liv utenom jobbingen. Bruker all sin fritid på spilling og tv, det er bekymringsverdig…

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken butikk jobber han i da? Kan han tenke seg å bli kjøpmann?

Anonymkode: cd965...d42

Dagligvarebutikk. Nei, han vil ikke det…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er jeg nedlatende? Ser ikke ned på det å jobbe i butikk, men er bekymret for at sønnen min ikke utnytter potensialet sitt og har ingen interesserer. Han må gjerne jobbe i butikk hele livet hvis han vil. Men han har ingen interesser heller, vet ikke om han treffer folk, har ett sosialt liv utenom jobbingen. Bruker all sin fritid på spilling og tv, det er bekymringsverdig…

Er det plutselig noe som skjedde når han var 26?

Anonymkode: cb4b4...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han jobber, ser på tv/spiller og det er alt han gjør.

Det høres veldig stusslig ut. Jeg hadde også vært litt lei meg om dette var livet til mitt barn. Har han ingen venner, hobbyer / aktiviteter eller annen sosial omgang med andre? 

Å jobbe i butikk er fint. Å ha bopel er fint. Men man ønsker da virkelig at barna skal få mer ut av livet enn bare det

Anonymkode: c3a08...72b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker all sin fritid på spilling og tv, det er bekymringsverdig…

Det er jo også en interesse. En du ikke deler og ikke forstår.

Anonymkode: 1201d...3c6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han jobber, bor for seg selv og forsørger seg selv? Snill og grei gutt? Synes det er ganske så bra, jeg. Du bør slutte å se ned på ditt eget barn. La ham være i fred 

Anonymkode: 026e2...8fa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (7 timer siden):

Du og pappaen er sivilingeniører med et svært hus med 4 bad, eller? 

Nei, ikke sivilingeniører, men har universitetsutdanning begge to. Og hus har de fleste på vår alder. Dette handler ikke om materielle goder, men om hvordan han kaster bort livet sitt med å spille/se på tv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (1 time siden):

Er dere sikker på at han gir blaffen i livet sitt, eller er det noe dere tror?

For meg høres det ikke ut som han gir blaffen i livet sitt. Ser ikke noe galt å bo lite, eller jobbe i butikk. Ser heller positivt på det. Han betaler leie. Han tjener penger. 

Har han stor gjeld dere bekymrer dere for? 

Han forteller vel ikke alt hva han gjør på til dere.

Ville slappet helt av

Han har ingen gjeld vi vet om. Men vet at hele lønna går med til husleie, mat (en del takeaway)  og andre småting. Han sparer ikke til bolig, selvom vi har snakket med han om å kjøpe egen bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger ikke alltid sammenlikne oppover, altså med andre som gjør ting bedre. Det er flott at han jobber, men ja, han er jo litt passiv for øvrig.

26 år er dog ingen alder, kanskje han bare er litt treg med å forstå at det er lurt å gjøre en innsats. Har han valgt minste motstands vei før i livet? Hadde han interesser før? Det går fint an å begynne utdannelsen i 30-årene, man lærer mye om seg selv og livet ved å jobbe noen år også. 

Anonymkode: d5779...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han vil ingenting annet enn å spille/se på tv. Det er det som bekymrer meg, han trener ikke, vil ikke være med på ting og har ingen kjæreste dater heller ikke. Litt usikker på om han har venner, men vet at han trives på jobb og en del av kollegaene er på hans alder. Han vil ikke prate om ting heller, svarer kort hvis vi stiller spørsmål rundt dette…

Men så lenge han er fornøyd. Har det noe å si? Jeg stortrives alene. Til mine foreldre store tortvilsslee.  Dem trives så godt med mye folk rundt seg. Jeg gjør ikke det. Men jeg er stor fornøyd med livet mitt jeg. For nok med det av jobb. Med å snakke med mye folk. Har ikke behov for det i fritiden min i tillegg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spilling" kan omfatte veldig mye, og en god del av det er skikkelig sosialt. Jeg var selv "gamer" da jeg var ung, og møtte mange utrolig flotte mennesker der - de beste vennene jeg har hatt noen gang, faktisk. Vi hadde det utrolig gøy sammen, både mens vi spilte og når vi møttes "i virkeligheten". Jeg endte opp med å gifte meg med en av dem.

Og så er det et stort spekter av "spilling" - og inkluderer også sånne som barna mine som elsker sjakk (utrolig nok), og mannen min som spiller rollespill der de sitter 5-6 personer rundt et bord og later som de sloss med drager i timesvis hver fredagskveld. At det skulle være så mye bedre å gå på en bar og drikke seg dritings skjønner jeg ikke. 

En butikkjobb innebærer også ofte en god del gåing og bæring, så hvis ikke sønnen din er veldig overvektig så føler han kanskje at han får nok trim i hverdagen uansett?

Anonymkode: 4d155...3b7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja. Jeg ser mye på tv. Liker alt som går på tv. Har bestandig likt det. Ser alt av filmer, serier. Dokumentarer. Så mye kunnskap du har får jeg høre. Hvilken utdannelse har du? Og når jeg «bare» har fagbrev så blir dem litt sånn å. Hm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...