Gå til innhold

Stadige skuffelser over kjæresten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvem sier at han ikke bidrar? Langt ifra lat. Han jobber hardt for at vi skal ha et liv der man ikke er avhengig av å jobbe langt oppi årene. Han vet jeg liker å dulle her hjemme og jobber utrolig my nettopp for at jeg skal få gjør det jeg drømmer om. Hvorfor dømme andre folk hvis jeg er lykkelig i mitt liv?!? Jeg har andre behov en det du kanskje har? Er det galt? Ingenting som er galt med han. Men folk er forskjellige. Og det må få lov til å være det å. 

Anonymkode: a1550...63a

Flott at du er fornøyd. Selv kunne jeg aldri verken hatt respekt for eller tent på en mann som satt på rumpa mens kona/kjæresten tok de tunge jobbene.

Anonymkode: 84366...d5b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må slutte å være så passiv aggressiv og forvente at han skal lese tankene dine.

Du må snakke direkte til ham, ingen hint. BE om hjelp!

Anonymkode: ff341...6b7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (10 timer siden):

Med slike fysiske utfordringer så er det enormt viktig og naturlig at man bor litt mer tilpasset så man slipper å måtte gjøre slike ting som å måke snø mm når man vet man ikke har helse til det. Dette er ens eget ansvar ikke alle andre sitt. 

Helt enig! Jeg har en nabo som bidrar minimalt med snømåking i vår felles oppkjørsel. Jeg har tatt opp dette ved flere anledninger, og årsaken er visstnok helserelaterte utfordringer. 

Jeg er funksjonsfrisk, så jeg har i utgangspunktet ingen problemer med å måke alt selv, men det er vanvittig irriterende når den andre parten ikke spør, men forventer at jeg holder oppkjørselen fri for snø. Jeg ble til og med spurt om jeg ikke hadde planlagt å kjøpe snøfreser snart, slik at denne naboen slapp unna all måking. 

Kan man ikke utføre nødvendige plikter eller vedlikehold, må man enten flytte eller betale noen for å gjøre det. 

Anonymkode: 8af61...e73

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken menn eller kvinner er tankelesere. Dere er begge voksne mennesker i et forhold. Vil du ha noe så må du si det!

Hvis han svarer "nei, jeg gidder ikke", da først har dere et problem! Ikke tidligere fordi du velger å hinte fremfor å kommunisere. 

Anonymkode: 90d5e...d3b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hverken menn eller kvinner er tankelesere. Dere er begge voksne mennesker i et forhold. Vil du ha noe så må du si det!

Enig, men samtidig er folk omtenksomme av ulik grad. Kanskje det i dette tilfellet er en som ønsker/trenger at den andre er mer omtenksom. Det er veldig greit å finne ut av hva man ønsker i en partner.

Anonymkode: 4f1ba...adf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Flott at du er fornøyd. Selv kunne jeg aldri verken hatt respekt for eller tent på en mann som satt på rumpa mens kona/kjæresten tok de tunge jobbene.

Han sitter aldri på rompa. Så slapp av. Jeg gjør ikke tunge jobbene. Kun når jeg ønsker det selv. Han gjør alt jeg ber han om. Aldri fått ett nei. Selvfølgelig så skal jeg gjøre det får jeg til svar når jeg spør. Aldri sett han sur i de 25 årene vi har vært sammen. Så nei. Langt ifra lat. Men han vet ikke hva jeg trenger at han gjør. Så det er bare å spør. Han er ikke tankeleser. Men no handler ikke dette om meg. Det var kun et tips til ts om å kommunisere det hun trengt. Ikke tru at han var i hodet hennes. 

Anonymkode: a1550...63a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"han burde skjønne at.." 

Nei. Du må kommunisere det. 

Jeg får energi av å lage mat. Alene på kjøkkenet med et glass vin 🤩

Anonymkode: e10b7...487

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med flere andre her. Du kan ikke bli skuffet over at han ikke er tankeleser. "Jeg er spent på hvordan det skal gå" er ikke god kommunikasjon (som du selv etterspør i forholdet). Spør på en rett-frem og ordentlig måte hvis det er noe du vil ha.

Anonymkode: 66327...980

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Enig, men samtidig er folk omtenksomme av ulik grad. Kanskje det i dette tilfellet er en som ønsker/trenger at den andre er mer omtenksom. Det er veldig greit å finne ut av hva man ønsker i en partner.

Anonymkode: 4f1ba...adf

Men kjære vene, da må hun jo kommunisere at det er sånn hun vil ha det!! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Dette ble visst en heftig debatt, har ikke sjans til å svare alle. Ser at de fleste mener jeg burde spurt direkte, og i noen sammenhenger er jeg enig i at jeg kan gjøre det. Har også gjort det noen ganger ang andre ting, og det enkle sier han ja til, som å kjøpe med seg melk eller kjøre meg for å hente bil etter EU-kontroll f.eks. Men jeg spurte han om en litt tyngre jobb, ikke veldig tungt og absolutt ikke langvarig, men tungt nok til at jeg får vondt av å gjøre jobben. Han dro på det og sa ja, men har enda ikke gjort det, 3 måneder senere. Hvor mange ganger skal jeg spørre om samme sak da, tenker dere? 

Ang snømåking idag, så var det egentlig ikke noe jeg tenkte på før vi satt i samtalen og sjekket nyttårsværet sammen. Da jeg spontant sa at «huff, da må jeg til med å måke trappen hos mamma imorra, spent på hvordan det skal gå, sånn rett før nyttårskvelden.» «Mhm..» sa han bare. Jeg mener at en god kjæreste sier helt av seg selv at han selvfølgelig kan hjelpe med det. Han bor nært, det hadde vært null problem for han. 

Takk for svarene, vi kan godt avslutte her. Godt nytt år!

Anonymkode: f7868...94f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ts her. Dette ble visst en heftig debatt, har ikke sjans til å svare alle. Ser at de fleste mener jeg burde spurt direkte, og i noen sammenhenger er jeg enig i at jeg kan gjøre det. Har også gjort det noen ganger ang andre ting, og det enkle sier han ja til, som å kjøpe med seg melk eller kjøre meg for å hente bil etter EU-kontroll f.eks. Men jeg spurte han om en litt tyngre jobb, ikke veldig tungt og absolutt ikke langvarig, men tungt nok til at jeg får vondt av å gjøre jobben. Han dro på det og sa ja, men har enda ikke gjort det, 3 måneder senere. Hvor mange ganger skal jeg spørre om samme sak da, tenker dere? 

Ang snømåking idag, så var det egentlig ikke noe jeg tenkte på før vi satt i samtalen og sjekket nyttårsværet sammen. Da jeg spontant sa at «huff, da må jeg til med å måke trappen hos mamma imorra, spent på hvordan det skal gå, sånn rett før nyttårskvelden.» «Mhm..» sa han bare. Jeg mener at en god kjæreste sier helt av seg selv at han selvfølgelig kan hjelpe med det. Han bor nært, det hadde vært null problem for han. 

Selvsagt har du rett, ikke hør på disse damene som er sammen med sosialt inkompetente menn evt menn som gir blaffen i kjæresten sin.

Alle som bryr seg om den andre stiller opp og prøver å hjelpe der man kan, det gjelder forøvrig både kvinner og menn. Min mann og jeg  sier aldri «nå er det din tur å….», vi sier heller «sitt du, jeg gjør det».

I Norge finnes det dessverre en del «bønder» som aldri har blitt oppdratt til normal høflighet. De vet ikke hva det vil si å hilse, hjelpe, være oppmerksom, kort sagt SE andre. Jeg kunne aldri vært sammen med en sånn en. Du kan jo alltids forsøke å ta en samtale om dette med ham og se om det går opp et lys. Hvis ikke hadde jeg ikke villet bli i et sånt forhold.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig hadde det vært mest behagelig med noen som så dine behov og tilbød seg å hjelpe uten at du hadde behøvd å si noe, men han er den han er. Hvis du stadig blir skuffet over at han ikke er slik du ønsker deg... Er det ditt eller hans ansvar? Det er jo da på en måte du som skuffer deg selv. Det blir i alle fall ingen endring hvis du ikke greier å kommunisere det.

Har du sagt at du er skuffet over at han aldri tilbyr seg å hjelpe av seg selv? Forklart hvor viktig det er for deg i et forhold? At du ikke ser på han som en god kjæreste per i dag?

Angående hvor mange ganger man skal spørre om samme sak, jeg ville spurt noen ganger i uka frem til det var gjort. Etter to uker ville jeg nok sagt at det var dårlig gjort å si ja til noe man ikke tenker å gjøre.

Når du er så konfliktsky som dette så gjør du det veldig komfortabelt for han. Han trenger ikke gjøre noen ting, for han slipper jo unna med det.

Anonymkode: 66327...980

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke tankeleser.

Anonymkode: d8f72...def

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istedet for å være så passiv aggressiv så kunne du jo sagtcæ " huff, det melder så mye snø til nyttårsaften. Kan du bli med meg å måke trappen  mamma slik at jeg får henne med meg ut? " 

Slutt å komplisere ting. Vil du ha noe må du faktisk være såpass at du sier det. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skal ikke ta opp alt jeg er skuffet over i dette forholdet, men det gjelder i hovedsak mangel på empati, emosjonell nærhet, mangel på nær og god kommunikasjon, pluss at han aldri gidder å hjelpe til noe særlig, hverken med oppvask etter felles middager, eller sånt jeg sårt kan trenge hjelp med innimellom. Han tar ikke initiativ til noe sånt.

i dag og i natt kommer det veldig mye snø her jeg bor. Jeg skal hente min eldre mor i morgen ettermiddag, og der er det en lang trapp som må måkes før hun kan gå ut. Jeg sa til kjæresten min i dag at jeg er spent på hvordan det skal gå. Han vet at jeg har aktiv leddgikt i mange ledd, og store muskelsmerter i rygg, armer og skuldre. Han vet også at jeg skal stå hele dagen i morgen for å lage til nyttårsmiddag til storfamilien. Han skal til sin storfamilie, en 10 minutters kjøretur fra min mors bolig. Vi skal deretter møtes senere på kvelden.

Det jeg reagerer på, er at han ikke tilbydde seg å komme og hjelpe med snømåking utenfor hos min mor. Han lar meg altså styre med dette helt alene, selv om han vet hvor vond kroppen min vil bli av dette.

Er ikke dette rimelig spesielt og sært? Bør ikke en sterk og frisk kjæreste hjelpe til med sånt, når det er så enkelt for han, men så vondt for meg? Eller er det jeg som forventer for mye her? Han virker ikke å bry seg, han gidder bare ikke, så han lar være å si noe. Jeg er så skuffet, for endte gang. Det er sånne små situasjoner hele tiden.. jeg føler meg alene i dette forholdet, jeg føler ikke han er der for meg hverken på denne måten, eller emosjonelt. Oppgitt..

Du har jo skrevet masse om denne fyren før, er du enda sammen med ham?? Må vel nesten takke deg for at du holder ham vekk fra dating markedet så vi andre slipper å møte ham, men ærlig talt.. 

Anonymkode: 59e66...bdc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han er ikke tankeleser.

Anonymkode: d8f72...def

Du kan jo ikke bli skuffet  og forventet at han  skulle gjøre det? Mannen hadde  jo andre planer han også. Sorry  meg, men akkurat her så er du  litt  sær . 

Det kan være andre årsak til han ikke tilba seg,  kan hende han var opptatt,  stesset - eller etter noe annet  som gjorde han ikkr tok det hintet ditt .  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får vi konkludere med at du har en dårlig kjæreste, da? 

Anonymkode: fbc44...b35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel samme fyr som i fjor ikke ville hjelpe deg med å løfte de tunge greiene hjemme hos deg? Drit i dette og vær singel. 

Anonymkode: 59e66...bdc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Istedet for å være så passiv aggressiv så kunne du jo sagtcæ " huff, det melder så mye snø til nyttårsaften. Kan du bli med meg å måke trappen  mamma slik at jeg får henne med meg ut? " 

Slutt å komplisere ting. Vil du ha noe må du faktisk være såpass at du sier det. 

Enig. 

Jeg har en del familiemedlemmer som kan spørre på tilsvarende passiv aggressive måte." oh sukk, nå har det kommet mye snø som må måkes. Og jeg som har så vondt i ryggen.........." Jeg må innrømme at det får meg til å bli barnslig. Spør meg, så hjelper jeg gjerne. Men slutt å gi meg dårlig samvittighet for at jeg skal tilby meg. 

"Ja huff, det blir spennende å se hvor mye det har snødd ja. Også rett før nyttårsaften! " ville svart og sett sympatisk på deg 

Anonymkode: e10b7...487

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har du rett, ikke hør på disse damene som er sammen med sosialt inkompetente menn evt menn som gir blaffen i kjæresten sin.

Alle som bryr seg om den andre stiller opp og prøver å hjelpe der man kan, det gjelder forøvrig både kvinner og menn. Min mann og jeg  sier aldri «nå er det din tur å….», vi sier heller «sitt du, jeg gjør det».

I Norge finnes det dessverre en del «bønder» som aldri har blitt oppdratt til normal høflighet. De vet ikke hva det vil si å hilse, hjelpe, være oppmerksom, kort sagt SE andre. Jeg kunne aldri vært sammen med en sånn en. Du kan jo alltids forsøke å ta en samtale om dette med ham og se om det går opp et lys. Hvis ikke hadde jeg ikke villet bli i et sånt forhold.

Tusen takk for fint svar😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...