AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #21 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skal ikke ta opp alt jeg er skuffet over i dette forholdet, men det gjelder i hovedsak mangel på empati, emosjonell nærhet, mangel på nær og god kommunikasjon, pluss at han aldri gidder å hjelpe til noe særlig, hverken med oppvask etter felles middager, eller sånt jeg sårt kan trenge hjelp med innimellom. Han tar ikke initiativ til noe sånt. i dag og i natt kommer det veldig mye snø her jeg bor. Jeg skal hente min eldre mor i morgen ettermiddag, og der er det en lang trapp som må måkes før hun kan gå ut. Jeg sa til kjæresten min i dag at jeg er spent på hvordan det skal gå. Han vet at jeg har aktiv leddgikt i mange ledd, og store muskelsmerter i rygg, armer og skuldre. Han vet også at jeg skal stå hele dagen i morgen for å lage til nyttårsmiddag til storfamilien. Han skal til sin storfamilie, en 10 minutters kjøretur fra min mors bolig. Vi skal deretter møtes senere på kvelden. Det jeg reagerer på, er at han ikke tilbydde seg å komme og hjelpe med snømåking utenfor hos min mor. Han lar meg altså styre med dette helt alene, selv om han vet hvor vond kroppen min vil bli av dette. Er ikke dette rimelig spesielt og sært? Bør ikke en sterk og frisk kjæreste hjelpe til med sånt, når det er så enkelt for han, men så vondt for meg? Eller er det jeg som forventer for mye her? Han virker ikke å bry seg, han gidder bare ikke, så han lar være å si noe. Jeg er så skuffet, for endte gang. Det er sånne små situasjoner hele tiden.. jeg føler meg alene i dette forholdet, jeg føler ikke han er der for meg hverken på denne måten, eller emosjonelt. Oppgitt.. Anonymkode: f7868...94f Det er en intelligenstest.. Anonymkode: 3dd15...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 31. desember 2024 #22 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Altså, nå må kvinnfolk snart lære seg at menn ikke gjør husarbeid. Sånn er det bare, og sånn vil det alltid være. Anonymkode: f23c7...3f6 Det er feil. Ordentlige menn skjønner at de også må bidra. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #23 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså, nå må kvinnfolk snart lære seg at menn ikke gjør husarbeid. Sånn er det bare, og sånn vil det alltid være. Anonymkode: f23c7...3f6 Uansett om man har utdaterte holdninger som dette, så ville jeg satt snømåking på "mannejobb"-kontoen, og ikke på "husarbeid"-kontoen. Anonymkode: 63fa9...39e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #24 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan jeg spørre hvordan han viser empati? Jeg tror min kjæresten også har empati, men klarer ikke kunsten å vise det, vet ikke hva han skal si, eller hvordan vise det på andre måter. Nå dreier dette seg om noe helt annet enn den snømåkingen da, men jeg var bare nysgjerrig😊 Anonymkode: f7868...94f Empati er jo å klare å se andre sine følelser. Det gjør han. Han snapper opp med en gang det er noe og da spør han. Er det noe jeg kan gjøre for deg? Er det noe jeg kan lette dagen din med? Men han forstår jo ikke hva jeg trenger uten at han spør. Nettopp det med snømåkingen som er i dette tilfelle til ts. Det må jeg kommunisere om. Man klarer jo å lese følelser og slik. Men man trenger ikke å forstå hva som skal til uten at man snakker om det. Jeg er for kommunikasjon. Man må lære seg å snakke. Ikke bare tru at andre folk er i hodet på hverandre. Han svarer aldre nei når jeg spør om noe. Men han er veldig på å gjøre meg selvstendig. At jeg ikke skal bli avhengig av han. Og det er jeg ikke. Han vet at hvis det skjer noe med han så klarer jeg meg utmerket godt. Og dette gjenspeiler til våre døtre også. Dem er veldig selvstendig. Anonymkode: a1550...63a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 31. desember 2024 #25 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså, nå må kvinnfolk snart lære seg at menn ikke gjør husarbeid. Sånn er det bare, og sånn vil det alltid være. Anonymkode: f23c7...3f6 Ja, derfor bør hun få hue ut av rævva og gå. Menn som er så udugelige fortjener ikke å leve godt med deg. Nyte godt av alt du gjør. Han er ikke glad i deg nok ts til at han gidder å stå på for deg uansett hva det må være 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #26 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså, nå må kvinnfolk snart lære seg at menn ikke gjør husarbeid. Sånn er det bare, og sånn vil det alltid være. Anonymkode: f23c7...3f6 La meg gjette.....du er singel? Jeg spår at du kommer til å forbli det også. Menn med slike holdninger har ingen ting å tilby en kvinne i 2024, snart 2025. Du lever i fortiden. Anonymkode: 2c1cb...9fb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #27 Del Skrevet 31. desember 2024 Hvor langt er det fra der han bor til din mor? Eller mente du at han burde tilbydd seg stoppe for å måke snø og bli svett på vei til selskapet? Både jeg og kjæresten min foretrekker få tatt oss en dusj etter snømåking, før vi kler på oss finklærne for å dra i selskap. Anonymkode: 700d0...29d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #28 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Altså, nå må kvinnfolk snart lære seg at menn ikke gjør husarbeid. Sånn er det bare, og sånn vil det alltid være. Anonymkode: f23c7...3f6 Unnskyldningen er som regel at «jeg klipper gress og skifter hjul og måker snø». Problemet til ts er at denne mannen ikke måker snø, så hvordan tenker du at din kommentar er relevant? Anonymkode: a4b22...fbc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marai Skrevet 31. desember 2024 #29 Del Skrevet 31. desember 2024 Kålrota skrev (4 timer siden): Nei. Du må ikke bare anta at andre mennesker forstår dine tanker og hensikter. Du kommuniserer som et barn! Spør rett ut. Hvis han da nekter, er han lite å samle på. Jeg støtter denne her faktisk! 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #30 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg skal ikke ta opp alt jeg er skuffet over i dette forholdet, men det gjelder i hovedsak mangel på empati, emosjonell nærhet, mangel på nær og god kommunikasjon, pluss at han aldri gidder å hjelpe til noe særlig, hverken med oppvask etter felles middager, eller sånt jeg sårt kan trenge hjelp med innimellom. Han tar ikke initiativ til noe sånt. i dag og i natt kommer det veldig mye snø her jeg bor. Jeg skal hente min eldre mor i morgen ettermiddag, og der er det en lang trapp som må måkes før hun kan gå ut. Jeg sa til kjæresten min i dag at jeg er spent på hvordan det skal gå. Han vet at jeg har aktiv leddgikt i mange ledd, og store muskelsmerter i rygg, armer og skuldre. Han vet også at jeg skal stå hele dagen i morgen for å lage til nyttårsmiddag til storfamilien. Han skal til sin storfamilie, en 10 minutters kjøretur fra min mors bolig. Vi skal deretter møtes senere på kvelden. Det jeg reagerer på, er at han ikke tilbydde seg å komme og hjelpe med snømåking utenfor hos min mor. Han lar meg altså styre med dette helt alene, selv om han vet hvor vond kroppen min vil bli av dette. Er ikke dette rimelig spesielt og sært? Bør ikke en sterk og frisk kjæreste hjelpe til med sånt, når det er så enkelt for han, men så vondt for meg? Eller er det jeg som forventer for mye her? Han virker ikke å bry seg, han gidder bare ikke, så han lar være å si noe. Jeg er så skuffet, for endte gang. Det er sånne små situasjoner hele tiden.. jeg føler meg alene i dette forholdet, jeg føler ikke han er der for meg hverken på denne måten, eller emosjonelt. Oppgitt.. Anonymkode: f7868...94f Enig med deg. Men skjønner ikke hvorfor du ikke sier rett ut: jeg skal hente mor i morgen og siden det er kommet så mye snø, hjelper du meg å måke trappen ? han har kanskje ikke voldsomt lyst og tenker at så lenge du ikke spør så kan han snike seg unna uten at du blir såret. Anonymkode: 901a2...5d3 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #31 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvor langt er det fra der han bor til din mor? Eller mente du at han burde tilbydd seg stoppe for å måke snø og bli svett på vei til selskapet? Både jeg og kjæresten min foretrekker få tatt oss en dusj etter snømåking, før vi kler på oss finklærne for å dra i selskap. Anonymkode: 700d0...29d Herregud, han skal jo til sin familie! Han kan dra i vanlige klær, og ta med seg finstasen og hoppe i dusjen hjemme hos sin familie. Eller hos mor til ts. Løsninger dere, det finns. Anonymkode: 901a2...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #32 Del Skrevet 31. desember 2024 Folk vokser opp i forskjellige familier og blir vant til litt forskjellige ting. Har man vokst opp i en familie hvor det ikke er en kultur rundt det å tilby hjelp med mindre man blir spurt, så er det ikke nødvendigvis noe som kommer automatisk når man er voksen. Da må man først bli bevisst på det, også må man trene på det. Og, har man vokst opp i en familie hvor man lærer at man skal være passiv aggressiv, og nåde den som ikke er tankeleser, så er det også vanskelig å snu når man blir eldre. Ts, du må bruke ordene dine. Han er ikke tankeleser. Spør han rett ut om han ikke kan hjelpe med å kjapt måke trappene til din mor. Da finner du ut om han faktisk er hjelpsom men litt fjærn, eller om han er tiltaksløs og ikke bryr seg om å gjøre småting for sine nærmeste. Etter nyttår så setter du deg ned med ham og beklager at du er passiv aggressiv og forventer at han skal kunne lese tankene dine og automatisk vite hvilke behov du har. Fortell han at du skal bli flinkere til å kommunisere. Deretter forteller du han at det plager deg at han ikke er flinkere til å tilby hjelp. Det får deg til å føle at han ikke bryr seg. Ut i fra denne samtalen (og eventuelt om det blir endringer eller ikke i ettertid), så vil du ha nok informasjon til å ta et valg om du skal fortsette forholdet eller bryte. Anonymkode: 5eb8e...425 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #33 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min mann tenker ikke sånn. Jeg må spørre om hjelp. Han har utrolig mye empati fordi. Men det kommer ikke naturlig for han at jeg tenker at jeg skal ha hjelp fra han. Anonymkode: a1550...63a He he, hvis han «har utrolig mye empati» men ikke helt naturlig ikke bare bidrar, men GJØR uten å måtte bli spurt - hva er i veien med ham da? Ble han aldri oppdratt? Anonymkode: 84366...d5b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #34 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg spurte ikke direkte, jeg syns en sterk og frisk mann bør tilby hjelp når kjæresten sier hun gruer seg til snømåking pga vond kropp. Spesielt på selveste nyttårsaften når hun har stått hele dagen over grytene, og skal prøve å få en fin kveld oppi det hele. Anonymkode: f7868...94f Jeg må også si at om din måte å ikke spørre direkte, er å hinte til at det er så vondt for deg, bu og hu. Så kan jeg forstå at han kanskje er lei. Du har leddgikt, du er ikke lam. Det går an å spørre direkte på en hyggelig måte, å si at om han ikke har mulighet så skal du alltids få det til selv. Jeg tipper det er det han mener med «avhengig» at du skal bli mer og mer inaktiv pga din leddgikt. Jeg vet leddgikt kan være vanvittig smertefullt, men aktivitet og trening er viktig for å unngå funksjonstap. Ikke la han bli en hvilepute for alt fysisk. Selv om jeg mener at i denne situasjonen burde han hjelpe deg, mtp du skal stå hele dagen å lage mat og dere skal feire nyttår. Ikke hyggelig å bli sengeliggende i smerter da. men til vanlig, så syns jeg du bør ta litt snømåking, dere kan jo gjøre det sammen også. Anonymkode: 901a2...5d3 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #35 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Empati er jo å klare å se andre sine følelser. Det gjør han. Han snapper opp med en gang det er noe og da spør han. Er det noe jeg kan gjøre for deg? Er det noe jeg kan lette dagen din med? Men han forstår jo ikke hva jeg trenger uten at han spør. Nettopp det med snømåkingen som er i dette tilfelle til ts. Det må jeg kommunisere om. Man klarer jo å lese følelser og slik. Men man trenger ikke å forstå hva som skal til uten at man snakker om det. Jeg er for kommunikasjon. Man må lære seg å snakke. Ikke bare tru at andre folk er i hodet på hverandre. Han svarer aldre nei når jeg spør om noe. Men han er veldig på å gjøre meg selvstendig. At jeg ikke skal bli avhengig av han. Og det er jeg ikke. Han vet at hvis det skjer noe med han så klarer jeg meg utmerket godt. Og dette gjenspeiler til våre døtre også. Dem er veldig selvstendig. Anonymkode: a1550...63a Han høres lat ut. Anonymkode: 84366...d5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #36 Del Skrevet 31. desember 2024 Enten må du akseptere at han ikke er en sånn person som kan forutse andres ønsker, og også ønsker å gjøre noe med det. Eller så må du finne deg en annen partner som har disse kvalitetene. Så fint din nåværende hjalp deg til å se dette behovet ditt i en partner. Eller så kan du snakke med partneren din og håpe han ønsker å lære seg å bli en sånn person du helst vil ha. Eller så kan du lukke øya og gråte inni deg. Og bare holde ut, eller undetrykkke egne behov og ønsker. Anonymkode: 4f1ba...adf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #37 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg er kvinne, men kan personlig ikke fordra hinting. Hvis noen vil at jeg skal gjøre noe, så spør meg rett ut. Anonymkode: 2ee6f...886 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #38 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): He he, hvis han «har utrolig mye empati» men ikke helt naturlig ikke bare bidrar, men GJØR uten å måtte bli spurt - hva er i veien med ham da? Ble han aldri oppdratt? Anonymkode: 84366...d5b Hvem sier at han ikke bidrar? Langt ifra lat. Han jobber hardt for at vi skal ha et liv der man ikke er avhengig av å jobbe langt oppi årene. Han vet jeg liker å dulle her hjemme og jobber utrolig my nettopp for at jeg skal få gjør det jeg drømmer om. Hvorfor dømme andre folk hvis jeg er lykkelig i mitt liv?!? Jeg har andre behov en det du kanskje har? Er det galt? Ingenting som er galt med han. Men folk er forskjellige. Og det må få lov til å være det å. Anonymkode: a1550...63a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #39 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han høres lat ut. Anonymkode: 84366...d5b Langt ifra lat. Lell om han høres ut som det i det lille du leser om han. Anonymkode: a1550...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #40 Del Skrevet 31. desember 2024 Du skal lage middag til en stor familie? Jeg antar at flesteparten der er i slekt med din mor? Er det virkelig ingen av dine middagsgjester som kan måke og hente din mor som takk for at de kommer til dekket bord? Anonymkode: 136ba...184 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå