Gå til innhold

Når og hvor starter 3. verdenskrig?

Stina234

Anbefalte innlegg

Tja vanskelig og si det skjer så mye rart for tiden for alt vi vet kan vi være midt i den ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sportydame skrev (På 31.12.2024 den 16.09):

Forhandlingene starter på nyåret - Ukraina må nok belage seg på å gi fra seg et par områder, der russerne har gjenoppbygget samfunnet og gitt innbyggerne russiske pass - det jeg er skeptisk til er Vestens vilje til å drepe mange hundretusener ved å donere våpen til å fortsette krigen - så lenge de ikke trenger å delta fysisk selv.

Tror ikke mange nordmenn hadde giddet å risikere livet sitt ved fronten i Ukraina - men å sitte på tribunen og betale for å se på andre som dreper hverandre det er liksom helt greit.....heldigvis har Biden allerede gått i glemmeboka, tross at han fortsatt er sittende president i USA.

Dette fordrer jo at Putin kommer til forhandlingsbordet. Hvorfor skal de forhandle når de har hatt jevn suksess på hele østfronten i snart ett år?

Den nye offensiven inn i Kursk, atter en gang, krever enorme ressurser fra Ukrainas side - ressurser de egentlig ikke har, når man ser på mengden tapt territorier siste året.

Merk, jeg sier ikke at Putin ikke kommer til å starte forhandlinger, men jeg sier at det ikke er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (2 minutter siden):

Den nye offensiven inn i Kursk, atter en gang, krever enorme ressurser fra Ukrainas side - ressurser de egentlig ikke har, når man ser på mengden tapt territorier siste året.

Russland på den andre siden, må belage seg på Nord-Korea for både soldater og ammunisjon. I tillegg til at de må benytte seg av tankser fra 60 tallet fordi alt annet er ødelagt. 

52881685515_7ae01313d2_b.thumb.jpg.2bfc41ab478f57d0a940b68f1e880bdd.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (1 time siden):

Russland på den andre siden, må belage seg på Nord-Korea for både soldater og ammunisjon. I tillegg til at de må benytte seg av tankser fra 60 tallet fordi alt annet er ødelagt. 

52881685515_7ae01313d2_b.thumb.jpg.2bfc41ab478f57d0a940b68f1e880bdd.jpg

Jeg ser ikke hvordan dette endrer det faktum at de har hatt enorm framgang siden Avdijivka falt.

Økonomien til Russland er smertefull for folk, inflasjonen er heftig og de klarer ikke opprettholde tidligere rekrutteringstall. De har hatt enorme tap i både materiell og menn. Men de vinner krigen. De har vesentlig bedre forutsetninger for å tåle effektene av en utmattelseskrig, som krigen har vært i ~1.5 år.

Misforstå meg rett: Jeg vil at Ukraina skal vinne. Jeg vil at Russland skal trekke seg tilbake av alt okkupert territorium, inklusive Krimhalvøya. Jeg vil at Russland skal ta ansvar og betale for oppbyggingen av Ukraina.

Det jeg sier er at det ikke er sikkert at Russland kommer til møte til forhandlinger, fordi de faktisk vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (5 minutter siden):

Jeg ser ikke hvordan dette endrer det faktum at de har hatt enorm framgang siden Avdijivka falt.

Økonomien til Russland er smertefull for folk, inflasjonen er heftig og de klarer ikke opprettholde tidligere rekrutteringstall. De har hatt enorme tap i både materiell og menn. Men de vinner krigen. De har vesentlig bedre forutsetninger for å tåle effektene av en utmattelseskrig, som krigen har vært i ~1.5 år.

Misforstå meg rett: Jeg vil at Ukraina skal vinne. Jeg vil at Russland skal trekke seg tilbake av alt okkupert territorium, inklusive Krimhalvøya. Jeg vil at Russland skal ta ansvar og betale for oppbyggingen av Ukraina.

Det jeg sier er at det ikke er sikkert at Russland kommer til møte til forhandlinger, fordi de faktisk vinner.

Hvordan vinner de krigen uten forhandlinger da? Hva er definisjonen på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (3 minutter siden):

De har ikke hatt enorm fremgang. De har klart å ta noe små steder men som har kostet 1000-1500 liv per dag. Bortsett fra det har frontene vært statiske. 

Sitat

Men de vinner krigen. De har vesentlig bedre forutsetninger for å tåle effektene av en utmattelseskrig, som krigen har vært i ~1.5 år.

Det er ingen ting som tilsier at de vinner.  Det eneste håpet Russland har er at vesten stanser støtten. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lady90 skrev (5 minutter siden):

"Russia’s gradual, grinding advance in parts of Ukraine’s eastern region of Donetsk succeeded in wresting away 4,168 sq km (1,609 square miles) of fields and abandoned villages in 2024 – equivalent to 0.69 percent of the country."

Så Russland vinner vel når de har tatt over HELE Ukraina - som med dette tempoet skjer om omtrent 100 år. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggdyret skrev (3 minutter siden):

"Russia’s gradual, grinding advance in parts of Ukraine’s eastern region of Donetsk succeeded in wresting away 4,168 sq km (1,609 square miles) of fields and abandoned villages in 2024 – equivalent to 0.69 percent of the country."

Så Russland vinner vel når de har tatt over HELE Ukraina - som med dette tempoet skjer om omtrent 100 år. 

Og lenge før det går den elendige staten konkurs. Det er grenser for lenge russerne godtar stigende priser og en krig som koster et par russiske soldaters  liv pr kvadratmeter stjålet ukrainsk territorium.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (39 minutter siden):

De vinner den foreløpig på slagmarken.

000VF000 skrev (38 minutter siden):

De har ikke hatt enorm fremgang. De har klart å ta noe små steder men som har kostet 1000-1500 liv per dag. Bortsett fra det har frontene vært statiske. 

Det er ingen ting som tilsier at de vinner.  Det eneste håpet Russland har er at vesten stanser støtten. 

De har tatt over områder som skulle ha grundige forsvarsverk. Avdijivka hadde holdt siden 2014. I oktober og november tok de 1335 kvadratkilometer. Altså en tredjedel av totale områder tatt på to måneder. En hastighet de ikke har hatt siden starten av invasjonen.

Veggdyret skrev (32 minutter siden):

Jeg vet ikke om dere har mye erfaring fra militær doktrine og historie, men i en utmattelskrig har man ikke en lineær framgang. Det starter i det små, og når man først får gjennombrudd går det hurtig. Slik vi har sett at offensiven i øst har eskalert etter Avdijivkas fall og spesielt mot høsten.

Ukraina har den mest risikable posisjonen de har hatt siden starten av invasjonen nå, spesielt med sin egen offensiv inn i Kursk, hvor logistikken er ekstremt vanskelig og spesielt mtp evakuering av sårede.

Krig er ikke enkelt. Det er ikke gitt at Russland kommer til forhandlingsbordet. Selv om man heier på Ukraian må man også se nøktern på den vanskelige posisjonen de er i, spesielt siden Russland har klart å opprettholde rekrutteringen tilsvarende tap, mens Ukraina ikke er i nærheten av å kunne dekke opp tapene sine. Det er jo knapt rullering på troppene i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland har nå alle kjennetegn på å være en ekte røverstat, og det er viktig at uansett fredsløsning at de ikke får sjansen til å bygge seg opp igjen, for da vil de gjenta stuntet sitt i forhold til andre land. 

Det vet nok de fleste land, at Russland nå er en æresløs pariastat man verken kan stole på eller gjenoppta normale forbindelser med før etter at Putin-gjengen er styrta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...