Gå til innhold

Alkohol/rus på nyttårsaften- dere som har 16-17 åringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har lik tilnærming som deg ts. Synes ikke det er greit at de drikker før de er 18, men vet at det skjer, og da vil vi heller vite om det. Snakker om viktigheten av å ikke drikke for mye og at de tar kontakt med oss hvis noe skulle skje. Vi sitter klare til å hente, så her blir det en rolig nyttårsaften, og sikkert en kamp om å klare å holde oss våkne til over midnatt. 😆

Vanskelig alder, skjønner at de vil være med venner men samtidig er det ikke noe kjekt når de drikker alkohol. Vår eldste var ikke en del av en fest-gjeng så det var mer behagelig for oss foreldre. Yngstemann er et annet kaliber..

Anonymkode: 47f41...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er tilgjengelig for å hente og jeg holder meg edru.

Vi har snakket mye om alkohol, om det å skulle gå hjem alene i kulda, at med sosiale medier så kan det være at ting man gjør i fylla legges ut på nett og ikke forsvinner, og at hun ALLTID kan ringe / komme hjem om det skulle skje noe eller at hun "bare" er full. 

Anonymkode: 74dc4...394

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad jeg ikke har det problemet. Eldste på snart 19 drikker ikke. Han skal med venner, men ingen av de drikker heller. Jeg kjører og henter.

To yngste på 15 er med oss ingen alkohol på noen hverken stor eller liten.

Anonymkode: 28ac9...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva er greit for dere med tanke på om arvingen drikker på nyttårsfest med venner?

Min 17-åring får ikke med alkohol hjemmefra, men jeg har jo skjønt at når de samles på fest så vil det være alkohol tilgjengelig. Jeg ønsker ikke at han skal drikke, men samtidig forstår jeg at det kan være vanskelig å være den eneste som sier nei. Så jeg har spurt om han kommer til å smake hvis det er alkohol der, og han sier at han vet ikke.

Vi har hatt en lang prat og jeg har gitt uttrykk for at jeg ikke synes det er greit å drikke før han er 18, men samtidig sagt at jeg syns det er verre med andre rusmidler/narkotika. Alkoholrusen er til en viss grad mer forutsigbart, men at det selvsagt ikke må overdrives. Han sier seg enig i dette, og jeg ønsker å stole på at han er ærlig når han sier at han ikke ville prøvd noen sterkere rusmidler.

Hvordan håndterer dere andre det med ungdommer under 18 som skal på nyttårsfest?

Anonymkode: 674ad...afe

Har dere ikke for flere år siden hatt praten om rusmidler, og den praten om bier og blomster hjemme hos dere?

For seint å begynne å prate med ungdommer som er nesten voksne.

Anonymkode: 18750...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var fikk de ikke med alkohol. De viste at vi ikke ønsket de drakk før de ble 18. Men de fikk å vite at de skulle ringe hvis det var noe. Og at vi ikke ble sinte så lenge de ikke drakk seg dritings. Som oftest kjørte vi eller et annet foreldrepar av venner dem ditt de skulle. Ofte var og foreldrene til den de var hos hjemme når det var fest  satt enten i kjellerstua eller loftstue. Var kun en gang sønnen her kom hjem så vi så han var beruset  før han var 18. Jenta smakte første tur nå i jula da ho fylte 18. 

Vi ser her har ungdommen vært veldig på å passe på hverandre, altid har 2 vært edru tilfelle noe skulle skje. 

Bor på lite sted der de ikke blir noe særlig mer en 5 til 8 stk samlet.

Ser bare i dag sønnen drar på hytte med 4 kamerater og ene faren. Disse gutta er i alderen 20 til 23.

Jenta får venner på besøk her og blir 3 stk. 18 og 19 år

Anonymkode: 44b5f...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa at jeg ønsker at de ikke skal drikke alkohol før de er gamle nok. De får ikke alkohol av meg. Samtidig så ga jeg beskjed om at uansett hva/hvor/hvordan så kan du ringe hjem. Det blir ingen straff eller sint prat. Det viktigste er at du kommer trygt hjem. Praten tok vi senere og da uten pekefinger. Jeg har da vært på den alderen selv så jeg vet og skjønner. 

Dette er noe ungene mine har satt stor pris på. Også når vi har snakket om det da de ble voksne. 

"Prisen" jeg betalte var å aldri drikke alkohol når tenåringen var på vift. For meg var det viktigst å være kjørbar. 

Anonymkode: a0967...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det er vanskelig ja. Her har 17,5åringen vært full (type drita) et par ganger, men heldigvis har han (dvs venner/venninner) vett nok til å ringe å bedt om å bli henta. Dette er selvsagt drikke han har fått fra kompiser, og ikke fått ifra oss. Selv er jeg faktisk usikker på hva som hadde vært best, å sende med så han HADDE noe, eller å gjøre som vi gjør nå; ikke sende med, og så tar han sprit ifra andre.. Anyway, han vet at vi er tilgjengelige hvis/når det går galt, det tenker jeg er det viktigste..

Anonymkode: 4af3d...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Fosen (Rissa) drikker vi sammen med ungdommene :D Herlig det! 

Anonymkode: 6de23...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 17-åring som er på fest (fyller 18 i mars). Får ikke noe med seg. Han fikk smake en slurk akevitt på julaften, likte det ikke. Drikker ikke brus så har til nå ikke drukket øl heller når han har vært borte.  Har sagt at det er dumt å drikke masse, men greit å smake.  Han har allerede erfaring med å ikke drikke brus som andre så ingen rynker på nesa over at han ikke vil ha øl.

Noen unge gjør alt for å tøffe seg, andre bryr seg ikke.  Finn ut hva det er med alkohol som frister. 

Anonymkode: 1c97d...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, hva er sterkere rusmidler? De fleste rusmidler er svakere enn alkohol, og de aller sterkeste finner du i et tungt rusmiljø, ikke på en fest for mindreårige.

Anonymkode: ba349...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre eldre ungdommer. Eldste er nå noen og tjue, drikker ikke og jeg tror oppriktig hen aldri har vært full. Hen har ingen interesse av det, og har avholds venner. Nr to og tre går på videregående. Den ene drikker, den andre ikke. Jeg må innrømme at jeg har kjøpt drikke ved noen få anledninger til den ene fra hen var 16,5-17år. Vi har veldig gode prater om at vi har tillit til at hen er ærlig med oss, hen skal alltid være med noen hen stoler på, skal aldri dra hjem alene, og at sprit er noe helt annet enn øl/vin/cider/smirnoff ice. Ring om det er noe. Uansett. Vi kan alltid hente, og det er alltid plass til overnatting på kjellerstua (det ligger ferdig dyne og pute med trekk på klart) 

Yngste går på ungdomsskolen og jeg tror  hen kommer til å smake om det tilbys. Der er vennegjengen noe helt annet enn for de tre andre, så vi stålsetter oss for de neste årene. Hen har jo søsken over 18, så hen får sikkert tak i drikke om hen prøver. Vi lar hen høre pratene vi har med de eldre søsknene, at vi skjønner at det blir drukket før man er 18, men at tøylene er slakke og man får gå på fester og overnatte borte fordi vi har åpen kommunikasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...