AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #161 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men det var lettere før når tradisjoner var mer like. Nå blir man påvirket fra øst og vest,før ble man bare påvirket av naboene. Anonymkode: 59004...53a Men de har aldri vært like ! Stor forskjell på by og land og rik og fattig. Skal love deg om rikingene fra 1910 hadde hatt tilgang til mye av dagens ting så hadde de nok kjørt på. Bare tenk gavepapir, hadde brukt noe annet enn gråpapir og dagens papir var tilgjengelig. Tenk på hva som begrenset ting. Tenk julekalender, det var gjerne papirkalender som nedtelling. Først nærmere 1960 når det var slutt på rasjonering kom sjokoladekalender og da begynte det å komme julekalender på tv. Ekstremt mange historieløse her som sier de sverger til tradisjoner uten å forstå hvorfor noe oppstår og hvorfor ikke før. Behovet for å herme andre og hvem man hermer kan man lett som andre viser knytte til navnet Harry. Men hva som er tradisjonelt, det kan man ikke helt ha monopol på for det har også endret seg. Vi går ikke i samme upraktiske klær og sko, har ikke samme upraktiske måter å lage mat på. Anonymkode: 6d600...efb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #162 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For meg handler det ikke om Harry eller hat. Det handler om at jeg er bekymret for folk sin evne til å "være i ting",her i jula, uten at de må haste videre til neste ting. Desember brukes til å pynte,bake og forberede. Forberede hva da? Forberede julaften og et par dager til? Mange nyter ikke "målet", ferdig forberedt jul før de haster videre. Leve i nuet og kjenne på nuet. Og så skjønner jeg ikke problemet med å komme hjem til julepynten hus selv om jobb og skole begynner. For meg gir det ro med røde duker og julelys når jeg kommer fra jobb. Da landet jeg ❤️ Så det handler om å forstå,ikke så mye akseptere. Å undre seg må være lov uten å få hele bondehæren etter seg vel? Anonymkode: 59004...53a Enig. Det er det som er så off med den nye "tradisjonen". Folk som pynter tidlig argumenterer med at de har opplading og stemningsbygning i desember, men det de lader opp til er jo bare et lite pifft, som er over på et par dager. Men det er jo feil at de lader opp. De spiser jo pinnekjøttet og de går på julebordene og de tømmer kakeboksen samtidig som de sier at de lader opp. Argumentasjonen er meningsløs, og det er jo fordi de har mistet skillet mellom forberedelsene og forventningen, og selve festen. Julefeiringen har blitt tom og tappet for mening. Jeg tenker at helt uavhengig av det religiøse, så er det mye sunn fornuft i den gamle tradisjonen med sitt fokus på ventetiden, fasten, og forberedelsene til den store festen. Moderne mindfulness i gammel innpakning rett og slett. Anonymkode: ee238...940 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #163 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig. Det er det som er så off med den nye "tradisjonen". Folk som pynter tidlig argumenterer med at de har opplading og stemningsbygning i desember, men det de lader opp til er jo bare et lite pifft, som er over på et par dager. Men det er jo feil at de lader opp. De spiser jo pinnekjøttet og de går på julebordene og de tømmer kakeboksen samtidig som de sier at de lader opp. Argumentasjonen er meningsløs, og det er jo fordi de har mistet skillet mellom forberedelsene og forventningen, og selve festen. Julefeiringen har blitt tom og tappet for mening. Jeg tenker at helt uavhengig av det religiøse, så er det mye sunn fornuft i den gamle tradisjonen med sitt fokus på ventetiden, fasten, og forberedelsene til den store festen. Moderne mindfulness i gammel innpakning rett og slett. Anonymkode: ee238...940 Det er jo over på et par dager? Det er to helligdager, så er det hverdag og jobb igjen. Anonymkode: a6a92...89e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #164 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Du skal ikke undervurdere fellesskapet som finns i felles tradisjoner og felles minner. Da finner man fort tonen og har noe å snakke om . De som vet de vet ❤️ Anonymkode: 59004...53a AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja,det syns jeg er trist. Det tar fra oss den fellesskapsfølelsen som binder oss sammen. Sånn er jeg og sånn er alle mine venner. Anonymkode: 59004...53a Du høres ut som om du tilhører en sekt. Hva om du treffer mennesker som har annen religion og dermed helt andre tradisjoner? Er du og vennene dine lite interesserte i å bli kjent med dem da? AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Enig. Det er det som er så off med den nye "tradisjonen". Folk som pynter tidlig argumenterer med at de har opplading og stemningsbygning i desember, men det de lader opp til er jo bare et lite pifft, som er over på et par dager. Men det er jo feil at de lader opp. De spiser jo pinnekjøttet og de går på julebordene og de tømmer kakeboksen samtidig som de sier at de lader opp. Argumentasjonen er meningsløs, og det er jo fordi de har mistet skillet mellom forberedelsene og forventningen, og selve festen. Julefeiringen har blitt tom og tappet for mening. Jeg tenker at helt uavhengig av det religiøse, så er det mye sunn fornuft i den gamle tradisjonen med sitt fokus på ventetiden, fasten, og forberedelsene til den store festen. Moderne mindfulness i gammel innpakning rett og slett. Anonymkode: ee238...940 Et godt eksempel på hvor snevert mange tenker. Her skjæres alle over en kam og puttes i en bås som er diktet opp. Hele denne debatten deres er jo bygd opp av masse stråmenn, så dere er egentlig triste og frustrerte over egne fantasifostre og oppdiktede busemenn. Om noen spiser seg forderva på julemat i begynnelsen av desember og har juletreet oppe fra november, så ser jeg ingen problemer med det selv om jeg personlig ikke velger å feire sånn. Jeg pynter fra 1. søndag i advent eller 1. desember og kjører på med både julepynt, julemusikk, julebrus, julesjokolade og juleservise. Juletreet og julematen spares derimot til 23. og 24. desember. Fordi jeg trives med det og har gjort det til mine tradisjoner, og så bryr jeg meg lite om hva andre velger. Hvis du ønsker å faste og vente og gjøre førjulstiden til "mindfullness" (som er et tøyelig begrep som er ulikt for alle), så gjør du det. Det er det som passer for deg og gir deg glede. Andre velger det som gir dem glede. Enkelt og greit! Ingen grunn til å gjøre julefeiring til en konkurranse i å gjøre det riktig. Det er jo det motsatte av mindfullness. Anonymkode: 50852...15e 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 31. desember 2024 #165 Del Skrevet 31. desember 2024 Harry? Jeg kan ikke skjønne at det plager andre. Vi pakker ned jula i morgen, det er vår tradisjon. Kun utelysene får være et par uker til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #166 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du høres ut som om du tilhører en sekt. Hva om du treffer mennesker som har annen religion og dermed helt andre tradisjoner? Er du og vennene dine lite interesserte i å bli kjent med dem da? Ingen sekt,bare rotnorsk og tradisjonell. Hvorfor blande inn andre religioner i en debatt om norske tradisjoner? Jeg er på ingen måte vanskelig å bli kjent med. Jeg driver med mine tradisjoner så driver de med sine og så forteller vi hverandre hva som er typisk for vår kultur og respekterer hverandre. Jeg ser ikke noen problemer med å være prinsippfast. Jeg har fått priser for min positive måte å være på. Kom så skal du få se bevis på veggen min. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Et godt eksempel på hvor snevert mange tenker. Her skjæres alle over en kam og puttes i en bås som er diktet opp. Hele denne debatten deres er jo bygd opp av masse stråmenn, så dere er egentlig triste og frustrerte over egne fantasifostre og oppdiktede busemenn. Om noen spiser seg forderva på julemat i begynnelsen av desember og har juletreet oppe fra november, så ser jeg ingen problemer med det selv om jeg personlig ikke velger å feire sånn. Jeg pynter fra 1. søndag i advent eller 1. desember og kjører på med både julepynt, julemusikk, julebrus, julesjokolade og juleservise. Juletreet og julematen spares derimot til 23. og 24. desember. Fordi jeg trives med det og har gjort det til mine tradisjoner, og så bryr jeg meg lite om hva andre velger. Hvis du ønsker å faste og vente og gjøre førjulstiden til "mindfullness" (som er et tøyelig begrep som er ulikt for alle), så gjør du det. Det er det som passer for deg og gir deg glede. Andre velger det som gir dem glede. Enkelt og greit! Ingen grunn til å gjøre julefeiring til en konkurranse i å gjøre det riktig. Det er jo det motsatte av mindfullness. Anonymkode: 50852...15e Anonymkode: 59004...53a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #167 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er jo over på et par dager? Det er to helligdager, så er det hverdag og jobb igjen. Anonymkode: a6a92...89e Det er fire dager som skiller seg spesielt ut med tanke på tradisjoner og at man gjør noe annet enn hverdag - lille julaften, julaften, 1.juledag og 2.juledag. For mange er også romjulen en tid med litt ekstra ro, hvor man koser seg enten hjemme eller besøke venner/familie, spise opp julematen, kose seg med julegavene man har fått osv. Så er det jo nyttårsaften, som er avslutningen på romjulen. 1.nyttårsdag som er en rolig dag, starten på det nye året - og så etter det kommer den vanlige hverdagen igjen. Så for meg er juletiden en god uke. Anonymkode: f7b6d...5b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #168 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det var lettere før når tradisjoner var mer like. Nå blir man påvirket fra øst og vest,før ble man bare påvirket av naboene. Anonymkode: 59004...53a Når var "før"? Opp gjennom tidene har vi både adoptert tradisjonen med juletre fra Tyskland og den feite, rødkledde julenissen fra USA. Det meste som ramses opp som "riktig" her i tråden er basert på nye tradisjoner som har oppstått i ulike land og smittet over på andre land når folk har vært ute og reist og tar med seg nye ideer hjem. Alt det som du og andre anser som gode gamle tradisjoner er ting som er inspirert av og adoptert fra andre land for mange tiår siden. De gode gamle tradisjonene har også en gang vært nye tradisjoner som noen har snøftet av. Til og med kristendommen og alle dens tradisjoner og regler kommer fra utlandet. Folk feiret ikke helt likt før heller, og det å bli påvirket av naboene kunne like gjerne betyr å bli påvirket av tradisjoner adoptert fra andre land fordi naboen hadde vært i utlandet eller omså bare et annet sted i landet. Tradisjonene varierte også ut i fra sosial status og hvor folk bodde. Folk spiste ikke det samme en gang. Noen spiste ribbe, noen pinnekjøtt, noen fisk og noen spiste helt andre ting. Jeg har vokst opp med en julemiddag som nesten ingen har hørt om. Burde jeg ha videreført den fordi slekta mi har hatt den i mange år, eller burde jeg spise ribbe som "alle" har som tradisjon rundt omkring her i området? Eller burde jeg ha videreført matkulturen til den andre siden av familien min? Det har da heller aldri vært sånn at alle i hele Norge har feiret julen på nøyaktig samme måte med nøyaktig de samme tradisjonene. Når da folk fant sammen og giftet seg, så hadde de gjerne med seg litt ulike tradisjoner fra hver sin familie, og da er det naturlig at tradisjonene gradvis endrer seg med tiden og generasjonene. Eneste forskjell nå i forhold til før, er at tradisjonene muligens endrer seg fortere og mer siden vi nå har tilgang på inspirasjon fra hele verden. Likevel er det mye typisk norsk over julefeiringen i norske hjem, så veldig mye er fremdeles som det var før i tida. Anonymkode: 50852...15e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #169 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når var "før"? Opp gjennom tidene har vi både adoptert tradisjonen med juletre fra Tyskland og den feite, rødkledde julenissen fra USA. Det meste som ramses opp som "riktig" her i tråden er basert på nye tradisjoner som har oppstått i ulike land og smittet over på andre land når folk har vært ute og reist og tar med seg nye ideer hjem. Alt det som du og andre anser som gode gamle tradisjoner er ting som er inspirert av og adoptert fra andre land for mange tiår siden. De gode gamle tradisjonene har også en gang vært nye tradisjoner som noen har snøftet av. Til og med kristendommen og alle dens tradisjoner og regler kommer fra utlandet. Folk feiret ikke helt likt før heller, og det å bli påvirket av naboene kunne like gjerne betyr å bli påvirket av tradisjoner adoptert fra andre land fordi naboen hadde vært i utlandet eller omså bare et annet sted i landet. Tradisjonene varierte også ut i fra sosial status og hvor folk bodde. Folk spiste ikke det samme en gang. Noen spiste ribbe, noen pinnekjøtt, noen fisk og noen spiste helt andre ting. Jeg har vokst opp med en julemiddag som nesten ingen har hørt om. Burde jeg ha videreført den fordi slekta mi har hatt den i mange år, eller burde jeg spise ribbe som "alle" har som tradisjon rundt omkring her i området? Eller burde jeg ha videreført matkulturen til den andre siden av familien min? Det har da heller aldri vært sånn at alle i hele Norge har feiret julen på nøyaktig samme måte med nøyaktig de samme tradisjonene. Når da folk fant sammen og giftet seg, så hadde de gjerne med seg litt ulike tradisjoner fra hver sin familie, og da er det naturlig at tradisjonene gradvis endrer seg med tiden og generasjonene. Eneste forskjell nå i forhold til før, er at tradisjonene muligens endrer seg fortere og mer siden vi nå har tilgang på inspirasjon fra hele verden. Likevel er det mye typisk norsk over julefeiringen i norske hjem, så veldig mye er fremdeles som det var før i tida. Anonymkode: 50852...15e Det er forskjell på ting, da. Èn ting er om man har som tradisjon å spise pinnekjøtt eller ribbe, åpne gaver før eller etter middag, gå rundt juletreet og synge eller ikke osv. En annen ting er å flytte hele feiringen slik at man pakker ned julen før den i det hele tatt er ferdig fordi man "er lei". Og grunnen til at man er lei er jo fordi man pynter lenge før julen har begynt. Anonymkode: f7b6d...5b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 31. desember 2024 #170 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du høres ut som om du tilhører en sekt. Hva om du treffer mennesker som har annen religion og dermed helt andre tradisjoner? Er du og vennene dine lite interesserte i å bli kjent med dem da? Et godt eksempel på hvor snevert mange tenker. Her skjæres alle over en kam og puttes i en bås som er diktet opp. Hele denne debatten deres er jo bygd opp av masse stråmenn, så dere er egentlig triste og frustrerte over egne fantasifostre og oppdiktede busemenn. Om noen spiser seg forderva på julemat i begynnelsen av desember og har juletreet oppe fra november, så ser jeg ingen problemer med det selv om jeg personlig ikke velger å feire sånn. Jeg pynter fra 1. søndag i advent eller 1. desember og kjører på med både julepynt, julemusikk, julebrus, julesjokolade og juleservise. Juletreet og julematen spares derimot til 23. og 24. desember. Fordi jeg trives med det og har gjort det til mine tradisjoner, og så bryr jeg meg lite om hva andre velger. Hvis du ønsker å faste og vente og gjøre førjulstiden til "mindfullness" (som er et tøyelig begrep som er ulikt for alle), så gjør du det. Det er det som passer for deg og gir deg glede. Andre velger det som gir dem glede. Enkelt og greit! Ingen grunn til å gjøre julefeiring til en konkurranse i å gjøre det riktig. Det er jo det motsatte av mindfullness. Anonymkode: 50852...15e Haha, hva er det for noe satans piss du har kokt isammen i innlegget ditt?? Dummeste vi har lest, du skriver om stråmenn, fantasifostre og busemenn og mindfullness. Hva faen har det med jul og juletradisjoner å gjøre? Er du 5 år gammel eller? Og en ting til, først beskylder du andre for å tenke snevert og putte alle andre i bås. Samtidig som du selv setter andre i bås, " høres ut som du tilhører en sekt ", skriver du.... er jo du som er sneversynt. Leser du i det hele tatt det du skriver? Tydeligvis ikke det da, for innlegget ditt var bare tull og tøys,gir ingen mening i hele tatt. 🙄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #171 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ingen sekt,bare rotnorsk og tradisjonell. Hvorfor blande inn andre religioner i en debatt om norske tradisjoner? Anonymkode: 59004...53a Fordi kristendommen er like lite rotnorsk som andre religioner. Hvis du skal være rotnorsk må du tilbake til vikingene og solsnu. Ellers er andre religioner og deres tradisjoner like aktuelle som kristendommen. Jeg blandet også inn andre religioner som svar på dine uttalelser om at like tradisjoner er viktig for å finne sammen og trives sammen. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er på ingen måte vanskelig å bli kjent med. Jeg driver med mine tradisjoner så driver de med sine og så forteller vi hverandre hva som er typisk for vår kultur og respekterer hverandre. Jeg ser ikke noen problemer med å være prinsippfast. Jeg har fått priser for min positive måte å være på. Kom så skal du få se bevis på veggen min. Anonymkode: 59004...53a Anonymkode: 50852...15e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #172 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når var "før"? Opp gjennom tidene har vi både adoptert tradisjonen med juletre fra Tyskland og den feite, rødkledde julenissen fra USA. Det meste som ramses opp som "riktig" her i tråden er basert på nye tradisjoner som har oppstått i ulike land og smittet over på andre land når folk har vært ute og reist og tar med seg nye ideer hjem. Alt det som du og andre anser som gode gamle tradisjoner er ting som er inspirert av og adoptert fra andre land for mange tiår siden. De gode gamle tradisjonene har også en gang vært nye tradisjoner som noen har snøftet av. Til og med kristendommen og alle dens tradisjoner og regler kommer fra utlandet. Folk feiret ikke helt likt før heller, og det å bli påvirket av naboene kunne like gjerne betyr å bli påvirket av tradisjoner adoptert fra andre land fordi naboen hadde vært i utlandet eller omså bare et annet sted i landet. Tradisjonene varierte også ut i fra sosial status og hvor folk bodde. Folk spiste ikke det samme en gang. Noen spiste ribbe, noen pinnekjøtt, noen fisk og noen spiste helt andre ting. Jeg har vokst opp med en julemiddag som nesten ingen har hørt om. Burde jeg ha videreført den fordi slekta mi har hatt den i mange år, eller burde jeg spise ribbe som "alle" har som tradisjon rundt omkring her i området? Eller burde jeg ha videreført matkulturen til den andre siden av familien min? Det har da heller aldri vært sånn at alle i hele Norge har feiret julen på nøyaktig samme måte med nøyaktig de samme tradisjonene. Når da folk fant sammen og giftet seg, så hadde de gjerne med seg litt ulike tradisjoner fra hver sin familie, og da er det naturlig at tradisjonene gradvis endrer seg med tiden og generasjonene. Eneste forskjell nå i forhold til før, er at tradisjonene muligens endrer seg fortere og mer siden vi nå har tilgang på inspirasjon fra hele verden. Likevel er det mye typisk norsk over julefeiringen i norske hjem, så veldig mye er fremdeles som det var før i tida. Anonymkode: 50852...15e Med "før"mener jeg den fine tida da nrk var eneste tv-kanal og før sosiale medier kødda til hjernen vår og pøste på med inntrykk. For meg var det en enklere tid. Anonymkode: 59004...53a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #173 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi kristendommen er like lite rotnorsk som andre religioner. Hvis du skal være rotnorsk må du tilbake til vikingene og solsnu. Ellers er andre religioner og deres tradisjoner like aktuelle som kristendommen. Jeg blandet også inn andre religioner som svar på dine uttalelser om at like tradisjoner er viktig for å finne sammen og trives sammen. Anonymkode: 50852...15e Du tror meg ikke? Vel,det er ditt problem. Jeg sitter ikke å diktere opp slik. Anonymkode: 59004...53a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #174 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er forskjell på ting, da. Èn ting er om man har som tradisjon å spise pinnekjøtt eller ribbe, åpne gaver før eller etter middag, gå rundt juletreet og synge eller ikke osv. En annen ting er å flytte hele feiringen slik at man pakker ned julen før den i det hele tatt er ferdig fordi man "er lei". Og grunnen til at man er lei er jo fordi man pynter lenge før julen har begynt. Anonymkode: f7b6d...5b1 Hva tror du folk tenkte da de første juletreene ble dratt inn i hus? De var garantert like kritiske som du og andre er her til julepynt tidlig i desember og/eller fjerning av jula første januar. Hva som er stor nok endring av tradisjoner kommer an på hvem man spør. Noen her i tråden henger seg kun opp i tidlig pynting og/eller tidlig fjerning av jul, mens andre snakker om å kun holde seg til helt strikte tradisjoner sånn som før i tida. Derfor er hele denne debatten helt håpløs; folk er forskjellige med ulike tradisjoner og ulike grenser for hva som er for mye, for lite eller feil jul. Anonymkode: 50852...15e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #175 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva tror du folk tenkte da de første juletreene ble dratt inn i hus? De var garantert like kritiske som du og andre er her til julepynt tidlig i desember og/eller fjerning av jula første januar. Hva som er stor nok endring av tradisjoner kommer an på hvem man spør. Noen her i tråden henger seg kun opp i tidlig pynting og/eller tidlig fjerning av jul, mens andre snakker om å kun holde seg til helt strikte tradisjoner sånn som før i tida. Derfor er hele denne debatten helt håpløs; folk er forskjellige med ulike tradisjoner og ulike grenser for hva som er for mye, for lite eller feil jul. Anonymkode: 50852...15e For meg koker det ned til at vi har forskjellige syn på tradisjoner. Anonymkode: 59004...53a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #176 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tror meg ikke? Vel,det er ditt problem. Jeg sitter ikke å diktere opp slik. Anonymkode: 59004...53a Det er null problem for meg, da jeg bare får meg en god latter Kan du ikke legge ut bilde av prisene da? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med "før"mener jeg den fine tida da nrk var eneste tv-kanal og før sosiale medier kødda til hjernen vår og pøste på med inntrykk. For meg var det en enklere tid. Anonymkode: 59004...53a Jeg husker den tiden som en tid der jeg og vennene var vant med en del like tradisjoner, men også en del ulike tradisjoner. Foreldrene lot seg inspirere av både deres barndoms jul, bilder i ukeblader, ting de hadde sett når de var på ferie, ting de hadde hørt om fra de som reiste en del og ikke minst det som passet med økonomi og livet ellers. De samme foreldrene endret litt på tradisjonene etterhvert, også før internett og sosiale medier kom. Jeg har som sagt pyntet til jul i hele adventen siden jeg var ung på nittitallet, og jeg vokste opp med bare én kanal (TV2 og TVNorge kom da jeg var nesten voksen). Jeg klarte altså å finne inspirasjon og lage mine egne nye tradisjoner helt uten hjelp fra internett og sosiale medier. Anonymkode: 50852...15e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #177 Del Skrevet 31. desember 2024 Ts har helt rett, det er harry. Og ordet harry er absolutt innafor å bruke i denne sammenheng. Ja, danseband og camping kan også regnes som harry, men det er også harry å ikke gidde å forholde seg til eller videreføre tradisjoner. Anonymkode: 3c4ed...81a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #178 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For meg koker det ned til at vi har forskjellige syn på tradisjoner. Anonymkode: 59004...53a Og det er helt greit! Vi er ulike mennesker med ulike tradisjoner, og da blir det helt tullete å sitte og uffe og bekymre seg over andres tradisjoner. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts har helt rett, det er harry. Og ordet harry er absolutt innafor å bruke i denne sammenheng. Ja, danseband og camping kan også regnes som harry, men det er også harry å ikke gidde å forholde seg til eller videreføre tradisjoner. Anonymkode: 3c4ed...81a Det handler jo ikke om å gidde eller ikke. Det handler om å feire jula sånn som det passer best for familien, og sånn som man trives best med. I denne tråden virker det som at de som er mest "harry" også er de mest lykkelige. De andre bruker tydeligvis veldig mye tid på å bekymre seg, være trist og irritere seg over andres julefeiring. Anonymkode: 50852...15e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 31. desember 2024 #179 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og det er helt greit! Vi er ulike mennesker med ulike tradisjoner, og da blir det helt tullete å sitte og uffe og bekymre seg over andres tradisjoner. Det handler jo ikke om å gidde eller ikke. Det handler om å feire jula sånn som det passer best for familien, og sånn som man trives best med. I denne tråden virker det som at de som er mest "harry" også er de mest lykkelige. De andre bruker tydeligvis veldig mye tid på å bekymre seg, være trist og irritere seg over andres julefeiring. Anonymkode: 50852...15e Det er jo du som bruker mye tid på å irritere deg over andres julefeiring, nok en gang snakker du mot deg selv, må du gi deg !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #180 Del Skrevet 31. desember 2024 fugl fønix skrev (21 minutter siden): Haha, hva er det for noe satans piss du har kokt isammen i innlegget ditt?? Dummeste vi har lest, du skriver om stråmenn, fantasifostre og busemenn og mindfullness. Hva faen har det med jul og juletradisjoner å gjøre? Er du 5 år gammel eller? Og en ting til, først beskylder du andre for å tenke snevert og putte alle andre i bås. Samtidig som du selv setter andre i bås, " høres ut som du tilhører en sekt ", skriver du.... er jo du som er sneversynt. Leser du i det hele tatt det du skriver? Tydeligvis ikke det da, for innlegget ditt var bare tull og tøys,gir ingen mening i hele tatt. 🙄 Jeg skjønner at det er vanskelig å holde styr på AB-kodene, men hvis du sitter igjen med dette inntrykket av meg og mine innlegg, så har du virkelig lest veldig fort med sinnabrillene på. Hvis du hadde giddet å lese noen av de andre innleggene mine, så hadde det kanskje gitt mer mening. fugl fønix skrev (2 minutter siden): Det er jo du som bruker mye tid på å irritere deg over andres julefeiring, nok en gang snakker du mot deg selv, må du gi deg !! Gjør jeg? Hvor har jeg skrevet at jeg irriterer meg? Anonymkode: 50852...15e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå