Gå til innhold

Jeg synes det er harry å pakke ned julen nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vokst opp med at julen skal ut 13. dag jul. 
Selv foretrekker jeg å starte det nye året uten julepynt. 

Sunn mat, rent og ryddig hus føles ekstra deilig ved inngangen til et nytt år 😅

Jeg pynter til jul siste uken før julaften så julen varer ikke så lenge i mitt hus. 

Endret av Freydis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om jeg vil bruke ordet harry, men de som pakker ned jula såpass tidlig bryter ihvertfall med tradisjonene.

Nå er ikke akkurat jeg så religiøs, men 13. dag jul (6. januar) kalles også Helligtrekongersdag, og blir feiret til minne om Jesu dåp. Da skulle jula ut, evt. 20. dagen (13. januar). Det har vært slik fra gammelt av, og jeg synes det er fint å holde på det.

Anonymkode: 11592...daa

Du vet at det også er en rekke andre tradisjoner som følger med dette? 

Nå lar folk bare julepynten henge oppe til 20.dag, og kaller det tradisjon. Men har droppet alt det julen egentlig handlet om frem til 20.dag. 

Anonymkode: 29077...efc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pakkes pynten bort første helga i det nye året, gidder ikke å ha julepynt oppe bare fordi det pleide å være tradisjon. Baker ikke 7 slag heller (ingen her som liker julekaker). Man skaper sine egne tradisjoner tenker jeg, disse er overhodet ikke mindre verdifulle selv om man ikke gjør alt likt som bestemor gjorde.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

viren skrev (1 minutt siden):

Her pakkes pynten bort første helga i det nye året, gidder ikke å ha julepynt oppe bare fordi det pleide å være tradisjon. Baker ikke 7 slag heller (ingen her som liker julekaker). Man skaper sine egne tradisjoner tenker jeg, disse er overhodet ikke mindre verdifulle selv om man ikke gjør alt likt som bestemor gjorde.

Helt enig. Jeg er vokst opp med verdens beste mor - hun bakte 7 kakeslag til jul (og haugevis), laget sine egne flotte juledekorasjoner av røtter, gran og kongler hun fant ute i naturen - og julen skulle ut 13. dag jul - ferdig snakka. Hun var husmot på sin hals og la mye i å opprettholde tradisjonene. 
Nå lever vi i en annen tid. Jeg føler meg flink om jeg baker 1 kakesort til jul og fjerner alle rester av jul senest 1. nyttårsdag.

Jeg lever et travelt yrkesliv i motsetning til mor og har måttet legge mine gjøremål opp etter det. Tradisjoner må dessverre vike - men jeg har de heldigvis med meg som minner så lenge jeg lever. Nå er det mine nye tradisjoner som gjelder - og jeg ser barna mine har laget sine egne tradisjoner som er en blanding av egne og samboers tradisjoner. Så en fin mix 😅

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt ikke. Jeg bare forteller hvordan min feiring er og forsvarer når folk ikke tror på det. Vis meg hvor jeg har hevdet at noe annet er feil!

Anonymkode: 59004...53a

Du har skrevet flere innlegg der du blant annet skriver at andres tradisjoner (spesielt nyere tradisjoner) er triste, stressende, egoistisk, ødeleggende for kulturen vår og ikke er samlende for folk. De er ikke en gang tradisjoner, men bare trender i dine øyne. Jeg synes ikke det er å overtolke så veldig å lese dette som at du mener at andre måter å feire jul på enn din er feil.
Her er et utvalg av det du har skrevet, for å vise til hvor du har uttrykket misnøye med andres valg av juletradisjoner:

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 9.07):

Folk påstår det er tradisjon som gjør at man pynter og tar ned pynt på all verdens tider, det er det ikke. Det rette ordet er trend!

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 10.25):

For meg handler det ikke om Harry eller hat. Det handler om at jeg er bekymret for folk sin evne til å "være i ting",her i jula, uten at de må haste videre til neste ting. 

Desember brukes til å pynte,bake og forberede. Forberede hva da? Forberede julaften og et par dager til? Mange nyter ikke "målet", ferdig forberedt jul før de haster videre. Leve i nuet og kjenne på nuet. 

Og så skjønner jeg ikke problemet med å komme hjem til julepynten hus selv om jobb og skole begynner. For meg gir det ro med røde duker og julelys når jeg kommer fra jobb. Da landet jeg ❤️

Så det handler om å forstå,ikke så mye akseptere. Å undre seg må være lov uten å få hele bondehæren etter seg vel? 

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 12.34):

Du forstår ikke at noen bryr seg om tradisjoner? Hvis ingen fører dem videre så vil tradisjoner dø,og det vil jeg ikke. Derfor bryr jeg meg.

Jeg kan ikke bestemme men jeg kan være en stemme som kan få folk til å tenke. 

Når det gjelder tradisjoner og forandringer så må jeg si at jeg har de samme tradisjoner som foreldre og besteforeldre sin generasjon,så at det forandres hele tiden gjelder ikke som en regel overalt. 

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 12.36):

For meg gir det jeg skriver mening,at folk haster videre til neste event hele tida. Kall det hva du vil,min mening står jeg helt stødig i. 

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 12.51):

Det jeg sier er at hvis ingen fører tradisjoner videre,vil de dø. Jeg sier ikke at alle må ha de samme tradisjoner men jeg mener at man trenger ikke skifte tradisjoner hvert annet år. Da er det heller ingen tradisjon men en trend. Et produkt av en rastløs tilværelse. I motsetning til tradisjoner som varer og er noe stabilt. 

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 14.54):

Trist å se at folk bryr seg ikke om det store bildet,bare det som gagner seg selv. Tradisjoner er noe som definerer oss som folk og nasjon og,det er vår identitet vårt fellesskap. Det som knytter oss sammen. 

I mine øyne er det en felles interesse å beholde det gamle og opprinnelige. Ikke bare meg,meg og atter meg. Føre ting videre til neste generasjon bør være alles interesse,hva har de tidligere generasjoner levd for hvis vi kaster alt de sto for og gjorde på båten?

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 14.56):

Og du tror det blir lettere når man finner opp nye tradisjoner hele tida? Haha. Da blir det jo bare enda mer forskjelliger og diskusjoner da! 

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 15.16):

Ja,det syns jeg er trist. Det tar fra oss den fellesskapsfølelsen som binder oss sammen. Sånn er jeg og sånn er alle mine venner. 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er tydelig at du ikke forstår meg,at vi har helt forskjellige syn på dette. Det handler da ikke om meg, men om tradisjoner som er viktige for mange. Det er jo noe av kulturen vår!Så akkurat som at vi må ta vare på Osebergskipet,Skrik og Ibsens verker så mener jeg at vi blir fattige om vi ikke tar vare på tradisjoner. Det handler ikke om meg, men om oss som nasjon. Dette er mye større enn meg og mitt må du vite. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er bare helt oppgitt over at folk ikke tror på at min feiring er fin og riktig for meg og mine. Det er veldig pussig at dere har kun en fasit på livet.

Det er rart å se at du føler deg angrepet (av "hele bondehæren", hva nå enn det er) når det er du selv som fremstiller din måte å feire jul på som bare positiv på alle måter og en perfekt fasit på korrekt jul, mens andres måte å feire på er i dine øyne negativt på ulike måter.
Poenget mitt (og mange andres) er at det ikke finnes noen riktig måte å feire jul på. Den ene måten å feire på er ikke noe bedre eller mer riktig enn andre måter å feire på. Hvis man ønsker å feire mest mulig på riktig måte, skal man feire sånn som føles mest riktig for en selv og sin familie.
Din måte å feire jul på er den beste måten for deg, og andres måte å feire jul på er den beste måten for dem. Alt er like riktig og bra. Så enkelt er det, men likevel så vanskelig å godta for enkelte her i tråden.

Anonymkode: 50852...15e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo vi som pynter tidlig som bare ER, som du kaller det. Vi nyter jo pynten, kosen og roen hele desember, mye lengre enn dere som stresser de siste dagene før jul. Høytidsdagene er 24., 25. og 26. ja, og etter det er det hverdag igjen for mange av oss, før nyttårsaften og feiringen av den dagen kommer (som ikke har noe med jul å gjøre). I dag fjernes nissene, englene, lysene og treet. I morgen starter hverdagen igjen, og julepynten ville bare blitt en påminner om en stor rydde- og vaskejobb som ligger fremfor meg. Det er ingen julestemning i januar. Jeg skjønner at religiøse folk kanskje feirer 6. januar, men jeg, som de fleste nordmenn, feirer ikke kristen jul, men heller en raus og hyggelig tid med fokus på å samle familie og venner rundt mat og kos. 

Anonymkode: ffb72...bf4

Men dette høytidsdagsargumentet er jo fullstendig meningsløst. Det er jo enda flere hverdager i den perioden du påstår du bare ER.

Anonymkode: be7c4...369

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her forsvinner julepynten i dag ( 1 Januar). Her bryr vi oss hverken om 13 eller 20 dag jul - men så har vi som de fleste nordmenn, en ikke kristen julefeiring. De aller fleste jeg kjenner rydder ut jula mellom 1 januar og første helg i januar. De eneste jeg kjenner som praktiserer 20 dag jul er min samboers mormor og morfar, men de er veldig religiøse (de drar heller ikke på besøk 1 juledag eller ser tv..) Tradisjoner forandrer seg fra generasjon 🎄

Endret av Skyblue7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pappa bor i USA og er er katolikk, mamma er norsk og kristen. Aldri har vi, verken i USA eller her i Norge, hatt julepynten oppe så lenge som dere skriver. 🙈 

Anonymkode: c4f85...d13

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men dette høytidsdagsargumentet er jo fullstendig meningsløst. Det er jo enda flere hverdager i den perioden du påstår du bare ER.

Anonymkode: be7c4...369

Å nyte tiden og bare være handler vel om mer enn bare høytidsdager og fri? Man kan vel roe ned og nyte tiden selv om man er på jobb om dagene? En av de mest ivrige etter å fremsnakke gammeldags jul til langt uti januar sier jo selv at hun elsker å komme hjem til julepyntet hus etter jobb i januar. Altså jobber hun i store deler av høytiden sin. Det er også mange som jobber på røddagene i jul og nyttår, men likevel klarer å lage seg fin jul og "bare være" innimellom.
Argumentet er bare meningsløst om du ser veldig snevert på hva det å bare være betyr for folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

…transplantasjoner? Har det blitt for mye gløgg nå? 

Anonymkode: 7f311...0f9

*Tradisjoner*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snøen kommer ikke før nå. Så jeg liker å ha juletreet og lysa ivertfall for stemningens skyld her har vi ikke snø før januar så mye av julestemninga blir forsinket.kommer nok til å ha det oppe til februar i det minste så lenge snøen varer.

Anonymkode: 4e163...986

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke sant..

Før var det jo mange som gikk julebukk i januar, man møttes til julemiddager, det var julekaker fremme, man markerte helligtrekongersdag med samvær og lysfest, og 20.dag var høytidelig med julas siste festmåltid. 

For det første hadde jeg ikke orket å holde på så lenge. 

For det andre hadde det virkelig ikke vært heldig for livvidden, nå når vi ikke har fysisk arbeid. 

For det tredje, har man virkelig familie/venner man kan opprettholde tradisjonene med? 

For det fjerde, det er jo trist å praktiskere faste og annen nøysomhet som skulle til frem mot høytiden, nå når julebord, juletrefester, samlinger og mer, er lagt til desember i stedet. 

Alle juletrefestene jeg har vært på og hatt ungene med på (gjennom ulike jobber) kommer i januar 

Anonymkode: 96679...dec

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle juletrefestene jeg har vært på og hatt ungene med på (gjennom ulike jobber) kommer i januar 

Anonymkode: 96679...dec

Det var slik da jeg vokste opp. Men det er mange år siden både min og mannens arbeidsplass flyttet dette til desember. I likhet med alt annet som tidligere ble markert i januar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Pappa bor i USA og er er katolikk, mamma er norsk og kristen. Aldri har vi, verken i USA eller her i Norge, hatt julepynten oppe så lenge som dere skriver. 🙈 

Anonymkode: c4f85...d13

Det henger sammen med gamle, norske tradisjoner. januar var juletid, med faste tradisjoner. Julemat og kaker. Markeringer 13.dag og 20.dag, med god mat og samvær. 

Dette har jo forsvunnet. Men av en eller annen grunn synes mange å tro at tradisjon kun handler om å la pynten henge lengst mulig. Uten at de på noen måte følger tradisjonell, norsk jul. 

hvor lenge man velger å ha pynten oppe må jo hver bestemme. Her røk den ut 27.desember. Men å gjemme seg bak tradisjoner er bare tull. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har skrevet flere innlegg der du blant annet skriver at andres tradisjoner (spesielt nyere tradisjoner) er triste, stressende, egoistisk, ødeleggende for kulturen vår og ikke er samlende for folk. De er ikke en gang tradisjoner, men bare trender i dine øyne. Jeg synes ikke det er å overtolke så veldig å lese dette som at du mener at andre måter å feire jul på enn din er feil.
Her er et utvalg av det du har skrevet, for å vise til hvor du har uttrykket misnøye med andres valg av juletradisjoner:

Det er rart å se at du føler deg angrepet (av "hele bondehæren", hva nå enn det er) når det er du selv som fremstiller din måte å feire jul på som bare positiv på alle måter og en perfekt fasit på korrekt jul, mens andres måte å feire på er i dine øyne negativt på ulike måter.
Poenget mitt (og mange andres) er at det ikke finnes noen riktig måte å feire jul på. Den ene måten å feire på er ikke noe bedre eller mer riktig enn andre måter å feire på. Hvis man ønsker å feire mest mulig på riktig måte, skal man feire sånn som føles mest riktig for en selv og sin familie.
Din måte å feire jul på er den beste måten for deg, og andres måte å feire jul på er den beste måten for dem. Alt er like riktig og bra. Så enkelt er det, men likevel så vanskelig å godta for enkelte her i tråden.

Jeg framsnakker tradisjoner og hvordan det påvirker oss. Står ingen angrep på noen. Og at tradisjoner er viktig står jeg for,det finnes forskning og på det. Uten at jeg orker å google fram det nå. Mye av min fritid bruker jeg til å finne ut mer om folk, hvorfor og hvordan.. 

Jeg står trygt i det jeg er og syns det er trist å må forsvare mitt syn og at folk setter spørsmålstegn ved det. 

Men sauehoder tar jo ikke inn kunnskap så jeg gir opp det. Les bøker og lær litt om temaet selv . 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 23.34):

Jeg ser mange pakker ned alt av julepynt og nærmest rensker huset sitt før nyttårsaften. Jeg synes det er harry. Tradisjon er trettende dag jul, eller mer moderne tyvende dag jul. Men allerede nå? Nei, det er harry. Når pakker du ned jul?

Anonymkode: 95a77...269

Harry er vel feil ord å bruke om det da.. 

Syns det er mer spesielt at du i det hele bryr deg om hva andre gjør med sin julepynt. Tradisjonelt skal juletreet ikke opp før 23.desember heller..  

Og butikkene begynner julen i oktober - noe som forøvrig er mer å henge seg opp i enn NÅR noen velger å ta vekk julepynten sin... 

Anonymkode: ff1fe...76f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Å nyte tiden og bare være handler vel om mer enn bare høytidsdager og fri? Man kan vel roe ned og nyte tiden selv om man er på jobb om dagene? En av de mest ivrige etter å fremsnakke gammeldags jul til langt uti januar sier jo selv at hun elsker å komme hjem til julepyntet hus etter jobb i januar. Altså jobber hun i store deler av høytiden sin. Det er også mange som jobber på røddagene i jul og nyttår, men likevel klarer å lage seg fin jul og "bare være" innimellom.
Argumentet er bare meningsløst om du ser veldig snevert på hva det å bare være betyr for folk.

Ja, nettopp. Jeg jobber i romjulen og når jeg kommer hjem til julepynta hus så senker freden seg. Jeg er kanskje en romatiker eller mange andre lar realismen lage stress i hverdagen. Men for meg er tida mot 20. Dag jul en veldig fredelig tid. Jeg nyter ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg framsnakker tradisjoner og hvordan det påvirker oss. Står ingen angrep på noen. Og at tradisjoner er viktig står jeg for,det finnes forskning og på det. Uten at jeg orker å google fram det nå. Mye av min fritid bruker jeg til å finne ut mer om folk, hvorfor og hvordan.. 

Jeg står trygt i det jeg er og syns det er trist å må forsvare mitt syn og at folk setter spørsmålstegn ved det. 

Men sauehoder tar jo ikke inn kunnskap så jeg gir opp det. Les bøker og lær litt om temaet selv . 

Men du snakker om tradisjoner som for en relativt stor del av befolkningen ikke har fulgt de siste 40 årene. Da blir det veldig merkelig å beklage seg over «folk i dag» som ikke følger disse tradisjonene -  kritikken din kommer noen tiår for sent.

Anonymkode: a6a92...89e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, nettopp. Jeg jobber i romjulen og når jeg kommer hjem til julepynta hus så senker freden seg. Jeg er kanskje en romatiker eller mange andre lar realismen lage stress i hverdagen. Men for meg er tida mot 20. Dag jul en veldig fredelig tid. Jeg nyter ❤️

Man kan nyte en fredelig tid uten julepynt. Og hvor fredelig er det med alle julebesøkene? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men du snakker om tradisjoner som for en relativt stor del av befolkningen ikke har fulgt de siste 40 årene. Da blir det veldig merkelig å beklage seg over «folk i dag» som ikke følger disse tradisjonene -  kritikken din kommer noen tiår for sent.

Stor del av befolkningen?Du mener KG-folk?Ellers har noen annen kilde på at det er slik? Blir bare ord mot ord og hver sin verden. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...