Milla29 Skrevet 2. januar #321 Del Skrevet 2. januar Jeg elsker jul og julepynt, men pakker ned julen 1. januar - da syns jeg ikke det er like koselig lengre og det bare henger over meg som noe jeg vet jeg må rydde opp, så bare å få det gjort så snart som mulig etter nyttår. Januar har ikke noe med jul å gjøre for meg, uansett hvor mye andre måtte mene at julen "må" være oppe til 13. dag jul eller hva det er. Jeg er ikke en av de som pynter til full jul i november heller, bare for å ha sagt det😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #322 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men tredje juledag er jo første romjulsdag. Dropper du hele romjulen du, da? Det høres jo unektelig litt trist ut. Eller kaller du det romjul, selv om du sier at hele julen var over på det tidspunktet? Jeg bor verken ruralt eller veldig bynært. Bor i et fint område omtrent en halvtimes biltur fra Oslo sentrum. Trettende dag jul er på mandag, så om du har treet oppe til søndag så følger du på et vis tradisjonen likevel. Anonymkode: 95a77...269 Ikke meg du spør men i år ble jula slik; lunsj ute med venner lille julaften, julaften med familie, stor julebrunsj første dag med annen familie, julemiddag med venner 2.dag. 27.desember er tradisjonen at vi har "juletapas" (restefest). Innimellom med besøk, andre ganger ikke. Og vi rydder med jula. Og dette kommer jo etter en desember der det har vært julebord, juleavslutninger, venninnelunsjer, arrangement, med mer. 28 og 29. desember er "hviledager". Vi henter sushi, eller lager taco. Spiser foran TVen. Koser oss med julefilmer, turer ut. Og spiser ellers som vi vil 30. desember har vi fast tradisjon for å gå ut og spise lunsj. 31. desember er det bedre middag. 1.januar er en rolig hjemmedag, med gode rester, og TV-tid. Sesongstart mesternes mester har blitt en tradisjon. 1.januar tar jeg også ned "nyttårspynt", det vil si julepynten som ikke er direkte jul, som ekstra lys rundt i huset, gjenstander i gull og sølv. Så nå, selv om vi har fri til søndag, er huset helt klargjort for nytt år. Og huset er fritt for julemat. Anonymkode: 29077...efc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #323 Del Skrevet 2. januar Hos oss pynter vi til advent med adventstjerner, lysestaken og litt pynt ute. Deretter kommer julepynten opp typisk siste helga før julaften. Også tar vi det ned over nyttår når det passer. Jeg syns julepynten er koselig, og vi har ikke overdådige mengder og starter ikke tidlig med den. Samtidig syns jeg også det er litt rensende når vi pakker den ned igjen. Og vemodig. Utelysene lar vi gjerne bli noen uker til, siden det ellers er så innmari dystert hvis det er lite snø. Anonymkode: e7967...1c7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #324 Del Skrevet 2. januar Legg merke til at absolutt ingen, ei heller trådstarter kommenterer mine innlegg der jeg etterspør sammenheng mellom jul og jesu dåp? Eller sopelimer og primstaver? Annen bruker kommenterte også "gamle tradisjoner" som også ble ignorert. Å trampe med bena og hyle at det er tradisjon gir det ikke mer hold...? Anonymkode: c4f85...d13 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #325 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Legg merke til at absolutt ingen, ei heller trådstarter kommenterer mine innlegg der jeg etterspør sammenheng mellom jul og jesu dåp? Eller sopelimer og primstaver? Annen bruker kommenterte også "gamle tradisjoner" som også ble ignorert. Å trampe med bena og hyle at det er tradisjon gir det ikke mer hold...? Anonymkode: c4f85...d13 Kanskje fordi det ikke er pertinent i forhold til trådens tema, innleggene dine er noe ustrukturerte og vanskelige å følge, og folk i denne tråden er kanskje ikke interessert i temaet du tar..? Anonymkode: 23896...92b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #326 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Legg merke til at absolutt ingen, ei heller trådstarter kommenterer mine innlegg der jeg etterspør sammenheng mellom jul og jesu dåp? Eller sopelimer og primstaver? Annen bruker kommenterte også "gamle tradisjoner" som også ble ignorert. Å trampe med bena og hyle at det er tradisjon gir det ikke mer hold...? Anonymkode: c4f85...d13 Det kan ikke slå deg at fordi om man følger SINE tradisjoner så trenger man ikke føle alle tradisjoner som er da? Anonymkode: 59004...53a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #327 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kan ikke slå deg at fordi om man følger SINE tradisjoner så trenger man ikke føle alle tradisjoner som er da? Anonymkode: 59004...53a Og noen har som sin tradisjon å pakke ned jula før nyttår. Anonymkode: a6a92...89e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #328 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Og noen har som sin tradisjon å pakke ned jula før nyttår. Anonymkode: a6a92...89e Ja,har jeg sagt noe annet. Huff! Anonymkode: 59004...53a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #329 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kan ikke slå deg at fordi om man følger SINE tradisjoner så trenger man ikke føle alle tradisjoner som er da? Anonymkode: 59004...53a Du er jo en av dem som har vært mest opptatt av å fremsnakke viktigheten ved å følge gamle rotnorske tradisjoner, og begrunnet det med at det er det mest samlende og viktig for kulturen vår. Men nå sier du altså at man ikke trenger å følge alle gamle tradisjoner? Med andre ord så er det bare de gamle tradisjonene du liker som er viktige å ta med seg videre og ikke endre på? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja,har jeg sagt noe annet. Huff! Anonymkode: 59004...53a Du har ikke nektet for at andre gjør ting annerledes enn deg, men du har jo uttrykket ganske tydelig at andres måte å feire på er feil fordi de ikke følger samme regler som deg og din omgangskrets. Anonymkode: 50852...15e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #330 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er jo en av dem som har vært mest opptatt av å fremsnakke viktigheten ved å følge gamle rotnorske tradisjoner, og begrunnet det med at det er det mest samlende og viktig for kulturen vår. Men nå sier du altså at man ikke trenger å følge alle gamle tradisjoner? Med andre ord så er det bare de gamle tradisjonene du liker som er viktige å ta med seg videre og ikke endre på? Du har ikke nektet for at andre gjør ting annerledes enn deg, men du har jo uttrykket ganske tydelig at andres måte å feire på er feil fordi de ikke følger samme regler som deg og din omgangskrets. Anonymkode: 50852...15e Nei,nå lager du andre betydninger av ting. Anonymkode: 59004...53a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #331 Del Skrevet 3. januar Rart man skal få så mye pes for slik som er en selvfølge. Rart folk er så flinke til å tolke det som blir sagt til egen fordel og så det blir et godt forsvar for dem selv. Folk er rare! Virkelig. Anonymkode: 59004...53a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filifjonkamor Skrevet 3. januar #332 Del Skrevet 3. januar Min bestemor mente at man ikke skulle rydde vekk julen før 2 januar. Så da er det blitt en tradisjon for meg Gubben er ikke enig og vil ha det vekk i romjulen. Men får ikke viljen sin der 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #333 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja,har jeg sagt noe annet. Huff! Anonymkode: 59004...53a Du synes jo det er trist at andre har andre tradisjoner? Så det er visst ikke så greit. Anonymkode: a6a92...89e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #334 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 23.34): Jeg ser mange pakker ned alt av julepynt og nærmest rensker huset sitt før nyttårsaften. Jeg synes det er harry. Tradisjon er trettende dag jul, eller mer moderne tyvende dag jul. Men allerede nå? Nei, det er harry. Når pakker du ned jul? Anonymkode: 95a77...269 Ok. Jeg pynter ikke til jul, og synes alt av nisser, troll, engler og annet folk får seg til å plassere frem bare er stygt. Men min estetikk gjelder jo i mitt hjem. Du må få lov til å ha opp alle de tusser og troll du bare makter. I ditt hjem. Så lenge alle som bor der enes om at det er ålreit. Julepynt er kitchy, og skal være det, heller enn egentlig pent. Det skal være koselig heller enn dekorativt. Å kalle fraværet av kitch for harry faller på sin egen manglende logikk. Julen har aldri påstått seg være ikke-harry. Det ville den nok feilet spektakulært med. Anonymkode: 29b90...ee2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #335 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei,nå lager du andre betydninger av ting. Anonymkode: 59004...53a Hva mener du? Anonymkode: 50852...15e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #336 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan ikke slå deg at fordi om man følger SINE tradisjoner så trenger man ikke føle alle tradisjoner som er da? Anonymkode: 59004...53a Jeg etterspør kunnskap nettopp fordi jeg selv ikke kjenner til disse skikkene. Googlet slik alle alltid oppfordrer at man skal ble ble ikke klokere. Jeg etterspør dem som vet og som overholder nevnte skikker og tradisjoner om å sette det i system for meg. Om ikke det er mulig å forklare så går jeg villig tilbake til min tue der jeg himler med øynene av "merkelig skikker og meninger". Anonymkode: c4f85...d13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå