Gå til innhold

Jeg synes det er harry å pakke ned julen nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan nyte en fredelig tid uten julepynt. Og hvor fredelig er det med alle julebesøkene? 

Anonymkode: a6a92...89e

Jeg vet ikke med deg men jeg har stor glede av julebesøk. Det gir meg energi. 

Og poenget med julepynta hus er at så lenge den er oppe så gir jeg meg selv fri fra stress. Min avtale med meg selv. 

Anonymkode: 59004...53a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Stor del av befolkningen?Du mener KG-folk?Ellers har noen annen kilde på at det er slik? Blir bare ord mot ord og hver sin verden. 

Jeg er snart femti år, og har bodd i Bergen og Oslo. Jeg har i min oppvekst i Bergen ikke sett at noen foreldre fra min vennekrets fulgte disse tradisjonene, ei heller i perioden jeg bodde i Oslo for over 20 år siden. Kanskje disse tradisjonene står sterkere i mer rurale strøk?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg vet ikke med deg men jeg har stor glede av julebesøk. Det gir meg energi. 

Og poenget med julepynta hus er at så lenge den er oppe så gir jeg meg selv fri fra stress. Min avtale med meg selv. 

Man kan jo fint gå på besøk i januar uten at det må være julebesøk?
Klarer du ikke å fri deg fra stress uten julepynt? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok vennligst opplys meg, jeg har ingen annen enn en ekstra som har gryntet om dette før: Hvor kan jeg finne mer info om dette? Har aldri hørt om 20 dag jul og jesu dåp og januar var julemåneden?? Hodet mitt spinner faktisk. Alle de gudstjenestene og søndagsskoletimene og aldri har jeg trodde det var hold i det eksen gneldret om under pusten 🙈 

Anonymkode: c4f85...d13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan jo fint gå på besøk i januar uten at det må være julebesøk?
Klarer du ikke å fri deg fra stress uten julepynt? 

Men det er trivelig å få besøk og gå på besøk i julepynta hus. Som sagt:jeg har en avtale med meg selv. Og det gjør så godt med en lang stille periode uten stress i forbindelse med julen. Og slik tar man Imot med åpne armer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant definisjon av uttrykket harry. Når det er sagt, så synes jeg det er mer rart å la julepynt f.eks utendørs henge oppe helt til påske. Mye som er mer " harry " enn å pakke ned julen nå. Jeg elsker jul og julepynt, men jeg slipper løs min indre Grinch før nyttårsaften, og da fjerner jeg alt utenom juletreet. 

Hver sin smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har ingen fast dato, men pleier å ta det ned rundt 13. dag jul, men tar det gjerne på helg sånn at vi har dagslys. I år blir det sannsynligvis søndag 5. jan.

Anonymkode: e6e65...2d6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakket mitt ned i dag, godt fornøyd med det.

Endret av luxifine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://snl.no/tjuendedagen#:~:text=Tjuendedagen%2C egentlig tjuende dag jul,trettendedagen ble kalt gamle juledag.

Really? Gjør folket dette enda? Primstaver og sopelimer..? Og hvordan kobles dette til Kristus og bibelen og kristendom....?

Og jesu dåp? For det første var han voksen da han tok valget, så det forstår jeg ikke sammenhengen med jul: kristi fødsel? Og så har kirken flyttet dagen såpass mange ganger at jeg greier ikke ta det som noe seriøst ifm jul....?https://nn.m.wikipedia.org/wiki/Jesu_dåp

Jeg forstår ikke sammenhengen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg så var julen ferdig tredje juledag. Da var alle juleselskaper gjennomført, og jula på en måte over. Men har jo hatt fri hele romjulen, og skal på jobb i morgen.

Juletreet forsvinner ut til helgen. Vi pyntet 20.desember, og har derfor lyst til å ha det oppe litt. Men julen er jo defintivt over nå.

Anonymkode: 5f116...0ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg liker å være tradisjonell og gammeldags jeg,så det er ikke noe problem om folk kaller meg det. Jeg søker heller etter transplantasjoner og verdier bakover i tida enn framover eller i nutiden. 

Da får du gjøre det da, det bryr jeg meg heldigvis ingenting om. Men så er det vi andre da, som finner de tradisjonene vi liker og bytter ut det vi syns er harry og drøyt, og finner bedre måter å leve på. Alt var ikke bedre før i tiden skjønner du, det er gull å leve i nåtiden. Fint om vi kan gjøre 2025 til et år der vi ikke gidder  å lage slike tråder for å kommentere hva andre vil gjøre med seg selv og i sitt hus. 

Anonymkode: b5c21...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da får du gjøre det da, det bryr jeg meg heldigvis ingenting om. Men så er det vi andre da, som finner de tradisjonene vi liker og bytter ut det vi syns er harry og drøyt, og finner bedre måter å leve på. Alt var ikke bedre før i tiden skjønner du, det er gull å leve i nåtiden. Fint om vi kan gjøre 2025 til et år der vi ikke gidder  å lage slike tråder for å kommentere hva andre vil gjøre med seg selv og i sitt hus. 

Anonymkode: b5c21...58f

Jeg vet ikke om en eneste tradisjon som er drøy jeg da.

Og til siste kommentar: du vet du er på KG? Det er slik vi skriver om der. Og så syns jeg det er artig å se forskjellene og bli sjokkert over folks mangel på kultur og stil. 😇

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg framsnakker tradisjoner og hvordan det påvirker oss. Står ingen angrep på noen. Og at tradisjoner er viktig står jeg for,det finnes forskning og på det. Uten at jeg orker å google fram det nå. Mye av min fritid bruker jeg til å finne ut mer om folk, hvorfor og hvordan.. 

Jeg står trygt i det jeg er og syns det er trist å må forsvare mitt syn og at folk setter spørsmålstegn ved det. 

Men sauehoder tar jo ikke inn kunnskap så jeg gir opp det. Les bøker og lær litt om temaet selv . 

Du ba oss om å vise til hvor du har sagt at andres tradisjoner er feil, og jeg viste deg eksempler på innlegg du har skrevet der du har kritisert andres tradisjoner og mer enn antydet at folk feirer jula feil. Istedet for å innrømme at du faktisk har skrevet at andres juletradisjoner er feil, så går du altså i offerrollen og synes det er trist at du må forsvare ditt syn, i en diskusjon du selv har blitt med på, på et diskusjonsforum. Du sier det ikke står noe angrep på noen, men du har kalt folk egoistiske og omtalt motdebattanter som "hele bondehæren", og nå runder du det hele av med å kalle andre for sauehoder og be dem lese seg opp...

Ja, nettopp. Jeg jobber i romjulen og når jeg kommer hjem til julepynta hus så senker freden seg. Jeg er kanskje en romatiker eller mange andre lar realismen lage stress i hverdagen. Men for meg er tida mot 20. Dag jul en veldig fredelig tid. Jeg nyter ❤️

Og andre nyter andre måter å feire jul på. Begge deler er akkurat like riktig og fint.

Stor del av befolkningen?Du mener KG-folk?Ellers har noen annen kilde på at det er slik? Blir bare ord mot ord og hver sin verden. 

Andre har akkurat samme kildene som du har; sine egne erfaringer ut ifra levd liv og omgangskrets. Jeg er født på 70-tallet og vet ikke om noen i mine hjemtrakter som feiret jul sånn som du beskriver, selv for 40 år siden. Jeg er nordfra og har slekt sørfra, og har ikke hørt om disse gamle strikte tradisjonene du forteller om, hos slekta sørpå heller. Jeg har også flyttet en god del rundt i landet i forbindelse med utdanning og truffet mange ulike mennesker fra ulike kanter av landet, og det fortelles om ulike tradisjoner.

Du må gjerne dele kildene dine med oss!
Sven G. Eliassen deler din oppfatning av at man blir fattige og mister fellesskapet når gamle tradisjoner går tapt, men han viser til gamle tradisjoner som jeg ikke kan se at du har nevnt. Eller følger du disse gamle, opprinnelige norske tradisjonene?

1. Baking, slakting, ølbrygging måtte skje mens månen var ny, for det som ble laget i ne var sjelden vellykket. Og alt arbeid måtte være ferdig innen solsnuing 22. desember.

2. For å få sterk lut til lutefisken måtte kona i huset være sinna. Derfor var det vanlig å erte henne og slå henne med kjepper.

3. I de gamle kristenlovene var det straffbart ikke å brygge sterkt, godt og mye nok øl.

4. Siste julekake ut av ovnen ble ofte velsignet med korsets tegn, etterfulgt av et bibelord. Deretter ble kaka blandet i såkornet.

5. På julekvelden skulle dyrene ha litt av alt som var på julebordet. Deretter klappet man hvert dyr og sa: «Èt vel, drikk vel og trivs vel. I kveld er det julekveld».

6. Duken på bordet på julekvelden var både en del av bordekkingen og serviett. Etter endt måltid ble den brettet over maten.

7. Julebordet skulle stå dekket til 13. dag jul (6. januar, som er Helligetrekongersdag). Da var julen over.

Den siste der har du jo i hvert fall endret på, siden du holder på jula ei uke ekstra.

Anonymkode: 50852...15e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det harry å ta ned pynten i dag også?

Anonymkode: a1e52...324

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både rydding rett etter og pynting i november roper "jeg er for mye på TikTok og Instagram".

Anonymkode: 23896...92b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du ba oss om å vise til hvor du har sagt at andres tradisjoner er feil, og jeg viste deg eksempler på innlegg du har skrevet der du har kritisert andres tradisjoner og mer enn antydet at folk feirer jula feil. Istedet for å innrømme at du faktisk har skrevet at andres juletradisjoner er feil, så går du altså i offerrollen og synes det er trist at du må forsvare ditt syn, i en diskusjon du selv har blitt med på, på et diskusjonsforum. Du sier det ikke står noe angrep på noen, men du har kalt folk egoistiske og omtalt motdebattanter som "hele bondehæren", og nå runder du det hele av med å kalle andre for sauehoder og be dem lese seg opp...

Og andre nyter andre måter å feire jul på. Begge deler er akkurat like riktig og fint.

Andre har akkurat samme kildene som du har; sine egne erfaringer ut ifra levd liv og omgangskrets. Jeg er født på 70-tallet og vet ikke om noen i mine hjemtrakter som feiret jul sånn som du beskriver, selv for 40 år siden. Jeg er nordfra og har slekt sørfra, og har ikke hørt om disse gamle strikte tradisjonene du forteller om, hos slekta sørpå heller. Jeg har også flyttet en god del rundt i landet i forbindelse med utdanning og truffet mange ulike mennesker fra ulike kanter av landet, og det fortelles om ulike tradisjoner.

Du må gjerne dele kildene dine med oss!
Sven G. Eliassen deler din oppfatning av at man blir fattige og mister fellesskapet når gamle tradisjoner går tapt, men han viser til gamle tradisjoner som jeg ikke kan se at du har nevnt. Eller følger du disse gamle, opprinnelige norske tradisjonene?

1. Baking, slakting, ølbrygging måtte skje mens månen var ny, for det som ble laget i ne var sjelden vellykket. Og alt arbeid måtte være ferdig innen solsnuing 22. desember.

2. For å få sterk lut til lutefisken måtte kona i huset være sinna. Derfor var det vanlig å erte henne og slå henne med kjepper.

3. I de gamle kristenlovene var det straffbart ikke å brygge sterkt, godt og mye nok øl.

4. Siste julekake ut av ovnen ble ofte velsignet med korsets tegn, etterfulgt av et bibelord. Deretter ble kaka blandet i såkornet.

5. På julekvelden skulle dyrene ha litt av alt som var på julebordet. Deretter klappet man hvert dyr og sa: «Èt vel, drikk vel og trivs vel. I kveld er det julekveld».

6. Duken på bordet på julekvelden var både en del av bordekkingen og serviett. Etter endt måltid ble den brettet over maten.

7. Julebordet skulle stå dekket til 13. dag jul (6. januar, som er Helligetrekongersdag). Da var julen over.

Den siste der har du jo i hvert fall endret på, siden du holder på jula ei uke ekstra.

Tradisjonenenes kraft forandrer seg ikke mener jeg. 

Ellers gidder jeg ikke svare mer på det andre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tradisjonenenes kraft forandrer seg ikke mener jeg.

Tomme ord uten mening.

Ellers gidder jeg ikke svare mer på det andre.

Helt som forventet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For meg så var julen ferdig tredje juledag. Da var alle juleselskaper gjennomført, og jula på en måte over. Men har jo hatt fri hele romjulen, og skal på jobb i morgen.

Juletreet forsvinner ut til helgen. Vi pyntet 20.desember, og har derfor lyst til å ha det oppe litt. Men julen er jo defintivt over nå.

Anonymkode: 5f116...0ea

Men tredje juledag er jo første romjulsdag. Dropper du hele romjulen du, da? Det høres jo unektelig litt trist ut. 

Eller kaller du det romjul, selv om du sier at hele julen var over på det tidspunktet?

Jeg bor verken ruralt eller veldig bynært. Bor i et fint område omtrent en halvtimes biltur fra Oslo sentrum.

Trettende dag jul er på mandag, så om du har treet oppe til søndag så følger du på et vis tradisjonen likevel. 

Anonymkode: 95a77...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Både rydding rett etter og pynting i november roper "jeg er for mye på TikTok og Instagram".

Anonymkode: 23896...92b

Ja! Det er kanskje derfor jeg tenker at det er litt harry. 

Anonymkode: 95a77...269

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...