Gå til innhold

Dysleksi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg snakker om adjunkt/masterutdanning grunnskolelærer. Ved PPU har man en helt annen bakgrunn, og et større ansvar for å oppdatere seg selv for å nettopp fungere i jobben og oppfylle minimumskrav i opplæringsloven. Det er selvfølgelig opp til lærere å tilpasse, ja. Forvente som faglærer? Andre lærere kan ikke tilpasse for deg. Du må selv lage opplegg som alle elevene i klassen kan gjøre på et eller annet nivå.

Det høres helt vilt ut for meg at du ikke klarer å tilpasse for en elev med dysleksi så den må fargelegge mens de andre gjør fag. Har du ikke tenkt på hvordan du skal differensiere når du planlegger? Var det første gang du hadde klassen? Hadde du ikke spurt kontaktlærer om faglige forutsetninger før du planla? Ble du så satt ut at du ikke engang på hælen kunne la to og to lese sammen? Da går det på deg som lærer, ikke profesjonen som gruppe. Sorry as, dette var trist. Max ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: e7470...9f5

Dette er realiteten i mange, mange klasserom. 

Anonymkode: 07665...788

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg snakker om adjunkt/masterutdanning grunnskolelærer. Ved PPU har man en helt annen bakgrunn, og et større ansvar for å oppdatere seg selv for å nettopp fungere i jobben og oppfylle minimumskrav i opplæringsloven. Det er selvfølgelig opp til lærere å tilpasse, ja. Forvente som faglærer? Andre lærere kan ikke tilpasse for deg. Du må selv lage opplegg som alle elevene i klassen kan gjøre på et eller annet nivå.

Det høres helt vilt ut for meg at du ikke klarer å tilpasse for en elev med dysleksi så den må fargelegge mens de andre gjør fag. Har du ikke tenkt på hvordan du skal differensiere når du planlegger? Var det første gang du hadde klassen? Hadde du ikke spurt kontaktlærer om faglige forutsetninger før du planla? Ble du så satt ut at du ikke engang på hælen kunne la to og to lese sammen? Da går det på deg som lærer, ikke profesjonen som gruppe. Sorry as, dette var trist. Max ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: e7470...9f5

En faglærer må jo kunne forvente at en elev på mellomtrinnet som har hatt dysleksi i flere år, har tilgang til hjelpemidler og har fått opplæring i dette. Det er ikke faglærers jobb å ringe hjem, be foreldrene skaffe pc, lære opp barnet i lingdys osv. Det er kontaktlærer, spes ped og leders ansvar. Jeg trodde at elevene hadde egen pc med lingdys og engasjerende leser, men de hadde absolutt ingenting og visste ikke hva de skulle gjøre når de ble presentert en tekst i det hele tatt. 

Ja, det var første gangen jeg hadde klassen. Jeg hadde fått beskjed om lærevansker i klassen, men tok det for gitt at de med dysleksi hadde pc og tilgang til lingdys. Er det kanskje vanligere enn jeg tror at elever ikke har det? 

Disse elevene har i tillegg fått så dårlig tilrettelegging tidligere at de lå på rundt 2-klassenivå i faget. Det var umulig å tilrettelegge der og da. Ingen andre lærevansker enn dysleksi, så jeg ble veldig overrasket da de kunne tilnærmet ingenting. Men dette er en klasse som har hatt flere ulike lærere, mye uro og mobbing og klassen er generelt faglig og sosialt svake. Det var lite info å få fra tidligere kontaktlærer, for hen hadde bare hatt klassen i et halvt år og var egentlig mest glad for å slippe å ha dem lenger. Ny kontaktlærer visste jo like lite om det faglige nivået som meg. Men likevel trodde jeg jo at disse elevene skulle ha hjelpemidler og rutiner på plass. 

Jeg har undervist i andre klasser der elever med lærevansker har hjelpemidler og rutiner inne for hvordan de skal jobbe med fag. Så jeg er vant med sånt fra før. 

Så klart tilpasser jeg, men hvordan mener du at jeg skal tilpasse når kontaktlærer/ spes ped og ledelse ikke gjør det? Det beste for elever med dysleksi er jo hjelpemidler. Hvorfor kan ikke jeg forvente at elever som har hatt dysleksi i flere år har dette? Hvorfor er det mitt ansvar som faglærer å skaffe dette? Jeg har ikke nedsatt tid til å gi elever i kanskje flere forskjellige klasser opplæring i lingdys fordi kontaktlærer/ spes ped ikke gjør det. 

Jeg husker jeg snakket med moren til den ene eleven da hen syntes faget mitt var veldig vanskelig. Så da ringte jeg. Jeg spurte om eleven hadde pc og lingdys og benyttet seg av engaserende leser. Men dette hadde de ikke hørt om. En annen elev hadde pc hjemme, men tok ikke med på skolen. Jeg måtte be kontaktlærer purre på foreldre om dette og kanskje få noen til å friske opp med et lingdys-kurs for eleven. Det hjalp litt, men det er jo ikke sånn at en faglærer må purre på kontaktlærer og foreldre om sånt. Jeg syns det er veldig merkelig hvis det er vanlig i hvertfall? 

Anonymkode: cece3...4f9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har svart og også for nyttige kommentarer fra lærere. Jeg skal kontakte skolen nå på nyåret og be om et møte for å høre om kompetansen både mht hjelpemidler og det å hjelpe dyslektikere, og hva vi ellers kan forvente av skolen. Vi kommer til å skaffe alt av hjelpemidler og sette oss inn i hvordan disse fungerer. Tusen takk for alle gode tips! Jeg har notert ned.

Jeg vurderer å kjøpe OrcamRead i tillegg. Denne «lesepennen» kan festes på en brille og den leser opp tekst som brukeren peker på. Slik jeg har forstått det skjer opplesningen nærmest i sanntid, og den fremstår derfor som et svært effektivt hjelpemiddel hvis eleven ønsker/trenger å bla i vanlige bøker eller lese noe på Wikipedia eller lignende. 
 

Men først blir det antakelig en periode med intensivopplæring, og så får vi se utfallet av dette. Gutten min klarer jo å lese, men det går sakte og han skriver dårlig. Jeg krysser derfor fingrene for at han knekker noen koder det neste halve året og håper at jeg ikke er overoptimistisk. 

Anonymkode: 157c7...534

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ADHD ja, men ikke autisme. Altså mange mennesker med autisme strever med lesing og skriving, men autisme og Dysleksi er ikke komorbide.

Anonymkode: 07665...788

Vel, siden adhd og autisme er nært linket og gener for det samme så er det nik hipp som happ gitt.. ppt hevder mange med dysleksi også er på spekteret så det så..

Anonymkode: b4e06...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tusen takk til alle som har svart og også for nyttige kommentarer fra lærere. Jeg skal kontakte skolen nå på nyåret og be om et møte for å høre om kompetansen både mht hjelpemidler og det å hjelpe dyslektikere, og hva vi ellers kan forvente av skolen. Vi kommer til å skaffe alt av hjelpemidler og sette oss inn i hvordan disse fungerer. Tusen takk for alle gode tips! Jeg har notert ned.

Jeg vurderer å kjøpe OrcamRead i tillegg. Denne «lesepennen» kan festes på en brille og den leser opp tekst som brukeren peker på. Slik jeg har forstått det skjer opplesningen nærmest i sanntid, og den fremstår derfor som et svært effektivt hjelpemiddel hvis eleven ønsker/trenger å bla i vanlige bøker eller lese noe på Wikipedia eller lignende. 
 

Men først blir det antakelig en periode med intensivopplæring, og så får vi se utfallet av dette. Gutten min klarer jo å lese, men det går sakte og han skriver dårlig. Jeg krysser derfor fingrene for at han knekker noen koder det neste halve året og håper at jeg ikke er overoptimistisk. 

Anonymkode: 157c7...534

Husk at støtten han trenger for å lese og skrive skal ha få ha med seg i alle fag, ikke bare norsk. I gymmen også, om det må til. Har vært borti lærere som opplever det som «juks» at elever med dysleksi bruker hjelpemidlene sine. Det er det altså ikke. Så hjelp barnet deres med å stå på krava. 

Jeg syns dere skal ha tydelige forventninger til skolen og at de skal kunne bistå barnet deres. Han har fått utdelt et større prosjekt enn de fleste, skolen skal hjelpe ham med å kunne tette gapet.

Anonymkode: 1c565...369

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk at støtten han trenger for å lese og skrive skal ha få ha med seg i alle fag, ikke bare norsk. I gymmen også, om det må til. Har vært borti lærere som opplever det som «juks» at elever med dysleksi bruker hjelpemidlene sine. Det er det altså ikke. Så hjelp barnet deres med å stå på krava. 

Jeg syns dere skal ha tydelige forventninger til skolen og at de skal kunne bistå barnet deres. Han har fått utdelt et større prosjekt enn de fleste, skolen skal hjelpe ham med å kunne tette gapet.

Anonymkode: 1c565...369

Tusen takk! Ja, dette skal vi passe på. ❤️

Anonymkode: 157c7...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ADHD, autisme feks 

Anonymkode: b4e06...875

Vår datter er utredet for autisme og adhd(fordi hun har dysleksi og da må hun ha noe annet). Ingen funn på utredning . Sliter med klokka og høyre/venstre,  men det gjør min venninne på 55 år uten dysleksi eller  noe annet.  Så alt må ikke henge sammen 😉

Anonymkode: f73ed...f58

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter fikk dysleksi-diagnose i 4 klasse. Går nå på vgs. 

Vi ble svært overrasket over hvor lite systematisert tilnærmingen til diagnosen var. Fikk PC og Lingdys og flere lesekurs, men lærere var helt grønne på å tilpasse. Vi måtte hele tiden minne lærere på dysleksien. 
 

Trodde på forhånd at skolen var profesjonelle i forhold til å besitte både kunnskap og i forhold til hjelpemidler. 
 

Mitt tips er å jobbe i forhold til at dysleksien ikke blir en unnskyldning for å ikke strekke seg for barnet. Dette er noe som man må lære seg å leve med. Og ja, her måtte det leses mye og det har hatt god effekt. 

Anonymkode: a068a...306

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vår datter fikk dysleksi-diagnose i 4 klasse. Går nå på vgs. 

Vi ble svært overrasket over hvor lite systematisert tilnærmingen til diagnosen var. Fikk PC og Lingdys og flere lesekurs, men lærere var helt grønne på å tilpasse. Vi måtte hele tiden minne lærere på dysleksien. 
 

Trodde på forhånd at skolen var profesjonelle i forhold til å besitte både kunnskap og i forhold til hjelpemidler. 
 

Mitt tips er å jobbe i forhold til at dysleksien ikke blir en unnskyldning for å ikke strekke seg for barnet. Dette er noe som man må lære seg å leve med. Og ja, her måtte det leses mye og det har hatt god effekt. 

Anonymkode: a068a...306

Tusen takk for dette! 
 

Kontaktlæreren virker veldig oppegående, men vet ikke om hun har erfaring med dysleksi fra før. Det får vi finne ut av på nyåret.
 

Godt å høre at den ekstra lesingen hadde god effekt for datteren din❤️ Jeg håper det går bra med henne nå og at hun når alle drømmene sine❤️

Anonymkode: 157c7...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En faglærer må jo kunne forvente at en elev på mellomtrinnet som har hatt dysleksi i flere år, har tilgang til hjelpemidler og har fått opplæring i dette. Det er ikke faglærers jobb å ringe hjem, be foreldrene skaffe pc, lære opp barnet i lingdys osv. Det er kontaktlærer, spes ped og leders ansvar. Jeg trodde at elevene hadde egen pc med lingdys og engasjerende leser, men de hadde absolutt ingenting og visste ikke hva de skulle gjøre når de ble presentert en tekst i det hele tatt. 

Ja, det var første gangen jeg hadde klassen. Jeg hadde fått beskjed om lærevansker i klassen, men tok det for gitt at de med dysleksi hadde pc og tilgang til lingdys. Er det kanskje vanligere enn jeg tror at elever ikke har det? 

Disse elevene har i tillegg fått så dårlig tilrettelegging tidligere at de lå på rundt 2-klassenivå i faget. Det var umulig å tilrettelegge der og da. Ingen andre lærevansker enn dysleksi, så jeg ble veldig overrasket da de kunne tilnærmet ingenting. Men dette er en klasse som har hatt flere ulike lærere, mye uro og mobbing og klassen er generelt faglig og sosialt svake. Det var lite info å få fra tidligere kontaktlærer, for hen hadde bare hatt klassen i et halvt år og var egentlig mest glad for å slippe å ha dem lenger. Ny kontaktlærer visste jo like lite om det faglige nivået som meg. Men likevel trodde jeg jo at disse elevene skulle ha hjelpemidler og rutiner på plass. 

Jeg har undervist i andre klasser der elever med lærevansker har hjelpemidler og rutiner inne for hvordan de skal jobbe med fag. Så jeg er vant med sånt fra før. 

Så klart tilpasser jeg, men hvordan mener du at jeg skal tilpasse når kontaktlærer/ spes ped og ledelse ikke gjør det? Det beste for elever med dysleksi er jo hjelpemidler. Hvorfor kan ikke jeg forvente at elever som har hatt dysleksi i flere år har dette? Hvorfor er det mitt ansvar som faglærer å skaffe dette? Jeg har ikke nedsatt tid til å gi elever i kanskje flere forskjellige klasser opplæring i lingdys fordi kontaktlærer/ spes ped ikke gjør det. 

Jeg husker jeg snakket med moren til den ene eleven da hen syntes faget mitt var veldig vanskelig. Så da ringte jeg. Jeg spurte om eleven hadde pc og lingdys og benyttet seg av engaserende leser. Men dette hadde de ikke hørt om. En annen elev hadde pc hjemme, men tok ikke med på skolen. Jeg måtte be kontaktlærer purre på foreldre om dette og kanskje få noen til å friske opp med et lingdys-kurs for eleven. Det hjalp litt, men det er jo ikke sånn at en faglærer må purre på kontaktlærer og foreldre om sånt. Jeg syns det er veldig merkelig hvis det er vanlig i hvertfall? 

Anonymkode: cece3...4f9

Desverre ofte dårlig opplæring i grunnskolen. Her så meldte vi oss på kurs selv via dysleksi forbundet, for vi så ungene ikke fikk brukt hjelpemidler som de var beregnet fordi lærerne ikke klarte å bruke det selv. De viste heler ofte ikke rettigheter de hadde en gang. Tilogmed ipad ble våre barn nektet fordi skolen brukte det jo ikke  så selv om det stod de hadde krav på bruk av smartbok. Så mente de det holdt med lydhør .

Først på videregående altså 9 år etter diagnose fikk de lov å bruke ipad, smartbok osv, lærere som kunne programer, lærere som godkjente muntlig opplesing og ha muntlige prøver osv

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er utdannet lærer i bunn, men jobber nå i støttesystemet rundt.  Jeg møter stadig lærere uten denne kompetansen, som rett ut sier «jeg aner ikke hvordan jeg skal hjelpe disse elevene». At man har møtt dyslektikere, eller har dyslektikere i klassen, gjør dem ikke kompetente på området. 
 

Påstanden min er ikke gått ut på dato. Det du beskriver er mer et idealbilde av hvordan ting burde vært, ikke slik det er i praksis. 

Anonymkode: 07665...788

Jeg beskriver praksis på den skolen jeg jobber på nå, og 5 andre jeg jobbet på tidligere. Alle i Oslo, usikker på om det kan ha noe å si. Men at det er et idealbilde, javel. Ditt idealbilde, vår hverdag. Jeg gjentar min påstand: hadde ressurssituasjonen vært annerledes kunne vi hjulpet. Vi har  kompetansen og plikt til å utvikle oss faglig, men verken tid til å bruke den eller råd til materiell. 

Jeg sier til mine studenter at de ikke er ferdigutdannet etter 5 år. Vi må hele tiden søke kunnskap. Høres ut som det er lite kultur for det i ditt område. Lurer på hva de bruker tiden på. Ikke differansiering av opplegg iallefall..? 

Anonymkode: e7470...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg beskriver praksis på den skolen jeg jobber på nå, og 5 andre jeg jobbet på tidligere. Alle i Oslo, usikker på om det kan ha noe å si. Men at det er et idealbilde, javel. Ditt idealbilde, vår hverdag. Jeg gjentar min påstand: hadde ressurssituasjonen vært annerledes kunne vi hjulpet. Vi har  kompetansen og plikt til å utvikle oss faglig, men verken tid til å bruke den eller råd til materiell. 

Jeg sier til mine studenter at de ikke er ferdigutdannet etter 5 år. Vi må hele tiden søke kunnskap. Høres ut som det er lite kultur for det i ditt område. Lurer på hva de bruker tiden på. Ikke differansiering av opplegg iallefall..? 

Anonymkode: e7470...9f5

Jeg jobber nå også i Oslo, og har vært innom mange mange skoler fra 1 og ut VGS så har bred erfaring igjennom mange år. Mange bruker all sin tid på utagerende elever dessverre, de som «bare» leser dårlig går i glemmeboken. 

Anonymkode: 07665...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...