Gå til innhold

Dysleksi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi lærere kan masse om dysleksi. Likevel strekker ikke ressursene langt nok - vi er alene med 28 stk. Det er nytteløst å sitte i mer enn 5 min hos noen ila en time. Folk blir sykemeldte, og ressurslærer/lesekurs er det første som prioriteres vekk når andre lærere må dekkes. Vi jobber stort sett både traume-, autisme- og dysleksivennlig i klasserommet, og elevene vil ikke merke stor forskjell av en diagnose, fordi tiltakene allerede er iverksatt som standard. Ikke tro at liten forandring betyr liten innsats ☺️

 

Når det er sagt: hvis du beklager deg på at skolen skal ordne dette vil det ikke gå bra. Her må dere gjøre en kjempejobb hjemme. Barnet må jobbe hardere med lesing enn andre. Det kan verken kamufleres eller ignoreres. Urettferdig, men de fleste vil i løpet av livet stå i en situasjon hvor de stiller svakere dessverre. Jeg ser hvor stor forskjell det er på elever med like forutsetninger men ulik oppfølging hjemme. Tro meg når jeg innstendig ber om at dere må lese hjemme fordi alternativet kan bli veldig trasig. Meld dere på, forstå hva som skjer og ta ansvaret. Ikke deleger vekk dette. 

Anonymkode: e7470...9f5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Husk også at hvis ungen skal ta høyere utdanning har han krav på eget stipend slik at han skal slippe å jobbe utenom studiene. Dette fordi de bruker mer tid på lesingen enn andre.

Anonymkode: b4fdd...570

Tja en sannhet med modifikasjon! Man må ha svært alvorlig dysleksi om man ska få det gjennom og de som har det tar sjelden en høyere utdanning.. har man dysleksi er det som regle andre nevro atypiske ting å finne i tillegg, kommer sjeldent alene 

Anonymkode: b4e06...875

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vi lærere kan masse om dysleksi. Likevel strekker ikke ressursene langt nok - vi er alene med 28 stk. Det er nytteløst å sitte i mer enn 5 min hos noen ila en time. Folk blir sykemeldte, og ressurslærer/lesekurs er det første som prioriteres vekk når andre lærere må dekkes. Vi jobber stort sett både traume-, autisme- og dysleksivennlig i klasserommet, og elevene vil ikke merke stor forskjell av en diagnose, fordi tiltakene allerede er iverksatt som standard. Ikke tro at liten forandring betyr liten innsats ☺️

 

Når det er sagt: hvis du beklager deg på at skolen skal ordne dette vil det ikke gå bra. Her må dere gjøre en kjempejobb hjemme. Barnet må jobbe hardere med lesing enn andre. Det kan verken kamufleres eller ignoreres. Urettferdig, men de fleste vil i løpet av livet stå i en situasjon hvor de stiller svakere dessverre. Jeg ser hvor stor forskjell det er på elever med like forutsetninger men ulik oppfølging hjemme. Tro meg når jeg innstendig ber om at dere må lese hjemme fordi alternativet kan bli veldig trasig. Meld dere på, forstå hva som skjer og ta ansvaret. Ikke deleger vekk dette. 

Anonymkode: e7470...9f5

Tusen takk! Vi skal så absolutt stille opp!! 

Anonymkode: 157c7...534

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor tenker dere lesepen når han har Lingdys? Lingdys kan lese opp tekst også. 

Anonymkode: 07665...788

Aner ikke. Har egentlig bare forsøkt å søke litt rundt etter hjelpemidler også kom jeg over lesepenn. OrcamRead virker veldig bra da den kan hjelpe til med å lese det som står på tavlen for eksempel + lese aviser. Virker som at har litt mer naturlig lesestemme også. 

Anonymkode: 157c7...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tja en sannhet med modifikasjon! Man må ha svært alvorlig dysleksi om man ska få det gjennom og de som har det tar sjelden en høyere utdanning.. har man dysleksi er det som regle andre nevro atypiske ting å finne i tillegg, kommer sjeldent alene 

Anonymkode: b4e06...875

Interessant. Hvilke andre nevro atypiske ting opptrer ofte med dysleksi?

Anonymkode: 715f1...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 9-klassing fikk påvist dysleksi i slutten av 7 klasse. Anbefaler Tibi-appen og lage en bruker der, da får han tilgang til mange lydbøker, både skolebøker og «vanlige» bøker. Min gutt bruker det veldig mye når de f.eks. har lesing på skolen, han enten lytter til lydboken eller leser samtidig som han lytter.

Anonymkode: ac1f7...285

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min 9-klassing fikk påvist dysleksi i slutten av 7 klasse. Anbefaler Tibi-appen og lage en bruker der, da får han tilgang til mange lydbøker, både skolebøker og «vanlige» bøker. Min gutt bruker det veldig mye når de f.eks. har lesing på skolen, han enten lytter til lydboken eller leser samtidig som han lytter.

Anonymkode: ac1f7...285

Tusen takk for tips, det er notert ned:-)

Håper det går bra med gutten din❤️

Anonymkode: 157c7...534

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Interessant. Hvilke andre nevro atypiske ting opptrer ofte med dysleksi?

Anonymkode: 715f1...dc3

Vet ikke hva brukeren over siktet til, men for eksempel er det vanlig å slite med å lære klokken, samt rom og retning som øst/vest, høyre/venstre osv. Mange har også dyskalkuli i samme slengen. 

Anonymkode: ac1f7...285

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for tips, det er notert ned:-)

Håper det går bra med gutten din❤️

Anonymkode: 157c7...534

Det går mye bedre nå, etter oppstart på ungdomsskolen har han fått mer tilrettelegging, for eksempel får han muntlig gjennomgang i etterkant av prøver, for han er mye sterkere muntlig enn skriftlig. Han får også hjelp til å konkretisere hva oppgaven spør etter, for eksempel nylig skulle de skrive om en religion, det ble et for åpent spørsmål til at han klarer å komme i gang, men så omformulerte læreren det til tre spørsmål han skulle svare på, da plutselig skrev han massevis, så de trenger av og til bare et dytt i rett retning :) 

Anonymkode: ac1f7...285

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Aner ikke. Har egentlig bare forsøkt å søke litt rundt etter hjelpemidler også kom jeg over lesepenn. OrcamRead virker veldig bra da den kan hjelpe til med å lese det som står på tavlen for eksempel + lese aviser. Virker som at har litt mer naturlig lesestemme også. 

Anonymkode: 157c7...534

Lesepenn er jo supert, men office sin engasjerende leser gjør også dette, og skolen han sikkert officepakke! 

Anonymkode: e7470...9f5

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet ikke hva brukeren over siktet til, men for eksempel er det vanlig å slite med å lære klokken, samt rom og retning som øst/vest, høyre/venstre osv. Mange har også dyskalkuli i samme slengen. 

Anonymkode: ac1f7...285

Det med klokke og retning har med selve dysleksi å gjøre fikk vi beskjed om. Ikke at det var andre nevrologisk feil

Anonymkode: 92dd3...186

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Aner ikke. Har egentlig bare forsøkt å søke litt rundt etter hjelpemidler også kom jeg over lesepenn. OrcamRead virker veldig bra da den kan hjelpe til med å lese det som står på tavlen for eksempel + lese aviser. Virker som at har litt mer naturlig lesestemme også. 

Anonymkode: 157c7...534

Lingdys kan også lese opp aviser, bare å kopiere inn, den unaturlige stemmen blir stadig forbedret, men helt ærlig er det en vanesak. Det er som å henne seg til å høre en ny dialekt. 

Anonymkode: 07665...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi lærere kan masse om dysleksi. Likevel strekker ikke ressursene langt nok - vi er alene med 28 stk. Det er nytteløst å sitte i mer enn 5 min hos noen ila en time. Folk blir sykemeldte, og ressurslærer/lesekurs er det første som prioriteres vekk når andre lærere må dekkes. Vi jobber stort sett både traume-, autisme- og dysleksivennlig i klasserommet, og elevene vil ikke merke stor forskjell av en diagnose, fordi tiltakene allerede er iverksatt som standard. Ikke tro at liten forandring betyr liten innsats ☺️

 

Når det er sagt: hvis du beklager deg på at skolen skal ordne dette vil det ikke gå bra. Her må dere gjøre en kjempejobb hjemme. Barnet må jobbe hardere med lesing enn andre. Det kan verken kamufleres eller ignoreres. Urettferdig, men de fleste vil i løpet av livet stå i en situasjon hvor de stiller svakere dessverre. Jeg ser hvor stor forskjell det er på elever med like forutsetninger men ulik oppfølging hjemme. Tro meg når jeg innstendig ber om at dere må lese hjemme fordi alternativet kan bli veldig trasig. Meld dere på, forstå hva som skjer og ta ansvaret. Ikke deleger vekk dette. 

Anonymkode: e7470...9f5

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er nesten i henting om dysleksi i vanlig lærerutdanning, noen lærere har fått/tatt kursing og utdanning i ettertid, men langt fra alle. 

Anonymkode: 07665...788

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Interessant. Hvilke andre nevro atypiske ting opptrer ofte med dysleksi?

Anonymkode: 715f1...dc3

ADHD, autisme feks 

Anonymkode: b4e06...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

ADHD, autisme feks 

Anonymkode: b4e06...875

ADHD ja, men ikke autisme. Altså mange mennesker med autisme strever med lesing og skriving, men autisme og Dysleksi er ikke komorbide.

Anonymkode: 07665...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er nesten i henting om dysleksi i vanlig lærerutdanning, noen lærere har fått/tatt kursing og utdanning i ettertid, men langt fra alle. 

Anonymkode: 07665...788

Er du lærer? 

Utdanningen speiler ikke praksis i det hele tatt nei. Vi lærer heller ikke om spesped,  70% av fagene vi underviser i, ppt, foreldresamarbeid, tverretatlig samarbeid eller rapportskriving. 

Likevel har vi dyslektikere, asf, adhd og regulerings/tilknytningsvansker i alle klasserom. Hvis du er en lærer som kan lite om dysleksi er du enten totalt nyutdannet med en uvanlig tynn praksis, eller har hatt veldig små klasser for å ikke komme borti dette. Dessuten skal du ha mye sykefravær  for å unngå å få med deg faglig påfyll om den vanligste utfordringen vi har på fellesmøtene. I tillegg har vi individuelt ansvar for å holde oss oppdaterte på forskning. 

Jeg vil gå så langt som å hevde at påstanden din har gått ut på dato. 

Anonymkode: e7470...9f5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du lærer? 

Utdanningen speiler ikke praksis i det hele tatt nei. Vi lærer heller ikke om spesped,  70% av fagene vi underviser i, ppt, foreldresamarbeid, tverretatlig samarbeid eller rapportskriving. 

Likevel har vi dyslektikere, asf, adhd og regulerings/tilknytningsvansker i alle klasserom. Hvis du er en lærer som kan lite om dysleksi er du enten totalt nyutdannet med en uvanlig tynn praksis, eller har hatt veldig små klasser for å ikke komme borti dette. Dessuten skal du ha mye sykefravær  for å unngå å få med deg faglig påfyll om den vanligste utfordringen vi har på fellesmøtene. I tillegg har vi individuelt ansvar for å holde oss oppdaterte på forskning. 

Jeg vil gå så langt som å hevde at påstanden din har gått ut på dato. 

Anonymkode: e7470...9f5

Jeg er egentlig enig med brukeren du siterte. Selv har jeg faglærerutdanning i bunn, altså kun ett fag. Har tatt videreutdanning på egen regning i både norsk og spes.ped, men jeg måtte ikke. Jeg tok egentlig bare spes ped fordi jeg ikke fikk jobb. Men mange jeg studerte faglærer med har ikke tatt videreutdanning, eller de har tatt matte/ engelsk/ master. Vi har heller ikke hatt noe om dysleksi på fellesmøter. Det har blitt nevnt, men egentlig er skolen vår kjempedårlig på å tilpasse for dyslektikere. 

Jeg skrev tidligere om en klasse jeg tok over i et fag, hvor elever med dysleksi ikke hadde med egen pc en gang. En av elevene hadde ikke pc en gang og ante ikke hva lingdys var. Når elevene fikk i oppgave å lese en tekst, tenkte jeg jo at dyslektikerne vet hva de skal gjøre, men det gjorde de ikke. Endte med at de måtte sitte og fargelegge, for jeg kunne jo ikke bare trylle frem et hjelpemiddel. Alle skoler burde vært dysleksivennlige fra småskolen av. Der jeg jobber, virker det som om det er opp til hver enkelt lærer å tilpasse. Det er ikke noe man som f.eks faglærer kan forvente. Da får man tilpasse selv. 

Anonymkode: cece3...4f9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er egentlig enig med brukeren du siterte. Selv har jeg faglærerutdanning i bunn, altså kun ett fag. Har tatt videreutdanning på egen regning i både norsk og spes.ped, men jeg måtte ikke. Jeg tok egentlig bare spes ped fordi jeg ikke fikk jobb. Men mange jeg studerte faglærer med har ikke tatt videreutdanning, eller de har tatt matte/ engelsk/ master. Vi har heller ikke hatt noe om dysleksi på fellesmøter. Det har blitt nevnt, men egentlig er skolen vår kjempedårlig på å tilpasse for dyslektikere. 

Jeg skrev tidligere om en klasse jeg tok over i et fag, hvor elever med dysleksi ikke hadde med egen pc en gang. En av elevene hadde ikke pc en gang og ante ikke hva lingdys var. Når elevene fikk i oppgave å lese en tekst, tenkte jeg jo at dyslektikerne vet hva de skal gjøre, men det gjorde de ikke. Endte med at de måtte sitte og fargelegge, for jeg kunne jo ikke bare trylle frem et hjelpemiddel. Alle skoler burde vært dysleksivennlige fra småskolen av. Der jeg jobber, virker det som om det er opp til hver enkelt lærer å tilpasse. Det er ikke noe man som f.eks faglærer kan forvente. Da får man tilpasse selv. 

Anonymkode: cece3...4f9

Jeg snakker om adjunkt/masterutdanning grunnskolelærer. Ved PPU har man en helt annen bakgrunn, og et større ansvar for å oppdatere seg selv for å nettopp fungere i jobben og oppfylle minimumskrav i opplæringsloven. Det er selvfølgelig opp til lærere å tilpasse, ja. Forvente som faglærer? Andre lærere kan ikke tilpasse for deg. Du må selv lage opplegg som alle elevene i klassen kan gjøre på et eller annet nivå.

Det høres helt vilt ut for meg at du ikke klarer å tilpasse for en elev med dysleksi så den må fargelegge mens de andre gjør fag. Har du ikke tenkt på hvordan du skal differensiere når du planlegger? Var det første gang du hadde klassen? Hadde du ikke spurt kontaktlærer om faglige forutsetninger før du planla? Ble du så satt ut at du ikke engang på hælen kunne la to og to lese sammen? Da går det på deg som lærer, ikke profesjonen som gruppe. Sorry as, dette var trist. Max ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: e7470...9f5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er du lærer? 

Utdanningen speiler ikke praksis i det hele tatt nei. Vi lærer heller ikke om spesped,  70% av fagene vi underviser i, ppt, foreldresamarbeid, tverretatlig samarbeid eller rapportskriving. 

Likevel har vi dyslektikere, asf, adhd og regulerings/tilknytningsvansker i alle klasserom. Hvis du er en lærer som kan lite om dysleksi er du enten totalt nyutdannet med en uvanlig tynn praksis, eller har hatt veldig små klasser for å ikke komme borti dette. Dessuten skal du ha mye sykefravær  for å unngå å få med deg faglig påfyll om den vanligste utfordringen vi har på fellesmøtene. I tillegg har vi individuelt ansvar for å holde oss oppdaterte på forskning. 

Jeg vil gå så langt som å hevde at påstanden din har gått ut på dato. 

Anonymkode: e7470...9f5

Jeg er utdannet lærer i bunn, men jobber nå i støttesystemet rundt.  Jeg møter stadig lærere uten denne kompetansen, som rett ut sier «jeg aner ikke hvordan jeg skal hjelpe disse elevene». At man har møtt dyslektikere, eller har dyslektikere i klassen, gjør dem ikke kompetente på området. 
 

Påstanden min er ikke gått ut på dato. Det du beskriver er mer et idealbilde av hvordan ting burde vært, ikke slik det er i praksis. 

Anonymkode: 07665...788

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er egentlig enig med brukeren du siterte. Selv har jeg faglærerutdanning i bunn, altså kun ett fag. Har tatt videreutdanning på egen regning i både norsk og spes.ped, men jeg måtte ikke. Jeg tok egentlig bare spes ped fordi jeg ikke fikk jobb. Men mange jeg studerte faglærer med har ikke tatt videreutdanning, eller de har tatt matte/ engelsk/ master. Vi har heller ikke hatt noe om dysleksi på fellesmøter. Det har blitt nevnt, men egentlig er skolen vår kjempedårlig på å tilpasse for dyslektikere. 

Jeg skrev tidligere om en klasse jeg tok over i et fag, hvor elever med dysleksi ikke hadde med egen pc en gang. En av elevene hadde ikke pc en gang og ante ikke hva lingdys var. Når elevene fikk i oppgave å lese en tekst, tenkte jeg jo at dyslektikerne vet hva de skal gjøre, men det gjorde de ikke. Endte med at de måtte sitte og fargelegge, for jeg kunne jo ikke bare trylle frem et hjelpemiddel. Alle skoler burde vært dysleksivennlige fra småskolen av. Der jeg jobber, virker det som om det er opp til hver enkelt lærer å tilpasse. Det er ikke noe man som f.eks faglærer kan forvente. Da får man tilpasse selv. 

Anonymkode: cece3...4f9

Ja, dette stemmer bedre med min virkelighet også. Det blir verre og verre jo lengre opp i klassetrinn man kommer også, ungdomsskolelærere har nesten aldri peiling. 
 

 

Anonymkode: 07665...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...