AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #21 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei hvilken hjelp skulle det vært tror du? Du har nok et veldig naivt syn på hva som kommer til å møte deg, en kjent person i politiet vil ikke kunne hjelpe deg, de skal forholde seg til måten politiet prioriterer saker på samt taushetsplikten, du kommer ikke foran andre feks.. Om du så har en bekjent som jobbet på krimvakta eller en jurist vil du ikke få personlige fordeler. Det blir svært sjelden dom i voldtektssaker på tross av bevis. Anonymkode: 4c029...974 Det skjønner jo jeg også. På en annen side så er de ekstremt kjent med lover jeg trenger å referere til om jeg klager. Har kommet ekstremt langt med det tidligere. Der jeg og andre vanligvis ville gitt opp eller ikke gidder å gjøre noe. Og når jeg har fått slik hjelp så har jeg som regel kommet ett skritt lenger fått mer rettferdighet. Fordi denne personen foreslått meg argumenter og dratt inn lovene. og med profesjonell hjelp så mener jeg i form av psykolog eller noe😊 Anonymkode: 012d2...8c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #22 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det skjønner jo jeg også. På en annen side så er de ekstremt kjent med lover jeg trenger å referere til om jeg klager. Har kommet ekstremt langt med det tidligere. Der jeg og andre vanligvis ville gitt opp eller ikke gidder å gjøre noe. Og når jeg har fått slik hjelp så har jeg som regel kommet ett skritt lenger fått mer rettferdighet. Fordi denne personen foreslått meg argumenter og dratt inn lovene. og med profesjonell hjelp så mener jeg i form av psykolog eller noe😊 Anonymkode: 012d2...8c8 Ja sånn ja, så kvinner som har bekjente i politiet har bedre beskyttelse enn de som ikke kjenner noen der. Det er jo flott for din del men da kan du ikke forvente å få tilbakemeldinger her som gir deg noe realistisk svar siden du er i en særstilling. Nei det har aldri vært snakk om at jeg skulle ha noe hjelp. Anonymkode: 4c029...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #23 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg var på jobb. Det gikk greit. Noen dager gråt jeg på do og var generelt mer skjør, kort vei mellom sint og gråt men akkurat på jobb gikk det stort sett greit. Godt å ha noe annet å tenke på og viktig å opprettholde rutine og normalitet (tror jobben gjorde meg godt). Det er mange tøffe avhør, mange tøffe spørsmål, spørsmål stilt på ulike måter under avhør. Tøft å lese igjennom etterpå, og å lese igjennom alt i saken hos advokaten. Og saken ble «selvfølgelig» henlagt. Det er viktig å anmelde og hvertfall om det finnes flere anmeldelser på personen så kan personen bli stoppet. Men tallene på henleggelse er dessverre høy, det skal veldig sterke bevis til (dna spor, blåmerker osv holder ikke, gjerningsmannen kan si du liker røff sex og at det var frivillig). Anonymkode: 5dd88...e61 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #24 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja sånn ja, så kvinner som har bekjente i politiet har bedre beskyttelse enn de som ikke kjenner noen der. Det er jo flott for din del men da kan du ikke forvente å få tilbakemeldinger her som gir deg noe realistisk svar siden du er i en særstilling. Nei det har aldri vært snakk om at jeg skulle ha noe hjelp. Anonymkode: 4c029...974 Jeg er ikke i noe særstilling av den grunn. Tror heller om man er kritisk og sjekker ting mer nøye opp, så kommer man lenger. Sånn er det for alle Anonymkode: 012d2...8c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #25 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja sånn ja, så kvinner som har bekjente i politiet har bedre beskyttelse enn de som ikke kjenner noen der. Det er jo flott for din del men da kan du ikke forvente å få tilbakemeldinger her som gir deg noe realistisk svar siden du er i en særstilling. Nei det har aldri vært snakk om at jeg skulle ha noe hjelp. Anonymkode: 4c029...974 Tviler på akkurat det. Politiet er profesjonelle og det må uansett tåle en rettssak, så hjelper ikke om du kjenner en i politiet for den må fortsatt bli dømt i retten med dommer og jury. Anonymkode: 5dd88...e61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #26 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke i noe særstilling av den grunn. Tror heller om man er kritisk og sjekker ting mer nøye opp, så kommer man lenger. Sånn er det for alle Anonymkode: 012d2...8c8 Jeg hadde en veldig god bistandsadvokat, vil anbefale deg å ha en god advokat og de kjenner absolutt alt av regelverk. Anonymkode: 5dd88...e61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #27 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Tviler på akkurat det. Politiet er profesjonelle og det må uansett tåle en rettssak, så hjelper ikke om du kjenner en i politiet for den må fortsatt bli dømt i retten med dommer og jury. Anonymkode: 5dd88...e61 Jeg skjønner at vi kanskje ser litt forskjellig på dette, men jeg vil prøve å forklare meg bedre. Jeg mener ikke at det å kjenne noen i politiet gir en form for særbehandling i rettssystemet. Jeg har bare opplevd at det å ha folk rundt meg som kjenner lover og regler, har hjulpet meg til å komme lenger i noen situasjoner, rett og slett fordi de kan gi meg gode råd om hva jeg kan vise til hvis jeg klager, eller hvordan jeg kan fremme saken min på best mulig måte. For å klargjøre: Det handler ikke om at de har noe profesjonelt ansvar i saken min. De har bare fungert som et hjelpemiddel, på samme måte som hvis man har en lege i familien. De kan ikke gjøre en diagnose eller ta røntgenbilder, men de kan hjelpe deg med å vurdere om noe er alvorlig og gi råd om hva du kan gjøre videre. På samme måte har disse personene bare hjulpet meg med å forstå hva jeg kan gjøre videre, basert på lovene og reglene. Det har gjort at jeg har følt meg bedre rustet til å stå på kravene mine. Som dere sier, er det til slutt opp til domstolene å vurdere saken, men for meg handler det om å gi saken en sjanse til. Det handler om å vite at man har gjort alt man kan, og at man har stått opp for de kravene man har, uansett hva utfallet blir. Jeg vet godt at prosessene er krevende, spesielt i alvorlige saker, og at politiet og rettsvesenet har sine prosedyrer og prioriteringer. Jeg har ikke tro på at å kjenne noen i systemet vil endre på det, men jeg mener det handler om å være godt forberedt og bruke den kunnskapen man har, enten man kjenner noen eller ikke. For meg har det vært nyttig å ha noen som kjenner lovverket og kan gi meg veiledning. Dette er noe alle kan dra nytte av, om de har tilgang til hjelp eller tar tid til å sette seg inn i sine rettigheter. Samtidig er dette med overgrepssaker vanskelig. De blir henlagt. Men om personen er til fare så kan man i det minste få besøksforbud. Slike ting er enklere å klage på. ts Anonymkode: 012d2...8c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #28 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg hadde en veldig god bistandsadvokat, vil anbefale deg å ha en god advokat og de kjenner absolutt alt av regelverk. Anonymkode: 5dd88...e61 Så bra! Jeg har fått en del gode tips av nok. AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg var på jobb. Det gikk greit. Noen dager gråt jeg på do og var generelt mer skjør, kort vei mellom sint og gråt men akkurat på jobb gikk det stort sett greit. Godt å ha noe annet å tenke på og viktig å opprettholde rutine og normalitet (tror jobben gjorde meg godt). Det er mange tøffe avhør, mange tøffe spørsmål, spørsmål stilt på ulike måter under avhør. Tøft å lese igjennom etterpå, og å lese igjennom alt i saken hos advokaten. Og saken ble «selvfølgelig» henlagt. Det er viktig å anmelde og hvertfall om det finnes flere anmeldelser på personen så kan personen bli stoppet. Men tallene på henleggelse er dessverre høy, det skal veldig sterke bevis til (dna spor, blåmerker osv holder ikke, gjerningsmannen kan si du liker røff sex og at det var frivillig). Anonymkode: 5dd88...e61 Det er nok viktig å holde fast på jobb ja. Hadde du noe form for støtte den perioden? Slik som psykolog eller lignende Anonymkode: 012d2...8c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 01:07 #29 Del Skrevet onsdag kl 01:07 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er ikke i noe særstilling av den grunn. Tror heller om man er kritisk og sjekker ting mer nøye opp, så kommer man lenger. Sånn er det for alle Anonymkode: 012d2...8c8 Ta deg en tur på et krisesenter å se på virkeligheten der. Tror du kvinner som har vært utsatt for mye vold er i stand til å «sjekke ting nøye opp? Mange kvinner har en bakgrunn der de ikke en gang er bevisst at det er feil å bli mishandlet, de tror det er riktig at mannen slår dem å har sex med dem fordi han vil. Det er også svært vanlig å ikke ta innover seg at man har blitt voldtatt, det kan gå år før det kommer frem i bevistheten. Krisesenteret oppfordrer kvinner til å ikke ha tiltro til politiet for å lære de å ivareta egen sikkerhet, det forteller en god del om politiet sitt arbeid. Anonymkode: 4c029...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:20 #30 Del Skrevet onsdag kl 19:20 Paneera skrev (På 30.12.2024 den 22.27): Jævlig, politiet gjorde ikke en dritt. Skyldte på at overgriper var for syk til å avhøres. Ja stakkars , stakkars mann som voldtok et barn under skolealder i flere hull 🤦♀️ Null tiltro til rettssystemet Yey, en tråd du kan kuppe og traumedumpe i. Hjelper dette ts eller gjør du det verre? Anonymkode: 36b23...5a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:31 #31 Del Skrevet onsdag kl 19:31 Helt forferdet prosess, I mitt tilfellet ventet jeg litt før jeg anmeldte det fordi jeg jobbet med personen og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Når jeg endelig ble modig nok til å anmelde det så var det timer med avhør og forklare historien om og om igjen. Det var psykisk tungt og man fikk følelsen av å ikke bli trodd. Som sagt siden jeg brukte litt tid på å anmelde det og dro ikke på sykehus og fikk sjekket meg så var all bevis borte. han ble suspendert fra jobb en periode, men til slutt så hadde dem ikke noe grunn til å holde han fra jobben. Jeg valgte da å sykemelde meg og til slutt sa jeg opp. Fikk brev i posten året etter at saken var henlagt pga manglende bevis. Så hva satt jeg igjen med? Jo følelsen av å ikke bli trodd. Og så fikk jeg beskjed av en kollega at alle på jobb trodde på han og syntes synd på han å bli anklaget for noe. Så han slapp unna i tillegg til at jeg fikk dårlig rykte på meg. Anonymkode: 3f657...370 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:42 #32 Del Skrevet onsdag kl 19:42 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt forferdet prosess, I mitt tilfellet ventet jeg litt før jeg anmeldte det fordi jeg jobbet med personen og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Når jeg endelig ble modig nok til å anmelde det så var det timer med avhør og forklare historien om og om igjen. Det var psykisk tungt og man fikk følelsen av å ikke bli trodd. Som sagt siden jeg brukte litt tid på å anmelde det og dro ikke på sykehus og fikk sjekket meg så var all bevis borte. han ble suspendert fra jobb en periode, men til slutt så hadde dem ikke noe grunn til å holde han fra jobben. Jeg valgte da å sykemelde meg og til slutt sa jeg opp. Fikk brev i posten året etter at saken var henlagt pga manglende bevis. Så hva satt jeg igjen med? Jo følelsen av å ikke bli trodd. Og så fikk jeg beskjed av en kollega at alle på jobb trodde på han og syntes synd på han å bli anklaget for noe. Så han slapp unna i tillegg til at jeg fikk dårlig rykte på meg. Anonymkode: 3f657...370 ❤️❤️❤️❤️ Er så redd for at jeg skal komme meg verre ut av det pga. den prosessen ved å hele tiden skulle forklare meg. Men jeg har veldig lyst til å anmelde, jeg får nok ikke ro før det er gjort. Og jeg tror det blir mye bedre for meg når alt er over. Selvom jeg er redd for å bli gæren og ty til flaska igjen. Utrolig trist å lese din erfaring! Og i tillegg at du ikke ble trodd på selv av jobben! Håper du har det bedre i dag ❤️ ts Anonymkode: 012d2...8c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:18 #33 Del Skrevet onsdag kl 20:18 Jeg anmeldte en gutt som voldtok min datter. Begge var under strafferettslig alder, så egentlig angrer jeg på hele anmeldelsen fordi det gjorde at min datter ble helt ødelagt. Hele prosessen med politi, advokater, avhør, pluss at den andre part får lese alt av avhør og dermed også intime detaljer politiet graver i, var så grusomme at jeg ikke unner min verste fiende det. Hadde jeg visst alt jeg vet i dag hadde jeg heller skaffet henne traumebegandling og skiftet skole (de gikk på samme skole) uten å anmelde dessverre. En ting som er greit å ha i bakhodet er at politiet er ikke ute etter å hjelpe deg. De er kun ute etter å etterforske. De bryr seg dessverre lite om hva følgene av deres etterforskning får for de som skal leve videre etter saken er over. Saken vår ble som de fleste andre henlagt på bevisets stilling og også pga overgripers alder. Anonymkode: fd917...fc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå