AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #141 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er ikke fra Oslo vest, men øst. Ikke mye penger, og vil ikke si jeg henger med rike folk. Men dem få selskapene jeg har dratt til så går folk med innesko. Dem bytter bare sko når dem kommer inn døra. Trodde helt ærlig at det var vanlig. Anonymkode: 8258a...47e Jeg er fra Trondheim. Ikke den rike delen en gang. Og er opplært at man har på fin sko inne når man pynter seg. Så har med sko som jeg tar på meg når jeg har pyntet meg jeg å. Og er det ikke så pyntet selskap så tar jeg heller ikke med meg pen sko. Anonymkode: a00c7...263 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #142 Del Skrevet 31. desember 2024 Kan dere ikke slutte å diskutere sko/ ikke sko. Lag heller en egen tråd om det. Anonymkode: 30a22...6e2 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersmurf Skrevet 31. desember 2024 #143 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hun ville bruke kvelden til å legge seg tidlig, så gøy for mannen. Anonymkode: 05006...909 Det står jo ingenting om at hun vil legge seg tidlig. Det er jo babyen og det ene søskenet som trenger rutiner. Hvorfor skal hun måtte være hjemme alene med barna og far få være på fest på nyttårsaften. Det er noen få år det er sånn for småbarnsfamilier! Syns heller ikke at hun er urimelig på de andre tingene. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #144 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er ikke fra Oslo vest, men øst. Ikke mye penger, og vil ikke si jeg henger med rike folk. Men dem få selskapene jeg har dratt til så går folk med innesko. Dem bytter bare sko når dem kommer inn døra. Trodde helt ærlig at det var vanlig. Anonymkode: 8258a...47e Kanskje det er en generasjons/ aldersgreie, eller bare ulike sosiale normer i ulike sosiale grupperinger😊 Anonymkode: 4dc16...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #145 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg anser det som uhøflig å gå inn i private hjem med sko, selv om det er pene innesko. De fleste har vel pensko de også går ute med? Og stiletthælene ødelegger jo parketten? Men jeg ser for meg at det brukes pensko inne i stive selskaper blant «fiffen», blant de rikeste i Oslo vest, f.eks. Kanskje du er fra Bærum eller Oslo vest? Hadde vært interessant å vite😊 Anonymkode: 4dc16...6f2 Slenger meg på debatten om sko. Det du sier er helt motsatt av hva jeg er vant med, helt ærlig ☺️ Jeg anser det som mer uhøflig å ikke ha pensko i selskap. Da har man med pensko som kun brukes inne og hvor hælkappen er hel og ikke lager merker i parketten. Ja, bor i Bærum nå, men ikke opprinnelig herfra, har vært vant til det samme andre steder i landet og hjemmefra i vår familie (ikke fra Bærum). Anonymkode: f4e0d...001 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #146 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du synes det er helt greit at du skal gjøre det aller meste med hus og barn, alle nyttårsaftener skal feires sammen med personer som bare aller nådigst respekterer deg som mor, og ellers forsøker å styre hva du spiser og mener og whatnot - og at dette er noe du mer enn gjerne også gjør mens du også ammer og om dager skal begynne på jobb, når du egentlig trenger ro og tid med din mann? Anonymkode: 46ac8...83c Gjennom hele tråden har hi ett fokus og det er meg, meg, meg og enda mer meg. Du fremstiller henne som en stakkars dame som ikke får bestemme ting selv og ikke blir møtt med respekt, og jeg lurer virkelig på hvilke tråd du har lest. Store deler av hi sine svar går på hennes rigide væremåte og manglende evne til å forstå at det er andre enn hennes behov som skal hensyntas også. Hennes fokus er kun seg selv, og mannens ønsker glemmer hun helt. Anonymkode: ae2b6...b53 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #147 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Slenger meg på debatten om sko. Det du sier er helt motsatt av hva jeg er vant med, helt ærlig ☺️ Jeg anser det som mer uhøflig å ikke ha pensko i selskap. Da har man med pensko som kun brukes inne og hvor hælkappen er hel og ikke lager merker i parketten. Ja, bor i Bærum nå, men ikke opprinnelig herfra, har vært vant til det samme andre steder i landet og hjemmefra i vår familie (ikke fra Bærum). Anonymkode: f4e0d...001 Det er nok veldig delte erfaringer med dette, skjønner jeg. Det viktigst er vel at man gjør som man er vant med og som man selv ønsker, så lenge det er innafor hos den man er i selskap hos. Anonymkode: 4dc16...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #148 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg forteller min versjon så objektivt som jeg kan for jeg ønsker jo ærlige svar. Ja, jeg er vanskelig mtp feiring hos oss, og jeg er selvfølgelig glad for at svigers faktisk ordner. Bare lurer på om andre ville vært lei seg eller ikke over å være alene når året skifter. Ellers må jeg prioritere søvn - det er alt for viktig for min helse, for jeg er den som tar meg mest av både barna og huset. Anonymkode: 27dc3...c0d Jeg tenker at derr har flere barn og at de hat ulike ønsker/behov. Det er helt sikkery hyggelig for eldste å kunne fortsette nyttårsfesten der hun her, og å være med faren sin. Sånn sett synes jeg dette virker som den løsningen som gjør at flest mulig får dekket sine ønsker/behov. Jeg er også en "men familier er da sammen!"-person, men her tenker jeg du er vanskeligst. Og det blir man lett når svigers tråkker over grensene gjentatte ganger og man føler at det er ekstra viktig at mannens sterkeste faniliebpnd ligger i den familien dere har skapt sammen. Anonymkode: 0321f...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #149 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Syntes nå han er løsningsorientert egentlig! Men på tide å bli mer ærlig tror jeg. Jeg tipper du ønsker at dere skal være sammen som familie inn i det nye året, ikke hver for dere. Det er dét du må si. At du vil at alle skal være hjemme sammen, at dere hører sammen og det føles feil at to er her og tre er der… Anonymkode: 6b3a3...9c2 Dette. Jeg tenkte også umiddelbart at du er fryktelig vanskelig, ts. Og mannen din løsningsorientert. Selv hadde jeg nesten satt pris på en sånn løsning. Da hadde eldste barnet fått mulighet til å være med på alt som er ekstra stas med denne dagen, samtidig som jeg kunne blitt hjemme og bare slappet av og kost meg (er det jeg aller helst skulle gjort på nyttårsaften, men så føler man jo at man må gjøre det som barna har mest lyst til). Men det handler ikke om hva jeg hadde syntes vært ålreit, eller hvordan folk flest ville tatt dette. Det handler om hva du ønsker og hvordan du vil ha det. Synes også du skal være ærlig med mannen. Og da kanskje uten å virke veldig negativ. Bare si enkelt og greit hva du aller helst kan tenke deg. Hvis du ønsker at det kun er dere som kjernefamilie som skal feire sammen, så må du si det. Og at du ser at han prøver å være løsningsorientert, og at det er fint, men at det du aller helst vil er at dere alle er sammen på denne dagen. Det er fullstendig lov å si rett ut hvordan man vil ha det. Det gjør deg ikke til en kjip person. Så får han si hvordan han vil ha det og hvor viktig dette evt er for han. Så får dere finne en løsning begge synes er ok. Anonymkode: 2e286...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #150 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva hadde dere syntes? Vi har små barn under skolealder, der den minste er en baby. Babyen sover dårlig på besøk, og det samme gjør jeg. Etter ferien skal jeg tilbake på jobb, og jeg har ikke tenkt å ødelegge hverken egen eller baby sin søvn rett før dette. De siste... sikkert 15 årene har vi alltid feiret hos svigers. Når barna kom skulle hun styre med hvordan vi skulle ha barna våkne når vi var på besøk, for hun vekte sine egne barn når de var babyer, for å se på fyrverkeri, så da MÅTTE vi jo gjøre som henne. Meningsløst, etter min mening. Barna ble da overtrøtt i 3 dager på rad, og det ødela halve ferien min. Vi feiret hjemme hos oss én gang, og det gikk fint, men året etter fikk svigers seg hund. Denne hunden er stor, bjeffer lukter vondt og røyter. Jeg liker ikke hunder. Vi har små barn, og huset er ikke hundevennlig, med leker overalt, dyre lekematter som blir ødelagt av dyreklør, og jeg liker rett og slett ikke møkka som hunder drar inn i huset og hundehår overalt. I tillegg insisterer noen av gjestene på at de MÅ bruke sko inne. Fordi det er tradisjon for dem. De går ute i de samme penskoa og vasker de ikke - de synes rett og slett det er greit å gå med sko inne, hos hvem som helst. Til slutt: gjester og hunder er bråkete, så småbarna kommer til å bli vekket hele tida om vi feirer hos oss, og jeg har jo ikke lyst til å hysje på gjestene hele tida. Derfor synes jeg lite om å invitere på feiring hos oss. Med flere små barn så har jeg ikke lyst til å starte året med å vaske alle gulvene om igjen, og slitne barn. Eldste barnet liker å overnatte hos svigers, og gjør det innimellom gjennom året. Mannen har da bestemt seg for at han skal overnatte også, og at jeg kan jo dra hjem med resten av barna som ikke sover godt hos svigers, til deres leggetid. Er det rart at jeg synes dette er en merkelig måte å prioritere på? At man er jo vanligvis med familien sin på slike feiringer, og at tydeligvis så er svigers en viktigere del av familien enn meg, virker det som. I tillegg har svigers flere voksne på besøk over nyttår... mens jeg er alene med barna etter middag. Anonymkode: 27dc3...c0d Hurpe-prisen 2024 går til deg 🏆 Anonymkode: 977d1...bf5 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #151 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vært i mye møblerte hjem. Går helt fint. Remove the stick from your ass. Anonymkode: 3f956...778 Enig. For en ufordragelig klyse! Anonymkode: 43177...a36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #152 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har lest hele tråden nå, og slik jeg forstår deg, Ts, så handler ikke dette bare om nyttårsaften og hvor den skal feires. Det handler om så mye mer. Jeg får inntrykk av at du er sliten. Du ammet? Kan det være at du har en lett fødselsdepresjon? Dere har flere barn sammen, og du forteller også at du gjør det meste med hus og barn. Da tipper jeg at du også er den som har gjort mest av alle juleforberedelser? Du ammer, du er sliten, du gjør mest i og for familien, du er kanskje litt nedfor, og du vet at du skal begynne å jobbe igjen rett over nyttår. I den situasjonen så tenker jeg det er helt naturlig å ønske å ha en rolig og stille kveld sammen med deres lille familie, deg, mannen og barna. Jeg tenker det er naturlig at du ønsker deg tid sammen med mannen din en slik kveld. Det er noe symbolsk i denne kvelden for mange, det er en dag å gjøre opp status for året/-ene som er gått, og det er en dag å tenke på det kommende året, hva som venter. Istedenfor å ta hensyn til hva du og din kropp trenger nå, så har mannen bestemt at han og eldstebarnet skal feire hos hans foreldre. Og så blir du på et vis overlatt til å enten tilpasse deg ham og hans familie, eller være alene. Og her begynner det å bli mer komplisert, for her kommer også både den tidligere konflikten med svigermor og deg frem, og hun er en person som tydelig overstyrer og ikke tar særlig hensyn til både det at du har et anstrengt forhold til hunder, og tidligere heller ikke hva du (og far!) bestemte dere for å gjøre med egne barn når det kom til hva som er best for barna. Svigermor ga seg ang. det med barna, men tydeligvis ikke uten konflikt. Slikt har dessverre en tendens til å sette spor over tid. Så blander det med ditt forhold til hunder, og det som for deg nærmest er barndomstraumer, seg inn i en situasjon som allerede er utfordrende for deg. Her er det mye på en gang. Og bare så det er sagt, du er ikke "den store synderen" i denne situasjonen, slik mange forsøker å få deg til å føle her, Ts. Det er et faktum at du og mannen har hatt utfordringer med hans foreldre. Det er et faktum at du har et utfordrende forhold til hunder og dermed naturlig nok reagerer på en hund som synes å ikke være spesielt godt oppdratt. Det er et faktum (er jeg temmelig sikker på) at du er sliten. Det er et faktum at du har gjort et veldig godt arbeid med å snu de søvnproblemene du hadde før, og det er også et faktum at ulike personer faktisk kan få søvnen forstyrret bare av en natt som blir helt skiplet. Mitt inntrykk er at du nå egentlig trenger litt oppmerksomhet og omsorg fra mannen din, at du føler dere er litt kjærester igjen. Og når han har bestemt at han skal til sine foreldre, så tror jeg du blir lei deg, kanskje litt såret også? I så fall føler du deg kanskje alene i denne situasjonen. Om du da skal dra hjem alene rett etter middag og sitte alene resten av kvelden og gå inn i det nye året alene, så vil jeg tro det bare forsterker følelsen av å være alene og på at det er en distanse mellom deg og mannen. (Selv om forholdet deres kan være sterkt og godt ellers.) Så kan man se på mannens valg. Han sitter i en skvis på et vis, mellom sine foreldre (som dere har hatt en konflikt med tidligere) og deg. Han føler sikkert at han bør gjøre begge parter til lags, og det blir jo umulig, han kan ikke dele seg og både være hos sine foreldre hele kvelden og være hjemme hos deg hele kvelden. Men hans valg trenger ikke være egoistisk, det kan faktisk være det motsatte også. Kanskje tenker han at hvis dere drar dit så slipper du/dere å gjøre mye på forhånd for å få gjester, slipper å være vertskap, slipper å rydde opp igjen etterpå. Kanskje tenker han at hvis han og eldste sover over hos hans foreldre, så får du hentet deg litt bedre inn igjen. Jeg vet ikke, men jeg er ikke sikker på at hans valg og handlinger her trenger å være egoistiske. Kanskje han også virkelig ønsker at dere skal være sammen, men føler seg dratt i flere retninger? Og ja, han burde være mann nok til å ta valg upåvirket av sine foreldre. Men med en mor/foreldre som du har beskrevet, så tipper jeg også at det ikke alltid har vært enkelt for ham å være uenig med sin mor. Og slikt kan sitte godt igjen, selv som voksen. Et annet moment kan være at han tenker det kan være bedre for eldstemann å være der det er mer folk og kanskje flere barn. Dette ble mye synsing fra min side, men dette er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest alle svarene dine i tråden, Ts. Om jeg tar veldig feil, se bort fra det! Om det skulle være mer rett i dette enn det motsatte, da står dere likevel igjen med dilemmaet nyttårsaften. Og nå er det et døgn igjen til nyttåret ringes inn... Det er opplagt at dere burde ha snakket mer sammen om dette, åpent og ærlig, for en stund siden. Dagen før dagen er sent, og da er det også større sjanse for at dere begge to går i hver deres skyttergrav, eller en eller begge to av dere gir opp. Uansett så fører det gjerne til sårede følelser hos begge to, og en følelse av avstand - når dere trolig trenger det motsatte. Det er heller ikke urimelig å ville feire sammen med sine foreldre, som han nå ønsker. På samme måte som det ikke er urimelig av deg å ikke ønske å feire hver eneste nyttår sammen med hans foreldre. Begge deler kan være viktige og riktige, ulike år. Om det nå i år er slik at dine svigerforeldre venter at dere skal komme, da synes jeg det er sent å melde avbud nå (i praksis i morgen tidlig). Men kanskje et kompromiss kan være at hele familien drar til svigerfamilien og at hele familien så kjører hjem igjen? Et annet kompromiss kan være at du drar hjem med de to yngste, han og eldste overnatter hos svigers, men at dere nå gjør en avtale om at neste år skal dere feire sammen, bare dere to, som kjærester. Dere kan også sette dere ned og begynne å planlegge en dag/kveld/helg som dere setter av til kjærestetid, gjerne finn en eller annen fast tid hvor dere skal prioritere hverandre, hver uke, hver måned. Det er fullt mulig å si "jeg synes dette er vanskelig, kjære. jeg forstår at du gjerne vil feire med dine foreldre. samtidig blir jeg lei meg, fordi jeg nå er sliten og savner veldig at du og jeg har kjærestetid sammen, og akkurat det blir forsterket om jeg må gå inn i det nye året uten deg. dette synes jeg er leit, og jeg ser at det er flere sider med dette, kan vi finne en løsning som blir bedre for oss begge to?" Uansett hva du/dere gjør, så tror jeg det er viktig at du tar deg tid til å prioritere din egen helse, Ts. Jeg vet ikke hvorfor du tar nesten alt av hus og barn, men jeg tenker at det bør endre seg drastisk nå fra nyttår siden du faktisk skal begynne i jobb igjen etter nyttår. Da kan ikke du fortsette å jobbe dobbelt med hus, barn og jobb, uten at han bidrar nok. For fortsetter du å tøye dine grenser, da risikerer du å krasje og ikke greie noe. Det er flott at du holder så hardt på de rutinene som du vet fungerer for deg søvnmessig, så fortsett med det så lenge du trenger. Og uansett løsning i morgen - når det er bestemt hva dere gjør, velg å gjøre det beste for deg i den situasjonen du da står i! Du kan f.eks. legge deg i badekaret, om dere har, etter at barna har sovnet, levende lys, en god bok. Plei deg selv og din egen kropp, og tenk at et av målene for 2025 kan være at du og mannen både skal kommunisere bedre sammen, og dere skal bli bedre til å jobbe sammen, dele på arbeid, og til å vise hverandre at dere setter pris på hverandre og prioriterer hverandre. Så kan du stå opp av badet tidsnok til midnatt. ❤️ Anonymkode: 46ac8...83c For et klokt, omsorgsfullt og empatisk svar ❤️ Anonymkode: 2e286...206 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #153 Del Skrevet 31. desember 2024 Herregud jeg er helt sjokkert over hvor mye ufint folk skriver til ts her! Skjerp dere! Ikke rart det er krig i verden. Folk er forskjellige og det må respekteres! Anonymkode: 4493c...63c 1 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #154 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Herregud jeg er helt sjokkert over hvor mye ufint folk skriver til ts her! Skjerp dere! Ikke rart det er krig i verden. Folk er forskjellige og det må respekteres! Anonymkode: 4493c...63c Men ts drar inn så mye rart og er så negativ at ts bør få litt pepper for hvordan ts fremstiller ting og reaksjonene på svar. Er man konstruktiv, ydmyk, åpen for forslag så får man ikke kritikk som i denne tråden. Hadde ts tatt til seg råd fra noen om hvordan man kommuniserer egne behov på en positiv og konstruktiv måte og anerkjent utfordringer med egen tilnærming og kommunikasjonsform så hadde mye løst seg. Men mengden problemskapende adferd fra ts som blir dokumentert gjør at støtte til ts ikke vil øke. Ja, det er ting som har blitt dumt for ts, men maken til manglende evne til kommunikasjon og selvinnsikt som gjør det verre for seg selv skal man lete litt etter. Anonymkode: 05006...909 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #155 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rareste jeg har hørt. Hvorfor? Sko er jo en del av antrekket. Har dere ikke pensko? Anonymkode: 6269d...dde Jeg har pensko men jeg har planter fasitt så jeg klarer ikke gå med de. 17 mai har jeg sneakers. Dessuten er jeg aldri i selskap andre steder enn hos mor og far og de går på sokkene. Anonymkode: b248e...5ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #156 Del Skrevet 31. desember 2024 Men er du interessert i å feire nyttår ? Med god mat og god stemning. Kjedelig for familien din om du legger deg før midnatt. Da kan de likeså greit feire med hans familie . Nyttår skal feires , og de som skal opp ifm jobb ect (som er viktig ) de legger seg å ødelegger ikke feiringen for resten . Anonymkode: 1d33a...0fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 31. desember 2024 #157 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg kan forstå deg, TS. Først og fremst høres du veldig sliten ut. Og det ER man med en baby når man ammer. Nesten hele tiden. Alle detaljene du nevner som folk henger seg opp i kjenner jeg igjen fra egen fase med baby. Det er hundre små ting som man har i bakhodet hele tiden, som andre ikke tar hensyn til. For «er det egentlig så farlig?». Kan ikke barna bare være oppe, denne ene kvelden? Hva så om hunden bjeffer, baby sovner vel igjen? Vel, da er jo spørsmålet hvem som tar babyen mesteparten av tiden. Og hvem som lever et liv nesten psykotisk av søvnmangel. Jeg har også hatt diskusjoner med mannen rundt ting som kosthold o.l. Det føles håpløst at jeg er opptatt av sunn og variert mat, og at en baby MÅ ha sukker hos svigers «fordi det er koselig» (det er koselig for de voksne, det har ingenting med barnet å gjøre). Her er det noen kulturforskjeller, og det mistenker jeg det er hos deg også. Jeg har knapt feiret nyttår de siste par årene pga småbarn. Jeg har strengt tatt aldri vært opptatt av nyttårsfeiring tidligere heller - det har alltid vært en kveld preget av overdrevne forventninger og en middels fest. Som ung følte jeg på at jeg «måtte» gjøre noe, men en av gledene med å bli voksen er å si nei til slike forventninger. Heldigvis er min mann på samme side der. Når ting er som de er, og dere faktisk nok en gang har takket ja til svigers, så er det ikke verdens verste løsning at han sover over. Men jeg hadde nok tatt pratet på nyåret om at dere gjør ting annerledes neste år. 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 31. desember 2024 #158 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg anser det som uhøflig å gå inn i private hjem med sko, selv om det er pene innesko. De fleste har vel pensko de også går ute med? Og stiletthælene ødelegger jo parketten? Men jeg ser for meg at det brukes pensko inne i stive selskaper blant «fiffen», blant de rikeste i Oslo vest, f.eks. Kanskje du er fra Bærum eller Oslo vest? Hadde vært interessant å vite😊 Anonymkode: 4dc16...6f2 Samme her. Husker det var helt normalt med pensko når jeg var liten, men på et tidspunkt forsvant det og nå går alle på sokkelesten i private hjem - så klart på sko på restaurant eller i leid lokale. Kan det ha en sammenheng med at folk på et tidspunkt byttet ut gulvteppene/linoleumsgulvet med fin parkett? Bare en tanke som slo ned i hodet mitt nå. Jeg har vært i selskaper i «alle samfunnslag», fra de med null utdannelse til de med master/doktorgrader. Jeg har vært i selskaper hos de som ikke jobber og blant advokater og leger. Alle går på sokker hjemme hos seg selv. Sist jeg var hos en av «rikingene» så kom det noen med selskapssko. Hun fikk beskjed om å sette dem i gangen fordi skoene ødela parketten. Hun fikk tilbud om både sokker og tøfler om hun ønsket det. Hun var også den eneste av sikkert 20 gjester og var en dame fra generasjonen hvor dette var normalt. Ellers håper jeg at du får en fin nyttårsfeiring TS - uansett hva du bestemmer deg for 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #159 Del Skrevet 31. desember 2024 Alt kommer til å bli galt her for deg tydeligvis…. Slutt å dramatiser og finn en løsning! Hvis dette er en løsning som funker, slutt å heng deg opp i om det er «normalt» osv. Anonymkode: d1122...58a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #160 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva hadde dere syntes? Vi har små barn under skolealder, der den minste er en baby. Babyen sover dårlig på besøk, og det samme gjør jeg. Etter ferien skal jeg tilbake på jobb, og jeg har ikke tenkt å ødelegge hverken egen eller baby sin søvn rett før dette. De siste... sikkert 15 årene har vi alltid feiret hos svigers. Når barna kom skulle hun styre med hvordan vi skulle ha barna våkne når vi var på besøk, for hun vekte sine egne barn når de var babyer, for å se på fyrverkeri, så da MÅTTE vi jo gjøre som henne. Meningsløst, etter min mening. Barna ble da overtrøtt i 3 dager på rad, og det ødela halve ferien min. Vi feiret hjemme hos oss én gang, og det gikk fint, men året etter fikk svigers seg hund. Denne hunden er stor, bjeffer lukter vondt og røyter. Jeg liker ikke hunder. Vi har små barn, og huset er ikke hundevennlig, med leker overalt, dyre lekematter som blir ødelagt av dyreklør, og jeg liker rett og slett ikke møkka som hunder drar inn i huset og hundehår overalt. I tillegg insisterer noen av gjestene på at de MÅ bruke sko inne. Fordi det er tradisjon for dem. De går ute i de samme penskoa og vasker de ikke - de synes rett og slett det er greit å gå med sko inne, hos hvem som helst. Til slutt: gjester og hunder er bråkete, så småbarna kommer til å bli vekket hele tida om vi feirer hos oss, og jeg har jo ikke lyst til å hysje på gjestene hele tida. Derfor synes jeg lite om å invitere på feiring hos oss. Med flere små barn så har jeg ikke lyst til å starte året med å vaske alle gulvene om igjen, og slitne barn. Eldste barnet liker å overnatte hos svigers, og gjør det innimellom gjennom året. Mannen har da bestemt seg for at han skal overnatte også, og at jeg kan jo dra hjem med resten av barna som ikke sover godt hos svigers, til deres leggetid. Er det rart at jeg synes dette er en merkelig måte å prioritere på? At man er jo vanligvis med familien sin på slike feiringer, og at tydeligvis så er svigers en viktigere del av familien enn meg, virker det som. I tillegg har svigers flere voksne på besøk over nyttår... mens jeg er alene med barna etter middag. Anonymkode: 27dc3...c0d Dere burde feire alene uten andre. Det blir jo bare mas ellers høres det ut som.. Anonymkode: 509e4...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå